Dne 24. 1. 2018 prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně vládní návrh novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, zákona o silničním provozu a zákona o pozemních komunikacích.
Cílem návrhu je implementace směrnice 2014/45/EU, směrnice 2014/47/EU a směrnice 2015/719 upravujících oblast
1) | pravidelných technických prohlídek vozidel, |
2) | silničních technických kontrol užitkových vozidel a |
3) | maximálních přípustných rozměrů a hmotností vozidel․ |
Měření emisí vozidel bude součástí pravidelné technické prohlídky vozidla, kterou však bude možné provést i ve stanici měření emisí před provedením ostatních úkonů ve stanici technické kontroly. Po uplynutí přechodného období budou provozovatelé všech stanic technické kontroly mandatorně nabízet provedení technické prohlídky v celém rozsahu včetně měření emisí. Návrh tedy zachovává možnost institucionálně dvojkolejného systému pravidelné technické prohlídky vozidla ve stanicích technické kontroly a stanicích měření emisí. Budou však sjednoceny ostatní požadavky na výkon technické prohlídky (zejména na osoby oprávněné vystavovat protokol o technické prohlídce). Dojde k postupnému zániku institutu mechanika a rozšíření odborné způsobilosti kontrolního technika i na oblast měření emisí. Obdoba institutu mechanika zůstane zachována ve formě kontrolního technika, jehož oprávnění k provádění technických prohlídek bude omezeno na měření emisí.
Dílčí změny v oblasti silničních technických kontrol užitkových vozidel se dotknou rámcové podoby kontroly, požadavků na osoby provádějící kontrolu, celkového počtu zkontrolovaných vozidel za rok a možnosti spojení s kontrolou nákladu.
Hmotnostní a rozměrové limity vozidel, nyní regulované vyhláškou č. 341/2014 Sb., budou upraveny zákonem.
Návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jakožto výboru garančnímu.