Z Á S A D Y
pro hodnocení pracovníků v návrzích na přiznání vědeckotechnických
kvalifikačních stupňů
A. Předpoklady a složky tvůrčí způsobilosti vědeckotechnických pracovníků
(1) Tvůrčí způsobilost vědeckotechnického pracovníka je založena na teoretických vědomostech, profesních dovednostech a zkušenostech.
(2) Teoretické vědomosti jsou zásadně dány absolvovaným vysokoškolským vzděláním a dále se rozvíjejí účastí pracovníka na systému zvyšování kvalifikace vědeckotechnických pracovníků.
(3) Profesními dovednostmi jsou zejména:
a) | ovládání metodologie řešení výzkumných nebo vývojových úkolů v daném oboru; |
b) | schopnost úspěšně řešit výzkumné nebo vývojové úkoly, přinášet při tomto řešení pro daný účel nové, původní poznatky a pracovat úspěšně jako člen řešitelských kolektivů a kolektivů ustavených na pomoc realizaci výsledků výzkumu a vývoje; |
c) | schopnost vyhodnocovat výsledky řešení výzkumných nebo vývojových úkolů jednak z hlediska požadavků kladených na daný úkol nebo příslušný obor, jednak i v širších společenských souvislostech; |
d) | ovládání metodicko-organizačních stránek procesu řešení výzkumných a vývojových úkolů a podmínek realizace jejich výsledků až po schopnost řídit výzkumné nebo vývojové práce; |
e) | schopnost již při zakládání a řešení výzkumných a vývojových úkolů předvídat možné podmínky a problémy jejich realizace a účinně napomáhat při zavádění výsledků výzkumu a vývoje do praxe. |
(4) Vzájemné proporce mezi profesními dovednostmi se mohou přitom měnit, zejména v návaznosti na úkoly spadající do různých fází výzkumného cyklu, v souvislosti s výkonem řízení výzkumných a vývojových prací apod.
B. Výsledky práce vědeckotechnických pracovníků
(1) Předpokladem objektivního zhodnocení výsledků práce vědeckotechnického pracovníka a jejich průkazného uplatnění v návrzích na přiznání vědeckotechnického kvalifikačního stupně je výstižná charakteristika těchto výsledků, přihlížející zejména
a) | k fázi cyklu výzkum-vývoj-výroba, v níž bylo výsledků dosaženo, a ke způsobu zapojení pracovníka do dělby práce v příslušné fázi; |
b) | k povaze a významu osobního podílu pracovníka; |
c) | k potenciálnímu i skutečnému společenskému významu výsledků z hlediska technickoekonomické nebo jiné prospěšnosti při realizaci a užití. |
(2) Výsledky práce svědčící pro přiznání vědeckotechnického kvalifikačního stupně se v návrzích předkládaných resortním atestačním komisím prokazují například:
a) | podanými přihláškami vynálezů a objevů a již udělenými ochrannými dokumenty na vynálezy a objevy, |
b) | významnými technickými díly nebo jinými významnými realizačními akcemi, k jejichž provedení pracovník aktivně přispěl, |
c) | úspěšně oponovanými výsledky řešení úkolů státních plánů rozvoje vědy a techniky, na nichž se pracovník aktivně podílel, |
d) | úspěšně oponovanými výsledky řešení úkolů resortních, popř. oborových a podnikových (ústavních), na nichž se pracovník aktivně podílel, |
e) | významnými zlepšovacími návrhy realizovanými nebo přijatými, |
f) | výsledky publikační činnosti pracovníka, |
g) | pracemi rozvíjejícími metodologii nebo technologii zpracování informací, popřípadě rozbory směřujícími k uplatnění výsledků výzkumu a vývoje v praxi (za podmínky, že jde o výsledky řešení úkolů plánu rozvoje vědy a techniky). |