Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

161/1980 Sb. znění účinné od 1. 1. 1981 do 31. 12. 1989

161

 

NAŘÍZENÍ VLÁDY

Československé socialistické republiky

ze dne 13. listopadu 1980

o finančním hospodaření výrobních hospodářských jednotek a podniků

 

Vláda Československé socialistické republiky nařizuje k provedení hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů (ve znění vyhlášeném pod č. 37/1971 Sb. o doplněném zákonem č. 144/1975 Sb.), zákona č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu (úplné znění č. 124/1976 Sb.), zákona č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního rozpočtu československé federace a o zásadách hospodaření s rozpočtovými prostředky státních rozpočtů federace a republik (rozpočtová pravidla), a zákona č. 111/1971 Sb., o odvodech do státního rozpočtu a příspěvku na sociální zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o odvodech"):

Úvodní ustanovení

§ 1

Finanční hospodaření je součástí soustavy plánovitého řízení národního hospodářství. Zásady finančního hospodaření vycházejí z aktivní funkce státního rozpočtu a finančního plánu, z postavení výrobní hospodářské jednotky jako základního článku řízení, ovlivňují efektivnost a kvalitu práce v etapě tvorby a realizace plánu a vytvářejí podmínky pro realizaci principů chozrasčotu, který je základní metodou hospodaření výrobních hospodářských jednotek a podniků.

§ 2

(1)

Toto nařízení upravuje finanční hospodaření výrobních hospodářských jednotek a podniků a s ním související úkoly ústředních orgánů státní správy (dále jen "ústřední orgány") a národních výborů.

(2)

Výrobní hospodářskou jednotkou se pro účely tohoto nařízení rozumí

a)

v ústředně řízené průmyslové a stavební výrobě všechny formy výrobních hospodářských jednotek 1 s výjimkou oborového podniku bez přidružených národních podniků, popřípadě účelových organizací,

b)

v ostatních odvětvích obdobné formy organizace ústředně řízené hospodářské činnosti. 1

(3)

Podnikem se pro účely tohoto nařízení rozumí státní hospodářská organizace v rámci výrobní hospodářské jednotky, koncernový podnik a koncernová účelová organizace, státní hospodářská organizace přímo řízená ústředním orgánem anebo národním výborem, jakož i organizace zahraničního obchodu.

§ 3

(1)

Ustanovení části první platí pro organizace a orgány uvedené v § 2 odst. 1 s výjimkou organizací a orgánů, jejichž finanční hospodaření se řídí ustanoveními části druhé až čtvrté.

(2)

Ustanovení části druhé platí pro výrobní hospodářské jednotky a podniky, které jsou poplatníky zemědělské daně ze zisku. 2

(3)

Ustanovení části třetí platí pro podniky, jejichž vztah ke státnímu rozpočtu je určen finančním plánem.

(4)

Ustanovení části čtvrté platí pro podniky řízené národními výbory a pro národní výbory jako orgány hospodářského řízení.

(5)

Ustanovení části páté platí pro organizace a orgány uvedené v § 2 odst. 1.

(6)

Způsob finančního hospodaření organizace se řídí ustanoveními vztahujícími se na její hlavní činnost, pokud dále není stanoveno jinak. Ve sporných případech určí příslušné ministerstvo financí, která část platí pro příslušnou organizaci.

Č Á S T P R V N Í

(§ 4-37)

H l a v a 1

FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ VÝROBNÍCH HOSPODÁŘSKÝCH JEDNOTEK

A PODNIKŮ DO NICH ZAČLENĚNÝCH (§ 4-16)

§ 4

Finanční zdroje výrobních hospodářských jednotek a podniků do nich začleněných

Základními finančními zdroji výrobních hospodářských jednotek a podniků do nich začleněných jsou zisk vykázaný v řádně vedeném účetnictví (dále jen "zisk") a odpisy základních prostředků 3 (dále jen "odpisy").

§ 5

Použití zisku výrobní hospodářské jednotky

(1)

Výrobní hospodářská jednotka používá zisku v tomto pořadí:

a)

k odvodům a platbám daní prováděným výrobní hospodářskou jednotkou do státního rozpočtu, do rozpočtu národního výboru a do státních fondů;

b)

k přídělům do fondů zabezpečujících financování plánovaných potřeb výrobní hospodářské jednotky;

c)

k přídělům do fondů hmotné stimulace výrobní hospodářské jednotky;

d)

k dalším účelům stanoveným právními předpisy;

e)

k odvodu nadřízenému ústřednímu orgánu.

(2)

Zisk, který nebyl rozdělen podle odstavce 1, zvýšený popřípadě o další zdroje k rozdělení, převede výrobní hospodářská jednotka koncem roku do svého rezervního fondu.

§ 6

Použití odpisů výrobní hospodářskou jednotkou

Výrobní hospodářská jednotka používá odpisů k financování svých investičních potřeb a k odvodu nadřízenému ústřednímu orgánu.

§ 7

Odvody výrobní hospodářské jednotky a způsob jejich provádění

(1)

Výrobní hospodářská jednotka provádí

a)

odvody a platby daní,

b)

dodatkové odvody k přerozdělení prostředků, pokud není stanoveno jinak v § 69 odst. 3.

(2)

Výši dodatkových odvodů k přerozdělení prostředků a lhůty jejich provádění stanoví nadřízený ústřední orgán.

(3)

Výrobní hospodářské jednotce mohou být uloženy i další dodatkové odvody. 4 Pro způsob jejich provádění platí § 12 odst. 2 a 3.

Fondy výrobní hospodářské jednotky

§ 8

(1)

Výrobní hospodářská jednotka zřizuje

a)

fondy zabezpečující financování plánovaných potřeb: 1. fond výstavby, 2. rezervní fond, 3. fond technického rozvoje;

b)

fondy hmotné stimulace: 1․ fond kulturních a sociálních potřeb, 2. fond odměn, 3. fond rozvoje, 4. fond hmotné stimulace vývozu.

(2)

Výrobní hospodářská jednotka zřizuje též obratový fond, jestliže je financování oběžných prostředků centralizováno zcela nebo zčásti na její úrovni.

(3)

Výrobní hospodářská jednotka, v jejíž působnosti se těží nerostné suroviny, zřizuje fond geologických prací.

(4)

Způsob tvorby a použití fondů uvedených v odstavci 1 písm. a) bod 1 a 3 a písm. b) bod 1 až 3, odstavcích 2 a 3 upravují zvláštní předpisy. 5 Způsob tvorby a použití fondu hmotné stimulace vývozu stanoví federální ministerstvo financí.

(5)

Výrobní hospodářská jednotka v odvětví stavební výroby a výroby stavebních hmot zřizuje fond rozvoje podle rozhodnutí nadřízeného ústředního orgánu vydaného v dohodě s příslušnou plánovací komisí a příslušným ministerstvem financí. Výrobní hospodářská jednotka v působnosti federálního ministerstva paliv a energetiky, ministerstev obchodu České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky a výrobní hospodářská jednotka lázní a zřídel fond rozvoje nezřizují.

(6)

Výrobní hospodářská jednotka může se souhlasem nadřízeného ústředního orgánu, vydaným v dohodě s příslušným ministerstvem financí, zřizovat další účelové fondy (např. rizikový fond, fond škod a náhrad). Způsob tvorby a použití těchto fondů stanoví nadřízený ústřední orgán v dohodě s příslušným ministerstvem financí.

§ 9

Rezervní fond výrobní hospodářská jednotky

(1)

Rezervní fond výrobní hospodářské jednotky se tvoří

a)

přídělem ze zisku výrobní hospodářské jednotky,

b)

převodem nerozděleného zisku ( § 5),

c)

přídělem z fondu hmotné stimulace vývozu,

d)

přídělem zbývající části zisku z dovozu pro výrobní spotřebu,

e)

ze sankcí uplatněných podle tohoto nařízení ( § 73) výrobní hospodářskou jednotkou vůči podnikům do ní začleněných za porušení pravidel tvorby a použití fondů hmotné stimulace.

