Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

225/2009 Sb. znění účinné od 1. 8. 2009

225

 

VYHLÁŠKA

ze dne 10. července 2009,

kterou se mění vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů,

výročních zpráv a vlastního hodnocení školy

 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 11§ 12 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon):

Čl. I

Změna vyhlášky, kterou se stanoví náležitosti

dlouhodobých záměrů, výročních zpráv

a vlastního hodnocení školy

Vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy, se mění takto:

1.

§ 1 včetně nadpisu zní:

§ 1

Rámcová struktura a obsah dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy

 

(1) Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy (dále jen „dlouhodobý záměr“) stanovuje strategické směry rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy zejména z těchto základních hledisek:

a)

celoživotní učení,

b)

zlepšení kvality a efektivity systémů vzdělávání a vzdělávací soustavy,

c)

usnadnění rovného přístupu ke vzdělávání pro všechny,

d)

udržitelný rozvoj,

e)

vzdělanostní úroveň obyvatelstva, demografie, trh práce, zaměstnanost, sociální soudržnost.

(2) Dlouhodobý záměr obsahuje vždy:

a)

vyhodnocení dosaženého stavu a změn proti předchozímu dlouhodobému záměru z hlediska obsahových a kvantitativních cílů, prioritních úkolů a rozvojových programů,

b)

strategické směry rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy a způsob jejich realizace a podpory v těchto oblastech:

1.

cíle a obsah počátečního vzdělávání,

2.

sledování a hodnocení kvality počátečního vzdělávání,

3.

vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných,

4.

úloha a podpora pedagogických pracovníků,

5.

další vzdělávání v rámci celoživotního učení,

6․

uplatnitelnost absolventů škol podle oborů vzdělání na trhu práce,

7.

základní umělecké vzdělávání,

8.

jazykové a zájmové vzdělávání,

9.

systém poradenských služeb,

10.

spolupráce státních orgánů a územních samosprávných celků s odborovými organizacemi, organizacemi zaměstnavatelů a dalšími partnery při plnění úkolů ve vzdělávání,

c)

kritéria rozvoje a optimalizace vzdělávací soustavy a struktury budoucí vzdělávací nabídky se zaměřením na strukturu oborů vzdělání, druhů škol a jejich kapacitu na základě předpokládaného demografického vývoje a záměrů dalšího rozvoje,

d)

ekonomickou část zahrnující zejména finanční nároky na státní rozpočet a veřejné rozpočty, na rozvojové programy a další zdroje financování, zejména fondy Evropské unie.

(3) U každého strategického směru podle odstavce 2 písm. b) se uvádí analýza současného stavu, je stanoven cíl a opatření vedoucí k jeho realizaci, návrh rozvojových programů a projektů, včetně projektů realizovaných v rámci fondů Evropské unie, účast v mezinárodních programech, včetně finančního zajištění.

(4) Dlouhodobý záměr České republiky vychází z dokumentů vztahujících se ke státnímu rozpočtu, regionálnímu rozvoji, zaměstnanosti, rozvoji lidských zdrojů, sociálně ekonomickému rozvoji a udržitelnému rozvoji a ke společným cílům evropských procesů ve vzdělávání přijatých vládou a z výročních zpráv České školní inspekce.

(5) Dlouhodobý záměr v kraji vychází z dlouhodobého záměru České republiky, regionálních specifik rozvoje ekonomiky, trhu práce a společnosti ovlivňujících rozvoj vzdělávání, stav a vývoj vzdělávací soustavy kraje a z dokumentů vztahujících se k rozpočtu kraje.“.

 

2.

§ 2 se včetně nadpisu zrušuje.

 

3.

§ 3 včetně nadpisu zní:

§ 3

Termíny předkládání a zveřejňování

dlouhodobých záměrů

 

(1) Ministerstvo každý třetí kalendářní rok po předložení platného dlouhodobého záměru České republiky ke schválení vládě tento záměr vyhodnotí a vyhodnocený, upravený nebo doplněný podle aktuální situace jej do 31. října předloží krajům ke stanovisku. Kraje zašlou ministerstvu svá stanoviska do 1. prosince. Ministerstvo s přihlédnutím ke stanoviskům krajů dlouhodobý záměr České republiky dopracuje a do 31. března následujícího kalendářního roku předloží vládě ke schválení; zveřejní jej do 30 dnů od jeho schválení vládou.

(2) Krajský úřad vyhodnotí dlouhodobý záměr v kraji tak, aby jej vyhodnocený, upravený nebo doplněný podle aktuální situace v kalendářním roce, kdy byl vládou schválen dlouhodobý záměr České republiky, do 31. října předložil ministerstvu ke stanovisku. Ministerstvo zašle krajskému úřadu své stanovisko do 15. prosince. Krajský úřad s přihlédnutím ke stanovisku ministerstva dlouhodobý záměr v kraji dopracuje a do 31. března následujícího kalendářního roku předloží zastupitelstvu ke schválení; zveřejní a zašle jej ministerstvu do 30 dnů po schválení části týkající se vzdělávání ve školách a školských zařízeních, které zřizuje kraj, zastupitelstvem.“.

 

4.

V nadpisu § 4 se za slovo „struktura“ vkládají slova „a obsah“.

 

5.

