Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

139/1997 Sb. znění účinné od 26. 6. 1997 do 31. 12. 2004

139

 

VYHLÁŠKA

Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy

ze dne 28. května 1997

o podmínkách odborné a pedagogické způsobilosti pedagogických pracovníků

a o předpokladech kvalifikace výchovných poradců

 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví v dohodě s Ministerstvem práce a sociálních věcí podle § 51 odst. 3 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění zákona č. 138/1995 Sb., a podle § 34 zákona České národní rady č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění zákona České národní rady č. 390/1991 Sb.:

§ 1

Vyhláška stanoví podmínky odborné a pedagogické způsobilosti pedagogických pracovníků škol, předškolních zařízení a školských zařízení (dále jen „pedagogický pracovník“)1 včetně předpokladů kvalifikace výchovných poradců.2

§ 2

(1)

Podmínkou odborné způsobilosti jsou odborné vědomosti a dovednosti získané studiem na vysoké škole, ve vyšší odborné škole nebo ve střední škole.

(2)

V případě ředitelů škol, předškolních zařízení a školských zařízení (dále jen „ředitel“) je podmínkou odborné způsobilosti, kromě podmínek stanovených v odstavci 1, též pedagogická praxe vyžadovaná pro příslušnou školu, popřípadě příslušný stupeň školy, předškolní zařízení nebo školské zařízení nebo praxe přímo související s řídicí nebo pedagogickou, popřípadě výzkumnou činností zaměřenou na školství nebo s výkonem inspekční činnosti ve školách, předškolních zařízeních nebo školských zařízeních.

(3)

Podmínkou pedagogické způsobilosti jsou vědomosti a dovednosti z oblasti psychologie a pedagogiky, včetně didaktiky výuky, nezbytné pro výkon pedagogické činnosti získané studiem na vysoké škole, ve vyšší odborné škole nebo ve střední škole v učitelských oborech nebo na vysoké škole umělecké a v konzervatoři, v případě pedagogických pracovníků s odbornou způsobilostí získanou studiem neučitelských studijních oborů absolvování pedagogického studia.3

(4)

Podmínky odborné a pedagogické způsobilosti pedagogických pracovníků4 a předpoklady kvalifikace výchovných poradců2 jsou stanoveny v příloze č. 1 vyhlášky.

(5)

Požadovaná délka pedagogické praxe pro výkon funkce ředitele a výchovného poradce je stanovena v příloze č. 2 vyhlášky.

§ 3

(1)

U pedagogických pracovníků, kteří získali vzdělání stanovené v příloze č. 1 vyhlášky ve škole s jiným vyučovacím jazykem než českým, je součástí jejich odborné a pedagogické způsobilosti též znalost českého jazyka;5 tito pedagogičtí pracovníci mohou působit ve škole, školském zařízení nebo předškolním zařízení s českým vyučovacím jazykem, j estliže prokáží znalost českého jazyka zkouškou na pracovištích vysokých škol zaměřených na výuku českého jazyka nebo v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků6 nebo na státní jazykové škole.7 Touto zkouškou se nezískává způsobilost k výuce předmětu český jazyk a literatura na základních a středních školách.

(2)

Povinnost prokázat znalost českého jazyka se nevztahuje na učitele vyučující cizí jazyk v základních školách, středních školách a státních jazykových školách a na učitele vyučující umělecké předměty v konzervatořích.

§ 4

Zrušuje se vyhláška Ministerstva školství České socialistické republiky č. 59/1985 Sb., o odborné a pedagogické způsobilosti pedagogických pracovníků a o určení školských zařízení, ve kterých mají pedagogičtí pracovníci postavení učitele․

§ 5

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Ministr:

Ing. Pilip v. r.

Příloha č. 1 k vyhlášce č. 139/1997 Sb.