(2)

Nadřízený ústřední orgán stanoví v rámci svého finančního plánu na pětiletku výši přídělu do rezervního fondu výrobní hospodářské jednotky a limit jeho maximálního zůstatku; tento limit nesmí přesahovat hranici stanovenou vládou Československé socialistické republiky pro výrobní hospodářské jednotky řízené federálními orgány a vládami republik pro výrobní hospodářské jednotky řízené orgány republik. Částka převyšující limit se převede do resortního rezervního fondu.

(3)

Rezervní fond výrobní hospodářské jednotky se používá

a)

k dotacím do rozdělení zisku výrobní hospodářské jednotky (např. v důsledku neplnění plánu zisku nebo překročení použití zisku),

b)

k přídělům do fondů kulturních a sociálních potřeb podniků podle stanovených podmínek 6 a ke krytí neplánovaných ztrát podniků,

c)

k řešení důsledků ztrát, popřípadě vyšších nákladů vzniklých podnikům z rozhodnutí výrobní hospodářské jednotky,

d)

ke krytí zbývající části ztráty z dovozu pro výrobní spotřebu,

e)

ke krytí ztrát a rizik vyplývajících z vývozu, pokud k jejich krytí není určen jiný účelový fond,

f)

ke krytí výdajů v socialistickém soutěžení s výjimkou peněžitých odměn vyplácených pracovníkům a k poskytování příspěvků na výchovu učňů podle zvláštních předpisů, 7

g)

ke krytí 50 % ztrát z fyzické likvidace nepoužitelných zásob, pokud k jejich krytí není určen jiný účelový fond,

h)

ke krytí nákladů přesahujících plánované náklady na přípravu a ověření nových výrobků a technologií,

ch)

ke krytí rizik z výzkumné a vývojové činnosti organizací výzkumné a vývojové základny začleněných do výrobní hospodářské jednotky,

i)

k převzetí záruky za bankovní úvěr,

j)

případně k dalším účelům stanoveným na návrh nadřízeného ústředního orgánu příslušným ministerstvem financí; ministerstvo financí České socialistické republiky a ministerstvo financí Slovenské socialistické republiky přitom postupují v dohodě s federálním ministerstvem financí.

(4)

Prostředků rezervního fondu výrobní hospodářské jednotky může být použito též k poskytnutí dočasné finanční výpomoci podnikům do ní začleněným k překlenutí výkyvů v jejich finančním hospodaření (do oblasti provozní i investiční), a to maximálně na dobu jednoho roku od poskytnutí této výpomoci.

(5)

Peněžní prostředky rezervního fondu výrobní hospodářské jednotky se vedou na samostatném účtě u Státní banky československé.

Použití zisku a odpisů podniku

§ 10

(1)

Podnik používá zisku v tomto pořadí:

a)

k odvodům a platbám daní prováděným podnikem do státního rozpočtu, do rozpočtu národního výboru a do státních fondů;

b)

k odvodu výrobní hospodářské jednotce;

c)

k přídělům do fondů zabezpečujících financování plánovaných potřeb podniku;

d)

k přídělům do fondů hmotné stimulace podniku s výjimkou přídělu do fondu odměn;

e)

se souhlasem výrobní hospodářské jednotky k dalším účelům stanoveným právními předpisy.

(2)

Nestačí-li zisk ke krytí potřeb v rámci příslušné skupiny použití zisku, podnik pokryje tyto potřeby v rozsahu schváleném výrobní hospodářskou jednotkou.

(3)

Nerozdělený nadplánový zisk, který se ponechává podniku podle § 33 odst. 1, převede podnik do následujícího roku.

§ 11

Podnik používá odpisů ve výši stanovené výrobní hospodářskou jednotkou k financování svých investičních potřeb a k odvodu výrobní hospodářské jednotce.

Odvody podniku a způsob jejich provádění

§ 12

(1)

Podnik provádí odvody a platby daní.

(2)

Dodatkové odvody 4 se provádějí, pokud zvláštní předpis nestanoví jinak, na účty státního rozpočtu zřízené u Státní banky československé do 15 dnů od doručení výměru orgánu ukládajícího odvod.

(3)

Pro výkon rozhodnutí, které se týká dodatkových odvodů uvedených v odstavci 2, platí obdobně předpisy o řízení ve věcech daní a poplatků. 8

§ 13

(1)

Podle rozhodnutí výrobní hospodářské jednotky podnik provádí

a)

odvody ze zisku a z odpisů k centralizaci prostředků, pokud není stanoveno jinak v § 69 odst. 3,

b)

odvod příspěvku výrobní hospodářské jednotce na úhradu nákladů její řídící činnosti, a to pevnou částkou stanovenou podniku výrobní hospodářskou jednotkou ve finančním plánu,

c)

odvody příspěvků do fondu technického rozvoje, fondu geologických prací, popřípadě do dalších účelových fondů výrobní hospodářské jednotky. Odvod příspěvku do fondu technického rozvoje však nelze uložit organizaci výzkumné a vývojové základny.

(2)

Výši odvodů uvedených v odstavci 1 a lhůty jejich provádění stanoví výrobní hospodářská jednotka.

§ 14

Fondy podniku

(1)

Podnik zřizuje

a)

fondy hmotné stimulace: 1. fond kulturních a sociálních potřeb, 2. fond odměn, 3. fond rozvoje;

b)

podle rozhodnutí výrobní hospodářské jednotky v závislosti na míře centralizace řízení jednotlivých činností výrobní hospodářské jednotky fondy zabezpečující financování plánovaných potřeb podniku: 1. obratový fond, 2. fond výstavby, 3. fond technického rozvoje.

(2)

Organizace výzkumné a vývojové základny, odbytová, zásobovací organizace, podnik v působnosti federálního ministerstva paliv a energetiky a podnik stavební výroby a výroby stavebních hmot zřizují fond rozvoje podle rozhodnutí výrobní hospodářské jednotky. Fond rozvoje nezřizují obchodní, geologická, zřídelní a lázeňská organizace a podnik v působnosti ministerstva školství. Obratový fond nezřizují obchodní, odbytová, zásobovací a lázeňská organizace. Fond technického rozvoje nezřizuje organizace výzkumné a vývojové základny.

(3)

Způsob tvorby a použití fondů uvedených v odstavci 1 upravují zvláštní předpisy. 9

 

(4)

Podnik může se souhlasem nadřízeného ústředního orgánu, vydaným v dohodě s příslušným ministerstvem financí, zřizovat další účelové fondy (např. rizikový fond). Způsob tvorby a použití těchto fondů stanoví nadřízený ústřední orgán v dohodě s příslušným ministerstvem financí.

§ 15

Odvod za odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě

(1)

Odvod za dočasné odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě 10 se platí ze zisku, popřípadě se souhlasem příslušného ministerstva financí z fondu škod a náhrad.

(2)

Zvláštní předpis 11 stanoví, z jakých zdrojů se platí odvod při trvalém odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě a při jejím dočasném odnětí pro zařízení staveniště.

§ 16

Hodnocení výsledků hospodářské činnosti

(1)

Výsledky hospodářské činnosti se hodnotí za každý rok; přitom se postupuje podle zásad stanovených vládou Československé socialistické republiky.

(2)

V rámci hodnocení výsledků hospodářské činnosti se schvaluje roční účetní závěrka a rozdělení zisku.

H l a v a 2

FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ PODNIKŮ PŘÍMO ŘÍZENÝCH ÚSTŘEDNÍMI ORGÁNY (§ 17-22)

§ 17

(1)

Podnik tvoří a používá zisk a odpisy obdobně podle § 4, § 5 odst. 1 a § 6.

(2)

Nerozdělený zisk se převádí do následujícího roku.

§ 18

(1)

Podnik provádí

a)

odvody a platby daní,

b)

dodatkové odvody podle § 12 odst. 2 a 3,

c)

odvod za odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě podle § 15.

(2)

Podle rozhodnutí nadřízeného ústředního orgánu podnik provádí

a)

dodatkové odvody k přerozdělení prostředků, pokud není stanoveno jinak v § 69 odst. 3,

b)

odvody příspěvků do resortního fondu technického rozvoje, popřípadě do dalších účelových fondů. Odvod příspěvku do resortního fondu technického rozvoje však nelze uložit organizaci výzkumné a vývojové základny.

Výši těchto odvodů a lhůty jejich provádění stanoví nadřízený ústřední orgán.

