Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

92/1987 Sb. znění účinné od 1. 1. 1988 do 31. 12. 1994

92

 

VYHLÁŠKA

federálního ministerstva paliv a energetiky

ze dne 19. listopadu 1987,

kterou se provádí zákon o státní energetické inspekci

 

Federální ministerstvo paliv a energetiky v dohodě s federálním ministerstvem spojů, ministerstvem spravedlnosti České socialistické republiky a ministerstvem spravedlnosti Slovenské socialistické republiky stanoví podle § 15 zákona č. 88/1987., o státní energetické inspekci:

§ 1

Předmět úpravy

Tato vyhláška upravuje podrobněji úkoly orgánů státní energetické inspekce, zejména rozsah spolupráce s orgány a organizacemi, podmínky vytváření aktivu odborných pracovníků a jejich účasti na kontrolách, provádění kontrol v objektech a zařízeních federálního ministerstva spojů, ministerstva spravedlnosti České socialistické republiky a ministerstva spravedlnosti Slovenské socialistické republiky.

Úkoly státní energetické inspekce

§ 2

(1)

K územně plánovacím podkladům, k územně plánovací dokumentaci a dokumentaci vybraných staveb, které jsou významné z hlediska posouzení jejich energetické náročnosti, se vyjadřuje krajská pobočka státní energetické inspekce příslušná podle místa stavby. 1

(2)

Vybranou stavbou je taková stavba, kdy roční spotřeba v jednotlivých druzích paliv a energie dosahuje některé z následujících hodnot:

a)

1000 t hnědého uhlí 500 t černého uhlí 200 t koksu 200 t těžkých topných olejů 10 t lehkých topných olejů 60 000 m3 zemního plynu 120 000 m3 svítiplynu,

b)

množství tepla vyrobeného u dodavatele z paliv uvedených pod písmenem a),

c)

jestliže roční spotřeba v součtové hodnotě všech energií a paliv přesáhne 15 000 GJ,

d)

jestliže jmenovitý výkon tepelného zdroje spalujícího uvedená paliva činí nejméně 1000 kW,

e)

150 kW jmenovitého příkonu zařízení, ve kterých se užívá elektřina pro vytápění, klimatizaci a ohřev vody, 1000 kW jmenovitého příkonu zařízení, ve kterých se užívá elektřina pro potřeby technologie․

(3)

Vybranou stavbou může být také jiná stavba s nižšími hodnotami u jednotlivých druhů paliv a energie, pokud se na tom dohodne příslušná krajská pobočka státní energetické inspekce s krajským národním výborem.

§ 3

Orgány státní energetické inspekce se vyjadřují

a)

ke koncepčnímu řešení zásobování palivem a energií v příslušné oblasti, z hlediska racionálního hospodaření s palivy a energií, v rozsahu dohodnutém s krajským národním výborem,

b)

k zapojování zdrojů a spotřebičů tepla do soustav centralizovaného zásobování teplem a ke sdružování investic na výstavbu zdrojů a rozvodu tepla, na podnět krajského národního výboru nebo investora,

c)

k organizaci a řízení energetického hospodářství v kontrolovaných objektech,

d)

ke správnosti výsledků celostátních soutěží za úspory paliv a energie a spolupracují s jejich vyhlašovateli

§ 4

Orgány státní energetické inspekce spolupracují

a)

s příslušnými útvary federálního ministerstva vnitra, ministerstva vnitra České socialistické republiky a ministerstva vnitra Slovenské socialistické republiky při zajišťování jednotného postupu a koordinaci činnosti při plnění úkolů státní energetické inspekce,

b)

s dodavatelskými organizacemi paliv a energie, národními výbory, projektovými organizacemi a investory staveb při řešení racionálního způsobu zásobování staveb palivy a energií.

c)

s příslušnými orgány a organizacemi na tvorbě technických norem 2 a na typizačních pracích 3 tak, aby odpovídaly zásadám státní palivoenergetické politiky a poznatkům vědy a techniky pro racionalizaci energetického hospodářství,

d)

s vědeckovýzkumnými základnami, útvary rozvoje vědy a techniky příslušných výrobců při posuzování vývoje a výroby spotřebičů, jakož i spotřebičů hromadného užívání z hlediska jejich energetické náročnosti, prvků sloužících k racionalizaci spotřeby a se státními zkušebnami při schvalování nebo hodnocení vybraných výrobků, 4

e)

s mezinárodními organizacemi podle schválených plánů činnosti,

f)

s příslušnými organizacemi zahraničního obchodu a organizacemi, kterým bylo uděleno povolení k zahraniční obchodní činnosti, při posuzování dovozu vybraných typů technologických spotřebičů a spotřebičů hromadného užívání z hlediska jejich energetické náročnosti.

