Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

143/1921 Sb. znění účinné od 27. 6. 1921 do 31. 12. 1950

Dle § 2 zákona č. 276/2023 Sb. se toto nařízení považuje za výslovně zrušené.

změněnos účinností odpoznámka

nařízením č. 222/1921 Sb.

27.6.1921

143

 

Nařízení

vlády republiky Československé

ze dne 7. dubna 1921

ku provedení zákona ze dne 17. února 1921, č. 85 Sb. z. a n., o dani z obchodu cennými papíry.

 

Na základě §u 37 zákona ze dne 17. února 1921, č. 85 Sb. z. a n., o dani z obchodu cennými papíry, nařizuje se (zákon označen jest v prováděcím nařízení zkratkou "zák."):

Článek 1.

§ 1 zák. předpokládá dva různé právní podměty. Z převodu mezi závody (odštěpnými závody, filiálkami atd.) téže osoby (ústavu), ať už v tuzemsku či v cizině, se daň neplatí. Udání adresy podavatelovy nepodléhá dani, ovšem ale uvedení adresy osoby netotožné s podavatelem (ve smyslu §u 2, odst. 3., zák.). Rovněž nepodléhá dani pouhý mimobursovní příkaz bance nebo jinému depositáři, aby z uschování příkazcova vydal nebo do uschování přijal příkazcovy papíry, pokud s příkazem takovým není spojen převod nebo jiný obchod dotyčnými cennými papíry.

Článek 2.

Dani dle tohoto zákona jsou podrobeny:

a)

všecky obchody cennými papíry (za hotové, obchody lhůtní, prémiové, stravní atd.) na burse i mimo ni, uzavírané mezi osobami uvedenými v odst. 2. §u 14 zák.,

b)

obchody cennými papíry uzavírané s osobami neuvedenými v odst. 2. §u 14 zák.,

1.

pokud dějí se na burse nebo za zprostředkování či jiné účasti osoby uvedené v odst. 2. §u 14 zák.,

2.

přesahuje-li daňový základ obnos 20.000 K (§ 6, lit. a), zák.), při čemž se obchody uzavírané mezi týmiž osobami v témže poměru a téhož dne považují za obchod jediný.

Článek 3.

Daňová povinnost vztahuje se též na obchody, jichž předmětem jsou kuksy, výherní a prozatímní (interimní) listy, dále listy požitkové a nesplatné kupony bez udání výplatného obnosu, pokud převádějí se samostatně (bez cenného papíru, k němuž patří). Nahrazení prozatímních listů cennými papíry, na něž listy ty byly vydány, nepodléhá dani dle tohoto zákona, který rovněž na vkladní knížky a jejich převody se nevztahuje. Převod odběrného práva na papíry dosud nevydané rovná se převodu práva na tyto papíry samotné a podléhá tedy dani dle tohoto zákona (dle ceny těchto papírů).

Článek 4.

K odst. 2. §u 2 zák.

Dohodcové jako zprostředkovatelé neplatí daně, a to při obchodech vyřizovaných uspořádacím ústavem tuzemské bursy potud, pokud použijí k podacím listům zvláštních formulářů, určených právě k tomu účelu, a je-li jimi stejné množství papíru téhož druhu přejato i dodáno․ Neoprávněné uzavření obchodů cennými papíry obchodním dohodcem na vlastní účet nebo jako komisionářem trestá se dle ustanovení §u 32, a to po dohodě s bursovní komorou. Tím není dotčena trestnost dle §§ 26 až 29 a dle předpisů disciplinárních (pokud vůbec při dotyčném přestupku přicházejí k platnosti), rovněž ne povinnost poplatková a daňová dle všeobecných ustanovení poplatkových a daňových (zvláště co do daně výdělkové a daně z příjmu).

Zprostředkovatelské obchody (na cizí jméno a účet a za týž kurs) agentů a jiných zprostředkovatelů z povolání, prováděné uspořádacím oddělením tuzemské bursy, nepodléhají dani, pokud osoby ty omezují svoje obchody cennými papíry jen na zprostředkování.

Článek 5.

Výměna titrů prostá daně dle §u 6, lit. b), zák. předpokládá, že stala se buď zcela bezúplatně nebo za poplatek nejvýše 1 %ní z jmenovité ceny dotyčného papíru.

Státní dluhopisy rakouské a uherské, okolkované a označené při soupisu v republice Československé, považují se za jiný druh nežli státní rak. a uh. Dluhopisy takto neoznačené (neokolkované), lež by zvláštním nařízením československé vlády byly prohlášeny za papíry jim rovné. Různá peněžitá hodnota jednotlivých kusů téhož druhu cenného papíru není na překážku výměně daně prosté dle §u 6, lit. b), zák.

