Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

205/1934 Sb. znění účinné od 17. 9. 1934 do 31. 5. 1951

Dle § 2 zákona č. 276/2023 Sb. se tato vyhláška považuje za výslovně zrušenou.

205

 

Vyhláška

ministerstva železnic

ze dne 11. září 1934

o udělení koncese pro normálně rozchodné drobné dráhy z Přívozu do Moravské Ostravy a Vítkovic s odbočkou z Moravské Ostravy k mostu přes Ostravici, z Moravské Ostravy přes Mariánské Hory do Svinova, z Vítkovic do Mariánských Hor, ze Svinova do Klimkovic, z Vítkovic - závodní hotel do Vítkovic - lázně a z Vítkovic - lázně k Bělskému lesu

Koncesní listina

ze dne 10. září 1934 pro normálně rozchodné drobné dráhy z Přívozu do Moravské Ostravy a Vítkovic s odbočkou z Moravské Ostravy k mostu přes Ostravici, z Moravské Ostravy přes Mariánské Hory do Svinova, z Vítkovic do Mariánských Hor, ze Svinova do Klimkovic, z Vítkovic - závodní hotel do Vítkovic - lázně a z Vítkovic - lázně k Bělskému lesu (§ 1-20)

(1)

Vláda republiky Československé usnesením ze dne 10. září 1934 udělila podle § 5 zákona ze dne 27. června 1919, č. 373 Sb. z. a n., o doplnění sítě železniční stavbou drah místních, společnosti Moravských místních drah v Moravské Ostravě koncesi pro stavbu a provoz normálně rozchodných elektrických drobných drah nahoře vyjmenovaných.

(2)

Pro tyto dráhy stanoví se podle nařízení ze dne 14. září 1854, č. 238 ř. z., o udílení koncesí ke stavbě soukromých železnic (železniční koncesní zákon), a zákona ze dne 8. srpna 1910, č. 149 ř. z., o drahách nižšího řádu, tyto podmínky:

§ 1

Společnost má pro koncesované dráhy nárok na finanční výhody podle čl․ V až XII a XXXII zák. č. 149/1910 ř. z., pokud již neuplynuly lhůty pro poskytování těchto výhod podle ustanovení čl. IX téhož zákona. Doba osvobození od daně výdělkové podle čl. XXXII stanoví se pro všechny tyto dráhy na 25 let, počítajíc ode dne, kdy byl na té které dráze zahájen provoz.

§ 2

společnost jest povinna koncesované dráhy provozovati pro veřejnou dopravu a nepřetržitě a pravidelně po celou dobu koncesní.

§ 3

Pro koncesované dráhy uděluje se společnosti vyvlastňovací právo podle platných zákonných předpisů, a to rovněž i pro stavbu vleček, které zřídí za předpokladu, že jejich zřízení bude státní správou uznáno za veřejně prospěšné.

§ 4

(1)

Při stavbě a provozu koncesovaných drah jest společnost povinna dbáti obsahu této koncesní listiny koncesních podmínek stanovených ministerstvem železnic, platných zákonů a nařízení, zejména nařízení č. 238/1854 ř. z., železničního provozního řádu ze dne 16. listopadu 1851, č. 1 ř. z. z r. 1852, jakož i zákonů a nařízení, jež v budoucnosti budou vydány, a konečně nařízení ministerstva železnic a jiných oprávněných úřadů.

(2)

Při provozu bude lze upustiti od bezpečnostních opatření a dopravních předpisů, obsažených v železničním provozním řádu a příslušných dodatečných nařízení jen potud, pokud ministerstvo železnic shledá, že to lze povoliti pro zvláštní dopravní a provozní poměry. V té příčině budou pak platiti zvláštní předpisy provozovací, které vydá ministerstvo železnic.

§ 5

(1)

Výši zařizovací hodnoty, jakož i základního kapitálu, schvaluje státní správa.

(2)

Při tom platí zásada, že kromě skutečných a řádně prokázaných výdajů na vypracování projektů, na stavbu a zařízení koncesovaných drah, včetně opatření vozidel, jakož i interkalárních úroků během stavby skutečně zaplacených a případně i kursovní ztráty při opatření kapitálu skutečně vzniklé, nesmějí býti započteny do zařizovací hodnoty žádné jiné jakékoliv výdaje.

(3)

Výdaje za další nové stavby nebo rozmnožená vozební zařízení mohou býti připočtena k zakládacímu kapitálu jenom tehdy, jestliže státní správa svolila k takovým novým stavbám nebo k rozmnožení vozových zařízení a budou-li příslušné výdaje řádně prokázány.

(4)

Veškerý zařizovací kapitál bude splacen během koncesní doby podle umořovacího plánu státní správou schváleného.

§ 6

Pro dopravu osob vojenských, věcí vojenských a četnictva bude použito v rámci čl. XXX zák. č. 149/1910 5. z. případně zvláštních přepravních a dopravních ustanovení, platných na československých státních drahách.

