Dne 9. 3. 2017 Senát schválil vládní návrh novely autorského zákona.
Hlavním cílem návrhu je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/26/EU ze dne 26. 2. 2014 o kolektivní správě autorského práva a práv s ním souvisejících a udělování licencí pro více území k právům k užití hudebních děl online na vnitřním trhu.
Kolektivní správou se podle návrhu rozumí plná správa majetkových práv autorských nebo práv souvisejících s právem autorským nositelů práv k jejich zveřejněným nebo ke zveřejnění nabídnutým dílům, uměleckým výkonům, zvukovým nebo zvukově obrazovým záznamům, která je vykonávána k jejich společnému prospěchu․ Účelem kolektivní správy je kolektivní uplatňování a kolektivní ochrana majetkových práv autorských a majetkových práv souvisejících s právem autorským a umožnění zpřístupňování předmětů těchto práv veřejnosti.
Návrh konkrétně
− | upravuje, které informace, komu a jakým způsobem musí kolektivní správce poskytovat, |
− | stanoví, že oprávnění ke kolektivní správě se nebude vyžadovat pro poskytování licencí k právům k užití hudebních děl online vztahujících se na území více než jednoho z členských států Evropské unie nebo států tvořících Evropský hospodářský prostor, jsou-li poskytovány osobou se sídlem na území jiného členského státu Evropské unie nebo některého ze států tvořících Evropský hospodářský prostor, která takové licence poskytuje v souladu s právními předpisy státu, na jehož území má sídlo, |
− | uvádí demonstrativní seznam objektivních důvodů, které kolektivnímu správci brání v dodržení lhůty pro rozdělení a výplatu příjmů z výkonu práv nositelům práv (bez zbytečného odkladu, nejpozději do 9 měsíců od konce účetního období, v němž tyto příjmy vybral), |
− | stanoví, že kolektivní správce bude mít právní formu spolku, |
− | zavádí institut nezávislého správce, kterým bude právnická osoba, jejíž hlavní činností je podnikání nebo jiná výdělečná činnost, která je na základě smlouvy oprávněna spravovat autorská práva nebo práva s nimi související jménem více než jednoho nositele práv k jejich společnému prospěchu jako její jediný nebo hlavní účel své činnosti a ve které nemají majetkovou účast ani ji neovládají nositelé práv, jejichž práva spravuje, |
− | ukládá kolektivnímu správci povinnost upravit postup pro vyřizování písemných stížností členů a dalších nositelů práv, jakož i kolektivních správců, a to zejména v souvislosti s pověřením k výkonu kolektivní správy, ukončením takového pověření, ukončením smlouvy o výkonu kolektivní správy nebo s odnětím správy jen některých práv, podmínkami členství, vybíráním odměn příslušejících nositelům práv, srážkami a rozdělováním příjmů z výkonu práv. |
Nad rámec směrnice návrh upravuje
− | sjednávání sazebníků a subsidiární působnost Ministerstva kultury, |
− | licencování užití autorskoprávně chráněných děl paměťovými a vzdělávacími institucemi, |
− | rejstřík slovesných děl na trhu nedostupných vedený Národní knihovnou, |
− | licencování osiřelých děl kolektivním správcem, |
− | zrušení omezení (tzv. zastropování) odměn za přijímače v hotelových pokojích (§ 23 věta druhá AutZ), |
− | zavedení technické neutrality v oblasti licencování přenosu vysílání. |
Unijní směrnice byly do autorského zákona naposledy implementovány novelou č. 228/2014 Sb. (PZ 249/2014).
Schválené pozměňovací návrhy výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny mimo jiné
− | opravňují uživatele zvolit si pro jednání s kolektivním správcem zástupce; kolektivní správce bude povinen činit veškerá jednání vůči uživateli prostřednictvím jeho zástupce, pokud uživatel kolektivním správci předem písemně oznámil, že je pro všechna jednání s ním zastoupen, |
− | zprošťují povinnosti oznámit živou veřejnou hudební produkci jejího provozovatele a dodavatele, pokud budou či byly provozovány pouze výtvory tradiční lidové kultury povahy hudební ve smyslu § 3 písm. b) AutZ, kde není pravé jméno autora obecně známo, |
− | nově upravují omezení odpovědnosti uživatele, postup sjednávání některých sazebníků a seznam nezávislých správců práv, |
− | vypouštějí původně navrženou změnu úpravy rozmnožování na papír nebo podobný podklad, |
− | vypouštějí normu, že ustanovení o rozšířené kolektivní správě se použijí pro oprávnění k výkonu práva na provozování díla a uměleckého výkonu ze zvukového nebo zvukově obrazového záznamu a provozování takového záznamu pro účely vzdělávání ve školách, školských zařízeních nebo vysokých školách nad rámec § 29 a § 31 odst. 1 písm. c) AutZ, pokud takové provozování nesměřuje k dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu. |
Schválené pozměňovací návrhy poslance Radka Vondráčka stanoví, že hodlá-li kolektivní správce zvýšit sazbu odměny oproti její předchozí výši o více než míru inflace v roce předcházejícím roku, pro nějž má platit nová výše sazby odměny, je kolektivní správce povinen získat předchozí souhlas Ministerstva kultury. Ministerstvo souhlas nevydá, pokud zvýšení sazby odměny nevychází z objektivních a nediskriminačních kritérií nebo pokud není ve vztahu k těmto kritériím přiměřené.
Schválený pozměňovací návrh poslance Františka Váchy vypouští ustanovení, podle nějž osoba, která poskytne prostor k nedivadelnímu provozování hudebního díla s textem, bez textu nebo uměleckého výkonu, měla být povinna poskytnout příslušnému kolektivnímu správci údaje a součinnost potřebnou pro určení totožnosti provozovatele veřejné hudební produkce.
Schválený pozměňovací návrh poslance Jaroslava Krákory stanoví, že nejde-li o zpřístupňování díla pacientům podle § 23 věty druhé AutZ, činí sazby odměn za provozování rozhlasového nebo televizního vysílání poskytovatelem zdravotních služeb nejvýše 25 % nejnižší sazby odměny stanovené sazebníkem za provozování rozhlasového nebo televizního vysílání, není-li ujednáno jinak.
Návrh míří k prezidentu republiky.