Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

5. 1. 2004, [Právní zpravodaj]
„Útok na daňové ztráty“ v novele zákona o daních z příjmů

JIŘÍ NESROVNAL, daňový poradce, NConsult s.r.o.

IVETA NESROVNALOVÁ, daňová poradkyně, NConsult s.r.o.

Dne 18. prosince byla pod č. 438/2003 Sb. Publikována v pořadí již 54. novela zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů(dále také „DPříj“), která – s výjimkou vybraných ustanovení – nabyla účinnosti dne 1. ledna 2004.Zákon č. 438/2003 je veřejnosti prezentován jako krok ke snižování daňového zatížení podnikatelů, to je však jenom jeden, a to ještě nepodstatný resp. přesný znak novely.1

Zásadně lze říct, že jedním ze základních znaků předmětné novely je zpřísňování (restrikce) v oblasti základu daně. Tento trend je možné vyjádřit jako rozšiřování základu daně při současném snižování sazeb daně z příjmů právnických osob. Jednou z oblastí, ve které se tento trend velmi výrazně projevuje je oblast daňových ztrát. S jistou dávkou autorské licence bychom řekli, že novela zahájila „útok na daňové ztráty“, přičemž je patrná výrazná snaha státu omezit možnosti v uplatňování daňových ztrát jako položky odčitatelné od základu daně. To se týká především „starých daňových ztrát“ vyměřených do účinnosti předmětné novely DPříj (tj. obecně do konce roku 2003). Tato skutečnost je ostatně patrná i z důvodové zprávy novely, kde je v jiné souvislosti uvedeno, že kumulovaná výše daňových ztrát v současné době činí v ČR 700 miliard Kč, a pokud by poplatníky byla uplatněna byť jen část z těchto daňových ztrát, bude to znamenat pro státní rozpočet velkou zátěž.

Pro pláce daně je v této souvislosti potřebné seznámit se konkrétněji s jednotlivými daňovými restrikcemi v oblasti uplatňování daňové ztráty jako položky snižující základ daně.

 

1.

Zkrácení lhůty pro možnost uplatnit daňovou ztrátu

 

(bod 221. Čl. I novely § 34 odst. 1 DPříj, bod 27. Čl. II novely)

 

Novelou dochází ke zkrácení lhůty pro uplatnění daňové ztráty jako položky odčitatelné od základu daně ze sedmi na pět zdaňovacích období bezprostředně následujících po zdaňovacím období, za které je daňová ztráta vyměřena (viz § 34 odst. 1 DPříj). V souladu bodem 27. Čl. II novely se však tato změna vztahuje až na daňové ztráty vyměřené poprvé za zdaňovací období započatá v roce 2004.

Poznámka: Kumulovaně: podíl celkového stavu evidovaných daňových nedoplatků na kumulovaných daňových příjmech od počátku nové daňové soustavy

Za jeden rok: podíl přírůstku daňových nedoplatků v daném roce na daňových příjmech daného roku

Tabulka zahrnuje nedoplatky a inkaso daní a cel včetně pojistného na sociální zabezpečení, nezahrnuje zdravotní pojištění․

 

2.

Omezení možnosti uplatnit daňovou ztrátu v případě podstatné změny

 

bod 285. Čl. I novely § 38na DPříj Čl. II. bod 31. a Čl. X novely § 34b zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní poplatků (dále jen „SpDP“)

 

Novelou dochází k omezení v možnosti uplatňovat daňovou ztrátu v situacích, kdy dojde k tzv. podstatné změně (viz dále). Z důvodové zprávy vyplývá, že tímto novým restriktivním opatřením se snaží Ministerstvo financí omezit tzv. „burzu daňových ztrát“. S tímto cílem lze v zásadě souhlasit, jak však dále ukážeme, domníváme se, že přijatá právní úprava je velmi vágní a nejednoznačná a v praxi bude působit výrazné výkladové problémy. S tím již souhlasit nemůžeme.