§ 19

(1)

Podnik zřizuje

a)

fondy zabezpečující financování plánovaných potřeb: 1. obratový fond, 2. fond výstavby, 3. fond technického rozvoje;

b)

fondy hmotné stimulace: 1. fond kulturních a sociálních potřeb, 2. fond odměn, 3. fond rozvoje.

(2)

Způsob tvorby a použití fondů uvedených v odstavci 1 upravují zvláštní předpisy. 9

(3)

Oborový podnik bez přidružených národních podniků, popřípadě účelových organizací, zřizuje též rezervní fond, který tvoří a používá obdobně podle § 9.

(4)

Odbytová a zásobovací organizace zřizuje fond rozvoje podle rozhodnutí nadřízeného ústředního orgánu. Fond rozvoje nezřizují organizace zahraničního obchodu, výzkumné a vývojové základny, geologická, obchodní a podnik v působnosti ministerstva školství. Obratový fond nezřizují obchodní, odbytová, zásobovací a lázeňská organizace. Organizace zahraničního obchodu obratový fond zřizuje. Fond technického rozvoje nezřizují organizace výzkumné a vývojové základny a organizace zahraničního obchodu.

(5)

Podnik (s výjimkou uvedenou v § 21) může zřídit fond hmotné stimulace vývozu. Způsob tvorby a použití tohoto fondu stanoví federální ministerstvo financí.

(6)

Jestliže podnik zřídí fond hmotné stimulace vývozu podle odstavce 5, může se souhlasem nadřízeného ústředního orgánu zřídit též rezervní fond, pokud tento fond nezřizuje podle odstavce 3.

(7)

Podnik může se souhlasem nadřízeného ústředního orgánu, vydaným v dohodě s příslušným ministerstvem financí, zřizovat další účelové fondy. Způsob tvorby a použití těchto fondů a rezervního fondu (odstavec 6) stanoví nadřízený ústřední orgán v dohodě s příslušným ministerstvem financí.

§ 20

Rezervní fond organizace výzkumné a vývojové základny

(1)

Organizace výzkumné a vývojové základny zřizuje rezervní fond ke krytí mimořádných hospodářských rizik plynoucích z výzkumné a vývojové činnosti.

(2)

Způsob tvorby a použití rezervního fondu stanoví nadřízený ústřední orgán v dohodě s federálním ministerstvem pro technický a investiční rozvoj nebo s příslušným ministerstvem výstavby a techniky republiky a s příslušným ministerstvem financí.

§ 21

Organizace zahraničního obchodu zřizuje fond hmotné stimulace vývozu a rizikový fond. Způsob tvorby a použití těchto fondů a případné odchylné podmínky ve finančním hospodaření organizací zahraničního obchodu stanoví federální ministerstvo financí a federální ministerstvo zahraničního obchodu.

§ 22

Pro hodnocení výsledků hospodářské činnosti platí § 16.

H l a v a 3

ČINNOST ÚSTŘEDNÍCH ORGÁNŮ PŘI FINANČNÍM HOSPODAŘENÍ VÝROBNÍCH

HOSPODÁŘSKÝCH JEDNOTEK A PODNIKŮ (§ 23-27)

§ 23

Ústřední orgány provádějí v rámci své řídící činnosti přerozdělování zdrojů a prostředků mezi výrobními hospodářskými jednotkami a přímo řízenými podniky a zřizují resortní účelové fondy.

§ 24

Ústřední orgán zřizuje

a)

resortní rezervní fond,

b)

resortní fond technického rozvoje,

c)

resortní fond výstavby, jestliže řídí přímo podniky,

d)

další účelové fondy se souhlasem příslušného ministerstva financí; způsob tvorby a použití těchto fondů stanoví v dohodě s tímto orgánem.

§ 25

Resortní rezervní fond

(1)

Resortní rezervní fond se tvoří

a)

centralizací nadlimitních zůstatků rezervních fondů výrobních hospodářských jednotek,

b)

centralizací části zisku přímo řízených podniků, která se stanoví ve finančním plánu procentem nebo absolutní částkou.

Zdrojem tohoto fondu jsou též částky penále podle § 72 odst. 2 a § 73 odst. 1 písm. a) bod 1.

(2)

Resortní rezervní fond se používá pro výrobní hospodářské jednotky a přímo řízené podniky obdobně podle § 9 a k účelům stanoveným zvláštním předpisem; 12 v případě, kdy přímo řízený podnik zřídí rezervní fond, nepoužívá se resortní rezervní fond k účelům, k nimž rezervní fond podniku slouží.

(3)

Peněžní prostředky resortního rezervního fondu se vedou na samostatném účtě u Státní banky československé.

§ 26

Způsob tvorby a použití resortního fondu technického rozvoje a resortního fondu výstavby upravují zvláštní předpisy. 13

§ 27

Ve finančním plánu ústředního orgánu na pětiletku se stanoví limit maximálního zůstatku resortního rezervního fondu technického rozvoje. Nadlimitní zůstatek se odvede do příslušného státního rozpočtu.

H l a v a 4

PŘEROZDĚLOVÁNÍ (REDISTRIBUCE) FINANČNÍCH ZDROJŮ A PROSTŘEDKŮ (§ 28-37)

§ 28

(1)

Předmětem přerozdělování finančních zdrojů a prostředků jsou zisk a odpisy centralizované výrobními hospodářskými jednotkami a ústředními orgány formou dodatkových odvodů. 14

(2)

Přerozdělování se stanoví ve finančním plánu ve výši odpovídající potřebám nadřízených orgánů a na základě propočtu zdrojů a potřeb podřízených organizací tak, aby nedocházelo k protisměrnému pohybu finančních prostředků; přerozdělení musí být na úrovni ústředního orgánu vyrovnané.

(3)

Přerozdělováním se nesmí oslabovat hospodaření výrobních hospodářských jednotek a podniků podle zásad chozrasčotu, podporovat neefektivnost při sestavování plánu a zastírat jeho neplnění.

(4)

Finanční zdroje se nepřerozdělují mezi podniky, jejichž vztah ke státnímu rozpočtu je určen finančním plánem na straně jedné a mezi ostatními podniky, řízenými týmž ústředním orgánem, na straně druhé.

(5)

Jestliže se roční skutečná tvorba odchyluje od plánované, přerozdělují se zisk a odpisy na základě skutečné tvorby těchto zdrojů. V případě přerozdělování na úrovni ústředního orgánu mezi výrobními hospodářskými jednotkami se zisk přerozděluje maximálně v plánované výši.

§ 29

Přerozdělování zisku na úrovni ústředního orgánu

(1)

Přerozdělování zisku na úrovni ústředního orgánu se provádí mezi přímo řízenými podniky a se souhlasem příslušného ministerstva financí výjimečně též mezi výrobními hospodářskými jednotkami. V uhelném průmyslu se též provádí přerozdělování finančních zdrojů v důsledku rozdílných přírodních a polohových podmínek. 15 Centralizovaný zisk se vede na resortním účtě přerozdělování zisku.

(2)

Finančních zdrojů soustředěných na resortním účtě přerozdělování zisku se používá

a)

k přídělům do resortního rezervního fondu,

b)

k přídělům do jiných resortních fondů ve výši vyplývající ze zásad pro tvorbu a použití těchto fondů.

c)

k přídělům přímo řízeným podnikům ke krytí plánovaného nedostatku zisku, popřípadě plánované ztráty,

d)

se souhlasem příslušného ministerstva financí k přídělům výrobním hospodářským jednotkám.

§ 30

Přerozdělování odpisů na úrovni ústředního orgánu

(1)

Přerozdělování odpisů na úrovni ústředního orgánu se provádí mezi přímo řízenými podniky a výrobními hospodářskými jednotkami. Centralizované odpisy se vedou na resortním účtě přerozdělování odpisů.

(2)

Finančních zdrojů soustředěných na resortním účtě přerozdělování odpisů se používá

a)

k odvodům do státního rozpočtu ( § 69, 70),

b)

k přídělům do fondů výstavby výrobních hospodářských jednotek a do fondů výstavby přímo řízených podniků maximálně ve výši stanovené finančním plánem; u přímo řízených podniků tyto příděly probíhají prostřednictvím resortního fondu výstavby.

