Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

15. 11. 2019, [Právní zpravodaj]
Digitální služba

Poslanci schválili elektronizaci veřejné správy.

Dne 8. 11. 2019 Poslanecká sněmovna schválila poslanecký návrh zákona o právu na digitální služby.

Cílem návrhu je posílit práva fyzických a právnických osob na poskytnutí služeb orgánů veřejné moci elektronicky, tj. formou digitální služby, a dosáhnout vyšší efektivity veřejné správy. Nový zákon má komplexně upravit postavení uživatelů služeb při poskytování služeb orgány veřejné moci.

Návrh byl schválen ve znění komplexního pozměňovacího návrhu výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny.

Uživatel služby bude mít mimo jiné

− právo využívat digitální službu (a orgán veřejné moci bude mít povinnost poskytovat digitální službu),

− právo činit digitální úkon vůči orgánu veřejné moci a právo na elektronické osvědčení digitálního úkonu,

− právo na nahrazení úředně ověřeného podpisu nebo uznávaného elektronického podpisu,

− právo udělit souhlas s využíváním údajů o sobě, o svých právech a povinnostech nebo právních skutečnostech, které se ho týkají, vedených v základním registru nebo agendovém informačním systému; orgán veřejné moci bude povinen tyto údaje využívat,

− právo na zápis práva, povinnosti nebo právní skutečnosti, která se jej týká a vyplývá z úkonu orgánu veřejné moci uvedeného v katalogu služeb, do registru práv a povinností,

− právo prokázat nebo osvědčit právní skutečnost mimo jiné odkazem na údaje vedené v základním registru nebo agendovém informačním systému a zpřístupněné orgánu veřejné moci pro výkon agendy,

− právo přistupovat k údajům vedeným o něm v základních registrech a agendových informačních systémech․

Digitální službou budou například:

− elektronické podání vůči orgánu veřejné moci,

− získání a předvyplnění údajů potřebných pro elektronické podání,

− konverze podkladů a dokumentů pro účely přiložení k elektronickému podání,

− poskytnutí výpisu údajů z informačního systému.

Správní úřad sníží poplatek o 20 %, nejvýše však o 1 000 Kč, pokud bude žádost nebo jiný návrh k provedení úkonu podán na elektronickém formuláři zveřejněném podle zákona upravujícího právo na digitální služby (to nebude platit, pokud žádost nebo jiný návrh nelze podat jinak než na tomto elektronickém formuláři).

Nepodnikající fyzické osoby nebudou nuceny využívat digitální služby nebo činit digitální úkony podle tohoto zákona.

Portálem veřejné správy bude informační systém veřejné správy zajišťující přístup k informacím veřejných orgánů a komunikaci s veřejnými orgány. Portál veřejné správy bude mimo jiné zajišťovat

− přístup k informacím získaným na základě informační činnosti [§ 2 písm. a) InSVS] veřejných orgánů zejména v oblasti sociálního zabezpečení, zdravotnického zabezpečení, správy veřejných financí, dotací, veřejných zakázek, státní statistické služby, evidence a identifikace osob, jejich součástí a práv a povinností těchto osob či jejich součástí a tvorby a publikace právních předpisů,

− komunikaci s veřejnými orgány prostřednictvím datových schránek, prostřednictvím přístupu se zaručenou identitou do informačních systémů veřejné správy nebo elektronických aplikací spravovaných těmito veřejnými orgány a prostřednictvím kontaktních míst veřejné správy,

− přístup k informacím fyzických osob a právnických osob, zejména k formulářům v elektronické podobě těchto osob, a komunikaci s fyzickými osobami a právnickými osobami; zajištění přístupu bude na základě úplatné smlouvy mezi správcem portálu veřejné správy a fyzickou nebo právnickou osobou, k jejímž informacím je zajištěn přístup; úplata ani písemná smlouva se nebude vyžadovat v případě informací zpřístupňovaných povinně.

Centrálním místem služeb se bude rozumět soubor technického a programového vybavení, jehož prostřednictvím jsou poskytovány služby informačních systémů veřejné správy a jehož prostřednictvím jsou využívány a propojovány sítě elektronických komunikací.

Zřídí se informační systém cloud computingu, který bude informačním systémem veřejné správy sloužícím k podpoře řízení využívání cloud computingu orgány veřejné správy. Orgán veřejné správy bude moci využívat pouze cloud computing poskytovaný státním poskytovatelem cloud computingu nebo jiným poskytovatelem zapsaným v katalogu cloud computingu.

Schválené pozměňovací návrhy poslance Tomáše Kohoutka upřesňují úpravu veřejných listin a ověřování podpisů.

Schválený pozměňovací návrh poslankyně Barbory Kořanové upravuje hrazení nákladů spojených se správou některých informačních systémů veřejné správy.

Schválené pozměňovací návrhy poslance Martina Kupky harmonizují terminologii v jednotlivých zákonech.

Schválený pozměňovací návrh poslance Ondřeje Profanta stanoví, že orgán veřejné moci poskytne uživateli výstupy digitální služby v otevřeném, a je-li to možné, též strojově čitelném formátu.

Poslanci současně připojili dvě doprovodná usnesení:

„Poslanecká sněmovna doporučuje vládě vytvořit v závazných ukazatelích jednotlivých kapitol státního rozpočtu specifické výdajové ukazatele, které budou zahrnovat výdaje spojené se správou, provozem a rozvojem následujících klíčových informačních systémů veřejné správy: základní registry, informační systém základních registrů, informační systém sdílené služby, centrální místo služeb, portál veřejné správy, informační systém, jehož prostřednictvím je zajišťován výkon působnosti kontaktních míst veřejné správy, a národní bod pro identifikaci a autentizaci.“

„Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby do 15. 1. 2020 předložila návrh zákona o změně zákonů souvisejících s další elektronizací postupu orgánů veřejné moci, ve kterém navrhne zejména pravidla umožňující další rozšíření využití systému datových schránek, rozšíření a sdílení referenčních údajů v základních registrech, systematické využívání strojově čitelných formátů v rámci eGovernmentu a systematické využívání cloud computingu v oblasti veřejné správy.“

Návrh míří do Senátu.