 

2.1.

Podstatná změna

 

Základním principem nové právní úpravy je definice tzv. podstatné změny, kterou se ve smyslu § 38na odst. 1 DPříj rozumí změna ve složení osob, které se přímo účastní na kapitálu či kontrole poplatníka, jemuž daňová ztráta vznikla oproti období, za které byla daňová ztráta vyměřena. Co je konkrétně touto tzv. podstatnou změnou definuje (viz spojení „podstatnou změnou se vždy rozumí“) druhá věta předmětného ustanovení (§ 38na odst. 1 DPříj), podle které se podstatnou změnou vždy rozumí změna, která se dotýká více než 25 % základního kapitálu nebo hlasovacích práv. Bohužel dané ustanovení vůbec nedefinuje, co je jinými podstatnými změnami.

Domníváme se, že vzhledem k definici, která hovoří o změnách dotýkajících se přímé účasti na kapitálu či kontrole poplatníka, se z pohledu ustanovení § 38na odst. 1 DPříj zabýváme pouze úrovní společníků předmětné společnosti a z pohledu daného ustanovení nejsou relevantní změny, ke kterým dochází ve vyšších úrovních či paralelních větvích vzájemně spojených osob, protože v těchto případech by šlo o změny týkající se nepřímé účasti na kapitálu či kontrole poplatníka [srov. Čl. I bod 126. novely – § 23 odst. 7 písm. a) a b) DPříj, příp. § 66a obchodního zákoníku – dále jen „ObchZ“]. Domníváme se taktéž, že z principu věci může k podstatné změně dojít pouze u právnické osoby (v případě právnické osoby půjde v zásadě dle našeho názoru pouze o obchodní společnosti) a nikoliv u osoby fyzické.

Největším problémem uvedeného ustanovení je však určení jiných podstatných změn než těch, které jsou definovány v druhé větě ust. § 38na odst. 1 DPříj. Osobně bychom se přikláněli k tomu, vykládat tyto „jiné změny“ jako změny týkající se vlastníků dané společnosti v rozsahu přesahujícím 25 % základního kapitálu nebo hlasovacích práv nepokryté větou druhou § 38na odst. 1 DPříj [viz např. § 66a odst. 3 písm. c) ObchZ] a nikoliv např. změny ve statutárních orgánech předmětné společnosti. Jsme taktéž přesvědčeni, že pokud předmětné ustanovení hovoří o změnách ve složení osob, nemělo by to být relevantní v situacích, kdy se budou sice měnit obchodní podíly jednotlivých společníků obchodních společností, ale po provedené změně zůstanou v dané společnosti stejní společníci. Bude však nutné zohlednit další výklad uvedeného, ne příliš jednoznačného, ustanovení.

Pokud u poplatníka dojde k podstatné změně, vyplývá pro něj (jak již bylo výše naznačeno), že dle § 38na odst. 1 DPříj nemůže a priori uplatnit daňovou ztrátu, která vznikla v obdobích před podstatnou změnou.

 

2.2.

Možnost uplatnění daňové ztráty v případě, kdy dojde k podstatné změně

 

Pokud dojde k podstatné změně, existuje ještě určitá možnost uplatnění daňové ztráty, a to v případě, kdy ve smyslu § 38na odst. 3 DPříj poplatník prokáže správci daně, že nejméně 80 % příjmů (výnosů) dosažených v obdobích po podstatné změně, v němž chce uplatnit daňovou ztrátu, bylo vytvořeno stejnou činností, jakou v rámci svého předmětu podnikání provozoval v období, za které daňová ztráta vznikla. Při posuzování číselného kritéria (80 % příjmů nebo výnosů) se nebude přihlížet k příjmům (výnosům) mimořádné povahy (zřejmě se mají na mysli výnosy vykazované v rámci mimořádného výsledku hospodaření).