§ 31

(1)

Vznikne-li koncem roku v důsledku rozdílu mezi skutečným a plánovaným vytvářením a používáním zdrojů na resortním účtě přerozdělování zisku přebytek zdrojů, ponechá se dočasně na tomto účtě a použije se jako zdroj ve finančním plánu následujícího roku k účelům stanoveným tímto nařízením, a to převodem do příslušných fondů ( § 29 odst. 2).

(2)

V případě zůstatku na resortním účtě přerozdělování odpisů koncem roku se postupuje obdobně podle odstavce 1 s tím, že se přebytek zdrojů vypořádá s příslušnými fondy výstavby výrobních hospodářských jednotek a s resortním fondem výstavby.

§ 32

Podrobnosti o přerozdělování zisku a odpisů na úrovni ústředního orgánu včetně záloh na dodatkové odvody v průběhu roku stanoví ústřední orgán v dohodě s příslušným ministerstvem financí.

§ 33

Centralizace prostředků ze zisku na úrovni výrobní hospodářské jednotky

(1)

Výrobní hospodářská jednotka centralizuje prostředky ze zisku podniků do ní začleněných. Odvody k centralizaci stanoví výrobní hospodářská jednotka podnikům tak, aby byla podporována účinnost podnikového chozrasčotu s tím, že tyto odvody se stanoví jednotlivým podnikům diferencovaně v zásadě na delší než roční období (např. formou diferencovaných procentních sazeb ze zisku). Výrobní hospodářská jednotka může z nadplánovaného zisku ponechat podniku jeho část ve výši odpovídající jednotné procentní sazbě k financování potřeb podniku jako převoditelný zdroj mezi jednotlivými roky.

(2)

Centralizovaných prostředků ze zisku se používá k účelům uvedeným v ů 5 a ke krytí plánované ztráty, popřípadě plánovaného nedostatku zisku podniků začleněných do výrobní hospodářské jednotky.

§ 34

Přerozdělování odpisů na úrovni výrobní hospodářské jednotky

(1)

Přerozdělování odpisů na úrovni výrobní hospodářské jednotky se provádí mezi podniky do ní začleněnými.

(2)

Centralizovaných odpisů se používá

a)

k odvodu uloženému nadřízeným ústředním orgánem,

b)

k přídělu do fondu rozvoje výrobní hospodářské jednotky,

c)

k přídělu do fondu výstavby výrobní hospodářské jednotky.

§ 35

Při přerozdělování finančních zdrojů na úrovni výrobní hospodářské jednotky řízené ústředním orgánem republiky s podniky na území České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky je orgán provádějící, popřípadě navrhující přerozdělení, povinen projednat provedení, popřípadě návrh s ministerstvem financí druhé republiky. Pokud jde o výrobní hospodářskou jednotku řízenou federálním orgánem, informuje orgán provádějící, popřípadě navrhující přerozdělení o jeho provedení, popřípadě o návrhu, ministerstva financí České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky.

§ 36

Podrobnosti o centralizaci prostředků ze zisku a přerozdělování odpisů na úrovni výrobní hospodářské jednotky včetně záloh v průběhu roku stanoví výrobní hospodářská jednotka.

§ 37

Peněžní prostředky resortního účtu přerozdělování zisku a odpisů u ústředního orgánu se vedou na samostatných účtech u Státní banky československé.

Č Á S T D R U H Á

Finanční hospodaření podniků řízených zemědělskými správami

a zemědělských podniků přímo řízených ústředními orgány (§ 38-43)

§ 38

Finanční zdroje podniků

Základními finančními zdroji podniků jsou zisk a odpisy.

§ 39

Použití zisku podniku

(1)

Podnik používá zisku v tomto pořadí:

a)

k odvodům a platbám daní do státního rozpočtu, do rozpočtu národního výboru a do státních fondů;

b)

k přídělům do fondů zabezpečujících financování plánovaných potřeb;

c)

k přídělům do fondů hmotné stimulace;

d)

se souhlasem nadřízeného orgánu k dalším účelům stanoveným právními předpisy;

e)

k odvodům nadřízenému orgánu.

(2)

Nestačí-li zisk ke krytí potřeb v rámci příslušné skupiny použití zisku, podnik pokryje tyto potřeby v rozsahu schváleném nadřízeným orgánem.

§ 40

Použití odpisů podniku

Podnik používá odpisů k financování svých investičních potřeb. Podnik začleněný do výrobní hospodářské jednotky a podnik přímo řízený ústředním orgánem jich používá také k odvodu nadřízenému orgánu.

§ 41

Odvody podniku a způsob jejich provádění

(1)

Podnik provádí

a)

odvody a platby daní,

b)

dodatkové odvody, 16 pokud není stanoveno jinak v § 69 odst. 3; podnik řízený zemědělskou správou neprovádí dodatkový odvod k přerozdělení prostředků,

c)

odvod za odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě obdobně podle § 15.

(2)

Pro provádění dodatkových odvodů 4 platí obdobně § 12 odst. 2 a 3.

§ 42

Fondy podniku

Pro fondy podniku platí obdobně § 19 s těmito odchylkami:

a)

rezervní fond zřizuje podnik podle zvláštního předpisu 17 (rezervní fond podle § 19 odst. 6 nezřizuje),

b)

fond technického rozvoje zřizuje podnik pouze se souhlasem nadřízeného ústředního orgánu,

c)

fond rozvoje zřizuje pouze podnik technických služeb.

§ 43

Finanční hospodaření výrobních hospodářských jednotek a další finanční vztahy

(1)

Pro finanční hospodaření výrobní hospodářské jednotky platí obdobně ustanovení části první, hlavy 1 a dále § 28, 33 až 36 s tím, že s výjimkou výrobní hospodářské jednotky technických služeb nezřizuje fond rozvoje.

(2)

V ministerstvu zemědělství a výživy České socialistické republiky a ministerstvu zemědělství a výživy Slovenské socialistické republiky se zřizují resortní fondy obdobně podle § 24 a provádí přerozdělování finančních zdrojů obdobně podle § 28 až 32 a § 37.

(3)

Státním zemědělským podnikům se poskytují ze státního rozpočtu podle zásad stanovených vládou Československé socialistické republiky

a)

diferenciální příplatky pro podniky hospodařící v horších podmínkách, než na základě kterých byly stanoveny základní nákupní ceny,

b)

příplatky charakteru prémií a příplatky k cenám zemědělských výrobků,

c)

účelové subvence k podpoře společensky významných opatření pro rozvoj zemědělské výroby, zejména k zajištění stabilizace a reprodukce pracovních sil, na částečnou úhradu výrobních a nevýrobních investic, na rozvoj koncentrace a specializace zemědělské výroby a na ozdravování skotu a prasat,

d)

účelové dotace pro ekonomicky neupevněné podniky ke zvýšení jejich hmotného zájmu na zabezpečení konsolidace v souladu s plněním úkolů státního plánu.

(4)

Pro hodnocení výsledků hospodářské činnosti platí obdobně § 16.

Č Á S T T Ř E T Í

PODNIKY, JEJICHŽ VZTAH KE STÁTNÍMU ROZPOČTU JE URČEN FINANČNÍM PLÁNEM (§ 44-52)

§ 44

(1)

Ustanovení této části se vztahují

a)

na podniky 1. řízené federálním ministerstvem dopravy, 2. spojů, 3. státních lesů, 4. vodního hospodářství (podniky povodí, investorské vodohospodářské organizace a vodohospodářské opravny), 5. státního filmu, 6. geodézie a kartografie, 7. peněžnictví a pojišťovnictví,

b)

na výpočetní střediska, jsou-li státními hospodářskými organizacemi,

c)

na výrobně hospodářské organizace federálního ministerstva národní obrany s výjimkou vojenských lesů a statků.

(2)

Federální ministerstvo financí může na základě návrhu příslušného ústředního orgánu federace rozhodnout, že státní neprůmyslová hospodářská organizace tímto orgánem řízená, která není uvedena v odstavci 1, se řídí ustanoveními části třetí. Ministerstvo financí České socialistické republiky nebo ministerstvo financí Slovenské socialistické republiky může rozhodnout obdobně u státních neprůmyslových hospodářských organizací řízených ústředním orgánem republiky.

