Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

30. 4. 2019, [Právní zpravodaj]
Regulace služby Uber

Poslanci jednají o přiblížení pravidel pro různé způsoby provozování taxislužby.

Dne 26. 4. 2019 prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně vládní návrh novely zákona o silniční dopravě.

Cílem návrhu je revize právní úpravy taxislužby a provedení některých dalších dílčích změn. Návrh reaguje na alternativní způsoby provozování taxislužby za využití populárních mobilních aplikací redukcí povinností dopravců a řidičů taxislužby.

Ochranu práv zákazníků má posílit nový institut zprostředkovatele taxislužby․ Zprostředkovatel taxislužby bude osoba, která za úplatu zprostředkuje uzavření přepravní smlouvy mezi dopravcem a objednatelem přepravy prostřednictvím taxislužby. Zprostředkovatel taxislužby bude povinen zajistit, aby jím zprostředkovaná přeprava byla

a)

poskytnuta podnikatelem v silniční dopravě, který je držitelem koncese pro provozování silniční motorové dopravy osobní vozidly určenými pro přepravu nejvýše 9 osob včetně řidiče,

b)

provedena vozidlem taxislužby nebo vozidlem cestujícího a

c)

provedena řidičem, který je držitelem oprávnění řidiče taxislužby.

Zprostředkovatel taxislužby bude též povinen vést evidenci zprostředkovaných přeprav.

Návrh umožní v širší míře provozovat taxislužbu vozidlem bez střešní svítilny žluté barvy s nápisem TAXI na její přední a zadní straně (je-li přeprava poskytnuta na základě písemné smlouvy uzavřené před zahájením přepravy nebo je-li přeprava poskytnuta na základě objednávky provedené elektronickými prostředky). Všechna vozidla však budou muset být označena evidenční nálepkou vozidla taxislužby, kterou bude za správní poplatek 500 Kč vydávat dopravní úřad. Náležitosti a vzor evidenční nálepky vozidla taxislužby a způsob jejího umístění na vozidle stanoví prováděcí právní předpis.

Ruší se povinnost vést záznam o provozu vozidla taxislužby (tzn. záznam stanoveného okruhu údajů o poskytnutých přepravách a provozování taxislužby na paměťové jednotce taxametru) a povinnost, aby vozidlo taxislužby bylo vybaveno aktuálním výpisem z evidence vozidel taxislužby.

Obec již nebude moci obecně závaznou vyhláškou stanovit řidiči taxislužby jako podmínku pro zahájení nebo nabízení přepravy na území obce povinnost prokázat zkouškou znalosti místopisu, obsluhy taxametru a právních předpisů upravujících provozování taxislužby a ochranu spotřebitele a mít při provozování taxislužby na území obce u sebe osvědčení o složení zkoušky (§ 21b odst. 1 SilDop) ani stanovit požadavek na barvu karoserie vozidla (§ 21b odst. 3 SilDop).

Zadržet průkaz řidiče taxislužby bude možné, i pokud průkaz řidiče taxislužby nebyl řidičem při provádění státního odborného dozoru předložen (§ 35h SilDop).

Podnikatel v silniční dopravě již nebude povinen označit velká vozidla, která používá k podnikání, svým obchodním jménem (§ 9 odst. 1 SilDop).

Návrh též zakotvuje některé povinnosti řidiče vozidla při přepravě nebezpečných věcí vyplývající z Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (Dohody ADR).

Zahraniční dopravci usazení v jiném členském státu Evropské unie budou povinni zajistit, aby ve vozidle při jeho provozu byly kopie dokladů prokazujících existenci pracovněprávního vztahu s řidičem včetně jejich překladu do českého jazyka.

Předchozí novela č. 304/2017 Sb. zpřísnila podmínky provozování taxislužby (PZ 276/2017). Komplexní úpravu poskytování taxislužby přinesl zákon č. 102/2013 Sb. (PZ 109/2013).

Návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jakožto výboru garančnímu.