Z hlediska této definice bude největší výkladové problémy způsobovat definice toho, co se rozumí stejnou činností v rámci předmětu podnikání. Toto nejednoznačné spojení není v zákoně nijak podrobněji upraveno či definováno. Přikláněli bychom se k tomu, posuzovat toto kritérium tak, že jako předmět podnikání budeme posuzovat ten předmět podnikání, který může daný poplatník provozovat na základě platných právních předpisů (tj. např. předmět podnikání zapsaný v obchodním rejstříku) a jako jednotlivé činnosti pak ty činnosti (jednotlivé předměty podnikání), které poplatník ve skutečnosti v daných obdobích provozoval (vykonával). Pokud tedy v obchodním rejstříku budou zapsány dva předměty podnikání (např. koupě zboží za účelem dalšího prodeje a stavební činnost) budou jednotlivými činnostmi koupě zboží za účelem dalšího prodeje a stavební činnost.

V této souvislosti však chceme zdůraznit, že již v současné době je možné se také setkat s extenzívními výklady, které používají daleko jemnějšího členění. Dle těchto výkladů může být z pohledu § 38na odst. 3 DPříj jinou činností výstavba rodinných domů a jinou činností výstavba kancelářských prostor příp. výroba jednotlivých druhů výrobků apod. S takovými výklady nemůžeme souhlasit. Přesto jsme považovali za vhodné na ně upozornit. V každém případě je předmětné ustanovení a především dané spojení (stejná činnost v rámci předmětu podnikání) vágní a nejednoznačné a všechny výkladové problémy neodstraňuje ani dále zmíněná editační povinnost (viz část 2.4.).

V případě, kdy poplatníkem bude akciová společnost, která vydala akcie na majitele, je podstatná změna definována tak, že společnost pro možnost uplatnění daňové ztráty musí a priori splnit výše popsanou podmínku. Tzn. pokud chce uplatnit daňovou ztrátu, musí správci daně doložit, že nejméně 80 % příjmů (výnosů) dosažených v obdobích, v němž má být ztráta uplatněna, bylo vytvořeno stejnou činností, jakou poplatník provozoval v rámci svého předmětu podnikání v době vzniku ztráty (viz § 38na odst. 2 DPříj). Zajímavé je, že v tomto případě již není uvedeno, že se nemá z pohledu předmětného výpočtu přihlížet k příjmům (výnosům) mimořádné povahy. V každém případě platí, že u akciových společností, které vykazují daňovou ztrátu, je z daňového hlediska od 1. 1. 2004 nevýhodné, aby její akcie byly akciemi na majitele.

 

2.3.

Uplatnění § 38na DPříj v případě přeměn obchodních společností dle § 69 ObchZ

 

Výše popsaná restriktivní úprava se má v souladu s § 38na odst. 4 DPříj použít i v případech přeměn obchodních společností dle § 69 ObchZ a dále v případech, kdy bude postupováno dle § 23a DPříj nebo § 23c DPříj. Zde je dopředu nutné zdůraznit, že tato úprava dopadá jak na situaci, kdy poplatník bude postupovat dle § 23a DPříj nebo § 23c DPříj, tak obecně na veškeré přeměny dle § 69 ObchZ, a to včetně změny právní formy. Znamená to např., že i v situaci, kdy poplatník nebude v případě přeměny postupovat dle § 23c DPříj, musí pro následnou možnost uplatnění daňové ztráty u nástupnické společnosti splnit podmínky dle § 38na odst. 1 až 3 DPříj (samozřejmě, pokud v rámci přeměny dojde k podstatné změně, k čemuž však bude při přeměnách docházet velmi často). Z principu věci vyplývá, že obecně v případě přeměn obchodních společností bude nová restriktivní úprava relevantní především v případech sloučení obchodních společností [viz § 69 odst. 3 písm. a) ObchZ], kdy nástupnickou společností bude společnost, která vykazuje daňovou ztrátu, a zanikající společností bude společnost, jejíž činnost je zisková. Z hlediska úpravy ust. § 23a DPříj§ 23c DPříj (viz bod 139. Čl. I novely) se jedná o implementaci směrniceRady 90/4344/EHS ze dne 23. 7. 1990 o společném systému zdanění při fúzích, rozděleních, převodech majetku a výměnách podílů (dále jen „Směrnice k fúzím“) do DPříj. V souladu se Směrnicí k fúzím by operace typu přeměn a vkladů podniků nebo jeho části (dále jen „vklad podniku“) měly být z hlediska daňového neutrální, s čímž souvisí i možnost převodu daňové ztráty v rámci těchto operací [viz § 23a odst. 5 písm. b) DPříj a § 23c odst. 8 písm. b) DPříj]. V souladu s výše uvedeným je však nutné při tomto převodu daňových ztrát respektovat popsaná omezení dle § 38na odst. 1 až 3 DPříj.

