Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

19. 2. 2021, [Právní zpravodaj]
Pandemický zákon

Poslanci schválili široké pravomoci Ministerstva zdravotnictví za účelem likvidace epidemie COVID-19 a odškodňování dopadů mimořádných opatření.

Dne 18. 2. 2021 Poslanecká sněmovna ve zkráceném jednání schválila vládní návrh zákona o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19.

Cílem návrhu je upravit opatření pro zvládání epidemie onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem označovaným jako SARS-CoV-2 a jejích dopadů na území České republiky.

Návrh byl schválen ve znění komplexního pozměňovacího návrhu poslance Jana Hamáčka.

Ministerstvo zdravotnictví nebo krajská hygienická stanice bude moci za účelem likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku nařídit mimořádné opatření, kterým přikáže určitou činnost přispívající k naplnění uvedeného účelu, nebo zakáže nebo omezí určité činnosti nebo služby, jejichž výkonem by mohlo být šířeno onemocnění COVID 19, anebo stanoví podmínky provádění takových činností nebo poskytování takových služeb, a to:

a)

omezení veřejné dopravy nebo stanovení podmínek jejího provozování,

b)

omezení činnosti obchodní nebo výrobní provozovny nebo provozu obchodního centra nebo stanovení podmínek pro jejich provoz,

c)

omezení provozování holičství, kadeřnictví, pedikúry, manikúry nebo solária, poskytování kosmetických, masérských, regeneračních nebo rekondičních služeb nebo provozování živnosti, při níž je porušována integrita kůže, nebo stanovení podmínek jejich provozování nebo poskytování,

d)

omezení provozování přírodního nebo umělého koupaliště nebo sauny nebo stanovení podmínek pro jejich provoz,

e)

zákaz nebo omezení konání veřejných nebo soukromých akcí, při nichž dochází ke kumulaci osob na jednom místě, nebo stanovení podmínek jejich konání snižujících riziko přenosu onemocnění COVID-19, včetně stanovení maximálního počtu fyzických osob, které se jich mohou účastnit; zákaz nelze vztáhnout na schůze, zasedání a podobné akce ústavních orgánů, orgánů veřejné moci, soudů a jiných veřejných nebo soukromých osob, které se konají na základě zákona, a shromáždění podle zákona o právu shromažďovacím,

f)

omezení výuky nebo jiného provozu vysoké školy nebo stanovení podmínek pro výuku nebo jiný provoz vysoké školy,

g)

příkaz poskytovatelům zdravotních služeb vyčlenit věcné, technické nebo personální kapacity ve zdravotnických zařízeních,

h)

zákaz nebo omezení nebo stanovení podmínek návštěv ve zdravotnických zařízeních, zařízeních sociálních služeb nebo ve věznicích,

i)

příkaz používat ochranné, mycí, čistící nebo dezinfekční prostředky a další protiepidemická opatření,

j)

příkaz poskytovatelům zdravotních služeb nebo poskytovatelům sociálních služeb v týdenním stacionáři, domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory nebo domově se zvláštním režimem poskytnout ministerstvu nebo krajské hygienické stanici informace z jejich činnosti za účelem nastavení protiepidemických opatření,

k)

omezení provozu dotčených prvků kritické infrastruktury a stanovení pravidel pro zajištění jejich provozu,

l)

přemístění osob ve výkonu vazby nebo ve výkonu trestu odnětí svobody do jiné věznice nebo vyloučení volného pohybu těchto osob mimo věznici,

m)

příkaz testovat zaměstnance a jiné pracovníky na přítomnost onemocnění COVID-19․

Podmínkou mimořádného opatření ministerstva bude předchozí souhlas vlády s výjimkou případu nebezpečí z prodlení, kdy vláda bude mít na souhlas 48 hodin od jeho vyhlášení.

Ministerstvo a krajská hygienická stanice mimořádná opatření nejméně jednou za 2 týdny od jeho vydání přezkoumá.

Za účelem realizace mimořádného opatření ministerstvo požádá o součinnost některou ze základních složek integrovaného záchranného systému. Vláda bude moci na návrh ministra obrany rozhodnout o použití Armády České republiky.

Ministerstvo bude moci usměrňovat, koordinovat a kontrolovat činnost poskytovatelů zdravotních služeb nebo poskytovatelů sociálních služeb v týdenním stacionáři, domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory nebo domově se zvláštním režimem.

Nová úprava má být speciální ve vztahu k zákonu o ochraně veřejného zdraví. Zmocnění ministerstva a krajské hygienické stanice k vydávání mimořádných opatření podle § 69, 80 odst. 1 písm. g) a § 82 odst. 2 písm. m) VeřZdr nebude dotčeno.

Stát bude povinen nahradit škodu způsobenou právnickým a fyzickým osobám během stavu pandemické pohotovosti v příčinné souvislosti s mimořádnými opatřeními. Hradit se bude skutečná škoda. Za škodu se nebudou považovat náklady vzniklé v souvislosti s pořízením nebo používáním ochranných, mycích, čistících nebo dezinfekčních prostředků.

Škoda se bude hradit v rozsahu, v němž poškozený prokáže, že jejímu vzniku nebylo možné předejít nebo zabránit. Výše náhrady škody se sníží o výši dotací, návratných finančních výpomocí a jiných podpor poskytnutých ke zmírnění dopadů epidemie COVID-19 nebo dopadů mimořádných opatření.

Nárok na náhradu škody bude možné uplatnit u Ministerstva financí. Uplatnění tohoto nároku bude podmínkou pro případné uplatnění nároku na náhradu škody u soudu.

Při nařízení mimořádných opatření při epidemii nebo nebezpečí jejího vzniku bude možné poskytnout státní hmotné rezervy formou jejich bezúplatného použití.

Ministerstvo zdravotnictví bude oprávněno zřídit službu mobilní aplikace pro účely epidemiologického šetření a zpracovávat osobní údaje o prostorové blízkosti uživatelů, zjištěné vzájemnou interakcí jejich zařízení, a s tím související informace. Instalace a používání aplikace jejími uživateli bude dobrovolná.

Schválený pozměňovací návrh poslance Jakuba Michálka upravuje soudní přezkum mimořádných opatření.

Schválený pozměňovací návrh poslance Ivo Vondráka upravuje roli hejtmanů jako orgánů krizového řízení v území.