Záměna tažených cenných papírů za netažené podléhá dani pouze ohledně cenných papírů netažených.

Článek 6.

Osvobození dle §u 6, lit. c), zák. je závislým na podmínce, že vrácení stane se do měsíce. Lhůtu tu může finanční ministerstvo prodloužiti v případech hodných zvláštního ohledu.

Článek 7.

Vrácení cenných papírů z obchodu stravního je prosto daně dle §u 6, lit. d), zák.

a)

při obchodech vyřizovaných uspořádacím oddělením bursy, užilo-li se jak k dodání, tak i k vrácení cenných papírů podacích listů zvláště k tomu účelu označených, a je-li jich vrácení zcela přesně a odděleně vyznačeno;

b)

při obchodech vyřizovaných jinak třeba je v účtu vydaném na toho, kdo cenné papíry dal do stravy, vyznačiti (označením čísla rejstříku), kterého stravního obchodu se vrácení to týká.

Článek 8.

K §u 6, lit. e), zák.

Provádí-li se vydání nových cenných papírů obstaravatelem (komisionářem), je vydání papírů těch komisionářovi prosto daně; za to předání papírů těch komisionářem nabyvateli podléhá dani.

Pouhé zprostředkování upisování a předání nových emisí cenných papírů bankami a podobnými ústavy nepovažuje se za poplatný obchod dle § 1 zák., stalo-li se na jméno a účet upisovatele za emisní kurs, a je-li tato okolnost jma z obchodních knih zúčastněných osob.

Článek 9.

Obchod osvobozený dle §u 6, lit. g), zák. musí býti řádně sepsán v rejstřících obou obchodníků (komisionářů). I v tomto případě povinni jsou oba obchodníci vydati si vzájemné účty (závěrečné listy) dle § 15 zák. a uvésti v nich i číslo rejstříku, pod kterým jest obchod zapsán. Nesouhlasí-li zápisy a dá-li se z toho nebo jiného důvodu souditi, že osvobození nemá místa, je povinen obchodník, zjistivší tuto okolnost, žádati druhého obchodníka za vysvětlení, a byl-li činěn neprávem nárok na osvobození, doplniti scházející daň, oznámiti to druhé straně a žádati od ní sdělení obnosu daně i čísla rejstříku, pod kterým daň připadající na druhou stranu byla zapravena. Jinak trestá se zneužití výhody dle §u 6, lit. g), zák. ve smyslu §§ 26 až 29 zák. a jest spojeno s ručením dle §u 24 zák.

Kromě případu uvedeného v tomto článku není třeba zapisovati do rejstříku obchodů osvobozených dle §§ 5 a 6 zák.

Článek 10.

Osvobození státu a cedulové banky dle §u 7, lit. a), zák. vztahuje se pouze na polovici daně, která by jinak (dle §u 21 zák.) stihla stát, pokud se týče cedulovou banku. Úplně osvobozeny jsou dle toho pouze obchody uzavírané mezi státem a cedulovou bankou; neosvobozená strana musí svoji polovici daně zapraviti.

Článek 11.

Kulisieři (osoby zapsané na tuzemské burse v seznamu kulisierů) neplatí daně při zprostředkovatelských obchodech, prováděných na cizí jméno a účet a za týž kurs prostřednictvím uspořádacího oddělení tuzemské bursy na předepsaných formulářích.

Při jiných kulisních obchodech přísluší kulisierům výhoda § 7, lit. b), zák., pokud jedná se o obchody komisionářské, prováděné uspořádacím oddělením tuzemské bursy, při nichž stejné množství cenných papírů téhož druhu bylo přejato i předáno, bylo-li k nim použito formulářů předepsaných pro tento účel.

Článek 12.

K §u 8 zák.

Pro obchody vyřizované uspořádacím oddělením tuzemské bursy je základem daňovým likvidační kurs stanovený bursovní komorou.

Také pro cenné papíry, které nemají na tuzemské burse žádného záznamu kursovního neb aspoň žádného z posledního měsíce, může bursa se schválením ministerstva financí stanoviti cenu, která pak tvoří daňový základ. Není-li podobného ocenění bursovního, ani ceníku vládou stanoveného, řídí se ocenění posledním odhadem tuzemské bursy, po případě cenou pro likvidační bilanci, a není-li zde ani té, tedy cenou jmenovitou.

Článek 13.

K §u 10 zák.