Mimo to bychom chtěli zdůraznit, že dalším restriktivním opatřením v této oblasti (které dle našeho názoru není v souladu minimálně s cílem a principy Směrnice k fúzím) je to, že v souladu s Čl. II bod 17 novely DPříj se bude převod daňové ztráty v případě vkladu podniku či přeměn dle § 69 ObchZ týkat poprvé až daňové ztráty vyměřené za zdaňovací období, ve kterém vstoupí v platnost Smlouva o přistoupení ČR k EU (zdaňovací období započatá po 1. 5. 2004).

Další speciální podmínkou pro možnost převodu daňové ztráty v rámci vkladu podniku nebo přeměny je, že společnosti zúčastněné na přeměně, resp. společnost, do níž je vkládán podnik, nesmí být společností, která po dobu delší jak 12 měsíců před danou operací (vkladem podniku nebo přeměnou) ve skutečnosti nevykonávala činnost (viz § 23d odst. 3 DPříj). Také tato podmínka je velmi vágní a nejednoznačná, protože zákon přesněji neupravuje či nedefinuje, co to je „ve skutečnosti nevykonávaly činnost“. Mimo to se domníváme, že je minimálně sporné, zda taková nejednoznačná a vágní podmínka není v rozporu se Směrnicí k fúzím, když tato pouze obecně konstatuje, že je možné, aby v právní úpravě bylo zakotveno omezení v možnosti její aplikace v situacích, kdy hlavním důvodem nebo jedním z hlavních důvodů dané transakce je daňový únik nebo vyhnutí se daním [viz Čl. 11 bod 1. písm. a) Směrnice k fúzím]. Taková úprava v DPříj je však již součástí právní úpravy zdanění platné do 31. 12. 2003 (viz § 23 odst. 10 DPříj, příp. § 2 odst. 7 SpDP) a mimo to je v podstatě dané ustanovení Směrnice k fúzím přeneseno jako další podmínka pro převod daňové ztráty v rámci vkladu podniku či přeměny do § 23d odst. 2 DPříj. Z toho vyplývá, že může být například předmětem soudního sporu, který by zřejmě řešil Evropský soudní dvůr, zda úprava § 23d odst. 3 DPříj není v rozporu se Směrnicí k fúzím.

Další speciální podmínkou pro uplatnění daňové ztráty v případě jejího převodu v rámci vkladu podniku [viz § 23a odst. 5 písm. b) DPříj konstruuje ust. § 38na odst. 5 DPříj]. Uvedené ustanovení opět není formulováno zcela jednoznačně, nicméně se domníváme, že cílem tohoto ustanovení je, aby v případě, kdy v rámci vkladu podniku dojde k převodu daňové ztráty z vkládajícího na nabyvatele (dceřinou společnost), je zde další omezující podmínka, která stanovuje, že maximální možná výše uplatnění daňové ztráty je stanovena hranicí „zisku“ vloženého podniku. Aby bylo možné ověřit, zda je tato podmínka splněna, bude nutné samostatně evidovat náklady a výnosy docilované vloženým podnikem nebo jeho částí.