§ 5

(1)

Orgány státní energetické inspekce přispívají k hospodárného využití paliv a energie zejména formou

a)

odborné pomoci orgánům, organizacím a občanům, jež spočívá v podávání posudků, provádění měření a jiné dohodnuté formě spolupráce v přípravě racionalizačních opatření (využití druhotných energetických zdrojů, ekonomického řešení náhrady deficitních paliv a energie apod.; odborná pomoc se poskytuje za úplatu podle zvláštních předpisů, 5

b)

konzultací orgánům, organizacím a občanům, které jsou poskytovány bezplatně, pořádáním pravidelných konzultačních dnů, konáním odborných seminářů a individuálních konzultací.

(2)

Státní energetické inspekce pro Českou socialistickou republiky a Státní energetická inspekce pro Slovenskou socialistickou republiku pro projednání s krajskými národními výboru, Národním výborem hlavního města Prahy a Národním výborem hlavního města Slovenské socialistické republiky Bratislavy zřizují krajská konzultační střediska.

(3)

Konzultační činnost je zaměřena zejména na

a)

předávání informací o možnostech racionálního využívání paliv a energie,

b)

vytvoření odborné informační základy o možnostech hospodárného využívání paliv a energie, 6

c)

doporučování vzorových řešení směřujících k úsporám paliv a energie.

§ 6

Orgány státní energetické inspekce působí plánovitě prováděnou technicko-ekonomickou propagandou na racionální využívání paliv a energie ve všech odvětvích národního hospodářství.

Za tím účelem orgány státní energetické inspekce

a)

vydávají neperiodické publikace a propagační materiály,

b)

v součinnosti s výrobci a dodavateli paliv a energie, s výrobci spotřebičů paliv a energie a zařízení pro racionalizaci spotřeby a využití paliv a energie, s vysokými školami, s vědeckými ústavy, s Československou vědeckotechnickou společnosti a se sdělovacími prostředky na všech úrovních, přispívají ke zvyšování odborné úrovně propagačních akcí a výstav.

§ 7

Odbornou specializační přípravu pracovníků na úseku energetického hospodářství zabezpečuje výchovně vzdělávací zařízení "Energetický institut Státní energetické inspekce pro České socialistickou republiku" v celé Československé socialistické republice. 7

Vytváření aktivu odborných pracovníků

§ 8

(1)

Krajští inspektoři vedou seznam odborných pracovníků, z nichž budou vybírání pracovníci pro plnění některých úkolů státní energetické inspekce v příslušném kraji. V seznamu odborných pracovníků mohou být vedeni jen pracovníci doporučení pro tuto činnost organizacemi, u nichž jsou v pracovním poměru.

(2)

O uvolnění odborného pracovníka zapsaného v seznamu požádá hlavní inspektor příslušnou organizaci písemně, nejpozději 15 dní před začátkem kontroly.

(3)

Odborní pracovníci uvolnění a pověření podle zákona účastní se na základě pokynů příslušného inspektora řešení úkolů spojených s prováděním kontroly.

§ 9

(1)

Osobní vybavení odborných pracovníků po stránce věcné i dokladové zabezpečí příslušný krajský inspektor.

(2)

Orgány státní energetické inspekce zajistí, aby odborní pracovníci obdrželi informace o úkolech, které mají řešit, nejpozději 5 dnů před zahájením kontroly.

§ 10

Orgány státní energetické inspekce poskytují odborným pracovníkům po dobu jejich činnosti ve státní energetické inspekci náhradu cestovních výdajů podle zvláštního předpisu. 8

§ 11

Provádění kontrol v objektech a zařízeních federálního ministerstva spojů,

Sboru nápravné výchovy České socialistické republiky a Sboru nápravné

výchovy Slovenské socialistické republiky

(1)

V objektech Sboru nápravné výchovy České socialistické republiky a Sboru nápravné výchovy Slovenské socialistické republiky a v zařízeních federálního ministerstva spojů provádějí kontrolu orgány státní energetické inspekce.