Pokud by nebyl vydán vládou pro cizí měny zvláštní přepočítací kurs, přepočítává se cizí měna na měnu domácí dle cen určovaných tuzemskou bursou, a není-li takového ocenění (ne staršího jednoho měsíce), tedy dle kursu devis a v druhé řadě dle kursu valut; není-li ani toho, platí poslední úřední cena stanovená pro likvidační bilanci.

Článek 14.

Je-li předmětem jediného obchodu dle odst. 1, po případě 2. u 11 zák. několik různých cenných papírů, podléhajících téže sazbě, je základem pro vyměření daně dle téže sazby úhrnná výplata, pokud se týče cena (dle §u 8 zák.) všech těchto papírů; při různých sazbách vypočítává se daň ohledně každé sazby zvlášť s výhradou naznačenou v odst. 1. §u 11 záruk. Tato výhrada vztahuje se na takové případy, ve kterých by při vypočtení daně dle každého druhu zvlášť připadala daň vyšší, nežli jaká by dle vyšší sazby připadala na úhrnný obnos všech papírů (na př. bylo-li ukoupeno dividendových papírů za 20.120 K a ukládacích za 560 K; z ceny dividendových papírů připadá dle odst. 1. §u 12 už táž sazba 10 K 50 h jako z úhrnné ceny všech papírů 20.680 K, takže při vypočtení daně pro každý druh zvlášť vypadala by celková daň výše o obnos 20 h připadající z ceny ukládacích papírů 560 K).

Článek 15.

K §u 14, odst. 1., zák.

Při obchodech, prováděných uspořádacím oddělením tuzemské banky, mají podací listy obsahovati:

1.

datum a číslo podání u uspořádacího oddělení; označení provede uspořádací ústav;

2.

druh cenného papíru, jakož i jiná potřebná označení obchodu (druh obchodu, počet závěrek atd.);

3.

daňový základ (úplatu, kurs, odhadní cenu atd.);

4.

celkovou daň, datum a číslo, pod kterým se daň odvádí;

5.

jména smluvních stran a částku daně od nich vybranou;

6.

jméno eventuelního zprostředkovatele (dohodce, agenta);

7.

poznámku (pro důvod osvobození věcného neb osobního, pokud třeba jej uvésti, po případě jiné skutečnosti a právní poměry mající vliv na výši daně nebo způsob odvedení).

Uspořádací ústav jest povinen vésti v pořádku podací (aranžovací) listy, vybrati od stran částky daně na ně připadající a odvésti je ve zpětných měsíčních lhůtách ve 14 dnech po uplynutí měsíce důchodkovému úřadu v Praze nebo jinému úřadu určenému pro to finančním ministerstvem; toto ustanoví také ostatní podmínky pro odvádění daně.

Článek 16.

Osoby uvedené v odst. 2. §u 14 zák. povinny jsou vésti rejstříky (deníky, po případě jiné zápisníky), do nichž třeba zapisovati i obchody od daně osvobozené dle ustanovení §u 6, lit. g), zák. Rejstříky musí obsahovati:

1.

číslo řádové;

2.

datum

a)

zápisu do rejstříku,

b)

uzavření obchodu;

3.

označení obchodu (druh obchodu cennými papíry, počet kusů a nominální cenu, dále jiné okolnosti, mající vliv na výši daně);

4.

základ daňový (úplatu, kurs, odhadní cenu atd.);

5.

celkový daňový obnos;

6.

obnos daně odváděné pod týmž řadovým číslem rejstříku; neodvádí-li se daň v témže rejstříku, budiž uvedeno, kdo a kde ji odvádí; odvádí-li - při obchodech s neobchodníkem - obchodník (vedoucí rejstřík) celou daň (dle §u 22, lit. d), zák.), budiž v poznámce vyznačeno, že druhý smluvník je "neobchodník";

7.

poznámku, v níž uvede se též eventuelní osvobození od daně (zvláště dle §u 6, lit. g), zák.) nebo že druhá strana je neobchodník (viz bod 6.). Vzorec pro rejstřík je připojen, a není vyloučeno vésti více rejstříků pro jednotlivé druhy obchodů. Posavadních rejstříků (deníků dohodců atd.) může se i nadále užívati, ovšem s přiměřenou úpravou. Při obchodech prováděných uspořádacím ústavem stačí vyplniti číslo 1. až 3. a uvésti, že jedná se o obchod prováděný arrangementem.

Článek 17.

Rejstřík (deník) musí býti dle stránek očíslován a před použitím předložen k ověření bernímu (v Praze důchodkovému) úřadu, který v ověřovací doložce uvede určení rejstříku, jméno (firmu) obchodníka, pro nějž rejstřík jest určen, počet listů a datum ověření, a protáhne rejstříkem šňůru, jejíž konce úředně zapečetí (zaplombuje nebo jinak upevní). Potřebný materiál k tomu dodá ten, kdo rejstřík předkládá k ověření.