Zde může vzniknout výkladový problém, jak postupovat v situaci, kdy vložený podnik bude ziskový, ale subjekt, do kterého byl podnik vložen a který uplatňuje předmětnou ztrátu proti svému základu daně (to je dceřiná společnost), bude celkově v daňové ztrátě, resp. jeho základ daně bude nulový. Domníváme se, že možným řešením by bylo vyjít z toho, že v takovém případě bude splněno kritérium dle § 38na odst. 5 DPříj, ale ztrátu bude možné uplatnit poprvé až dceřiná společnost, do níž byl podnik vložen, vykáže základ daně (proti němuž bude možné ztrátu uplatnit) s tím, že v tomto období již nebude nutné „testovat“ tuto část daňové ztráty dle § 38na odst. 5 DPříj.

 

2.4.

Editační povinnost – závazné posouzení

 

V souvislosti s předmětným ustanovením je poprvé do právních předpisů upravujících oblast zdanění v ČR zapracovávána tzv. editační povinnost – neboli závazné posouzení správcem daně. Principiálně jde o to, že daňový subjekt má v konkrétních případech možnost požádat správce daně o posouzení jeho situace z pohledu daňového s tím, že odpověď má formu rozhodnutí, které je za splnění zákonných podmínek pro správce daně závazné. Obecná úprava tohoto závazného posouzení je zapracována do novely zákona o správě daní a poplatků. V rámci části sedmé novely (čl. X novely) je do SpDP doplněno nové ust. § 34b. Chtěli bychom zdůraznit, že toto závazné posouzení není možné nově aplikovat obecně v celé daňové oblasti, ale pouze v případech, kdy tak bude stanovovat zvláštní daňový zákon (viz § 34b odst. 1 SpDP). Dle našich zjištění je v současné době jediným ustanovením daňových zákonů, které umožňuje využít editační povinnost (závazné posouzení) pouze ustanovení § 38na odst. 6 DPříj (viz dále).

Z pohledu ust. § 38na se na základě § 38na odst. 6 DPříj umožňuje poplatníkovi požádat správce daně o závazné posouzení splnění či nesplnění podmínky uvedené v ust. odst. 3, tj. zda poté, co u poplatníka došlo k podstatné změně, splňuje či nesplňuje kritéria pro možnost uplatnění daňové ztráty (viz část 2.2.). V rámci toho má povinnost poplatník předložit správci daně přehled veškerých příjmů (výnosů) členěných dle činností vykonávaných poplatníkem (viz část 2.2.), a to jak za období, kdy daňová ztráta vznikla, tak za období, kdy má být uplatněna jako položka snižující základ daně.

Mohlo by se zdát, že tímto budou v praxi odstraněny veškeré výkladové problémy, na které jsme upozorňovali výše. Obáváme se však, že tomu tak nebude, a to z těchto důvodů:

1.

Editační povinnost je konstruována tak, že dotaz daňového subjektu na správce daně se týká každého konkrétního období, ve kterém chce daňovou ztrátu uplatnit poté, co došlo k podstatné změně. Tzn. nebude možné se dotázat předtím, než podstatnou změnu realizuji, zda bude možné obecně po jejím provedení daňovou ztrátu uplatnit. Uplatnění či neuplatnění daňové ztráty je významným aspektem mnohých transakcí typu prodeje obchodních podílů, vkladů podniků, případně přeměn dle § 69 ObchZ. Tím, že nebude možné se dotázat obecně, ale po provedené podstatné změně, bude nutné se separátně ptát na každé zdaňovací období, kdy má být ztráta uplatněna, stává se daňová ztráta velmi nejistou položkou. V této souvislosti je také např. otázkou, jak se provedená právní úprava projeví v odložené dani, když v souladu s ust. § 59 odst. 5 vyhlášky č. 500/2002 Sb. by se o odložené daňové pohledávce (která principiálně vzniká mimo jiné také z titulu neuplatněné daňové ztráty) mělo účtovat při zohlednění jedné ze základních účetních zásad, a to zásady opatrnosti. Další otázkou může být, jaký vliv bude mít tento princip separátního posuzování na běh prekluzivních lhůt pro doměření daně, která je v případě daňové ztráty vázána na poslední zdaňovací období, ve kterém lze ztrátu uplatnit (viz § 38r odst. 2 DPříj).

