Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

20. 7. 2018, [Právní zpravodaj]
Podpora alternativních pohonných hmot

Dodavatelé motorového benzinu nebo motorové nafty budou moci při povinnosti snížení emisí skleníkových plynů kromě biopaliv zohlednit i zemní plyn, LPG, elektřinu a vodík.

Dne 19. 7. 2018 Senát schválil vládní návrh novely zákona o ochraně ovzduší.

Cílem návrhu je provedení částečné transpozice směrnice Rady (EU) 2015/652 ze dne 20. 4. 2015, kterou se stanoví metody výpočtu a požadavky na podávání zpráv podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty, a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/1513 ze dne 9. 9. 2015, kterou se mění směrnice 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty a směrnice 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů․ Zbytek transpozice bude proveden novelou nařízení vlády č. 351/2012 Sb., o kritériích udržitelnosti biopaliv.

Podle směrnice 2015/652/EU je nově možno do snížení emisí skleníkových plynů kromě biopaliv zohlednit i zemní plyn, LPG, elektřinu, vodík a ušetřené emise skleníkových plynů vzniklé při těžbě ropy či zemního plynu․ Zákon proto bude rozlišovat různé druhy pohonných hmot. Nově definovány budou pojmy pohonná hmota, pohonná hmota pro dopravní účely, elektřina pro dopravní účely, emise skleníkových plynů na jednotku energie, emise skleníkových plynů vzniklých během úplného životního cyklu pohonné hmoty pro dopravní účely nebo elektřiny pro dopravní účely a emise z těžby.

Povinnost snižování emisí skleníkových plynů z motorového benzinu nebo motorové nafty za kalendářní rok bude dodavatel motorového benzinu nebo motorové nafty moci splnit nově také

a)

uvedením zkapalněného ropného plynu do volného daňového oběhu na daňovém území České republiky pro dopravní účely,

b)

dodáním zemního plynu nebo bioplynu pro dopravní účely do prostor čerpací stanice na daňovém území České republiky, pokud mu tím vznikla povinnost přiznat a zaplatit daň nebo vznikl nárok na osvobození od této daně podle jiného právního předpisu upravujícího daň z některých plynů,

c)

prodejem vodíku pro dopravní účely na daňovém území České republiky, pokud mu tím vznikla povinnost přiznat a zaplatit daň z minerálních olejů podle jiného právního předpisu,

d)

dodáním elektřiny pro dopravní účely na daňovém území České republiky z veřejné dobíjecí stanice zapsané v evidenci čerpacích a dobíjecích stanic podle jiného právního předpisu upravujícího pohonné hmoty, pokud je množství elektrické energie na vstupu do dobíjecí stanice měřeno stanoveným měřidlem podle jiného právního předpisu upravujícího metrologii, nebo

e)

zohledněním snížení emisí z těžby dosaženého v příslušném kalendářním roce v kterékoli zemi.

Pro účely splnění povinnosti zajistit minimální množství biopaliv za kalendářní rok a v průběhu kalendářního roku bude množství dodaného biopaliva násobeno dvěma u biopaliv, která jsou vyrobena z použitého kuchyňského oleje nebo z vedlejších živočišných produktů kategorie 1 nebo 2 podle přímo použitelného předpisu Evropské unie o vedlejších produktech živočišného původu a u biopaliv, která mají nízký dopad v souvislosti s nepřímou změnou ve využívání půdy a splňují požadavky stanovené prováděcím právním předpisem.

Schválené pozměňovací návrhy výboru pro životní prostředí Poslanecké sněmovny mimo jiné transponují směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2284 ze dne 14. 12. 2016 o snížení národních emisí některých látek znečišťujících ovzduší, o změně směrnice 2003/35/ES a o zrušení směrnice 2001/81/ES. Konkrétně návrhy přinášejí například:

databázi odborně způsobilých osob jakožto informační systém veřejné správy, který bude sloužit k vedení údajů o odborně způsobilých osobách a umožňovat komunikaci provozovatele s výrobcem spalovacího stacionárního zdroje týkající se dostupnosti odborně způsobilé osoby podle § 17 odst. 1 písm. h) OchOvzd,

úpravu povinnosti zajistit minimální snížení emisí skleníkových plynů z motorového benzinu nebo motorové nafty v průběhu kalendářního roku,

požadavky na obsah národního programu snižování emisí České republiky,

zvýšení mezní hodnoty emisí CO pro sálavé spalovací stacionární zdroje, určené pro připojení na teplovodní soustavu ústředního vytápění a k instalaci v obytné místnosti na 1 500 mg.m-3,

prodloužení lhůty na povinnou kontrolu technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje podle § 17 odst. 1 písm. h) OchOvzd ze dvou kalendářních let na tři roky,

oprávnění obce vyhláškou zakázat na vymezeném území obce spalování vybraných druhů pevných paliv ve stacionárních zdrojích podle § 17 odst. 5 věty první OchOvzd, s výjimkou spalovacích stacionárních zdrojů uvedených v § 17 odst. 1 písm. g) OchOvzd splňujících pro tato paliva požadavky stanovené v příloze č. 11 k tomuto zákonu,

pravomoc Ministerstva pro životní prostředí vyhláškou stanovit cenu za provedení kontroly technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu od 10 do 300 kW včetně, která je rozhodná pro posouzení schopnosti výrobce zajistit odborně způsobilou osobu a která zahrnuje veškeré náklady spojené s jejím provedením, včetně dopravních nákladů odpovídajících vzdálenosti 50 km,

osvobození od povinnosti, je-li to technicky možné, u nových staveb nebo při změnách stávajících staveb využít pro vytápění teplo ze soustavy zásobování tepelnou energií nebo zdroje, který není stacionárním zdrojem, pro rodinné domy a stavby pro rodinnou rekreaci.

Schválený pozměňovací návrh zemědělského výboru Poslanecké sněmovny omezuje možnost splnění povinnosti dodavatele motorového benzinu nebo motorové nafty snížením emisí skleníkových plynů podle § 20 odst. 1 OchOvzd do výše 1 % základní hodnoty produkce emisí skleníkových plynů pro fosilní pohonné hmoty.

Návrh míří k prezidentu republiky.