Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

366/2004 Sb. znění účinné od 1. 7. 2004 do 31. 5. 2006

366

 

VYHLÁŠKA

ze dne 2. června 2004

o některých podrobnostech systému prevence závažných havárií

 

Ministerstvo životního prostředí stanoví podle § 5 odst. 3, § 7 odst. 4, § 8 odst. 3, § 11 odst. 6, § 12 odst. 10 a § 14 odst. 4 zákona č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky a o změně zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií), ve znění zákona č. 82/2004 Sb., (dále jen „zákon“):

§ 1

Zásady analýzy a hodnocení rizik závažné havárie

(K § 5 odst. 3 zákona)

(1)

Analýza a hodnocení rizik závažné havárie se provádí pro účely

a)

zpracování bezpečnostního programu prevence závažné havárie,1)

b)

zpracování bezpečnostní zprávy.2)

(2)

Pro analýzu a hodnocení rizik se přijímají a provádějí postupy zajišťující systematické posuzování rizik, vyplývajících jak z normálních, tak i mimořádných provozních podmínek, a odhad pravděpodobnosti jejich vzniku a závažnosti možných následků.

(3)

Analýza a hodnocení rizik se provádí pro

a)

objekt nebo zařízení počínaje fází zpracování projektové dokumentace až po likvidaci objektu nebo zařízení,

b)

normální i mimořádné provozní podmínky včetně možného selhání lidského činitele,

c)

možnosti vnějšího ohrožení.

(4)

Rozsah možných škod se vyjadřuje pro ohrožení

a)

zdraví a životů osob,

b)

hospodářských zvířat,

c)

životního prostředí,

d)

majetku.

(5)

V rámci analýzy a hodnocení rizik se zjistí a stanoví požadavky na kvalifikaci, předpoklady a výcvik zaměstnanců a organizaci práce․

(6)

Analýza a hodnocení rizik musí být dokumentovány včetně uvedení užitých metod a základních přístupů k vyloučení nebo omezení rizik.

(7)

Analýza a hodnocení rizik se provádí s využitím kvalitativních a kvantitativních analytických metod v rozsahu a podrobnostech, které musí odpovídat míře pravděpodobnosti vzniku závažné havárie a závažnosti jejích možných následků.

(8)

V případě, že výsledná hodnota rizika vzniku závažné havárie se pro daný zdroj rizika jeví jako nepřiměřená, provede se podrobnější analýza rizika a stanoví se a realizují se opatření ke snížení tohoto rizika. Realizovaná opatření se znovu prověří analýzou a hodnocením rizika.

(9)

Přijatelnost nebo nepřijatelnost rizika je dána souhrnem výsledků analýz a hodnocení rizika a vyhodnocení dalších místních podmínek a faktorů (např. sociálních, ekonomických, užívání území a dalších).

§ 2

Struktura systému řízení bezpečnosti

a prevence závažné havárie

(K § 7 odst 4 zákona)

(1)

Části bezpečnostního programu prevence závažné havárie, (dále jen „program“), se člení na

a)

celkové cíle a zásady prevence závažné havárie,

b)

systém řízení bezpečnosti,

c)

organizaci prevence závažné havárie,

d)

řízení provozu objektu nebo zařízení,

e)

řízení změn v objektu nebo zařízení,

f)

havarijní plánování,

g)

sledování plnění programu,

h)

kontrolu a audit.

(2)

Celkové cíle a zásady prevence závažné havárie

a)

vycházejí z analýz a hodnocení rizik závažné havárie a stanoví se rámcově tak, aby vždy jasně a srozumitelně směřovaly k zajištění odpovídající struktury a funkčnosti systému prevence závažné havárie a řízení bezpečnosti pro každou z oblastí uvedených v odstavci 1,

b)

musí odpovídat charakteru zdrojů nebezpečí a musí být jasně a srozumitelně vyjádřeny,

c)

mohou být součástí programů bezpečnosti práce a ochrany životního prostředí, pokud jsou vyjádřeny a zpracovány ve struktuře a rozsahu podle této vyhlášky.

(3)

Systém řízení bezpečnosti je součástí celkového řízení objektu nebo zařízení a zahrnuje vytvoření a zavedení ukazatelů, parametrů a kritérií potřebných pro následné hodnocení účinnosti realizovaných opatření.

(4)

Organizace prevence závažných havárií umožňuje v objektech nebo zařízeních splnění stanovených cílů. Pro dosažení cílů se plánují potřebné technické, finanční a lidské zdroje. Organizace prevence závažných havárií

a)

zabezpečuje, že jsou na všech úrovních řízení stanoveny úkoly a povinnosti pracovníků podílejících se na omezování rizik závažných havárií a stanovena odpovědnost jednotlivých osob za plnění úkolů,

b)

zahrnuje i zajištění odpovídajícího řízení lidských zdrojů, tj. výběr pracovníků pro činnosti přímo ovlivňující možnost vzniku závažné havárie, zabezpečení potřebné výchovy a výcviku zaměstnanců objektu nebo zařízení a v případě potřeby i zaměstnanců spolupracujících organizací pracujících na území objektu nebo zařízení,

c)

zahrnuje i stanovení činností vyžadujících zvláštní výcvik a výcvik příslušných zaměstnanců,

d)

zahrnuje v objektech a zařízeních zajištění účasti zaměstnanců při přípravě programu, jeho zavádění a naplňování.