V § 4 odst. 1 písmeno c) zní:

c)

hodnocení naplňování dlouhodobého záměru v kraji, jeho cílů a opatření v uplynulém období, včetně hodnocení souladu s dlouhodobým záměrem České republiky.“.

 

6.

§ 5 včetně poznámek pod čarou č. 1 až 3 zní:

§ 5

 

(1) Výroční zpráva v kraji zachycuje současný stav a vyhodnocení změn v porovnání se stavem popsaným v předcházející výroční zprávě v těchto oblastech:

a)

předškolní vzdělávání,

b)

základní vzdělávání a povinná školní docházka,

c)

střední vzdělávání,

d)

vyšší odborné vzdělávání,

e)

vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných,

f)

základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání,

g)

poradenské služby,

h)

školská zařízení,

i)

pracovníci ve školství,

j)

další vzdělávání pedagogických pracovníků,

k)

další vzdělávání v rámci celoživotního učení,

l)

prevence sociálně patologických jevů, environmentální a multikulturní výchova, vzdělávání cizinců a příslušníků národnostních menšin, výchova k udržitelnému rozvoji,

m)

účast škol v rozvojových a mezinárodních programech.

(2) Ekonomická část výroční zprávy v kraji uvádí údaje za kalendářní rok, za který je připravována, a nejméně za dva předcházející kalendářní roky a obsahuje vždy:

a)

celkové výdaje na školy a školská zařízení zřizované krajem podle jednotlivých druhů škol a školských zařízení v členění na:

1.

výdaje hrazené prostřednictvím krajských normativů1), z toho mzdové nebo platové výdaje,

2.

provozní výdaje,

3.

investiční výdaje,

4.

výdaje na rozvojové programy,

b)

neinvestiční výdaje škol a školských zařízení zřizovaných obcemi nebo svazky obcí na území kraje podle jednotlivých druhů škol a školských zařízení v členění na výdaje hrazené prostřednictvím krajských normativů1),

c)

údaje o finančních prostředcích na činnost škol a školských zařízení, které nezřizuje stát, kraj, obec, svazek obcí nebo registrovaná církev nebo náboženská společnost, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy2), v rozsahu a za podmínek stanovených jiným právním předpisem3) poskytovaných ze státního rozpočtu a z rozpočtu kraje, v členění podle druhů škol a školských zařízení,

d)

přímé výdaje na vzdělávání na dítě, žáka a studenta u jednotlivých druhů škol a školských zařízení uvedených v písmenech a) a b).

(3) Závěry výroční zprávy v kraji shrnují poznatky z jednotlivých kapitol a jsou formulovány tak, aby mohly být podkladem pro zpracování dlouhodobých záměrů v kraji.

_________

1)

§ 161 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb.

2)

§ 7 odst. 1 písm. e) zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech).

3)

Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů.“.

 

7.

V § 7 odstavec 1 zní:

(1) Výroční zpráva o činnosti školy obsahuje vždy:

a)

základní údaje o škole, jimiž jsou název, sídlo, charakteristika školy, zřizovatel školy, údaje o vedení školy, adresa pro dálkový přístup, údaje o školské radě,

b)

přehled oborů vzdělání, které škola vyučuje v souladu se zápisem ve školském rejstříku,

c)

rámcový popis personálního zabezpečení činnosti školy,

d)

údaje o přijímacím řízení nebo o zápisu k povinné školní docházce a následném přijetí do školy,

e)

údaje o výsledcích vzdělávání žáků podle cílů stanovených školními vzdělávacími programy a podle poskytovaného stupně vzdělání včetně výsledků závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek a absolutorií,

f)

údaje o prevenci sociálně patologických jevů,

g)

údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků,

h)

údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti,

i)

údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní inspekcí,

j)

základní údaje o hospodaření školy,

k)

údaje o zapojení školy do rozvojových a mezinárodních programů,

l)

údaje o zapojení školy do dalšího vzdělávání v rámci celoživotního učení,

m)

údaje o předložených a školou realizovaných projektech financovaných z cizích zdrojů,

n)

údaje o spolupráci s odborovými organizacemi, organizacemi zaměstnavatelů a dalšími partnery při plnění úkolů ve vzdělávání.“.

 

8.

Nadpis § 8 zní: „Rámcová struktura vlastního hodnocení školy“.

 

9.

V § 8 odst. 1 písmeno c) zní:

c)

oblasti uvedené v odstavci 2, ve kterých škola dosahuje dobrých výsledků, a oblasti, ve kterých je třeba úroveň vzdělávání zlepšit, včetně návrhů příslušných opatření,“.

 

10.

V § 8 odst. 2 písmeno d) zní:

d)

výsledky vzdělávání žáků a studentů, v případě středních škol a vyšších odborných škol také uplatnitelnost absolventů na trhu práce,“.

 

11.

V § 9 odstavec 1 zní:

(1) Vlastní hodnocení školy se zpracovává průběžně za období 3 školních roků.“.

Čl. II

Přechodné ustanovení

Dlouhodobý záměr podle vyhlášky č. 15/2005 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, předloží Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vládě poprvé v roce 2011 a krajské úřady Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy poprvé v roce 2012.

Čl. III

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. srpna 2009.

Ministryně:

PhDr. Kopicová v. r.