Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

13/1961 Sb. znění účinné od 1. 4. 1961 do 31. 12. 1965

13

 

VYHLÁŠKA

Ústřední rady odborů

ze dne 28. ledna 1961,

kterou se vydávají směrnice o provádění rozhodčího řízení v

pracovních sporech státních zaměstnanců

 

Ústřední rada odborů po projednání s ústředními úřady (orgány) a s krajskými národními výbory stanoví podle § 30 odst. 1 a 4 vládního nařízení č. 120/1950 Sb., o právech a povinnostech státních zaměstnanců, o řízení ve věcech jejich pracovního poměru a o rozhodčích komisích, ve znění vládního nařízení č. 12/1961 Sb. (dále jen "vládní nařízení"):

§ 1

Složení rozhodčích komisí

(1)

Rozhodčí komise mají kromě předsedy a jeho náměstků zpravidla 18 až 36 členů. Přesný počet členů jednotlivých rozhodčích komisí s přihlédnutím k celkovému počtu a složení zaměstnanců, jejichž spory má rozhodčí komise řešit, určí

a)

ústřední výbor příslušného odborového svazu, jde-li o rozhodčí komisi zřízenou u ústředního úřadu (orgánu), v dohodě s tímto úřadem (orgánem),

b)

krajská odborová rada, jde-li o rozhodčí komisi zřízenou u krajského národního výboru, v dohodě s tímto národním výborem,

c)

okresní odborová rada, jde-li o rozhodčí komisi zřízenou u okresního národního výboru, v dohodě s tímto národním výborem,

d)

krajský výbor příslušného odborového svazu, jde-li o rozhodčí komisi zřízenou u jiného osobního úřadu, v dohodě s tímto úřadem.

(2)

Předsedu rozhodčí komise, jeho náměstky a polovinu členů rozhodčí komise jmenuje a odvolává odborový orgán, který určuje počet členů rozhodčí komise podle předchozího odstavce․ Při jmenování předsedy a náměstků rozhodčích komisí zřízených u krajských a okresních národních výborů je třeba dbát, aby jedna z těchto funkcí byla obsazena funkcionářem Odborového svazu zaměstnanců státních orgánů, jedna funkce funkcionářem Odborového svazu zaměstnanců školství, vědy, umění a tisku, jedna funkcionářem Odborového svazu zaměstnanců ve zdravotnictví a jedna funkcionářem Odborového svazu zaměstnanců zemědělství a lesního hospodářství.

(3)

Druhou polovinu členů rozhodčí komise jmenuje a odvolává úřad (orgán), u něhož je rozhodčí komise zřízena, a to tak, aby byly v rozhodčí komisi zastoupeny všechny kategorie zaměstnanců, jejichž spory má rozhodčí komise řešit. Vedle toho ustanoví některého ze svých pracovníků za tajemníka rozhodčí komise. Tajemník není členem rozhodčí komise. Jeho úkolem je zajišťovat plnění povinností, které vyplývají z provádění rozhodčího řízení pro úřad (orgán), u něhož je rozhodčí komise zřízena ( § 32 vládního nařízení).

§ 2

Výběr členů rozhodčích komisí

(1)

Za členy rozhodčích komisí je třeba vybírat zaměstnance politicky vyspělé s přiměřenými zkušenostmi a znalostmi.

(2)

Krajská (okresní) odborová rada jmenuje předsedu, jeho náměstky a ostatní členy rozhodčí komise na návrh krajských (okresních) výborů příslušných odborových svazů. Přitom dbá, aby členy rozhodčí komise zřízené u krajského národního výboru nebyli členové předsednictva krajského výboru odborového svazu, které má rozhodovat o odvoláních podaných proti rozhodnuté této rozhodčí komise.

(3)

Orgán (úřad), který jmenoval člena rozhodčí komise (předsedu, náměstka), vydá mu osvědčení o jeho členství v rozhodčí komisi a současně o jeho jmenování uvědomí jeho služební úřad s výzvou, aby mu umožnil řádné plnění všech povinností, které pro něho vyplývají z členství v rozhodčí komisi.