Článek 18.

Ustanovení tato vztahují se na všecky zápisníky (deníky dohodců atd.) jakéhokoli pojmenování, vedené za účelem odvádění daně z obchodu cennými papíry. Finanční ministerstvo má však právo stanoviti úchylky tam, kde by to bez újmy řádné evidence uznalo výhodným.

Článek 19.

K §u 15 zák.

V účtech, po případě v listinách místo účtů vydávaných budiž uveden vždy obnos daně odváděné vydatelem účtu, i číslo jeho rejstříku, pod kterým daň se odvádí.

Příjemce listiny té má dle §u 24 zák. povinnost na základě dat jemu známých zkoumati správnost zápisu a oznámiti nedostatky zjištěné snad po stránce daňové finančnímu úřadu. Oznámení takové státi se musí i v tom případě, nedošla-li listina do 14 dnů poté, kdy dojíti měla. Účty, závěrečné listy a podobné listiny jsou (při obchodech mezi obchodníky) přílohami rejstříku; musí býti opatřeny rejstříkovým číslem, k němuž patří, řádně srovnány zároveň s rejstříky uschovávány po 2 léta a předloženy finančnímu úřadu, kdykoli si je vyžádá.

Stát a cedulová banka nejsou povinny vésti rejstříky a vydávati účty a listiny dle §§ů 14 a 15 zák.

Článek 20.

K nahlédnutí a přezkoumání dle §u 17 zák. oprávněna jsou především okresní finanční ředitelství (poplatkové úřady), na Slovensku a Podkarpatské Rusi finanční ředitelství, ovšem i úřady jim nadřízené.

Článek 21.

K § 19 zák.

Všechny osoby, povinné vedením rejstříku, musí oznámiti do 30 dnů po vyhlášení zákona svůj obchod poplatkovému úřadu, pokud se týče okresnímu finančnímu ředitelství, na Slovensku a Podkarpatské Rusi finančnímu ředitelství, v jehož obvodu se nalézá dotyčný obchodník nebo závod; vedle toho pak i pražské burse.

Podání to musí obsahovati:

a)

jméno (i příjmení) sídlo podatelovo, a jedná-li se o firmu, tedy přesné znění firmy a jméno (i příjmení) jejího majitele, jeho bydliště i sídlo závodu.

Má-li závod více poboček, buďtež uvedeny ústředím všechny tyto pobočky. Pobočky pak samy ať učiní také svému finančnímu úřadu podání o jménu a sídle svém a svého ústředí;

b)

druh a způsob svého obchodování cennými papíry, hlavně v tom směru, jedná-li se o pouhé zprostředkovatelství nebo komisionářství, či o obchodování v jiném užším rozsahu;

c)

jaké rejstříky strana vede, po případě hodlá vésti.

Také při ohlašování nových obchodů třeba přihlížeti k těmto náležitostem, zároveň pak vyznačiti i dobu (den), kdy závod začne obchodovati.

Projde-li lhůta ohlašovací v neděli nebo ve svátek, končí nejbližším všedním dnem.

Článek 22.

Okresní finanční ředitelství (poplatkový úřad), na Slovensku a Podkarpatské Rusi finanční ředitelství sestaví dle toho v době co možno krátké abecední seznam obchodníků cennými papíry dle jednotlivých míst pro svůj obvod a doplňuje (pokud se týče opravuje) seznam ten dle dalších ohlášení.

Opis seznamu toho zašle se bez odkladu finančnímu ministerstvu, které výtisky neb opisy celkového seznamu podělí vedle úřadů svrchu uvedených i zemské úřady finanční a politické, obchodní soudy a soudy sborové s pravomocí soudů obchodních (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi sborové soudy první instance), obchodní komory, konečně magistráty v Praze, Brně a Bratislavě, po případě i jiné obecní úřady větších obchodních středisk. Úřady tyto vyloží seznamy ty, a přednosta úřadu ustanoví zároveň místnosti a hodiny, ve kterých obecenstvo může nahlédnouti do seznamu.

Ohlášené nové obchody, jakož i změny a zániky závodů zapsaných už do seznamů zapíše dotyčný úřad do 3 dnů do svého seznamu, provedení vyznačí na příslušném ohlášení, které se pak předloží bez odkladu finančnímu ministerstvu. Toto uveřejní změny a doplňky takové ve svém věstníku i v úředním listě, a na základě uveřejnění toho ostatní úřady seznamové doplní a opraví své seznamy.