(2)

Do objektů a zařízení uvedených v odstavci 1, o nichž tak stanoví příslušní ministři, mohou vstupovat jen inspektoři státní energetické inspekce, kteří mají k tomu zvláštní oprávnění příslušného ministerstva. Při výkonu kontrolní činnosti v takových objektech a zařízeních musí být inspektoři státní energetické inspekce doprovázeni příslušníkem Sboru nápravné výchovy, kterého určí náčelník kontrolovaného útvaru, nebo jde-li o organizaci federálního ministerstva spojů, určeným pracovníkem této organizace.

(3)

Pokuty za zjištěné nedostatky v zařízeních federálního ministerstva spojů ukládá odpovědným pracovníkům hlavní inspektor nebo krajský inspektor.

(4)

Orgán státní energetické inspekce oznámí zjištěné nedostatky v energetickém hospodářství zaviněné odpovědnými příslušníky Sboru nápravné výchovy náčelníku kontrolovaného útvaru Sboru nápravné výchovy k postihu podle zvláštních předpisů. 9

§ 12

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti 1. ledna 1988.

Ministr:

Ing. Ehrenberger CSc. v. r.



Poznámky pod čarou:

Vyhláška federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj č. 84/1976 Sb., o územně plánovacích podkladech a územně plánovací dokumentaci.

Vyhláška Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj č. 5/1987 Sb., o dokumentaci staveb.

§ 2 zákona č. 96/1964 Sb., o technické normalizaci.

Vyhláška Úřadu pro normalizaci a měření č. 97/1964 Sb., kterou se provádí zákon o technické normalizaci.

Například vyhláška federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj č. 95/1977 Sb., o typizaci ve výstavbě.

Zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví, ve znění zákona č. 54/1987 Sb.

Výměr č. 1/1981 federálního ministerstva paliva a energetiky čj. 52/1903/Vy/Wn o stanovení hodinových zúčtovacích sazeb výzkumných a vývojových prací.

Jsou to zejména odborné publikace, časopisy, prospekty, soubory norem, videozáznamy, odborné filmy atd.

Vyhláška ministerstva školství České socialistické republiky č. 131/1983 Sb., o výchově a vzdělávaní pracovníků v socialistických organizacích.

Vyhláška ministerstva školství Slovenské socialistické republiky č. 6/1984 Sb., o výchově a vzdělávání pracovníků v socialistických organizacích.

§ 2 až 9 vyhlášky federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 33/1984 Sb., o cestovních náhradách.

Zákon č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků sboru národní bezpečnosti, ve znění zákona č. 63/1983 Sb.

Poznámky pod čarou:
1

Vyhláška federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj č. 84/1976 Sb., o územně plánovacích podkladech a územně plánovací dokumentaci.

Vyhláška Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj č. 5/1987 Sb., o dokumentaci staveb.

2

§ 2 zákona č. 96/1964 Sb., o technické normalizaci.

Vyhláška Úřadu pro normalizaci a měření č. 97/1964 Sb., kterou se provádí zákon o technické normalizaci.

3

Například vyhláška federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj č. 95/1977 Sb., o typizaci ve výstavbě.

4

Zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví, ve znění zákona č. 54/1987 Sb.

5

Výměr č. 1/1981 federálního ministerstva paliva a energetiky čj. 52/1903/Vy/Wn o stanovení hodinových zúčtovacích sazeb výzkumných a vývojových prací.

6

Jsou to zejména odborné publikace, časopisy, prospekty, soubory norem, videozáznamy, odborné filmy atd.

7

Vyhláška ministerstva školství České socialistické republiky č. 131/1983 Sb., o výchově a vzdělávaní pracovníků v socialistických organizacích.

Vyhláška ministerstva školství Slovenské socialistické republiky č. 6/1984 Sb., o výchově a vzdělávání pracovníků v socialistických organizacích.

8

§ 2 až 9 vyhlášky federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 33/1984 Sb., o cestovních náhradách.

9

Zákon č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků sboru národní bezpečnosti, ve znění zákona č. 63/1983 Sb.