§ 3

Příslušnost rozhodčích komisí

(1)

Rozhodčím komisím přísluší rozhodovat

a)

spory o rozvázání pracovního poměru, ať jde o výpověď danou zaměstnancem nebo úřadem (orgánem), zrušení pracovního poměru bez výpovědi nebo rozvázání pracovního poměru dohodou,

b)

spory o přeložení, převedení do jiné zaměstnanecké skupiny nebo do jiného oboru státní správy,

c)

spory o zproštění výkonu práce.

(2)

Pokud s předmětem sporu uvedeným v předchozím odstavci souvisí platové nároky, je rozhodčí komise k návrhu zaměstnance oprávněna rozhodnout také o nich.

§ 4

Senáty rozhodčích komisí

(1)

Rozhodčí komise projednává a rozhoduje jednotlivé stížnosti v tříčlenných senátech, jejichž práci řídí předsedové senátu ( § 30 odst. 3 vládního nařízení).

(2)

Rozhodčí komise u krajských a okresních národních výborů projednává a rozhoduje o jednotlivých stížnostech

1.

v senátě státních orgánů, jde-li o stížnosti pracovníků státních orgánů a zařízení spravovaných národními výbory s výjimkou zařízení uvedených v bodě 2 až 4,

2.

ve školském senátě, jde-li o stížnosti pracovníků ve školství, vědě, umění a tisku,

3.

ve zdravotnickém senátě, jde-li o stížnosti pracovníků ve zdravotnictví,

4.

v zemědělském senátě, jde-li o stížnosti pracovníků zemědělských, veterinárních a lesních zařízení.

(3)

Funkci předsedy senátu vykonává předseda rozhodčí komise nebo jeho náměstek. V rozhodčích komisích zřízených u národních výborů vykonávají její předseda a jeho náměstkové funkci předsedy tohoto senátu, který má projednávat stížnosti zaměstnanců sdružených v odborovém svazu, jehož jsou členy; nemůže-li z vážných důvodů některý z nich tuto funkci vykonávat, může tím na dobu nezbytně nutnou pověřit jiného člena rozhodčí komise patřícího k témuž odborovému svazu.

(4)

Předseda senátu určí pro projednávání jednotlivých stížností další členy senátu, a to jednoho člena senátu z členů rozhodčí komise jmenovaných odborovým orgánem z řad členů příslušného odborového svazu a jednoho z členů jmenovaných úřadem /orgánem, u něhož byla rozhodčí komise zřízena.

(5)

Při výběru členů senátu je třeba přihlížet k tomu, aby alespoň jeden z členů senátu byl z téhož pracoviště jako stěžovatel nebo aby alespoň vykonával stejné nebo podobné práce. Dále je třeba dbát o to, aby členem senátu nebyla osoba, u níž vzhledem k jejímu poměru k věci nebo ke sporným straním lze pochybovat o její nepředpojatosti.

§ 5

Podávání stížností

Stížnost k rozhodčí komisi se podává dvojmo.Úřad, u něhož je rozhodčí komise zřízena, zařídí, aby stížnost podaná k rozhodčí komisi byla neprodleně doručena tajemníku této komise. Tajemník komise urychleně předá stížnost předsedovi senátu, jenž má spor projednávat ( § 4 odst. 1), zašle stejnopis stížnosti na vědomí úřadu (orgánu), proti jehož rozhodnutí stížnost směřuje a vyžádá od něho předložení spisového materiálu, který se týká předmětu sporu. Byla-li stížnost podána pouze v jednom vyhotovení, zařídí pořízení jejího opisu pro potřebu tohoto úřadu.

§ 6

Přípravné jednání

Předseda senátu, který má věc projednat, po prostudování stížnosti provede buď sám nebo uloží některému členu senátu, aby provedl potřebná šetření, vyžádání dalších spisových dokladů, vyslechnutí osob, které mohou přispět k objasnění věci apod. Tato přípravná opatření je třeba všemožně urychlit, aby k rozhodnutí o stížnosti došlo nejpozději do 30 dnů od jejího podání.

§ 7

Příprava ústního jednání

(1)

Jakmile je věc v přípravném jednání dostatečně objasněna, stanoví předseda senátu, kdy bude stížnost projednána senátem, a požádá tajemníka komise, aby na stanovený den pozval k jednání

a)

další členy senátu,

b)

stěžovatele,

c)

zástupce úřadu, proti jehož rozhodnutí stížnost směřuje,

d)

zástupce základní organizace ROH ustavené pro zaměstnancovo pracoviště,

e)

podle potřeby osoby, které mohou svou výpovědí přispět k objasnění rozhodných skutečností.