2.

Aby platilo, že pokud správce daně neodpoví, znamená to, že s uplatněním daňové ztráty souhlasí, musí být splněna velmi tvrdá podmínka, a to, že údaje dle § 38na odst. 6 DPříj musí být správci daně doručeny nejpozději do konce následujícího měsíce po skončení období, za které má být daňová ztráta uplatněna. Pouze v tomto případě bude možné (v případě, kdy odpověď správce daně nedojde do sedmi dnů před uplynutím lhůty daňového přiznání) vycházet z toho, že správce daně souhlas udělil (viz § 38na odst. 7 DPříj). To, že údaje požadované dle § 38na odst. 6 DPříj v zásadě vycházejí z účetnictví, znamená de facto, že ve lhůtě jednoho měsíce po skončení zdaňovacího období musí být účetnictví uzavřeno. Toto je v praxi v mnohých případech nereálné.

3.

Vyjdeme-li z přesného textu platné právní úpravy, může daňový subjekt využít editační povinnosti (závazného posouzení) pouze z hlediska otázky splnění či nesplnění podmínek uvedených v ust. odst. 3 (viz část 2.2.). Vyvstává tak otázka, zda je v rámci předmětné editační povinnosti možné se dotazovat také na podmínky uvedené v odst. 1, 2, 4 a 5 ustanovení § 38na DPříj. Bude otázkou dalších výkladů, zda např. v případě přeměn bude možné také využít editační povinnosti (závazného posouzení), když tato problematika je řešena v ust. § 38na odst. 4 DPříj (viz část 2.3.). Zde by snad možnost použití editační povinnosti (závazného posouzení) bylo možné dovodit z toho, že předmětné ustanovení (§ 38na odst. 4 DPříj) odkazuje mj. také na odst. 3 § 38na DPříj. V případě odst. 1, 2 a 5 již však takové analogické použití zřejmě nepřipadá v úvahu a bude tedy věcí dalších výkladů, zda i v těchto případech bude možno editační povinnost (závazné posouzení) využít. Osobně bychom to považovali za správné v souladu s principem věci.

4.

Jedno z omezení závazného posouzení spočívá v tom, že ve smyslu § 34b odst. 4 SpDP pozbývá rozhodnutí o závazném posouzení účinnosti uplynutím tří let od nabytí právní moci, pokud správce daně nestanoví lhůtu kratší. V souladu s ust. § 38r odst. 2 DPříj může být v konkrétních případech lhůta pro prekluzi práva doměřit daň v případě docílení daňové ztráty počítána až v řádu desítek let. Je pak otázkou, zda by skutečně mohlo docházet k takové absurdní situaci, že správce daně na základě § 34b SpDP vysloví souhlas s uplatněním daňové ztráty, ale v době, kdy bude kontrolovat zdaňovací období, ve kterém byla ztráta uplatněna, již pozbude účinnost rozhodnutí o závazném posouzení a správce daně daň doměří. Doufáme, že k těmto absurdním situacím snad docházet nebude, nicméně předmětné ustanovení není z tohoto hlediska napsáno zcela jednoznačně. Z výše uvedeného přehledu je patrno, že zavedením editační povinnosti se veškeré výkladové problémy neodstraní, ba naopak některé další vzniknou.

 

2.5.

