Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

25/1957 Sb. znění účinné od 10. 11. 1965 do 31. 12. 2023
změněnos účinností odpoznámka

zákonem č. 117/1965 Sb.

10.11.1965

25

 

Rozpočtový zákon na rok 1957

ze dne 18. dubna 1957.

 

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1

Cíle státního rozpočtu

Finanční prostředky jsou stanoveny státním rozpočtem jako základním finančním plánem státu a jejich zdrojem je především socialistická výroba a budovatelské úsilí pracujícího lidu; slouží k hospodárnému splnění všech úkolů státního plánu rozvoje národního hospodářství, zejména k urychlení rozvoje výrobních sil především v těžkém průmyslu, k podstatnému vzestupu zemědělské výroby a rozvoje jednotných zemědělských družstev, k zavádění nové techniky do výroby, k podstatnému vzestupu produktivity práce a tím k trvalému zvyšování hmotné a kulturní úrovně pracujícího lidu a k podpoře úsilí o zachování míru. K dosažení těchto cílů je třeba ve zvýšené míře rozvinout aktivní účast lidu při zabezpečování urychleného růstu národního důchodu a při prosazování hospodárnosti.

§ 2

Stanovení výše státního rozpočtu

(1)

Celkové příjmy státního rozpočtu se stanoví částkou 98 240 492 000 Kčs, celkové výdaje částkou 97 918 878 000 Kčs, takže vyplývá přebytek 321 614 000 Kčs; v rámci státního rozpočtu se stanoví pro rozpočet Slovenska příjmy částkou 14 699 063 000 Kčs a výdaje částkou 16 848 611 000 Kčs; Slovenská národní rada může zvýšit příjmy nad stanovenou částku a o tutéž částku i výdaje.

(2)

Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů, jejichž příjmy i výdaje činí 26 170 391 000 Kčs; kromě toho činí zůstatek rozpočtových prostředků národních výborů přecházejících do roku 1958 částku 441 800 000 Kčs.

(3)

Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů národních výborů podíly na státních příjmech.

§ 3

Hospodaření podle státního rozpočtu

(1)

Výdaje (investiční i neinvestiční) mohou být uskutečňovány jen do výše částek stanovených ve státním rozpočtu.

(2)

Vláda může povolit uskutečnění nezbytného výdaje, nekrytého ve státním rozpočtu, je-li jeho úhrada zajištěna vyššími příjmy nebo odsunutím jiného, méně naléhavého výdaje. Obdobně může vláda povolit snížení některého příjmu státního rozpočtu, jestliže toto snížení vyváží zvýšením jiného příjmu státního rozpočtu nebo snížením výdajů.

§ 4

Odpovědnost za hospodaření

Vláda a každý její člen, Sbor pověřenců a každý jeho člen, vedoucí ostatních ústředních úřadů a rady národních výborů, jakož i vedoucí odborů a správ rad národních výborů jsou odpovědni za to, že v oboru jejich působnosti budou při hospodaření všechny plánované úkoly splněny hospodárně, že budou zjišťovány a využívány reservy, jež vznikají v rozvíjejícím se hospodářství, že příjmových částek státního rozpočtu bude při nejmenším dosaženo a výdajové částky nebudou - s výjimkou případů přípustných podle tohoto zákona - překročeny.

§ 5

Časové použití rozpočtových prostředků

(1)

Rozpočtových prostředků může být použito pouze do konce roku 1957, a to jen k úhradě výdajů splatných do konce tohoto roku.

(2)

Úhrada výdajů, které mají a podle ustanovení tohoto zákona mohou zatěžovat rozpočtové prostředky na rok 1957, nesmí být odsunuta k tíži rozpočtových prostředků příštího roku.

(3)

Poukazovat peníze k úhradě závazků, jež vzniknou po 31. prosinci 1957, nebo tvořit jakýmkoliv jiným způsobem reservy z úspor na rozpočtových prostředcích není přípustno.

