Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

21. 7. 2017, [Právní zpravodaj]
Výjimky z registru smluv

Senátem prošla výjimka pro právnické osoby založené za účelem uspokojování potřeb majících průmyslovou nebo obchodní povahu nebo za účelem výzkumu, vývoje nebo zkušebnictví.

Dne 20. 7. 2017 Senát nepřijal usnesení k poslaneckému návrhu novely zákona o registru smluv.

Cílem návrhu je zajištění fungování zákona o registru smluv v praxi s ohledem na zjištěné problémy při aplikaci zákona.

Zákon o registru smluv (PZ 332/2015) ukládá povinnost zveřejňovat smlouvy, jejíž stranou jsou vyjmenované subjekty.

Povinnost uveřejnit prostřednictvím registru smluv se nově nebude vztahovat na

-

smlouvu uzavřenou veřejnou vysokou školou v rámci doplňkové činnosti nebo veřejnou výzkumnou institucí v rámci jiné činnosti v oblasti výzkumu, vývoje a inovací,

-

smlouvu, jejímž předmětem je nakládání s výbušninou nebo zařízením či objektem určeným k její výrobě nebo skladování,

-

smlouvu týkající se výroby nebo užití pořadu, včetně smlouvy o nabytí práv k užití pořadu, jejíž alespoň jednou smluvní stranou je Česká televize nebo Český rozhlas,

-

smlouvu chráněnou bankovním tajemstvím; to neplatí, jde-li o smlouvu mezi bankou a osobou uvedenou v § 2 odst․ 1 RegSml, která se týká používání veřejných prostředků,

-

kolektivní smlouvu,

-

smlouvu uzavřenou právnickou osobou uvedenou v § 2 odst. 1 písm. k) nebo n) RegSml, která byla založena za účelem uspokojování potřeb majících průmyslovou nebo obchodní povahu nebo za účelem výzkumu, vývoje nebo zkušebnictví, pokud tato smlouva byla uzavřena v běžném obchodním styku v rozsahu předmětu činnosti nebo podnikání uvedené právnické osoby zapsaného ve veřejném rejstříku. To neplatí, jde-li o smlouvu uzavřenou s osobou uvedenou v § 2 odst. 1 RegSml, která nebyla založena za účelem uspokojování potřeb majících průmyslovou nebo obchodní povahu nebo za účelem výzkumu, vývoje nebo zkušebnictví.

Nezávisle na uveřejnění prostřednictvím registru smluv bude nabývat účinnosti smlouva, jejímž předmětem jsou léčiva nebo zdravotnické prostředky.

Ustanovení § 7 odst. 1 RegSml se dále nepoužije, pokud nebyla prostřednictvím registru smluv uveřejněna smlouva, o níž je právnická osoba uvedená v § 2 odst. 1 písm. k) nebo n) RegSml v dobré víře, že splňuje podmínky podle § 3 odst. 2 písm. r) RegSml. Dozví-li se právnická osoba uvedená v § 2 odst. 1 písm. k) nebo n) RegSml o tom, že neuveřejnění smlouvy podle věty první není v souladu s tímto zákonem, a není-li smlouva uveřejněna prostřednictvím registru smluv do 30 dnů, bude platit, že je zrušena od počátku.

Smlouva, na niž se vztahuje povinnost uveřejnění prostřednictvím registru smluv, nebude muset být uzavřena pouze písemně, ale bude moci být uzavřena také jiným způsobem umožňujícím uveřejnění smlouvy prostřednictvím registru smluv.

Senát současně schválil návrh usnesení Senátu k postupu Poslanecké sněmovny při projednávání alternativního poslaneckého návrhu novely zákona o registru smluv, který dne 19. 4. 2017 Senát vrátil Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy zpět (PZ 152/2017). Postup Poslanecké sněmovny, která dosud nehlasovala o Senátem vráceném návrhu novely, je údajně v rozporu s pravidly stanovenými v čl. 47 odst. 2 a 3 Úst a v § 97 odst. 4 a 5 JŘPS. Podle Senátu k případnému „neschválení“ má dojít Ústavou stanoveným postupem, a nikoliv pouhou nečinností, případně blokováním doplnění pořadu schůze. Nedokončením projednávání původního návrhu a schválením dalšího návrhu si Poslanecká sněmovna ústavně nepředpokládaným zvětšila manévrovací prostor pro výběr mezi různými verzemi návrhu zákona.

Návrh míří k prezidentu republiky.