Dne 20. 4. 2016 prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona o soukromé bezpečnostní činnosti.
Zcela nový zákon má upravovat
a) | podmínky podnikání v oboru bezpečnostní činnosti („soukromá bezpečnostní činnost“), |
b) | podmínky některých bezpečnostních činností vykonávaných pro vlastní potřebu a |
c) | působnost Ministerstva vnitra a dalších orgánů vykonávajících státní správu na úseku bezpečnostní činnosti. |
Soukromou bezpečnostní činností je
a) | ochrana osoby a majetku, |
b) | služba soukromého detektiva, |
c) | převoz hotovosti, cenin a cenných předmětů v hodnotě převyšující 5 000 000 Kč, |
d) | technická služba k ochraně osob a majetku nebo |
e) | bezpečnostní poradenství․ |
Důvodem návrhu je skutečnost, že dosavadní regulace a její vynucování včetně samoregulačních mechanismů trhu soukromých bezpečnostních služeb působí problémy v oblasti bezpečnostních rizik (zejm. střet zájmů, excesivní nebo přímo kriminální jednání), vztahu bezpečnostní činnosti a výkonu veřejné moci, zcela absentující úpravy výkonu bezpečnostní činnosti pro vlastní potřebu, nízké kvality poskytovaných služeb a postavení zaměstnanců těchto služeb.
Vykonávat soukromou bezpečnostní činnost bude moci jen fyzická osoba nebo obchodní korporace, která má k této činnosti licenci. Licenci bude vydávat Ministerstvo vnitra na dobu 10 let. Podmínkou vydání bude mimo jiné odborná způsobilost, bezúhonnost, spolehlivost a bezdlužnost. Ministerstvu vnitra bude též náležet dozor nad výkonem bezpečnostní činnosti.
Vykonávat bezpečnostní činnost pro vlastní potřebu se bude smět jen na základě registrace bezpečnostní činnosti pro vlastní potřebu u Ministerstva vnitra.
Návrh dále upravuje konkrétní povinnosti při výkonu některých soukromých bezpečnostních činností a obecné povinnosti včetně povinnosti mlčenlivosti. Provozovatel bude muset být pojištěn pro případ odpovědnosti za škodu a nemajetkovou újmu způsobenou výkonem soukromé bezpečnostní činnosti.
Poté, co návrh ustál hlasování o vrácení k dopracování, byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jakožto výboru garančnímu, dále rozpočtovému výboru, ústavněprávnímu výboru a výboru pro obranu. Lhůta k projednání byla prodloužena na 90 dní.