§ 6

Zjišťování rozpočtových důsledků

zákonných a jiných opatření

(1)

U návrhů zákonů, zákonných opatření předsednictva Národního shromáždění, zákonů Slovenské národní rady, vládních nařízení, vládních usnesení, nařízení Sboru pověřenců, usnesení Sboru pověřenců, nařízení ministrů, nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech opatření ústředních úřadů, jakož i u návrhů usnesení národních výborů a jejich rad musí být s největší odpovědností zváženy a v návrzích vyjádřeny také jejich důsledky hospodářské a finanční. Důsledky těchto opatření zejména pro výdaje po případě pro příjmy státního rozpočtu, pro bilanci příjmů a výdajů obyvatelstva nebo pro úvěrový plán je třeba vyčíslit a výpočet připojit k návrhu opatření. Při každém navrhovaném opatření musí být zkoumáno, zda jeho povaha připouští zavedení nových příjmů, a v kladném případě musí být tyto nové příjmy vždy navrženy.

(2)

U všech opatření, uvedených v odstavci 1, jimiž se zvyšují výdaje nebo snižují příjmy státního rozpočtu, musí být zároveň stanovena úhrada zvýšeného výdaje nebo náhrada úbytku příjmů.

§ 7

Nepřípustnost započtení pohledávek vůči státu

Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu uhradit započtením své pohledávky za státem.

§ 8

Doplňkové rozpočty národních výborů

(1)

Jestliže národní výbor dosáhl nebo určitě dosáhne vyšších příjmů, než stanovil jeho rozpočet, nebo uspoří-li na rozpočtovaných výdajích, při čemž plnění všech jeho plánovaných úkolů je zajištěno, může sestavit doplňkový rozpočet.

(2)

K získání vyšších příjmů jako zdrojů pro doplňkové rozpočty rozvíjejí národní výbory především služby a místní výrobu a vytvářejí tak podmínky pro další rozvoj hospodářství a kultury ve svém obvodu a tím k rozšíření své hospodářské základny.

(3)

Doplňkový rozpočet musí být vyrovnán.

(4)

Doplňkový rozpočet národního výboru nižšího stupně schvaluje rada národního výboru vyššího stupně.

(5)

Podrobnosti upraví ministr financí; při tom též stanoví postup při převodu nevyčerpaných prostředků doplňkových rozpočtů do příštího roku.

§ 9

Zatímní vedení státního hospodaření v roce 1958

Vláda učiní vhodná opatření pro státní hospodaření v době od 1. ledna 1958 do vyhlášení rozpočtového zákona na rok 1958, nebude-li rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen před 1. lednem 1958. Pro toto období platí obdobě ustanovení § § 4, 6, 7 a 10 odst. 1 písm. b) a odst. 2.

Závěrečná ustanovení

§ 10

(1)

Vláda se zmocňuje,

a)

aby do státního rozpočtu promítla finanční důsledky úprav státního plánu rozvoje národního hospodářství;

b)

aby k úhradě závazků z let minulých použila finančních přebytků hospodaření let minulých.

(2)

Ministr financí

a)

vydá směrnice pro hospodaření podle státního rozpočtu a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde o používání rozpočtových prostředků, úhradu výdajů na nové úkoly ukládané národním výborům, vázání rozpočtových prostředků určených na úhradu úkolů, které odpadly, a o postup při opatřování úhrady výdajů na úkoly, jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom může ministr financí povolit odchylku od ustanovení § 5 odst. 1;

b)

upraví používání nadplánových získů a uhrazování neplánovaných a nadplánových ztrát hospodářských organisací státního socialistického sektoru, a to i za dobu před účinností tohoto zákona;

c)

je oprávněn stanovit způsob použití příjmů za vyřazené základní prostředky hospodářských organisací státního socialistického sektoru, a to i odchylně od ustanovení § 4 odst. 2 věty třetí zákona č. 106/1951 Sb., o úpravě financování národních a komunálních podniků.

§ 11

(1)

zrušen

(2)

Zrušují se ustanovení § 4 odst. 3 a § 12 zákona č. 106/1951 Sb., o úpravě financování národních a komunálních podniků, § 10 vládního nařízení č. 107/1951 Sb., kterým se provádí zákon o úpravě financování národních a komunálních podniků, a § 9 zákona č. 83/1952 Sb., o rozpočtech národních výborů.

(3)

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1957; provedou jej ministr financí a ostatní členové vlády.

Zápotocký v. r.

Fierlinger v. r.

