Dne 11. 9. 2019 prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně poslanecký návrh novely zákona o obecní policii.
Cílem návrhu je efektivnější výkon činnosti obecní policie.
Strážník bude moci být v základním pracovněprávním vztahu strážníka pouze k jedné obci (pokud má jeden strážník působit na území vícera obcí, lze toho dosáhnout uzavřením veřejnoprávní smlouvy podle § 3a ObcPol).
Podmínky bezúhonnosti a spolehlivosti čekatele a strážníka budou zpřísněny (§ 4a a 4b ObcPol)․ Navrhovaná úprava je obdobou § 14 SlPoBez, resp. se podobá § 23 ZbrZ. Při posuzování bezúhonnosti se nebude přihlížet k zahlazení odsouzení. Nově si sama obec si za účelem ověření, že uchazeč o zaměstnání strážníka splňuje podmínky bezúhonnosti, elektronicky vyžádá opis z evidence Rejstříku trestů.
Strážník bude oprávněn předvést osobu na nejbližší útvar Policie České republiky i mimo území obce, která zřídila obecní policii nebo která je smluvní stranou veřejnoprávní smlouvy podle § 3a nebo 3b ObcPol.
Odebrat zbraň bude moci strážník nejen na místě veřejně přístupném (§ 14 ObcPol).
Rozšířena budou i oprávnění strážníka
Strážník bude v pracovní době oprávněn nosit pouze služební zbraň.
Obecní policie bude oprávněna získávat v souvislosti s odhalováním přestupků informace podle obdobné úpravy jako v § 67 odst. 1, 3 a 4 PolČR.
Návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jakožto výboru garančnímu a dále výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Lhůta k projednání byla prodloužena na 90 dní.