Účinnost § 38na DPříj

 

Nové ust. § 38na DPříj nabylo účinnosti 1. 1. 2004, stejně jako většina ustanovení novely DPříj. K danému ustanovení však existuje speciální přechodné ustanovení, ze kterého vyplývá, že ustanovení § 38na DPříj se použije poprvé u poplatníka, u něhož došlo k podstatné změně ve zdaňovacím období, které započalo v roce 2004 (viz Čl. II bod 31. novely DPříj). Takovou úpravu je v zásadě možné kvitovat, protože v původních návrzích Ministerstvo financí jako předkladatel návrhu zákona počítalo s tím, že v tomto ustanovení by nebyl uveden rok 2004, ale rok 2003. To by dle našeho názoru způsobovalo nepřípustnou retroaktivitu předmětného ustanovení (viz nález Ústavního soudu ČR č. 145/2002 Sb. k problematice nepřípustné retroaktivity v souvislosti s rozšířením spojených osob dle § 23 odst. 7 DPříj novelou č. 210/1997 Sb.). Na druhé straně se domníváme, že z hlediska např. přeměn nebude pro podstatnou změnu relevantní rozhodný den přeměny [viz § 220a odst. 3 písm. g) ObchZ], ale okamžik, kdy bude docházet k fyzické výměně akcií, případně obchodních podílů (viz § 220g ObchZ), k čemuž bude obecně docházet až po zápisu přeměny do obchodního rejstříku (viz § 220a odst. 7 ObchZ).

 

2.6.

Závěr k úpravě § 38na DPříj

 

V zásadě lze souhlasit s omezeními, které mají zabránit tzv. burze daňových ztrát. Na druhé straně však dle našeho názoru musí být přijata úprava jednoznačná a v praxi aplikovatelná. Tato kritéria však dle našeho názoru přijatá úprava § 38na DPříj v žádném případě nesplňuje s tím, že tato úprava bude způsobovat velké množství výkladových problémů. Domníváme se dokonce, že v mnohých případech bude na základě nové právní úpravy daňová ztráta téměř neuplatnitelná, resp. její uplatnění bude z pohledu daňového poplatníka velice rizikové.

V této souvislosti bychom chtěli upozornit, že zapracování podobné restriktivní úpravy týkající se uplatňování daňových ztrát nevyplývá ze žádné směrnice ES, neboli tato otázka v současné době není v rámci EU harmonizována.

Na druhé straně lze souhlasit s tvrzením v důvodové zprávě k novele, a sice že obdobná úprava mající za cíl omezení „obchodu“ s daňovými ztrátami existuje i v jiných zemích. S tím ale souvisí dvě věci:

1.

Přijatá právní úprava má být jasná, jednoznačná a srozumitelná, což (jak již jsme opakovaně zdůraznili) ust. § 38na DPříj rozhodně dle našeho názoru nesplňuje.

2.

Z různých analýz vyplývá, že téměř ve všech státech, ve kterých jsou do platné právní úpravy zavedeny restrikce obdobné úpravě § 38na DPříj je zároveň umožněno tzv. koncernové zdanění, jinak řečeno zdaňování na úrovni koncernu2. V současné době dle našich informací Ministerstvo financí a priori, a to i výhledově, odmítá možnost zavedení koncernového zdanění do českého daňového systému.

Dle našeho názoru praxe ukáže, že úprava uvedená v § 38na DPříj bude muset být novelizována tak, aby byla v praxi aplikovatelná. V rámci toho bychom se taktéž přimlouvali k zavedení některých metod koncernového zdanění do české platné právní úpravy.



Poznámky pod čarou:

K tomu viz: Nesrovnal, J. Co nového lze očekávat v oblasti daní z příjmů. Právní zpravodaj 2003, č. 11, příloha Daňový speciál 6/2003.

Staněk, D. Konsolidované daňové přiznání. Bulletin KDP ČR, 2003, č. 6.

Poznámky pod čarou:
1

K tomu viz: Nesrovnal, J. Co nového lze očekávat v oblasti daní z příjmů. Právní zpravodaj 2003, č. 11, příloha Daňový speciál 6/2003.

2

Staněk, D. Konsolidované daňové přiznání. Bulletin KDP ČR, 2003, č. 6.