Přeloží-li se závod z obvodu některého okresního finančního úřadu (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi finančního ředitelství) do okresu jiného, provede úřad, u něhož podání bylo učiněno, příslušnou změnu ve svém seznamu a zašle podání samo úřadu, do jehož okresu závod své sídlo přeložil, k dalšímu zařízení.

Bursa vede svůj seznam sama, na základě ohlášení u ní činěných.

Článek 23.

K §u 20 zák.

Osoby nepovinné vedením rejstříku zapravují daň všeobecnými kolky, ustanovenými pro zapravování poplatků. Použití kolků řídí se poplatkovými předpisy stanovenými pro kolkování listin s tím rozdílem, že kolek přepsati dlužno doložkou "daň z obchodu cennými papíry".

Článek 24.

K §u 21 zák.

Při obchodech ŕ meta považují se metisté za jedinou stranu, a je korespondence mezi nimi, vztahující se na takový obchod cennými papíry, prosta daně, pokud dotyčný obchod vyrovnává se mezi nimi ve 2 dnech (nečítajíc neděle a svátky) po svém uzavření.

Článek 25.

K §u 22 zák.

Daň odvede se osobami povinnými k tomu dle §u 22 zák. v měsíčních zpětných lhůtách ve 14 dnech po uplynutí měsíce, a to výkazem dvojmo zhotoveným, v němž uvedou se všechna rejstříková čísla, za která daň se odvádí, jakož i obnos daně na ně připadající. Bylo-li nutno ve smyslu §u 8, odst. 2., zák. posečkati s vypočtením a odvedením daně na dobu pozdější, vyznačí se čísla ta červeným inkoustem nebo jiným význačným způsobem; rovněž tak, když z nich později daň se odvádí. Jeden stejnopis výkazu, stvrzený úřadem, vrátí se skupině. Výkaz dlužno uschovávati při rejstříku jako doklad řádného zdanění jednotlivých položek.

Článek 26.

K §u 27 zák.

Platební rozkaz na zkrácenou daň a pokuty podle §§ů 26 a 27 vydávají úřady povolané k tomu dle §u 33 bez jakéhokoliv formálního trestního řízení. Úřadům těmto přísluší usuzovati o tom, jsou-li zde podmínky pro použití výhody dle §§ů 30 a 31.

Na trest vězení dle §u 28 uznati možno jen v řádném trestním důchodkovém řízení.

Má-li býti vinník zbaven práva k návštěvě bursy (dle §u 28 zák.) neb úřadu dohodce (dle §u 32), třeba k tomu souhlasu bursovní komory.

Politickou správou II. stolice, která má dáti souhlas k omezení živnostenských práv dle § 28, hlavně k vyslovení ztráty práva obchodovati cennými papíry, je v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (s Hlučínskem) zemská politická správa, na Slovensku a Podkarpatské Rusi župan.

O rekursech proti platebním rozkazům a rozhodnutím vydaným bez trestního důchodkového řízení rozhoduje v konečné stolici v Čechách a na Moravě zemské finanční ředitelství, ve Slezsku finanční ředitelství, na Slovensku generální finanční ředitelství a na Podkarpatské Rusi zemská finanční správa pro Podkarpatskou Rus.

Opravné prostředky v trestním řízení důchodkovém řídí se předpisy tohoto řízení.

Článek 27.

K §u 35 zák.

Osvobození od kolkové povinnosti dle všeobecných předpisů vztahuje se pouze na účty a listiny, spadající pod ustanovení §§ů 15 a 20 zák., pokud ustanovením těm také řádně bylo vyhověno. Dodatečné zapravení daně (event. s pokutou) dle §§ů 26 až 31 zák. rovná se i v tomto směru řádnému odvedení daně.

Lhůtní (prodejní) listiny při prodeji losů na splátky nejsou listinami spadajícími pod ustanovení §u 15, resp. §u 20 zák. a podléhají tedy poplatku dle všeobecných poplatkových pravidel.

Článek 28.

K §§ům 36 a 37 zák.

Nařízení toto nabývá působnosti současně se zákonem o dani z obchodu cennými papíry; provedením jeho se pověřuje ministr financí v dohodě se zúčastněnými ministry.

Černý v. r.

Dr. Popelka v. r.

Dr. Fatka v. r.

Dr. Beneš v. r.

Dr. Šusta v. r.

Dr. Burger v. r.

Dr. Mičura v. r.

Dr. Kovařík v. r.

Dr. Procházka v. r.

Dr. Gruber v. r.

Husák v. r.

Hanačík v. r.

Dr. Brdlík v. r.

Dr. Hotowetz v. r.

Dr. Fajnor v. r.