(2)

Současně požádá tajemníka komise, aby zajistil vhodnou místnost pro provádění ústního jednání, a to je-li to účelné a hospodárné, popřípadě i přímo na pracovišti stěžovatele, sepsání zápisu o průběhu ústního jednání a jeho výsledcích.

(3)

Ústní jednání o stížnosti je veřejné, pokud předmětem jednání nejsou skutečnosti, které musí zůstat utajeny v obecném zájmu.

§ 8

Účast zaměstnance při ústním jednání

(1)

Zaměstnanec, který stížnost podal, musí být ústnímu jednání osobně přítomen a proto je třeba doručit mu pozvání k tomuto jednání včas. V jeho nepřítomnosti lze o stížnosti rozhodnout jen tehdy, projeví-li s tím předem souhlas; nedá-li k tomu souhlas, odloží se jednání na přiměřenou dobu. Nedostaví-li se na vyzvání rozhodčí komise zaměstnanec, aniž uvedl včas vážný důvod ani k tomuto odloženému jednání, může rozhodčí komise rozhodnout i v jeho nepřítomnosti.

(2)

Zaměstnanec může se dát zastoupit před rozhodčí komisí výjimečně, nemůže-li se k jednání dostavit pro nemoc nebo pro jinou důležitou překážku nebo není-li schopen se srozumitelně vyjadřovat. Zástupcem zaměstnance může být jeho spoluzaměstnanec nebo svéprávný rodinný příslušník a musí se vykázat písemnou plnou mocí.

§ 9

Ústní jednání

(1)

Jednání rozhodčí komise zahájí předseda senátu nebo jím pověřený člen stručným vylíčením věci. Pak vyzve stěžovatele, aby podrobněji odůvodnil svoji stížnost, po něm vyslechne zástupce závodního výboru stěžovatelova pracoviště a zástupce úřadu (orgánu), proti jehož rozhodnutí stížnost směřuje, porovná údaje těchto osob s předloženými doklady a podle potřeby vyslechne i další osoby, které by mohly přispět k objasnění skutečností rozhodných pro správné posouzení sporu. Se souhlasem předsedy senátu mohou i ostatní členové rozhodčí komise klást otázky a aktivně působit k tomu, aby všechny rozhodné skutečnosti byly co nejlépe objasněny.

(2)

Během celého jednání má se rozhodčí komise snažit o to, aby sporné strany uzavřely smír, kterým by byla věc vyřešena spravedlivě v souladu s platnými předpisy. O uzavření smíru se pořídí zápis, ve kterém se uvede přesný jeho obsah s doplňkem, že smír byl schválen rozhodčí komisí. Takto schválený smír má účinky pravomocného rozhodnutí. Zápis o uzavření smíru podepíše předseda senátu a obě sporné strany. Dříve než jim předloží zápis o uzavření smíru k podpisu, je předseda senátu povinen zápis jim přečíst a vysvětlit jim jeho obsah. Opis zápisu o smíru se doručí oběma stranám.

(3)

Je-li to k objasnění věci nutné, zejména za účelem opatření dalších dokladů,odborných posudků nebo vyslechnutí dalších osob, může rozhodčí komise odložit jednání na dobu co možná nejkratší.

§ 10

Rozhodnutí

(1)

Nedojde-li ke smíru, rozhodne rozhodčí komise o stížnosti v neveřejné poradě. Přitom požádá-li o to zaměstnanec, rozhodne také o jeho platových nárocích souvisících s předmětem sporu. Považuje-li rozhodčí komise stížnost za bezdůvodnou, zamítne ji a potvrdí rozhodnutí, proti němuž byla podána. Shledá-li, že rozhodnutí, proti němuž byla stížnost podána, odporuje platným předpisům nebo že při něm nebyly dodrženy stanovené náležitosti, zejména součinnost odborových orgánů, napadené rozhodnutí zruší.