§ 45

Finanční vztah ke státnímu rozpočtu

(1)

Způsob financování plánovaných potřeb podniků a jejich závazný finanční vztah ke státnímu rozpočtu se stanoví ve finančním plánu a státním rozpočtu podle ustanovení této části.

(2)

Závazným finančním vztahem podniku ke státnímu rozpočtu se rozumí rozdíl mezi plánovanou tvorbou zdrojů a plánovanými potřebami, vyplývající ze schváleného finančního plánu podniku; tento rozdíl je vyjádřen odvodem volného zůstatku zisku, nebo tímto odvodem a dotací, anebo pouze dotací.

(3)

Ve finančním plánu podniku se plánuje tvorba finančních zdrojů a jejich použití; zajišťují se všechny plánované potřeby na provoz i investice.

(4)

Finanční plán podniku schvaluje jeho nadřízený orgán.

§ 46

Pro finanční hospodaření podniku a jeho hmotnou stimulaci platí obdobně § 4, § 5 odst. 1, § 6, 16 a 19. Podnik nezřizuje fond rozvoje.

Odvody, příspěvek na sociální zabezpečení a způsob jejich provádění

§ 47

(1)

Podnik provádí

a)

odvody a platby daní,

b)

dodatkové odvody podle § 12 odst. 2 a 3,

c)

odvod za odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě podle § 15.

(2)

Podle rozhodnutí nadřízeného orgánu podnik provádí

a)

dodatkové odvody k přerozdělení prostředků, pokud není stanoveno jinak v § 69 odst. 3,

b)

odvody příspěvků do fondu technického rozvoje, popřípadě do dalších účelových fondů nadřízeného orgánu; odvod příspěvku do fondu technického rozvoje však nelze uložit organizaci výzkumné a vývojové základny,

c)

odvod příspěvku výrobní hospodářské jednotce na úhradu nákladů její řídící činnosti, a to pevnou částkou stanovenou podniku výrobní hospodářskou jednotkou ve finančním plánu; v odvětví spojů se odvod tohoto příspěvku neprovádí,

d)

odvod volného zůstatku zisku do státního rozpočtu; pro provádění tohoto odvodu se použije obdobně příslušných ustanovení zákona o odvodech. 18

 

Výši a lhůty provádění odvodů uvedených pod písmeny a) až c) stanoví nadřízený orgán.

§ 48

(1)

Roční povinnost odvodu podle § 47 odst. 2 písm. d) se podniku stanoví ve finančním plánu.

(2)

Při neplnění plánované tvorby zisku podnik upraví odvod volného zůstatku zisku podle plnění plánu zisku.

(3)

Při zúčtování odvodu volného zůstatku zisku se státním rozpočtem podnik

a)

odvede veškerý zisk, který nebyl podle příslušných právních předpisů přidělen do fondů nebo nebyl podle nich použit na jiné účely,

b)

upraví odvod volného zůstatku zisku o rozdíl mezi plánovanými a skutečnými ostatními odvody do státního rozpočtu, nebo rozpočtu národního výboru, dále o rozdíl mezi plánovanými a skutečnými příděly do fondů hmotné stimulace, jakož i do ostatních fondů, maximálně však do výše plánovaného přídělu ostatním fondům, a o rozdíl mezi plánovaným a skutečným použitím zisku k dalším účelům stanoveným právními předpisy.

§ 49

Způsob provádění odvodu volného zůstatku zisku

Odvod volného zůstatku zisku se provádí na zvláštní účet příslušného státního rozpočtu. Podniky řízené federálním ministerstvem dopravy provádějí odvod volného zůstatku zisku do státního rozpočtu prostřednictvím tohoto ministerstva, podniky spojů prostřednictvím federálního ministerstva spojů a podniky státního filmu prostřednictvím svých ústředních ředitelství.

§ 50

Příspěvek na sociální zabezpečení

(1)

Sazba příspěvku na sociální zabezpečení podniků činí 20 % ze základu 19 s odchylkami uvedenými v odstavcích 2 a 3.

(2)

U podniků řízených federálním ministerstvem dopravy, u podniků spojů, geodézie a kartografie, výpočetních středisek, vojenských staveb a vojenských lázeňských a rekreačních zařízení [ § 44 odst. 1 písm. c)] činí sazba příspěvku na sociální zabezpečení 10 % ze základu. 19

(3)

Podniky peněžnictví a pojišťovnictví příspěvek na sociální zabezpečení neodvádějí.

§ 51

Finanční hospodaření nadřízených orgánů

(1)

Pro finanční hospodaření výrobních hospodářských jednotek a činnost ústředních orgánů při finančním hospodaření podniků uvedených v § 44 platí obdobně ustanovení části první, hlavy 1, 3 a 4 s tím, že

a)

výrobní hospodářská jednotka nezřizuje fond rozvoje,

b)

namísto centralizace prostředků ze zisku na úrovni výrobní hospodářské jednotky se provádí přerozdělování zisku, a to obdobně podle ustanovení pro přerozdělování zisku na úrovni ústředního orgánu mezi přímo řízenými podniky ( § 29),

c)

přerozdělování zisku na úrovni ústředního orgánu se provádí i mezi výrobními hospodářskými jednotkami,

d)

ústřední ředitelství spojů kryje náklady své řídící činnosti ze zdrojů centralizovaných v rámci přerozdělování zisku.

(2)

Na úseku železniční dopravy přerozděluje federální ministerstvo dopravy zisk centralizovaný od podniků železniční dopravy ( § 44 odst. 1) prostřednictvím oborového účtu přerozdělování zisku.

§ 52

Fondy v jednotlivých odvětvích

(1)

Ústřední orgány zřizují tyto další fondy:

a)

federální ministerstvo dopravy zřizuje v železniční dopravě oborové fondy a fond bonifikace,

b)

ministerstvo lesního a vodního hospodářství České socialistické republiky a ministerstvo lesního a vodního hospodářství Slovenské socialistické republiky zřizují fond kalamitní, fond pěstební činnosti, fond racionálního hospodaření s vodními zdroji a havarijní fond.

(2)

Ústřední orgány mohou zřizovat další resortní účelové fondy, a to v dohodě s příslušným ministerstvem financí.

(3)

Způsob tvorby a použití fondů zřizovaných podle odstavců 1 a 2 stanoví příslušný ústřední orgán v dohodě s příslušným ministerstvem financí.

Č Á S T Č T V R T Á

PODNIKY ŘÍZENÉ NÁRODNÍMI VÝBORY (§ 53-68)

H l a v a 1

FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ PODNIKŮ PODLÉHAJÍCÍCH ODVODU ZE ZISKU NEBO DŮCHODOVÉ DANI (§ 53-59)

§ 53

Finanční zdroje podniku

Základními finančními zdroji podniku jsou zisk a odpisy.

§ 54

Použití zisku podniku

(1)

Podnik používá zisku v tomto pořadí:

a)

k odvodům a platbám daní do státního rozpočtu, do rozpočtu národního výboru a do státních fondů;

b)

k přídělům do fondů zabezpečujících financování plánovaných potřeb;

c)

k přídělům do fondů hmotné stimulace;

d)

k dalším účelům stanoveným právními předpisy;

e)

k dodatkovému odvodu příslušnému národnímu výboru k přerozdělení prostředků.

(2)

Nestačí-li zisk ke krytí potřeb v rámci příslušné skupiny použití zisku, podnik pokryje tyto potřeby v rozsahu schváleném příslušným národním výborem.

§ 55

Použití odpisů podniku

Podnik používá odpisů ve výši stanovené příslušným národním výborem k financování svých investičních potřeb. Ostatní odpisy odvádí příslušnému národnímu výboru.

§ 56

Odvody podniku a způsob jejich provádění

(1)

Podnik provádí

a)

odvody a platby daní,

b)

dodatkové odvody podle § 12 odst. 2 a 3,

c)

odvod za odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě podle § 15.

(2)

Podle rozhodnutí příslušného národního výboru podnik provádí dodatkové odvody k přerozdělení prostředků.

(3)

Výši dodatkových odvodů k přerozdělení prostředků a lhůty jejich provádění stanoví příslušný národní výbor.

