Dne 21. 12. 2020 vláda schválila návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel.
Cílem návrhu je implementovat směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1161 ze dne 20. června 2019, kterou se mění směrnice 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel.
Nový zákon upraví minimální podíl nízkoemisních vozidel při zadávání veřejných zakázek podle zákona o zadávání veřejných zakázek a při pořizování veřejných služeb podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících․
Pro silniční vozidla kategorie M1, M2 a N1 to konkrétně bude 29,7 %.
Nízkoemisním vozidlem kategorie M1, M2 nebo N1 bude
a) | do 31. 12. 2025 silniční vozidlo, které nepřesahuje emisní limit CO2 ve výši 50 g/km a 80 % emisních limitů pro látky znečišťující ovzduší v reálném provozu, |
b) | od 1. 1. 2026 do 31. 12. 2030 silniční vozidlo, jehož provoz nemá žádné emise CO2. |
Zadavatelé nebo objednatelé budou moci plnit stanovené povinnosti společně.
Do minimálních podílů nízkoemisních vozidel bude možné započítat i vozidla, která splní stanovené podmínky v důsledku přestavby.
Dojde tak k nahrazení stávající úpravy nařízení vlády č. 173/2016 Sb., o stanovení závazných zadávacích podmínek pro veřejné zakázky na pořízení silničních vozidel, vydaného na základě § 37 odst. 7 písm. a) a § 118 odst. 3 ZVZ.