Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

1. 11. 2019, [Právní zpravodaj]
Liberalizace železničního trhu

Senátoři odmítají plošné odstraňování stromoví kolem dráhy a shromažďování údajů o kupujících jízdenek.

Dne 30. 10. 2019 Senát vrátil Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy zpět vládní návrh novely zákona o dráhách.

Cílem návrhu zákona je

-

provést transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2370 ze dne 14. 12. 2016, kterou se mění směrnice 2012/34/EU, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici a správu a řízení železniční infrastruktury, do vnitrostátního právního řádu a

-

adaptovat vnitrostátní právní řád na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2338 ze dne 14․ 12. 2016, kterým se mění nařízení (ES) č. 1370/2007, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici.

Dotvořením jednotného evropského železničního prostoru dojde k další liberalizaci českých železnic (zejména umožněním vstupu zahraničních dopravců i do osobní přepravy a vypuštěním paušálních výjimek umožňujících přímé uzavírání smluv na veřejné služby v železniční přepravě)․

Dopravce bude při provozování veřejné drážní osobní dopravy na dráze celostátní nebo regionální na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících povinen umožnit využití jím poskytovaných přepravních služeb na základě jednotného jízdního dokladu. Prodej jednotného jízdního dokladu a zúčtování příjmů z tohoto prodeje se bude provádět prostřednictvím informačního systému jednotných jízdních dokladů, který bude informačním systémem veřejné správy spravovaným Ministerstvem dopravy.

Návrh obsahuje také úpravu pravidel pro navrhování a výstavbu lanových drah a lyžařských vleků a jejich uvedení do provozu.

Navrhuje se rovněž odstranění několika nedostatků právní úpravy. Například dojde k novému vymezení veřejně přístupné a nepřístupné vlečky.

Schválené pozměňovací návrhy hospodářského výboru Poslanecké sněmovny

-

mění navrženou definici veřejně nepřístupné vlečky; vlečka bude veřejně nepřístupná, pokud je součástí průmyslového nebo zemědělského areálu nebo slouží pro podnikatelské nebo jiné potřeby svého vlastníka nebo jiné oprávněné osoby či jiných oprávněných osob (§ 22a DrahZ),

-

zužují definici zařízení služeb o jiná technická zařízení, která nejsou jejich provozovatelem zvláště určena (§ 2 odst. 9 DrahZ),

-

upřesňují plán omezení provozování dráhy (§ 23b odst. 3 DrahZ),

-

mění navrženou úpravu konkurenční doložky mezi přídělcem a dopravcem,

-

ruší povinnost Českých drah vést oddělené vnitropodnikové účtování pro jiné činnosti než činnost provozování železniční osobní dopravy (§ 10 odst. 1 a 2 ČDZ),

-

ukládají státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (resp. nově Správě železnic) zřídit jednotku hasičského záchranného sboru podniku.

Schválené pozměňovací návrhy poslance Milana Ferance mimo jiné

-

rozšiřují oprávnění drážní inspekce; za účelem posouzení, zda jsou naplněny důvody pro zahájení šetření příčin mimořádné události, budou inspektoři Drážní inspekce oprávněni vstupovat na místo nehody nebo incidentu, na související prostor dráhy a do drážního vozidla,

-

upravují kácení dřevin; provozovatel dráhy bude mít právo odstraňovat a oklešťovat stromoví a jiné porosty ohrožující bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy anebo provozuschopnost dráhy v případě, kdy tak po předchozím upozornění provozovatele dráhy neučinil jejich vlastník v přiměřené lhůtě a v rozsahu, které jsou stanoveny v tomto upozornění,

-

rozšiřují okruh subjektů, s nimiž pořizovatel projedná návrh plánu dopravní obslužnosti území, o provozovatele dráhy celostátní nebo regionální, na které má být provozována veřejná drážní osobní doprava k zajištění dopravní obslužnosti (§ 5 zákona č. 194/2010 Sb.),

-

umožňují řídit speciální hasičská vyprošťovací drážní vozidla bez licence v případě mimořádné události (§ 46b DrahZ),

-

mění název Správy železniční dopravní cesty na Správu železnic.

Schválený pozměňovací návrh poslance Ondřeje Polanského ruší domněnku trvalé nepotřebnosti majetku pro stát podle § 38a odst. 3 ČDZ.

Schválený pozměňovací návrh poslankyně Květy Matušovské rozšiřuje oprávnění provozovatele dráhy navrhnout spojení dvou nebo více vlaků jednoho dopravce na více vlaků více dopravců (§ 23b odst. 5 DrahZ).

Schválený pozměňovací návrh poslance Petra Dolínka upravuje přechodná ustanovení.

Současně projednávaný poslanecký návrh novely zákona o dráhách má umožnit provoz metra bez řidiče (PZ 259/2019).

Senátoři navrhují

-

vypustit definici stromoví a jiných porostů ohrožujících bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy nebo provozuschopnost dráhy coby stromoví a jiných porostů, které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdného průřezu dráhy (ohrožení bezpečnosti a plynulosti nemá být dovozeno automaticky, ale má se posuzovat v každém konkrétním případě zvláště),

-

z informačního systému jednotných jízdních dokladů vypustit vedení údajů o kupujících jednotného jízdního dokladu poskytnuté při jeho zakoupení, jimiž mohou být obchodní firma, název nebo jméno, popřípadě jména, příjmení, adresa sídla, doručovací adresa, bankovní spojení a kontaktní údaje (dopravci nebudou muset shromažďovat údaje o kupujících).

Návrh míří zpět do Poslanecké sněmovny.