§ 57

Fondy podniku

(1)

Podnik zřizuje

a)

fondy zabezpečující financování plánovaných potřeb: 1. obratový fond, 2. fond výstavby;

b)

fondy hmotné stimulace: 1. fond kulturních a sociálních potřeb, 2. fond odměn.

(2)

Fond technického rozvoje zřizuje podnik se souhlasem příslušného národního výboru. Obchodní, odbytová a zásobovací organizace nezřizují obratový fond.

(3)

Podnik může zřídit fond hmotné stimulace vývozu. Způsob tvorby a použití tohoto fondu upravuje zvláštní předpis. Jestliže podnik zřídí fond hmotné stimulace vývozu, může též se souhlasem příslušného národního výboru zřídit rezervní fond. Způsob tvorby a použití tohoto fondu stanoví krajský národní výbor v dohodě s příslušným ministerstvem financí.

(4)

Podnik může se souhlasem krajského národního výboru, vydaným v dohodě s příslušným ministerstvem financí, zřizovat další účelové fondy. Způsob tvorby a použití těchto fondů stanoví krajský národní výbor v dohodě s příslušným ministerstvem financí.

(5)

Způsob tvorby a použití fondů uvedených v odstavcích 1 a 2 upravují zvláštní předpisy. 9

§ 58

Hodnocení výsledků hospodářské činnosti

Pro hodnocení výsledků hospodářské činnosti platí obdobně § 16.

§ 59

Finanční hospodaření podniku Státní statek hlavního města Prahy se řídí obdobně ustanoveními platnými pro zemědělské organizace.

H l a v a 2

FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ PODNIKŮ, JEJICHŽ VZTAH K ROZPOČTU

NÁRODNÍHO VÝBORU JE URČEN FINANČNÍM PLÁNEM (§ 60-64)

§ 60

(1)

Vztah podniků vodního hospodářství, bytového hospodářství, městské hromadné dopravy a Dopravního podniku hlavního města Prahy - koncernu, ústavů kosmetiky a teplárenských podniků k rozpočtu národního výboru je určen ročními finančními plány těchto podniků.

(2)

Pro stanovení finančního vztahu podniku k rozpočtu příslušného národního výboru platí obdobně § 45.

§ 61

Pro finanční hospodaření podniku a jeho hmotnou zainteresovanost platí obdobně § 53, 54, 57 a 58. Finanční hospodaření Dopravního podniku hlavního města Prahy - koncernu se řídí ustanoveními této části s tím, že se souhlasem Národního výboru hlavního města Prahy vydaným v dohodě s ministerstvem financí České socialistické republiky lze přiměřeně použít § 10 až 14.

§ 62

Použití odpisů podniku

(1)

Podnik používá odpisů podle § 55 s výjimkou uvedenou v odstavci 2.

(2)

Podnik bytového hospodářství používá odpisů k přídělu do fondu výstavby k financování svých investičních potřeb. Ostatní odpisy odvádí do rozpočtu příslušného národního výboru.

Odvody, příspěvek na sociální zabezpečení a způsob jejich provádění

§ 63

(1)

Podnik provádí odvody podle § 47 odst. 1 a § 56 odst. 2 a 3.

(2)

Podle rozhodnutí příslušného národního výboru podnik provádí

a)

odvod z odpisů do rozpočtu podle § 62 odst. 2,

b)

odvod volného zůstatku zisku do rozpočtu příslušného národního výboru; pro provádění tohoto odvodu se použijí obdobně ustanovení § 48 a příslušná ustanovení zákona o odvodech. 18

§ 64

Příspěvek na sociální zabezpečení

(1)

Sazba příspěvku na sociální zabezpečení pro podniky vodního hospodářství, ústavy kosmetiky a teplárenské podniky činí 20 % ze základu.

(2)

Sazba příspěvku na sociální zabezpečení u podniků městské hromadné dopravy a Dopravního podniku hlavního města Prahy - koncernu činí 10 % ze základu.

(3)

Podniky bytového hospodářství příspěvek na sociální zabezpečení neodvádějí.

H l a v a 3

FONDY NÁRODNÍCH VÝBORŮ Z CENTRALIZOVANÝCH PROSTŘEDKŮ (§ 65-68)

§ 65

(1)

Prostředky z dodatkových odvodů podniků k přerozdělení se centralizují u příslušných národních výborů ve fondu výstavby a v rezervním fondu.

(2)

Prostředky z dodatkových odvodů podniků řízených městskými a místními národními výbory mohou být v dohodě s těmito národními výbory centralizovány u národních výborů vyššího stupně.

(3)

Prostředků fondů se používá účelově pro potřeby podniků řízených národními výbory.

(4)

Prostředky centralizované ve fondech výstavby i v rezervních fondech je možno mezi národními výbory jednotlivých stupňů v rámci kraje přerozdělovat. Podmínky přerozdělování prostředků fondů stanoví krajské národní výbory na období pětiletky.

(5)

Peněžní prostředky fondů se vedou na samostatných účtech u Státní banky československé.

§ 66

Fond výstavby národního výboru

(1)

Fond výstavby národního výboru se tvoří odvodem části odpisů podniků určených k přerozdělení prostředků, popřípadě též převodem zdrojů z rezervního fondu národního výboru.

(2)

Fond výstavby národního výboru se používá

a)

k účelovým dotacím do fondu výstavby podniků k financování jejich plánovaných investičních potřeb,

b)

k poskytování mimořádných přídělů do fondu výstavby podniku v případě neplánovaného nedostatku finančních zdrojů k financování investičních potřeb,

c)

k účelovým dotacím do fondu výstavby podniku v návaznosti na rozpouštění rezerv v plánu investiční výstavby národního výboru.

(3)

Pokud podnik nepoužil odpisů k financování investičních potřeb v plánované výši nebo vytvořil nadplánové odpisy, rozhodne příslušný národní výbor při ročním zúčtování dodatkového odvodu z odpisů k přerozdělení o užití těchto zdrojů.

§ 67

Rezervní fond národního výboru se tvoří

(1)

Rezervní fond národního výboru

a)

z dodatkových odvodů ze zisku podniků uvedených v hlavě 1 části čtvrté; tyto odvody stanoví příslušný národní výbor jednotlivým podnikům diferencovaně v zásadě na delší než roční období (např. formou diferencovaných procentních sazeb ze zisku),

b)

ze sankcí za porušení pravidel tvorby a použití fondů hmotné stimulace podniky [ 73 odst. 1 písm. a) bod 1].

(2)

Rezervní fond národního výboru se používá

a)

k neinvestičním dotacím do rozdělení zisku podniků,

b)

k přídělům do fondů kulturních a sociálních potřeb podniků podle stanovených podmínek 6 a ke krytí neplánovaných ztrát podniků,

c)

k řešení důsledků ztrát, popřípadě vyšších nákladů vzniklých podnikům z rozhodnutí příslušného národního výboru,

d)

ke krytí věcných výdajů v socialistickém soutěžení a k poskytování příspěvků na výchovu učňů podle zvláštních předpisů, 7

e)

ke krytí nákladů přesahujících plánované náklady na přípravu a ověření nových výrobků a technologií,

f)

k převodu do svého fondu výstavby,

g)

případně k dalším účelům, stanoveným krajským národním výborem se souhlasem příslušného ministerstva financí.

(3)

Prostředků rezervního fondu národního výboru lze použít též k poskytnutí dočasné finanční výpomoci podnikům k překlenutí výkyvů v jejich finančním hospodaření (do oblasti provozní a investiční), a to maximálně na dobu jednoho roku od poskytnutí této výpomoci.

(4)

Pokud podnik nepoužil zisku podle § 54 odst. 1, rozhodne příslušný národní výbor při ročním zúčtování dodatkového odvodu ze zisku k přerozdělení o užití těchto zdrojů.

§ 68

(1)

Dodatkové odvody k přerozdělení stanoví podnikům příslušný národní výbor ve finančním plánu na základě propočtu jejich plánovaných zdrojů a potřeb tak, aby nedocházelo k protisměrnému pohybu finančních prostředků.

(2)

Přerozdělováním se nesmí podporovat neefektivnost při sestavování plánu ani zastírat jeho neplnění.

