Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

2. 7. 2018, [Právní zpravodaj]
Technické prohlídky vozidel

Stanice technické kontroly budou povinně nabízet i měření emisí.

Dne 29. 6. 2018 Poslanecká sněmovna schválila vládní návrh novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, zákona o silničním provozu a zákona o pozemních komunikacích.

Cílem návrhu je implementace směrnice 2014/45/EU, směrnice 2014/47/EU a směrnice 2015/719 upravujících oblast

1)

pravidelných technických prohlídek vozidel,

2)

silničních technických kontrol užitkových vozidel a

3)

maximálních přípustných rozměrů a hmotností vozidel.

Měření emisí vozidel bude součástí pravidelné technické prohlídky vozidla, kterou však bude možné provést i ve stanici měření emisí před provedením ostatních úkonů ve stanici technické kontroly․ Po uplynutí přechodného období budou provozovatelé všech stanic technické kontroly mandatorně nabízet provedení technické prohlídky v celém rozsahu včetně měření emisí. Návrh tedy zachovává možnost institucionálně dvojkolejného systému pravidelné technické prohlídky vozidla ve stanicích technické kontroly a stanicích měření emisí. Budou však sjednoceny ostatní požadavky na výkon technické prohlídky (zejména na osoby oprávněné vystavovat protokol o technické prohlídce). Dojde k postupnému zániku institutu mechanika a rozšíření odborné způsobilosti kontrolního technika i na oblast měření emisí. Obdoba institutu mechanika zůstane zachována ve formě kontrolního technika, jehož oprávnění k provádění technických prohlídek bude omezeno na měření emisí.

Dílčí změny v oblasti silničních technických kontrol užitkových vozidel se dotknou rámcové podoby kontroly, požadavků na osoby provádějící kontrolu, celkového počtu zkontrolovaných vozidel za rok a možnosti spojení s kontrolou nákladu.

Hmotnostní a rozměrové limity vozidel, nyní regulované vyhláškou č. 341/2014 Sb., budou upraveny zákonem.

Schválené pozměňovací návrhy hospodářského výboru Poslanecké sněmovny mimo jiné

prodlužují lhůty pro pravidelné technické prohlídky motocyklů,

stanovují rozsah povinné výbavy vozidel na úrovni zákona. Za povinnou výbavu, která musí být umístěna ve vozidle, bude lze stanovit pouze náhradní elektrické pojistky, náhradní žárovky výměnného zdroje světla, náhradní kolo a příslušenství nutné k jeho výměně nebo prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí, lékárničku, přenosný výstražný trojúhelník nebo hasicí přístroj. Rozsah povinné výbavy, způsob jejího umístění ve vozidle a technické požadavky na povinnou výbavu stanoví pro jednotlivé kategorie, podkategorie nebo druhy vozidel prováděcí právní předpis,

nově vymezují tzv. záchranářskou uličku (§ 41 odst. 8 ProvPoz). Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, budou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom budou smět vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, bude se vytvářet tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru budou smět vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích,

umožňují zvláštním výstražným světlem modré a červené barvy vybavit vozidla Ministerstva vnitra používaná policií a označená podle zvláštního právního předpisu, vozidla používána Hasičským záchranným sborem České republiky nebo jednotkami požární ochrany a vozidla poskytovatele zdravotnické záchranné služby,

při splnění podmínek zajišťujících bezpečnost a plynulost silničního provozu a ochranu stavu pozemní komunikace umožňují na určených dálnicích, silnicích nebo místních komunikacích užít vozidlo, jehož

a)

výška, hmotnost nebo rozložení hmotnosti na nápravy, skupiny náprav, kola nebo skupiny kol překračuje hodnoty stanovené zákonem o silničním provozu, jde-li o vnitrostátní silniční dopravu, nebo

b)

výška, šířka, hmotnost nebo rozložení hmotnosti na nápravy, skupiny náprav, kola nebo skupiny kol překračuje hodnoty stanovené zákonem o silničním provozu, jde-li o vnitrostátní přepravu dřeva, o využití pracovních strojů samojízdných pro zemědělské práce nebo pro opravy nebo údržbu pozemních komunikacích.

Schválený pozměňovací návrh poslance Martina Kupky stanoví, že má-li provozovatel silničního motorového vozidla kategorií uvedených v § 40 ProvVoz zpřístupněnu datovou schránku, Ministerstvo dopravy 60 dnů před skončením platnosti technické prohlídky vozidla ve lhůtách stanovených pro jeho pravidelnou technickou prohlídku vyrozumí držitele prostřednictvím datové schránky o skončení platnosti pravidelné technické prohlídky podle § 40 odst. 1 až 3 ProvVoz.

Schválený pozměňovací návrh poslance Martina Kolovratníka upravuje vydávání registračních značek elektrických vozidel. Na základě žádosti vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla se souhlasem vlastníka bude lze k silničnímu vozidlu přidělit registrační značku tvořenou velkými písmeny „EL“ následovanými kombinací velkých písmen latinské abecedy a arabských číslic, jde-li o silniční vozidlo používající jako palivo elektrickou energii nebo vodík

1.

výlučně nebo

2.

v kombinaci s jiným palivem, je-li hodnota emisí CO2 v kombinovaném provozu nejvýše 50 g/km.

Návrh míří do Senátu.