(2)

Po skončení neveřejné porady vyhlásí předseda senátu rozhodnutí rozhodčí komise se stručným uvedením důvodů a poučí obě strany o možnosti podat proti tomuto rozhodnutí odvolání. Písemné rozhodnutí rozhodčí komise s odůvodněním a poučením o opravném prostředku, podepsané předsedou a jedním členem senátu, musí být doručeno oběma stranám do 8 dnů. Doručení zajistí tajemník komise, a to pokud jde o zaměstnance, aby mu rozhodnutí bylo doručeno do jeho vlastních rukou.

§ 11

Zápis o ústním jednání

O průběhu ústního jednání, uzavření a obsahu smíru, o rozhodnutí vydaném rozhodčí komisí a jeho odůvodnění je třeba sepsat stručný, ale výstižný zápis, který sepíše zapisovatel, jejž k tomu určí tajemník komise v dohodě s předsedou senátu a úřadem, u kterého je rozhodčí komise zřízena, a to z řad pracovníků tohoto úřadu. Zápis podepíše předseda senátu a zapisovatel.

§ 12

Odvolání

(1)

Odvolání musí být podáno do 15 dnů od doručení písemného vyhotovení rozhodnutí rozhodčí komise. O podaném odvolání uvědomí tajemník rozhodčí komise předsedu senátu, proti jehož rozhodnutí bylo odvolání podáno, a zašle odvolání s celým spisovým materiálem orgánu, který má o odvolání rozhodnout ( § 36 odst. 2 vládního nařízení).

(2)

O odvolání podaném proti rozhodnutí rozhodčí komise zřízené u ústředního úřadu (orgánu), rozhoduje předsednictvo ústředního výboru příslušného odborového svazu. Jeho předseda projedná nejprve odvolání s vedoucím příslušného středního úřadu (orgánu) a pak je předloží k projednání a rozhodnutí předsednictvu tohoto )středního výboru. K projednání odvolání v předsednictvu přizve zaměstnance, zmocněného zástupce úřadu (orgánu), proti jehož rozhodnutí stížnost směřovala, a zástupce rozhodčí komise, proti jejímuž rozhodnutí bylo podáno odvolání.

(3)

O odvolání podaném proti rozhodnutí rozhodčí komise zřízené u krajského národního výboru rozhoduje,

a)

jde-li o stížnost podanou pracovníkem krajského národního výboru, krajský výbor odborového svazu zaměstnanců státních orgánů,

b)

jde-li o stížnost podanou pracovníkem některého zařízení krajského národního výboru, krajský výbor toho odborového svazu, v němž jsou odborově organizováni pracovníci tohoto zařízení.

Předseda krajského výboru odborového svazu, který má o odvolání rozhodnout, projedná nejprve odvolání s předsedou krajského národního výboru a pak je předloží k projednání s rozhodnutí předsednictvu tohoto krajského výboru. K projednání odvolání v předsednictvu přizve zaměstnance, zmocněného zástupce krajského národního výboru a zástupce rozhodčí komise, proti jejímuž rozhodnutí bylo podáno odvolání.

(4)

V ostatních případech rozhoduje o odvolání rozhodčí komise zřízená u bezprostředně nadřízeného úřadu (orgánu). Tato rozhodčí komise však projednává a rozhoduje o odvolání v pětičlenném senátě, který je sestaven tak, že předseda senátu určí za členy tohoto odvolacího senátu dva z členů rozhodčí komise jmenovaných odborovým orgánem z řad členů příslušného svazu a dva z členů jmenovaných úřadem (orgánem), při kterém je zřízena rozhodčí komise, která má o odvolání rozhodovat. K ústnímu jednání je třeba přizvat též zástupce rozhodčí komise, proti jejímuž rozhodnutí bylo odvolání podáno. Jinak platí o způsobu projednávání a rozhodování o odvolání obdobně totéž, co o projednávání stížnosti.

(5)

Také při projednávání odvolání je třeba dbát o to, aby spor bylo podle možnosti ukončen smírem. Nepodaří-li se dosáhnout smíru, rozhodne orgán projednávající odvolání v neveřejné poradě. Rozhodnutí o odvolání vyhlásí pak předseda tohoto orgánu se stručným odůvodněním. Písemné vyhotovení tohoto rozhodnutí i s odůvodněním musí být doručeno oběma stranám.

§ 13

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1961.

Předseda ústřední rady odborů:

Zupka v.r.