Č Á S T P Á T Á

SPOLEČNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ (§ 69-80)

Odvod z odpisů

§ 69

(1)

Odvod z odpisů do státního rozpočtu provádějí ústřední orgány, přesahuje-li plánovaná tvorba odpisů (včetně zůstatkové ceny vyřazených základních prostředků) všech státních hospodářských organizací a organizací zahraničního obchodu jimi řízených objem odpisů, určený v působnosti příslušného ústředního orgánu k financování plánovaných investičních potřeb. 20

(2)

Plánovaná tvorba odpisů se pro potřebu stanovení odvodu z odpisů vypočítá podle průměrného stavu základních prostředků v plánovaném roce v souladu s finančním plánem.

(3)

Při stanovení objemu odpisů, které zůstanou ústřednímu orgánu k použití podle odstavce 1, se přihlíží k tomu, že jednotlivé hospodářské organizace výzkumné a vývojové základny neprovádějí dodatkový odvod k přerozdělení odpisů do výše plánovaných investic.

(4)

Odvodová povinnost se v odvodovém období nemění, i když v průběhu tohoto období dojde ve skutečné tvorbě odpisů k odchylkám proti plánu.

§ 70

(1)

Odvod z odpisů ( § 69 odst. 1) se provádí v měsíčních splátkách, a to vždy nejpozději pátý den po uplynutí měsíce ve výši jedné dvanáctiny celoroční odvodové povinnosti stanovené ve státním rozpočtu.

(2)

Odvod se provádí přímo na účet státního rozpočtu spravovaný příslušným ministerstvem financí.

§ 71

Fondy

(1)

Zůstatky fondů zřizovaných podle tohoto nařízení se koncem roku převádějí do roku následujícího.

(2)

Jestliže je organizace povinna vést peněžní prostředky fondu na samostatném účtě u Státní banky československé, uskuteční převody peněžních prostředků na tomto účtě související s tvorbou nebo použitím fondu nejpozději do pěti pracovních dnů po uplynutí lhůty stanovené pro odeslání účetních výkazů za příslušné účetní období, v němž k tvorbě nebo použití fondu došlo.

Sankce

§ 72

(1)

Jestliže podnik, výrobní hospodářská jednotka nebo ústřední orgán neprovede včas odvod (zálohu na odvod) nebo dodatkový odvod do státního rozpočtu, rozpočtu národního výboru nebo do státního fondu, zaplatí penále ve výši podle zákona o odvodech. 21

(2)

Jestliže výrobní hospodářská jednotka nebo podnik přímo řízený ústředním orgánem neprovede včas odvod (zálohu na odvod) nebo dodatkový odvod na účet ústředního orgánu, může mu tento orgán uložit penále obdobně ve výši podle zákona o odvodech. 21

(3)

Jestliže podnik začleněný do výrobní hospodářské jednotky nesplní odvodové povinnosti vůči ní, může mu výrobní hospodářská jednotka uložit penále ve výši stanovené jejím statutem; toto penále nesmí být vyšší než penále podle zákona o odvodech. 21

§ 73

(1)

Pro případy nesprávné tvorby a nesprávného použití fondů výrobní hospodářské jednotky nebo podniku platí tyto sankce:

a)

jestliže výrobní hospodářská jednotka nebo podnik poruší ustanovení o tvorbě nebo použití svých fondů hmotné stimulace (s výjimkou případů podle odstavce 2), jsou povinny zaplatit penále za každý den ve výši 0,1 % z částky neoprávněné tvorby nebo použití, nejvýše však 1. 5 % této částky na vrub fondu, u něhož byl nedostatek zjištěn nadřízeným orgánem, a to do rezervního fondu tohoto orgánu, nebo 2. 10 % této částky na vrub fondu, u něhož byl nedostatek zjištěn státním kontrolním orgánem, popřípadě finanční správou, a to do příslušného státního rozpočtu, resp. rozpočtu národního výboru;

b)

jestliže výrobní hospodářská jednotka nebo podnik v rozporu s právním předpisem provede, popřípadě neprovede příděl do některého ze svých fondů, na který se nevztahuje ustanovení písmena a), nebo poruší předpisy o použití tohoto fondu anebo poruší ustanovení o provádění přerozdělování zisku nebo odpisů, jsou povinny zaplatit do příslušného státního rozpočtu penále ve výši 0,1 % z částky vyplývající z porušení příslušných předpisů za každý den, nejvýše však 10 % této částky.

(2)

Za porušení ustanovení předpisů o tvorbě fondů hmotné stimulace se nepovažuje, jestliže výrobní hospodářská jednotka nebo podnik nevytvořily fond hmotné stimulace v maximální výši, která odpovídá ustanovením o tvorbě tohoto fondu.

(3)

Zaplacením penále podle odstavce 1 není dotčena povinnost uvést fond, popřípadě účet přerozdělování finančních zdrojů do předepsaného stavu.

Výjimky a odchylky

§ 74

Výjimky z tohoto nařízení může povolit vláda Československé socialistické republiky, pro jednotlivé výrobní hospodářské jednotky nebo podniky též příslušné ministerstvo financí. Ministerstvo financí České socialistické republiky a ministerstvo financí Slovenské socialistické republiky přitom postupují v dohodě s federálním ministerstvem financí, pokud nejde o povolení výjimek pro organizace řízené národními výbory a o povolení výjimek z § 72 a 73 v případech, kdy penále bylo uloženo organizacím finančními správami na základě kontrolních zjištění.

§ 75

Odchylky ve způsobu finančního hospodaření pro oblast obrany a bezpečnosti státu, uranového průmyslu a státních hmotných rezerv stanoví zvláštní předpisy.

Přechodná a zrušovací ustanovení

§ 76

Finanční hospodaření některých výrobních hospodářských jednotek

(1)

Výrobním hospodářským jednotkám, v nichž nebude od 1. ledna 1981 plně uplatněna integrace řídících činností, může povolit na návrh nadřízeného ústředního orgánu v návaznosti na způsob provádění odvodů ze zisku do státního rozpočtu v těchto výrobních hospodářských jednotkách příslušné ministerstvo financí dočasně odchylný postup ve finančním hospodaření, a to podle zásad uvedených v odstavci 2; ministerstvo financí České socialistické republiky a ministerstvo financí Slovenské socialistické republiky přitom postupují v dohodě s federálním ministerstvem financí.

(2)

Odchylný postup ve finančním hospodaření výrobních hospodářských jednotek uvedených v odstavci 1 bude povolen zejména v těchto směrech:

a)

bude zachováno oddělené finanční hospodaření generálního ředitelství výrobní hospodářské jednotky s vlastními zdroji a prostředky podnikového charakteru a se zdroji a prostředky výrobní hospodářské jednotky jako celku,

b)

způsob použití zisku, tvorba a použití fondů generálního ředitelství výrobních hospodářských jednotek a podniků do nich začleněných se řídí obdobně ustanoveními platnými pro podniky přímo řízené ústředními orgány (část první, hlava 2),

c)

přerozdělení zisku mezi podniky začleněnými do výrobní hospodářské jednotky se provádí ze zisku po odvodech do státního rozpočtu a po přídělech do fondu podniku.

§ 77

Zjistí-li se, že organizace přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení porušila dříve platné předpisy o finančním hospodaření, použije se sankcí podle dříve platných předpisů.

§ 78

Dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení pozbývají platnosti výjimky povolené podle nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 151/1975 Sb., o finančním hospodaření státních hospodářských a některých dalších socialistických organizací.

§ 79

Zrušuje se

1.

nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 151/1975 Sb., o finančním hospodaření státních hospodářských a některých dalších socialistických organizací, ve znění nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 155/1976 Sb.,

2.

směrnice federálního ministerstva financí čj. V/1-30 304/75 ze dne 15. prosince 1975 pro redistribuci finančních zdrojů a prostředků, registrované v částce 35/1975 Sb. a uveřejněné ve Finančním zpravodaji č. 15/1975.

§ 80

Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1981.

Dr. Štrougal v. r.



Poznámky pod čarou:

§ 3 a 19 nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 91/1974 Sb., o organizaci výrobních hospodářských jednotek a o jejich statutech (např. v odvětví spojů plní funkci výrobní hospodářské jednotky Ústřední ředitelství spojů s podřízenými státními hospodářskými organizacemi spojů).

