Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

[Legal Alert 3/2020]
Nouzový stav a jeho důsledky

Na základě usnesení vlády České republiky č. 69/2020 Sb. byl pro území České republiky z důvodů ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru na území České republiky vyhlášen nouzový stav, a to na od 14.00 hodin dne 12. března 2020 na dobu 30 dnů.

 

Omezení práv a uložení povinností

K vyhlášení nouzového stavu došlo v souladu s čl. 56 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ústavní zákon o bezpečnosti“). Ústavní zákon o bezpečnosti stanoví, že vláda České republiky musí vymezit, která práva stanovená ve zvláštním zákoně a v jakém rozsahu se v souladu s Listinou základních práv a svobod omezují a které povinnosti a v jakém rozsahu se ukládají․ Tímto zvláštním zákonem je zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále je „krizový zákon“).

Podle § 5 krizového zákona lze na nezbytně nutnou dobu a v nezbytně nutném rozsahu omezit například:

-

právo na nedotknutelnost osoby a nedotknutelnost obydlí při evakuaci osoby z místa, na kterém je bezprostředně ohrožena na životě nebo zdraví,

-

vlastnické a užívací právo právnických a fyzických osob k majetku, pokud jde o nucené omezení práva vlastníka nebo uživatele z důvodu ochrany života, zdraví, majetku nebo životního prostředí, které jsou ohroženy krizovou situací, přičemž je za toto omezení poskytnuta přiměřená náhrada,

-

svobodu pohybu a pobytu ve vymezeném prostoru území ohroženo nebo postiženého krizovou situací,

-

právo provozovat podnikatelskou činnost, která by ohrožovala prováděná krizová opatření nebo narušovala, popřípadě znemožňovala jejich provádění.

V § 6 krizového zákona lze nalézt povinnosti, jež může vláda nařídit. Mezi tyto povinnosti patří zejména:

-

evakuace osob a majetku z vymezeného území,

-

zákaz vstupu, pobytu a pohybu osob na vymezených místech nebo území,

-

ukládání pracovní povinnosti, pracovní výpomoci nebo povinnosti poskytnout věcné prostředky.

 

Práva a povinnosti právnických a fyzických osob

Konkrétní práva a povinnosti právnických a podnikajících fyzických osob upravuje krizový zákon v § 29, podle něhož jsou, mimo jiné, tyto osoby povinny:

-

se podilet na zpracování krizových plánů na výzvu příslušného orgánu krizového řízení,

-

na výzvu příslušného orgánu krizového řízení poskytnout věcné prostředky potřebné k řešení krizové situace,

-

zdržet se činností zakázaných krizovým opatřením vydáním na základě § 6 odst. 3 krizového zákona (např. nabývaní peněžních prostředků v cizí měně, provádění veškerých plateb z České republiky do zahraničí či ukládání peněžních prostředků na účty v zahraničí).

Fyzické osoby pobývající na území České republiky mají podle § 31 krizového zákona právo na nezbytné informace o připravovaných krizových opatřeních k ochraně jejich života, zdraví a majetku. Fyzické osoby jsou dále v době krizového stavu povinny zejména:

-

uposlechnout výzvy oprávněných orgánů krizového řízení k zaevidování na stanoveném místě z důvodu uložení pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci,

-

strpět omezení vyplývající z krizových opatření,

-

vykonávat uloženou pracovní povinnost nebo pracovní výpomoc,

-

zdržet se činností zakázaných krizovým opatřením vydáním na základě § 6 odst. 3 krizového zákona.

Plnění výše uvedených a jiných povinností může fyzická osoba odmítnout, pokud by jejich plněním ohrozila život nebo zdraví vlastní nebo jiných osob anebo pokud jsou povinnosti jí ukládané v rozporu se zákonem.

 

Závěrem nezbývá než vyzvat ke sledování dalšího vývoje. Vláda České republiky by měla prostřednictvím usnesení objasnit, která krizová opatření budou provedena a jaké budou jejich následky.