Podmínky odborné a pedagogické způsobilosti pedagogických pracovníků

a předpoklady kvalifikace výchovných poradců

 

A

Pedagogičtí pracovníci působící ve školách, předškolních zařízeních a školských zařízeních

Odborná způsobilost

Pedagogická způsobilost

Učitel mateřské školy

– vysokoškolské vzdělání se zaměřením na předškolní pedagogiku, nebo– obsahově ucelená část vysokoškolského studia s titulem bakalář (dále jen „bakalářské studium“) se zaměřením na předškolní pedagogiku, nebo– vyšší odborné vzdělání ukončené absolutoriem se zaměřením na předškolní pedagogiku, nebo– úplné střední odborné vzdělání se zaměřením na předškolní pedagogiku.

Učitel 1. – 5. ročníku základní školy

– vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu učitelů pro 1. – 5. ročník základní školy, nebo dřívější formy tohoto vzdělání ukončené státní zkouškou nebo závěrečnou zkouškou nebo státní závěrečnou zkouškou, nebo– vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu učitelů pro speciální školy, nebo– jednooborové vysokoškolské vzdělání učitelství cizích jazyků jen pro výuku příslušného jazyka, nebo– vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu učitelů náboženství, jen pro výuku náboženství, nebo– bakalářské studium pro výuku cizích jazyků, jen pro výuku příslušného jazyka, nebo– dřívější úplné střední odborné vzdělání v oboru učitelství pro 1. – 5. ročník základní školy.

Učitel 6. – 9. ročníku základní školy

– vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů pro 6. – 9. ročník neb o pro 9. – 12. ročník nebo pro 5. – 12. ročník, nebo dřívější formy tohoto vzdělání ukončené státní zkouškou nebo závěrečnou zkouškou nebo státní závěrečnou zkouškou, nebo

 

– vysokoškolské vzdělání neučitelské příslušného nebo příbuzného studijního oboru odpovídajícího charakteru vyučovaného všeobecně vzdělávacího předmětu

doplněné pedagogickým studiem, popřípadě rozšířené studiem zaměřeným na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů,

 

nebo

 

– vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu učitelů pro jiný stupeň nebo druh školy

rozšířené studiem zaměřeným na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů pro 6. – 9. ročník základní školy,

 

nebo

 

– jednooborové vysokoškolské vzdělání učitelství cizích jazyků nebo vysokoškolské vzdělání v oboru učitelství pro jazykové školy, jen pro výuku příslušného jazyka, nebo– vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu učitelů náboženství, jen pro výuku náboženství.

Učitel všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy

– vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů pro 5. – 12. ročník nebo pro 9. – 12. ročník, nebo dřívější formy tohoto vzdělání ukončené státní zkouškou nebo závěrečnou zkouškou nebo státní závěrečnou zkouškou, nebo

 

– vysokoškolské vzdělání neučitelské příslušného nebo příbuzného studijního oboru odpovídajícího charakteru vyučovaného všeobecně vzdělávacího předmětu

doplněné pedagogickým studiem, popřípadě rozšířené studiem zaměřeným na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů,

 

nebo

 

– vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu učitelů pro jiný stupeň nebo druh školy

rozšířené studiem zaměřeným na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů pro příslušný druh nebo stupeň školy,

 

nebo

 

– vysokoškolské vzdělání v oboru učitelství pro jazykové školy, jen pro výuku příslušného jazyka, nebo

 

– vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů pro 6. – 9. ročník, nebo dřívější formy tohoto vzdělání jen pro výuku v gymnáziích s delším než čtyřletým studijním cyklem, jejichž osnovy jsou srovnatelné s odpovídajícími ročníky základní školy, nebo– vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu učitelů náboženství, jen pro výuku náboženství.

Učitel odborných předmětů střední školy

– vysokoškolské vzdělání příslušného studijního oboru odpovídajícího charakteru vyučovaného odborného předmětu

doplněné pedagogickým studiem, popřípadě rozšířené studiem zaměřeným na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů,

 

nebo

 

– vysokoškolské studium učitelství odborných předmětů ukončené státní zkouškou,

 

nebo

 

– dřívější „šestisemestrové studium“ učitelství odborných předmětů na vysoké škole ukončené závěrečnou zkouškou.