§ 3 a 19 nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 91/1974 Sb., o organizaci výrobních hospodářských jednotek a o jejich statutech (např. v odvětví spojů plní funkci výrobní hospodářské jednotky Ústřední ředitelství spojů s podřízenými státními hospodářskými organizacemi spojů).

§ 8 písm. b) a c) zákona č. 103/1974 Sb., o zemědělské dani, ve znění pozdějších předpisů (ve znění vyhlášeném pod č. 74/1977 Sb. a doplněném zákonem č. 113/1979 Sb.), (dále jen "zákon o zemědělské dani").

Článek 6 vyhlášky federálního ministerstva financí č. 106/1974 Sb., kterou se provádí zákon o zemědělské dani; netýká se organizací vzniklých na základě smlouvy o sdružení podle § 360a hospodářského zákoníku, které nejsou státními hospodářskými organizacemi.

Vyhláška federálního ministerstva financí č. 94/1980 Sb., o odpisování základních prostředků.

§ 18 odst. 1 písm. a), b) a d) zákona o odvodech.

Vyhláška federálního ministerstva financí a předsedy Státní banky československé č. 162/1980 Sb., o financování reprodukce základních prostředků.

Vyhláška federálního ministerstva financí č. 163/1980 Sb., o financování neinvestičních výdajů na rozvoj vědy a techniky.

Vyhláška federálního ministerstva financí a Ústřední rady odborů č. 165/1980 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb.

Vyhláška federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 143/1980 Sb., o usměrňování mzdových prostředků a odměňování práce.

Vyhláška federálního ministerstva financí č. 164/1980 Sb., o financování oběžných prostředků.

Vyhláška ministerstva financí, Státní plánovací komise a Ústředního geologického úřadu č. 9/1967 Sb., o projektování a financování geologických prací.

Vyhláška č. 165/1980 Sb.

Vyhláška federálního ministerstva financí č. 90/1972 Sb., o financování některých zařízení podnikové společenské spotřeby a některých činností státních hospodářských organizací a organizací zahraničního obchodu.

§ 18 odst. 1 písm. a), b) a d) zákona o odvodech.

Vyhláška ministerstva financí č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech daní a poplatků.

Vyhláška č. 165/1980 Sb.

Vyhláška č. 143/1980 Sb.

Vyhláška č. 162/1980 Sb.

Vyhláška č. 164/1980 Sb.

Vyhláška č. 163/1980 Sb.

Zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu (úplné znění č. 124/1976 Sb.).

Zákon České národní rady č. 77/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění půdy.

Zákon Slovenské národní rady č. 179/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění půdy.

Vyhláška č. 162/1980 Sb.

Vyhláška č. 165/1980 Sb.

Vyhláška č. 143/1980 Sb.

Vyhláška č. 162/1980 Sb.

Vyhláška č. 164/1980 Sb.

Vyhláška č. 163/1980 Sb.

§ 13 odst. 2 vyhlášky č. 143/1980 Sb.

Vyhláška č. 163/1980 Sb.

Vyhláška č. 162/1980 Sb.

§ 18 odst. 1 písm. c) zákona o odvodech.

§ 5 a 6 zákona o odvodech.

§ 18 zákona o odvodech.

§ 18 odst. 1 písm. a), b) a d) zákona o odvodech.

Instrukce pro tvorbu a použití rezervních fondů ve státních hospodářských organizacích v odvětví zemědělství a výživy (Věstník ministerstva zemědělství a výživy České socialistické republiky, částka 5/1973/.

Směrnice pro tvorbu a použití rezervních fondu ve státních hospodářských organizacích v odvětví zemědělství Slovenské socialistické republiky (Věstník ministerstva zemědělství a výživy Slovenské socialistické republiky, částka 15/1974).

§ 26, 28, 29, § 30 odst. 1 a 2.

§ 16 zákona o odvodech.

§ 16 zákona o odvodech.

Vyhláška č. 165/1980 Sb.

Vyhláška č. 143/1980 Sb.

Vyhláška č. 162/1980 Sb.

Vyhláška č. 164/1980 Sb.

Vyhláška č. 163/1980 Sb.

§ 26, 28, 29, § 30 odst. 1 a 2.

Vyhláška č. 165/1980 Sb.

Vyhláška federálního ministerstva financí č. 90/1972 Sb., o financování některých zařízení podnikové společenské spotřeby a některých činností státních hospodářských organizací a organizací zahraničního obchodu.

Odvod z odpisů je stanoven státním rozpočtem na běžný rok pro jednotlivé ústřední orgány absolutní částkou.

§ 27 odst. 1.

§ 27 odst. 1.

§ 27 odst. 1.

Poznámky pod čarou:
1

§ 3 a 19 nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 91/1974 Sb., o organizaci výrobních hospodářských jednotek a o jejich statutech (např. v odvětví spojů plní funkci výrobní hospodářské jednotky Ústřední ředitelství spojů s podřízenými státními hospodářskými organizacemi spojů).

2

§ 8 písm. b) a c) zákona č. 103/1974 Sb., o zemědělské dani, ve znění pozdějších předpisů (ve znění vyhlášeném pod č. 74/1977 Sb. a doplněném zákonem č. 113/1979 Sb.), (dále jen "zákon o zemědělské dani").

Článek 6 vyhlášky federálního ministerstva financí č. 106/1974 Sb., kterou se provádí zákon o zemědělské dani; netýká se organizací vzniklých na základě smlouvy o sdružení podle § 360a hospodářského zákoníku, které nejsou státními hospodářskými organizacemi.

3

Vyhláška federálního ministerstva financí č. 94/1980 Sb., o odpisování základních prostředků.

4

§ 18 odst. 1 písm. a), b) a d) zákona o odvodech.

5

Vyhláška federálního ministerstva financí a předsedy Státní banky československé č. 162/1980 Sb., o financování reprodukce základních prostředků.

Vyhláška federálního ministerstva financí č. 163/1980 Sb., o financování neinvestičních výdajů na rozvoj vědy a techniky.

Vyhláška federálního ministerstva financí a Ústřední rady odborů č. 165/1980 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb.

Vyhláška federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 143/1980 Sb., o usměrňování mzdových prostředků a odměňování práce.

Vyhláška federálního ministerstva financí č. 164/1980 Sb., o financování oběžných prostředků.

Vyhláška ministerstva financí, Státní plánovací komise a Ústředního geologického úřadu č. 9/1967 Sb., o projektování a financování geologických prací.

6

Vyhláška č. 165/1980 Sb.

7

Vyhláška federálního ministerstva financí č. 90/1972 Sb., o financování některých zařízení podnikové společenské spotřeby a některých činností státních hospodářských organizací a organizací zahraničního obchodu.

8

Vyhláška ministerstva financí č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech daní a poplatků.

9

Vyhláška č. 165/1980 Sb.

Vyhláška č. 143/1980 Sb.

Vyhláška č. 162/1980 Sb.

Vyhláška č. 164/1980 Sb.

Vyhláška č. 163/1980 Sb.

10

Zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu (úplné znění č. 124/1976 Sb.).

Zákon České národní rady č. 77/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění půdy.

Zákon Slovenské národní rady č. 179/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění půdy.

11

Vyhláška č. 162/1980 Sb.

12

§ 13 odst. 2 vyhlášky č. 143/1980 Sb.

13

Vyhláška č. 163/1980 Sb.

Vyhláška č. 162/1980 Sb.

14

§ 18 odst. 1 písm. c) zákona o odvodech.

15

§ 5 a 6 zákona o odvodech.

16

§ 18 zákona o odvodech.

17

Instrukce pro tvorbu a použití rezervních fondů ve státních hospodářských organizacích v odvětví zemědělství a výživy (Věstník ministerstva zemědělství a výživy České socialistické republiky, částka 5/1973/.

Směrnice pro tvorbu a použití rezervních fondu ve státních hospodářských organizacích v odvětví zemědělství Slovenské socialistické republiky (Věstník ministerstva zemědělství a výživy Slovenské socialistické republiky, částka 15/1974).

18

§ 26, 28, 29, § 30 odst. 1 a 2.

19

§ 16 zákona o odvodech.

20

Odvod z odpisů je stanoven státním rozpočtem na běžný rok pro jednotlivé ústřední orgány absolutní částkou.

21

§ 27 odst. 1.