Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

10. 3. 2017, [Právní zpravodaj]
Kolektivní správa autorských práv

Harmonizovaná úprava má napomoci rozvoji digitálního trhu.

Dne 9. 3. 2017 Senát schválil vládní návrh novely autorského zákona.

Hlavním cílem návrhu je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/26/EU ze dne 26. 2. 2014 o kolektivní správě autorského práva a práv s ním souvisejících a udělování licencí pro více území k právům k užití hudebních děl online na vnitřním trhu.

Kolektivní správou se podle návrhu rozumí plná správa majetkových práv autorských nebo práv souvisejících s právem autorským nositelů práv k jejich zveřejněným nebo ke zveřejnění nabídnutým dílům, uměleckým výkonům, zvukovým nebo zvukově obrazovým záznamům, která je vykonávána k jejich společnému prospěchu․ Účelem kolektivní správy je kolektivní uplatňování a kolektivní ochrana majetkových práv autorských a majetkových práv souvisejících s právem autorským a umožnění zpřístupňování předmětů těchto práv veřejnosti.

Návrh konkrétně

upravuje, které informace, komu a jakým způsobem musí kolektivní správce poskytovat,

stanoví, že oprávnění ke kolektivní správě se nebude vyžadovat pro poskytování licencí k právům k užití hudebních děl online vztahujících se na území více než jednoho z členských států Evropské unie nebo států tvořících Evropský hospodářský prostor, jsou-li poskytovány osobou se sídlem na území jiného členského státu Evropské unie nebo některého ze států tvořících Evropský hospodářský prostor, která takové licence poskytuje v souladu s právními předpisy státu, na jehož území má sídlo,

uvádí demonstrativní seznam objektivních důvodů, které kolektivnímu správci brání v dodržení lhůty pro rozdělení a výplatu příjmů z výkonu práv nositelům práv (bez zbytečného odkladu, nejpozději do 9 měsíců od konce účetního období, v němž tyto příjmy vybral),

stanoví, že kolektivní správce bude mít právní formu spolku,

zavádí institut nezávislého správce, kterým bude právnická osoba, jejíž hlavní činností je podnikání nebo jiná výdělečná činnost, která je na základě smlouvy oprávněna spravovat autorská práva nebo práva s nimi související jménem více než jednoho nositele práv k jejich společnému prospěchu jako její jediný nebo hlavní účel své činnosti a ve které nemají majetkovou účast ani ji neovládají nositelé práv, jejichž práva spravuje,

ukládá kolektivnímu správci povinnost upravit postup pro vyřizování písemných stížností členů a dalších nositelů práv, jakož i kolektivních správců, a to zejména v souvislosti s pověřením k výkonu kolektivní správy, ukončením takového pověření, ukončením smlouvy o výkonu kolektivní správy nebo s odnětím správy jen některých práv, podmínkami členství, vybíráním odměn příslušejících nositelům práv, srážkami a rozdělováním příjmů z výkonu práv.

Nad rámec směrnice návrh upravuje

sjednávání sazebníků a subsidiární působnost Ministerstva kultury,

licencování užití autorskoprávně chráněných děl paměťovými a vzdělávacími institucemi,

rejstřík slovesných děl na trhu nedostupných vedený Národní knihovnou,

licencování osiřelých děl kolektivním správcem,

zrušení omezení (tzv. zastropování) odměn za přijímače v hotelových pokojích (§ 23 věta druhá AutZ),

zavedení technické neutrality v oblasti licencování přenosu vysílání.

Unijní směrnice byly do autorského zákona naposledy implementovány novelou č. 228/2014 Sb. (PZ 249/2014).

Schválené pozměňovací návrhy výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny mimo jiné

opravňují uživatele zvolit si pro jednání s kolektivním správcem zástupce; kolektivní správce bude povinen činit veškerá jednání vůči uživateli prostřednictvím jeho zástupce, pokud uživatel kolektivním správci předem písemně oznámil, že je pro všechna jednání s ním zastoupen,

zprošťují povinnosti oznámit živou veřejnou hudební produkci jejího provozovatele a dodavatele, pokud budou či byly provozovány pouze výtvory tradiční lidové kultury povahy hudební ve smyslu § 3 písm. b) AutZ, kde není pravé jméno autora obecně známo,

nově upravují omezení odpovědnosti uživatele, postup sjednávání některých sazebníků a seznam nezávislých správců práv,

vypouštějí původně navrženou změnu úpravy rozmnožování na papír nebo podobný podklad,

vypouštějí normu, že ustanovení o rozšířené kolektivní správě se použijí pro oprávnění k výkonu práva na provozování díla a uměleckého výkonu ze zvukového nebo zvukově obrazového záznamu a provozování takového záznamu pro účely vzdělávání ve školách, školských zařízeních nebo vysokých školách nad rámec § 29§ 31 odst. 1 písm. c) AutZ, pokud takové provozování nesměřuje k dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu.

Schválené pozměňovací návrhy poslance Radka Vondráčka stanoví, že hodlá-li kolektivní správce zvýšit sazbu odměny oproti její předchozí výši o více než míru inflace v roce předcházejícím roku, pro nějž má platit nová výše sazby odměny, je kolektivní správce povinen získat předchozí souhlas Ministerstva kultury. Ministerstvo souhlas nevydá, pokud zvýšení sazby odměny nevychází z objektivních a nediskriminačních kritérií nebo pokud není ve vztahu k těmto kritériím přiměřené.

Schválený pozměňovací návrh poslance Františka Váchy vypouští ustanovení, podle nějž osoba, která poskytne prostor k nedivadelnímu provozování hudebního díla s textem, bez textu nebo uměleckého výkonu, měla být povinna poskytnout příslušnému kolektivnímu správci údaje a součinnost potřebnou pro určení totožnosti provozovatele veřejné hudební produkce.

Schválený pozměňovací návrh poslance Jaroslava Krákory stanoví, že nejde-li o zpřístupňování díla pacientům podle § 23 věty druhé AutZ, činí sazby odměn za provozování rozhlasového nebo televizního vysílání poskytovatelem zdravotních služeb nejvýše 25 % nejnižší sazby odměny stanovené sazebníkem za provozování rozhlasového nebo televizního vysílání, není-li ujednáno jinak.

Návrh míří k prezidentu republiky.