Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

27. 8. 2019, [Právní zpravodaj]
Zjednodušení a elektronizace daňového systému

Vláda navrhuje prodloužení lhůty pro podání elektronického daňového přiznání.

Dne 26. 8. 2019 vláda schválila návrh novely daňového řádu.

Cílem návrhu je zjednodušení a zrychlení administrativy pro daňové subjekty i správce daně.

Nově koncipovaná daňová informační schránka (§ 69 DŘ) daňovému subjektu umožní

a)

získávat informace shromažďované ve spisu a na osobním daňovém účtu tohoto daňového subjektu v rozsahu a členění, v jakém jsou tyto informace v daňové informační schránce soustředěny,

b)

získávat vybrané informace o svých právech a povinnostech,

c)

činit podání s využitím vybraných informací, které o něm správce daně zpracovává (například předvyplňování daňových přiznání)․

Schránka také zjednoduší pověření jiné osoby k vyřizování daňových záležitostí.

Elektronizace má být podpořena zejména prodloužením lhůty pro podání daňového přiznání u daní z příjmů o 1 měsíc v případě podání elektronicky (§ 136 odst. 2 DŘ) a kratší lhůtou pro vrácení vratitelného přeplatku v případě elektronicky podaných žádostí.

Zefektivnění procesu daňové kontroly má přinést korespondenční forma komunikace – oznámení. Oznámení doručované v souvislosti s daňovou kontrolou nebude obsahovat odůvodnění a nebude lze proti němu uplatnit opravné prostředky.

Komplexní revize úroků v daňovém řádu znamená mimo jiné

-

snížení reparačních úroků na úroveň standardního úroku z prodlení uplatňovaného v soukromoprávní oblasti – výše úroku z prodlení bude odpovídat výši úroku z prodlení podle občanského zákoníku (pokles o 6 % na 10 %),

-

snížení kompenzačního úroku z posečkání hrazeného daňovým subjektem – výše úroku z posečkané částky bude odpovídat polovině úroku z prodlení nebo jeho obdoby podle jiného zákona, nejvýše však polovině úroku z prodlení podle tohoto zákona (pokles o 3 %),

-

zvýšení kompenzačního úroku z daňového odpočtu vypláceného daňovému subjektu – výše úroku z vratitelného přeplatku bude odpovídat výši úroku z prodlení (nárůst o 2 %).

Návrh umožní vyplatit formou zálohy část nárokovaného daňového odpočtu, která není ze strany správce daně prověřována kontrolním postupem. V případě, kdy tak stanoví zákon, vznikne daňovému subjektu nárok na zálohu na daňový odpočet ve výši odpovídající té části daňového odpočtu nárokovaného v jím podaném daňovém tvrzení, kterou správce daně nehodlá prověřovat v rámci

a)

daňové kontroly, která není zahajována v plném rozsahu,

b)

zahajovaného postupu k odstranění pochybností, nebo

c)

prováděné daňové kontroly.

Správce daně rozhodnutím přidělí daňovému subjektu vlastní identifikátor v případě, že o jeho přidělení daňový subjekt, který je fyzickou osobou a který jej dosud nemá přidělen, požádá; takto přidělený vlastní identifikátor tvoří kmenovou část daňového identifikačního čísla (v DIČ tak nahradí rodné číslo).