(5)

Řízením provozu objektu nebo zařízení se zajišťuje, že

a)

jsou zpracovány, přijaty a zavedeny postupy k bezpečnému provádění všech z hlediska bezpečnosti důležitých činností, včetně údržby a trvalého nebo přechodného zastavení provozu objektu nebo zařízení,

b)

postupy, instrukce a metody pro zajištění bezpečného výkonu činností jsou připravovány ve spolupráci se zaměstnanci, kteří je budou provádět,

c)

psané postupy, instrukce a metody se pravidelně aktualizují a zpřístupňují všem zaměstnancům, jejichž činnosti se dotýkají. Dokumentace může v jednotlivých bodech odkázat na související interní předpisy.

(6)

Řízením změn v objektu nebo zařízení je zajištěno, že

a)

jsou zpracovány, přijaty a zavedeny bezpečné postupy pro plánování a provádění změn stávajících objektů, zařízení nebo provozů včetně skladování. Plánované změny se posuzují z hlediska jejich vlivu na bezpečnost provozu,

b)

pozornost je věnována především změnám v personálním obsazení, technickém řešení, technologických postupech, programovém vybavení a změnám vnějších podmínek, které mohou ovlivnit vznik a následky závažných havárií,

c)

postupy pro řízení změn jsou využívány i při návrhu a realizaci nových výrobních a skladovacích zařízení a procesů.

(7)

Havarijním plánováním se mimo jiné zajišťuje, že se přijmou, zavedou a dokumentují

a)

postupy zjišťování předpokládaných havarijních situací vycházejících ze zjištěných zdrojů rizik závažných havárií,

b)

způsoby ověřování a posuzování, zda havarijní plány a opatření pro ochranu a zásah k omezení dopadů závažné havárie odpovídají zjištěným havarijním situacím.

(8)

Sledováním plnění programu se zajišťuje, že jsou

a)

zavedeny a dokumentovány postupy pro průběžné sledování plnění stanovených úkolů vyplývajících z programu,

b)

průběžně sledovány dosahované výsledky plnění úkolů a tyto se dále porovnávají se stanovenými cíli tak, aby mohly být zjištěny odchylky plnění úkolů a analyzovány jejich příčiny,

c)

stanoveny, zavedeny a dokumentovány postupy pro provádění nápravných opatření,

d)

zavedeny systémy hlášení o nehodách (poruchy, havárie), včetně nehod bez následků, především těch, které vznikly v souvislosti se selháním ochranných systémů,

e)

stanoveny postupy evidence a vyšetřování nehod, včetně nehod bez následků, a postupy pro provádění nápravných opatření.

(9)

Kontrolou a auditem se zajišťuje, že jsou

a)

přijaty a zavedeny postupy pro periodické a systematické prověřování a hodnocení plnění programu a efektivnosti systému řízení bezpečnosti a prevence závažné havárie,

b)

výsledky kontrol a další zjištění dokumentovány,

c)

výsledky kontrol projednávány vedením provozovatele a na jejich základě je případně aktualizován program a z něho vyplývající činnosti,

d)

stanoveny audity, které jsou prováděny nezávislou organizací. Výsledky auditu slouží jako objektivní ukazatel funkce systému řízení bezpečnosti a prevence závažné havárie.

§ 3

Bezpečnostní program prevence závažné havárie

(K § 7 odst. 4 zákona)

Rozsah a způsob zpracování dokumentu programu k ochraně života a zdraví lidí, hospodářských zvířat, životního prostředí a majetku jsou uvedeny v příloze č. 1.

§ 4

Obsah kapitol bezpečnostní zprávy

(K § 8 odst. 3 zákona)

Obsah kapitol dokumentu bezpečnostní zprávy je uveden v příloze č. 2.

§ 5

Rozsah a způsob zpracování

vnitřního havarijního plánu

(K § 11 odst. 6 zákona)

(1)

Vnitřní havarijní plán stanoví

a)

způsob zajištění havarijní připravenosti informačních, materiálních, lidských a ekonomických zdrojů pro případ vzniku havárie,

b)

způsob zvládání možných havárií,

c)

opatření zajišťující vhodný monitoring následků a sanaci místa havárie.

(2)

Vnitřní havarijní plán je aktualizován a prověřován praktickými cvičeními. O výsledku různých typů praktických cvičení je vedena dokumentace a v jejím rámci písemné zápisy s uvedením zjištěných nedostatků včetně termínů jejich odstranění. Dokumentace je součástí vnitřního havarijního plánu.

(3)

Rozsah a způsob zpracování vnitřního havarijního plánu jsou uvedeny v příloze č. 3.

§ 6

Rozsah a způsob zpracování podkladů

pro stanovení zóny havarijního plánování

a pro vypracování vnějšího havarijního plánu

(K § 12 odst. 10 zákona)

Rozsah a způsob zpracování podkladů pro stanovení zóny havarijního plánování a pro vypracování vnějšího havarijního plánu jsou uvedeny v příloze č. 4.

§ 7

Rozsah a způsob informace určené veřejnosti

a postup při zabezpečení informování veřejnosti

v zóně havarijního plánování

(K § 14 odst. 4 zákona)

Rozsah a způsob zpracování informace určené veřejnosti a postup při zabezpečení informování veřejnosti v zóně havarijního plánování jsou uvedeny v příloze č. 5.

§ 8

Zrušovací ustanovení

Zrušuje se vyhláška č. 8/2000 Sb., kterou se stanoví zásady hodnocení rizik závažné havárie, rozsah a způsob zpracování bezpečnostního programu prevence závažné havárie a bezpečnostní zprávy, zpracování vnitřního havarijního plánu, zpracování podkladů pro stanovení zóny havarijního plánování a pro vypracování vnějšího havarijního plánu a rozsah a způsob informací určených veřejnosti a postup při zabezpečování informování veřejnosti v zóně havarijního plánování.

§ 9

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. července 2004.

Ministr:

RNDr. Ambrozek v. r.