Učitel odborných předmětů základní umělecké školy, střední umělecké školy a konzervatoře

– vysokoškolské vzdělání příslušného studijního oboru odpovídajícího charakteru vyučovaného předmětu

doplněné pedagogickým studiem,

 

nebo

 

– vysokoškolské vzdělání neučitelské

doplněné pedagogickým studiem,

 

nebo

 

– bakalářské studium pro výuku předmětu odpovídajícího studijního oboru, nebo

 

– vyšší odborné vzdělání ukončené absolutoriem na konzervatoři, nebo

 

– úplné střední odborné vzdělání ukončené maturitní zkouškou na střední umělecké škole pro výuku odpovídajících odborných předmětů

doplněné pedagogickým studiem.

Učitel předmětu praxe

– vysokoškolské vzdělání v oboru odpovídajícím nebo příbuzném vyučovanému předmětu

doplněné pedagogickým studiem,

 

nebo

 

– vysokoškolské vzdělání neučitelské

doplněné pedagogickým studiem,

 

nebo

 

– dřívější „šestisemestrové studium“ učitelství odborných předmětů na vysoké škole ukončené závěrečnou zkouškou,

 

nebo

 

– bakalářské studium v oboru odpovídajícím nebo příbuzném vyučovanému předmětu

doplněné pedagogickým studiem,

 

nebo

 

– vyšší odborné vzdělání ukončené absolutoriem v oboru odpovídajícím nebo příbuzném vyučovanému předmětu

doplněné pedagogickým studiem,

 

nebo

 

– úplné střední vzdělání a vyučení v příslušném oboru

doplněné pedagogickým studiem.

Mistr odborné výchovy

– vzdělání stanovené pro učitele předmětu praxe, vyučení v odpovídajícím oboru a nejméně roční praxe v příslušné profesi.

Učitel speciální mateřské školy

– vzdělání stanovené pro učitele mateřské školy rozšířené studiem speciální pedagogiky.

Učitel speciální základní, zvláštní a pomocné školy

– vysokoškolské vzdělání se zaměřením na speciální pedagogiku pro příslušný druh a stupeň speciální školy, nebo

 

– vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu učitelů pro 1. – 5. ročník základní školy, popřípadě vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu učitelů pro 2.stupeň základní školy, rozšířené studiem speciální pedagogiky, nebo

 

– vysokoškolské vzdělání zaměřené na vychovatelství pro speciální školy, nebo

 

– vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu vychovatelů rozšířené studiem speciální pedagogiky.

Učitel speciální střední školy, odborného učiliště a praktické školy

– vysokoškolské vzdělání požadované pro učitele všeobecně vzdělávacích předmětů nebo odborných předmětů střední školy rozšířené studiem speciální pedagogiky.

Mistr odborné výchovy, učitel odborného výcviku speciální školy

– vzdělání stanovené pro mistra odborné výchovy rozšířené studiem speciální pedagogiky.

Trenér sportovní školy (gymnázia)

– vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu učitelů s aprobací tělesná výchova, nebo

 

– vysokoškolské vzdělání v oboru tělesná výchova a sport směr trenérský nebo metodický, nebo

 

– bakalářské studium pro příslušný studijní obor, nebo

 

– úplné střední odborné vzdělání ukončené maturitní zkouškou z tělesné výchovy na sportovní škole a osvědčení trenéra příslušného sportu, nebo

 

– úplné střední vzdělání a trenérská škola fakulty tělesné výchovy a sportu.

