Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

20. 12. 2018, [Právní zpravodaj]
Flexibilita státní služby

Senátoři se obávají politizace funkce státních tajemníků.

Dne 19. 12. 2018 Senát vrátil Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy zpět vládní návrh novely zákona o státní službě.

Cílem návrhu je vyšší flexibilita a operativnost státní služby.

Konkrétně se navrhuje zejména:

rozšíření okruhu osob, které se mohou účastnit výběrových řízení na představené (v případě, že služební místo nebude v prvním kole výběrového řízení obsazeno, vyhlásí se druhé kolo výběrového řízení; ve druhém kole se bude moci výběrového řízení zúčastnit také osoba, která je státním občanem České republiky, dosáhla věku 40 let a v uplynulých osmi letech vykonávala nejméně po dobu čtyř let ve vedoucí funkci nebo jako člen statutárního orgánu právnické osoby činnosti podle § 5 StSluž nebo činnosti obdobné),

snížení počtu oborů státní služby, jež je možné stanovit pro služební místo (pro služební místo budou moci být služebním předpisem stanoveny nejvýše tři obory služby, a jde-li o služební místo představeného, nejvýše čtyři obory služby),

změna systému služebního hodnocení (služební hodnocení se bude provádět nejen jako pravidelné, ale též podle potřeby a na žádost státního zaměstnance; možné výsledky služebního hodnocení budou rozšířeny ze čtyř na pět stupňů; naopak snížen bude počet hodnocených oblastí; státní zaměstnanec bude moci proti služebnímu hodnocení podat námitky; pokud podle závěrů dvou po sobě jdoucích služebních hodnocení dosahoval státní zaměstnanec ve službě vynikajících výsledků, bude lze jej zařadit i na služební místo zařazené v platové třídě o jednu platovou třídu vyšší, než je dosavadní služební místo),

rozšíření důvodů pro odvolání představených (představeného bude lze odvolat, nejen pokud jeho služební hodnocení obsahuje závěr o tom, že ve službě dosahoval nevyhovujících, ale též dostačujících výsledků, tedy nově čtvrtého stupně výsledků)․

Předchozí verze návrhu obsahovala též převedení gesce pro oblast státní služby z Ministerstva vnitra pod Úřad vlády České republiky (vytvoření Generálního ředitelství).

Schválené pozměňovací návrhy poslankyně Kateřiny Valachové mimo jiné

zmocňují náměstka pro státní službu k vydání služebního předpisu, který bude závazný pro všechny státní zaměstnance, zaměstnance v pracovním poměru vykonávající činnosti podle § 5 StSluž a osoby ve služebním poměru podle jiného zákona zařazené k výkonu služby ve služebním úřadu,

dále zvyšují flexibilitu státní služby v oblasti služebního hodnocení a obsazování služebních míst,

prodlužují dobu služebního hodnocení,

upravují hodnocení při výkonu zahraniční služby,

zmocňují vládu při změně oborů služby nařízením stanovit, že úspěšně vykonaná zvláštní část úřednické zkoušky pro dosavadní obor služby se považuje za úspěšně vykonanou zvláštní část úřednické zkoušky pro nový obor služby,

stanoví, že v případě, že žádný z účastníků výběrového řízení ve výběrovém řízení neuspěl, vyhlásí se druhé kolo výběrového řízení,

upravují kompetenci politických náměstků; náměstek člena vlády bude zástupcem člena vlády; náměstek člena vlády bude zastupovat člena vlády v rozsahu stanoveném členem vlády ve vztahu k působnosti služebního úřadu nebo úkolům svěřeným členovi vlády, s výjimkou věcí, které vyhrazuje členovi vlády zákon.

Schválené pozměňovací návrhy poslankyně Kláry Dostálové stanoví, že návrh na odvolání náměstka pro státní službu a personálního ředitele sekce pro státní službu bude předkládat vládě ministr vnitra, návrh na odvolání státního tajemníka bude předkládat vládě příslušný ministr nebo vedoucí Úřadu vlády po projednání s náměstkem pro státní službu.

Pozměňovací návrhy Senátu

vypouštějí navržené rozšíření možností odvolatelnosti státního tajemníka (§ 60 odst. 3 StSluž),

ruší navržené vyjmutí státního tajemníka z kárné odpovědnosti (§ 88 odst. 2 StSluž),

zachovávají spolurozhodovací pravomoc náměstka pro státní službu při provádění služebního hodnocení (§ 156 StSluž),

vypouštějí navržené ustanovení, podle něhož by námitky proti služebnímu hodnocení nemohli podat náměstek pro státní službu, státní tajemník, vedoucí služebního úřadu, který nemá nadřízený služební úřad, vedoucí služebního úřadu, který je bezprostředně podřízen ministerstvu, náměstek pro řízení sekce a personální ředitel sekce pro státní službu (§ 156a odst. 3 návrhu).

Návrh míří zpět do Poslanecké sněmovny.