Široký v. r.

Dolanský v. r.

Kopecký v. r.

Ing. Jankovcová v. r.

Poláček v. r.

Barák v. r.

Ing. Šimůnek v. r.

Dr. Kyselý v. r.

Plojhar v. r.

Dr. Šlechta v. r.

Bakuľa v. r.

David v. r.

Ďuriš v. r.

Krajčír v. r.

Krosnář v. r.

Machačová v. r.

Dr. Nejedlý v. r.

Tesla v. r.

Uher v. r.

Beran v. r.

Jonáš v. r.

Reitmajer v. r.

Dr. Škoda v. r.

Bukal v. r.

Dvořák v. r.

Dr. Kahuda v. r.

generál plukovník Lomský v. r.

Dr. Neuman v. r.

Ouzký v. r.

Pospíšil v. r.

Ing. Púčik v. r.

Dr. Vlasák v. r.

Zatloukal v. r.

1. příloha zákona č. 25/1957 Sb.

Celkový přehled státního rozpočtu Československé republiky na rok 1957.

P ř í j m y

Kčs

(v tisících)

V ý d a j e

Kčs

(v tisících)

Příjmy od socialistického sektoru

85.092,113

Hospodářství . . . . . . . . . . . .

53.154,425

 

 

Kulturní a sociální opatření . . . .

31.932,000

Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva . . .

10.683,580

Obrana a bezpečnost . . . . . . . .

9.319,311

Ostatní příjmy . . . . . . . . .

2.464,799

Správa . . . . . . . . . . . . . . .

3.513,142

Ú h r n . . .

98.240,492

Ú h r n . . .

97.918,878

 

Přebytek . . . . . . . . . . . . . . 321,614.000 Kčs

Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.

P ř í j m y

Kčs

(v tisících)

V ý d a j e

Kčs

(v tisících)

Příjmy od hospodářských organisací . . .

2.648,191

Hospodářství . . . . . . . . . . . .

11.935,153

Místní daně a poplatky . . . . .

732,259

Kulturní a sociální opatření . . . .

12.337,840

Ostatní příjmy . . . . . . . . .

1.309,563

Správa . . . . . . . . . . . . . . .

1.897,398

Podíly na státních příjmech . .

3.549,822

 

 

Příděl z ústředního rozpočtu . .

17.930,556

 

 

Ú h r n . . .

26.170,391

Ú h r n . . .

26.170,391

2. příloha zákona č. 25/1957 Sb.

Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů (v tisících Kčs)

K r a j

Vlastní příjmy

Podíly nastátních příjmech

Přídělyzústřed. rozpočtu

Úhrn příjmů

Úhrn výdajů

Praha ÚNV

504,898

473,380

580,793

1.559,071

1.559,071

Pražský

381,367

334,645

1.450,134

2.166,146

2.166,146

Českobudějovický

187,953

116,804

917,229

1.221,986

1.221,986

Plzeňský

200,430

136,890

890,352

1.227,672

1.227,672

Karlovarský

134,541

59,495

784,355

978,391

978,391

Ústecký

269,587

135,741

995,351

1,400,679

1,400,679

Liberecký

210,943

136,821

722,327

1,070,091

1.070,091

Hradecký

197,940

180,228

719,280

1,097,448

1.097,448

Pardubický

141,187

115,450

650,764

907,401

907,401

Jihlavský

150,155

128,196

685,736

964,087

964,087

Brněnský

384,249

339,231

1.064,396

1,787,876

1.787,876

Olomoucký

199,900

177,413

820,574

1.197,887

1.197,887

Gottwaldovský

184,956

170,637

673,037

1.028,630

1.028,630

Ostravský

347,763

162,351

1.286,142

1.796,256

1.796,256

K. Vary MěNV

20,534

9,864

56,263

86,661

86,661

M. Lázně MěNV

4,215

1,742

21,397

27,354

27,354

F. Lázně MěNV

618

315

10,350

11,283

11,283

České kraje

3.521,236

2.679,203

12.328,480

18.528,919

18.528,919

Slovenské kraje

1.168,777

870,619

5.602,076

7,641,472

7.641,472

ČSR

4.690,013

3.549,822

17.930,556

26.170,391

26.170,391