25. 10. 2018, [Právní zpravodaj]
Sledování polohy a pohybu plavidel
Poslanci jednají o povinnosti užívat zařízení ke sledování plavidel na dopravně významné vodní cestě.
Dne 23. 9. 2018 prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně vládní návrh novely zákona o vnitrozemské plavbě .
Cílem návrhu je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1629 ze dne 14. 9. 2016, kterou se stanoví technické požadavky pro plavidla vnitrozemské plavby, mění směrnice 2009/100/ES a zrušuje směrnice 2006/87/ES .
Navrhují se
− nové vymezení základních podmínek provozu plavidel na vnitrozemských vodních cestách,
− upřesnění procesu schvalování technické způsobilosti plavidel a vydávání osvědčení plavidel,
− opětovné zakotvení pravomoci plavebního úřadu přiměřeně zkrátit dobu platnosti osvědčení plavidel stanovenou prováděcím právním předpisem,
− odstranění pevné lhůty pro podávání žádostí o provedení pravidelných technických prohlídek a navázání těchto prohlídek na dobu platnosti osvědčení plavidel,
− umožnění prodloužení platnosti osvědčení plavidel i bez provedení předchozí pravidelné prohlídky, avšak pouze v předem vymezených mimořádných případech,
− podstatné doplnění právních důsledků navazujících na provedení určitých typů oprav a úprav plavidel,
− zřízení nové evidence osvědčení plavidel prokazujících plnění harmonizovaných technických požadavků, včetně zajištění předávání vybraných údajů do evropské databáze trupů plavidel a jejich výmazu,
− dílčí změny právní úpravy vydávání duplikátů osvědčení plavidel,
− úprava důvodů a podmínek pro vydávání prozatímních osvědčení a doby jejich platnosti a
− přehodnocení právní úpravy postupu plavebního úřadu v případě zjištění technické nezpůsobilosti plavidel a zařazení této regulace mezi ustanovení upravující výkon státního dozoru․
Nad rámec směrnice se navrhuje, že provozovatel plavidla bude povinen plavidlo vybavit zařízením a programovým vybavením určeným
a) ke sledování polohy a pohybu plavidel v rámci vnitrozemského systému automatické identifikace podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího technické specifikace pro systémy sledování polohy a pohybu plavidel a
b) k zobrazování elektronických plavebních map a informací o poloze a pohybu plavidel podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího technické specifikace pro systém zobrazování elektronických plavebních map a informací pro vnitrozemskou plavbu.
Vůdce plavidla bude při plavbě povinen toto zařízení a programové vybavení užívat.
Tato povinnost se bude vztahovat pouze na plavidlo s vlastním pohonem, které
a) je provozováno na dopravně významné vodní cestě využívané podle bodu 1 písm. a) podbodu 2 nebo bodu 1 písm. b) podbodu 1 přílohy č. 2 VniPl a
b) je
1. lodí, která není rekreačním plavidlem,
2. plovoucím strojem nebo
3. malým plavidlem s délkou trupu přesahující sedm metrů provozovaným správcem vodní cesty, plavebním úřadem nebo základní složkou integrovaného záchranného systému.
Návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jakožto výboru garančnímu.
Copyright © 2009 - 2024, Nakladatelství C. H. Beck