235/1920 Sb. znění účinné od 17. 4. 1920 do 31. 12. 2023
235
Zákon
ze dne 30. března 1920
o stavbě nových železných drah na státní útraty a stanovení stavebního a investičního programu na léta 1921 až včetně 1925.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1. Vláda se zmocňuje, aby provedla stavbu těchto železných drah normálního rozchodu a to:
1. Handlová-Horní Štubňa,
2. Červená Skála-Margecany,
3. Slivnická Nová Ves-Trebišov,
4. Užhorod-Munkačevo,
5. Munkačevo-Bilki-Huszt,
6. Vsetín-Bilnice-Brumov,
7. Veselí nad Moravou-Nové Město,
8. Krupina-Zvoleň,
9. Jablonica-Plavecký Svatý Mikuláš,
10. Myjava-Brezová,
11. spojku u Žabokrek,
12. Podolinec-Orlov,
13. Tvrdošín-Polhora,
14. Karvín-Trličko-Těšín,
15. dráhu sprostředkující výhodné spojení se severním Slovenskem.
§ 2. Vláda se zmocňuje, aby provedla stavby a investice, naznačené v přiloženém programu.
§ 3. Přiložený program, tvořící integrující součást tohoto zákona a znějící na vydání v úhrnné částce 6.431,050.000 Kč, jež jsou spojena se státním výlohami na stavbu nových železných drah, dále s dokončením drah ve stavbě jsoucích a konečně s provedením investic ve státním železničním provozu, se schvaluje a povolují se vládě československé k tomu potřebné úvěry ve výši shora naznačené na zmíněnou řadu let 1921 až včetně 1925.
§ 4. Na úhradu potřeb, vykázaných v přiloženém programu úhrnnou částku 6.431,050.000 Kč, mohou býti vydány státní železniční obligace, znějící na měnu československou nebo jinou, v té částce, jaké bude potřebí toho kterého roku, aby byla opatřena potřeba, v přiloženém programu pro jednotlivá léta naznačená.
Úpisy tyto jsou prosty daně důchodkové.
Ministru financí se ponechává, aby určil úrokovou míru v době vydání úpisů.
§ 5. Tyto státní železniční obligace jsou zvláštním dluhem republiky Československé a smí jich býti užito toliko k účelům, naznačeným v §§ 1 až 3 tohoto zákona, a vláda jest povinna, aby až do konečného provedení tohoto stavebního a investičního programu při požadování státního rozpočtu se vykázala, v jakém rozsahu zpeněžila státní železniční obligace a jakým způsobem užila výtěžku z nich v účetní periodě posledně uzavřené.
§ 6. Tyto obligace budou každoročními splátkami, počínajíc rokem 1926, umořeny nejdéle v 50 letech.
Částka, odpovídající úmorové kvotě, jakož i peníz, jehož bude potřebí k zúročení obligací vydaných podle tohoto zákona, budiž zařaďován do řádné potřeby státního dluhu.
§ 7. Úvěrů povolených podle přiloženého programu pro jednotlivá léta 1921 až včetně 1925 může býti užito ještě dva roky následující po onom roce, pro který úvěr byl povolen.
Výdaje učiněné k tíži těchto úvěrů, jakož i případné příjmy buďtež vykazovány odděleně od státního hospodaření.
§ 8. Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
§ 9. Ministru železnic a ministru financí se ukládá, aby zákon tento provedli.
T. G. Masaryk v. r.
Tusar v. r.
Dr. Franke v. r.
Sonntág v. r.
Copyright © 2009 - 2024, Nakladatelství C. H. Beck