Vychovatel školského zařízení

– vysokoškolské vzdělání zaměřené na přípravu vychovatelů, popřípadě vychovatelů pro speciální školy a speciální školská zařízení, nebo

 

– vysokoškolské vzdělání učitelské, nebo

 

– vysokoškolské vzdělání neučitelské

doplněné pedagogickým studiem (u oborů, které zahrnují zkoušky z pedagogiky a psychologie, se toto studium nevyžaduje),

 

nebo

 

– bakalářské studium zaměřené na vychovatelství, nebo

 

– bakalářské studium neučitelské

doplněné pedagogickým studiem,

 

nebo

 

– vyšší odborné vzdělání ukončené absolutoriem se zaměřením na vychovatelství, nebo

 

– úplné střední odborné vzdělání se zaměřením na vychovatelství, nebo

 

– úplné střední a úplné střední odborné vzdělání

doplněné pedagogickým studiem.

Vychovatel speciální školy, speciálního školského zařízení

– vysokoškolské vzdělání se zaměřením na vychovatelství nebo učitelství pro speciální školy nebo školská zařízení, nebo

 

– bakalářské studium se zaměřením na speciální pedagogiku, nebo

 

– vzdělání požadované pro vychovatele školského zařízení rozšířené studiem speciální pedagogiky.

Pedagogičtí pracovníci v zařízeních pro další vzdělávání pedagogických pracovníků

– vysokoškolské vzdělání v příslušném oboru činnosti zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.

 

B

Výchovný poradce

–vzdělání požadované pro učitele základní nebo střední školy a absolvování kvalifikačního studia, popř. jeho zahájení do dvou let.

Příloha č. 2 k vyhlášce č. 139/1997 Sb.

Požadovaná délka pedagogické praxe pro výkon funkce ředitele a výchovného poradce

 

Ředitel školy, předškolního neboškolského zařízení nebo výchovný poradce

Velikost školy, předškolního nebo školského zařízení

Délka požadované praxe

Ředitel mateřské školy

nejvýše dvě oddělení

1 rok

více než dvě oddělení

2 roky

Ředitel prvého stupně základní školy nebo samostatného druhého stupně základní školy

méně než pět tříd

1 rok

pět tříd a více

2 roky

Ředitel základní školy

nejvýše devět tříd

3 roky

více než devět tříd

4 roky

Ředitel střední a státní jazykové školy

bez omezení

4 roky

Ředitel základní umělecké školy

bez omezení

3 roky

Ředitel speciální školy

bez omezení

4 roky

Ředitel školského zařízení apod.

bez omezení

4 roky

Výchovný poradce

bez omezení

3 roky



Poznámky pod čarou:

§ 50 odst. 1 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění zákona č. 138/1995 Sb.

§ 34 zákona ČNR č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění zákona ČNR č. 390/1991 Sb.

Např. vyhláška Ministerstva školství ČSR č. 60/1985 Sb., o doplňujícím studiu studentů vysokých škol a absolventů vysokých a středních škol pro získání pedagogické způsobilosti.

§ 51 odst. 1 zákona č. 29/1984 Sb.

§ 34 zákona ČNR č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění zákona ČNR č. 390/1991 Sb.

§ 3 odst. 1 zákona č. 29/1984 Sb.

§ 12 odst. 3 písm. g) zákona ČNR č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství.

§ 6 vyhlášky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR č. 526/1992 Sb., o státních jazykových školách a státních jazykových zkouškách.

Poznámky pod čarou:
1

§ 50 odst. 1 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění zákona č. 138/1995 Sb.

2

§ 34 zákona ČNR č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění zákona ČNR č. 390/1991 Sb.

3

Např. vyhláška Ministerstva školství ČSR č. 60/1985 Sb., o doplňujícím studiu studentů vysokých škol a absolventů vysokých a středních škol pro získání pedagogické způsobilosti.

4

§ 51 odst. 1 zákona č. 29/1984 Sb.

5

§ 3 odst. 1 zákona č. 29/1984 Sb.

6

§ 12 odst. 3 písm. g) zákona ČNR č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství.

7

§ 6 vyhlášky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR č. 526/1992 Sb., o státních jazykových školách a státních jazykových zkouškách.