Dne 30. 5. 2018 prošly prvním čtením v Poslanecké sněmovně poslanecký návrh zákona o zálohovaném výživném a poslanecký návrh zákona o náhradním výživném.
Zákon o zálohovaném výživném má upravit poskytování zálohovaného výživného nezaopatřeným dětem v případě, že fyzická osoba, která má k nezaopatřenému dítěti soudem uloženou povinnost hradit výživné, tuto svou povinnost řádně a včas neplní, nebo jí plní pouze částečně․
Zálohované výživné bude zvláštní sociální dávkou, kterou poskytuje a náklady na ni hradí stát.
Oprávněná osoba bude mít nárok na zálohované výživné, pokud
a) | povinná osoba neplní soudem uloženou povinnost hradit výživné po dobu delší než dva kalendářní měsíce před podáním žádosti; |
b) | příjem oprávněné osoby spolu s příjmem s ní společně posuzovaných osob podle zákona o státní sociální podpoře nepřesahuje 2,7násobek částky životního minima podle zákona o životním a existenčním minimu a |
c) | oprávněná osoba a osoby s ní společně posuzované podle zákona o státní sociální podpoře mají na území České republiky bydliště podle zákona o pomoci v hmotné nouzi. |
Zálohované výživné se bude poskytovat ve výši soudem uložené vyživovací povinnosti, nejvýše však ve výši 1,2násobku částky životního minima oprávněné osoby. Bude o něm rozhodovat krajská pobočka Úřadu práce České republiky.
Náleží-li oprávněné osobě zálohované výživné, přejde její právo na výživné na stát, a to do výše poskytnutého zálohovaného výživného. Pohledávku výživného, která přešla na stát, bude vymáhat krajská pobočka Úřadu práce. K vymožení pohledávky podá návrh na soudní výkon rozhodnutí nebo exekuční návrh.
Podle alternativního návrhu zákona o náhradním výživném oprávněná osoba bude mít nárok na náhradní výživné, pokud
a) | povinná osoba neplní vůči oprávněné osobě soudem stanovenou, případně potvrzenou, vyživovací povinnost po dobu alespoň tří po sobě jdoucích měsíců, |
b) | podala soudu po uplynutí doby uvedené v písmenu a) návrh na výkon rozhodnutí pro neplacení výživného, |
c) | do dvou měsíců po podání návrhu uvedeného v písmenu b) povinná osoba nezačala uhrazovat výživné, a to ani na základě výkonu rozhodnutí, a |
d) | příjem oprávněné osoby spolu s příjmem s ní společně posuzovaných osob nepřesahuje 2,9násobek částky životního minima. |
Hlasování o zamítnutí ustál první návrh i druhý návrh a poté byly návrhy přikázány k projednání výboru pro sociální politiku jakožto výboru garančnímu a dále ústavněprávnímu výboru.