§ 7

Pro přepravu stráže bezpečnosti, finanční stráže apod. platí obdobně snížené sazby, platné pro přepravu vojska.

§ 8

Za stavu válečného napětí, v době mobilisace, jakož i za války má vojenská správa právo, dopravu na koncesovaných drahách zcela nebo částečně zastaviti nebo jinak omeziti a použíti jich zcela nebo částečně k vojenským účelům, aniž má společnost nárok na náhradu.

§ 9

(1)

Společnost jest povinna přepravovati poštu, jakož i její zaměstnance všemi vlaky.

(2)

Za tyto výkony, jakož i za výkony jiného druhu pro poštovní správu má společnost nárok na přiměřenou náhradu, jež bude stanovena dohodou.

(3)

Korespondence, která se vztahuje na správu dráhy a jest vyměňována mezi ředitelstvím podniku a jeho podřízenými orgány nebo naopak anebo mezi těmito orgány, může býti dopravována zaměstnanci podniku.

§ 10

Společnost jest povinna hraditi výdaje zařízení potřebných k zajištění nerušeného provozu nynějších státních telefonních a telegrafních vedení, jichž bylo třeba vzhledem na zřízení a provoz koncesovaných drah, zejména též výdaje spojené s případným přeložením nynějších vedení.

§ 11

Společnost jest povinna sestavovati provozní účet a bilanci železničního podniku a předkládati je ministerstvu železnic, jakož i oznámiti mu na jeho výzvu data potřebná pro sestavení roční statistiky.

§ 12

Společnost jest povinna dbáti všech zákonných, jakož i prováděcích předpisů již platných i které budou vydány, o pojištění pensijním, invalidním a starobním, nemocenském a úrazovém zaměstnancům soukromých drah.

§ 13

(1)

Společnost jest povinna dbáti při obsazování služebních míst ustanovení zákona ze dne 24. července 1919, č. 462 Sb. z. a n., o propůjčování míst legionářům, zákona ze dne 8. dubna 1927, č. 54 Sb. z. a n., o umísťování délesloužících poddůstojníků, a prováděcích předpisů, jež byly nebo budou vydány na základě těchto zákonů.

(2)

Společnost smí zaměstnávati pouze příslušníky republiky Československé; zaměstnanci společnosti jsou povinni znáti státní jazyk.

(3)

Při označování podniku, všech úředních a provozních místností, vozidel a stanic, jakož i ve vyhláškách a návěštích, jízdních řádech, jízdních lístcích, tiskovinách, tabulkách, razítkách atd. musí se užívati vždy jazyka státního; použije-li se též jazyka jiného, musí býti jazyk státní vždy na prvém místě.

§ 14

Společnost není oprávněna odevzdati provoz koncesovaných drah osobě třetí na účet vlastní nebo cizí, ani vésti provoz na cizí účet, vyjímajíc, že by to státní správa výslovně povolila.

§ 15

Za podmínek stanovených v čl. XXV zák. č. 149/1910 ř. z. jest společnost povinna povoliti kdykoliv státní správě k její žádosti, aby spolupoužívala koncesovaných drah pro dopravu mezi veřejnými drahami, které jsou již zřízeny nebo ještě budou zřízeny; státní správa je tu oprávněna dopravovati po koncesovaných drahách nebo dáti dopravovati za tarif, jejž sama určí, za přiměřenou náhradu celé vlaky nebo jednotlivé vozy.

§ 16

(1)

Tato koncese uděluje se pro všechny koncesované dráhy do 26. května 1984.

(2)

Státní správa může však prohlásiti koncesi za zaniklou dříve než tato doba projde, nebudou-li splněny závazky stanovené v § 2, anebo za podmínek uvedených v § 19.

§ 17

Státního práva výkupu a nápadu se nepoužije.

§ 18

(1)

Státní správa jest oprávněna přesvědčiti se o tom, že stavba dráhy, jakož i provozní zařízení byla ve všech částech účelně a řádně provedena, a může naříditi, aby závady v tomto směru byly napraveny. Státní správa má též právo nahlédati do hospodaření dráhy.

(2)

K výkonu svého práva dozoru, příslušejícího jí podle platných zákonů, státní správa ustanoví vládního komisaře, který má býti informován o všech věcech, týkajících se koncesovaných drah; má zejména právo býti přítomen při zasedáních správní rady, výkonného výboru, jakož i při valných hromadách společnosti a zastaviti všechna usnesení a opatření, která by se příčila zákonům, koncesi neb stanovám společnosti, nebo která by byla na újmu veřejného prospěchu; v takovémto případě musí si však komisař vyžádati ihned rozhodnutí ministerstva železnic, které jest pro společnost závazným.

(3)

Za tento dohled nad železničním podnikem jest společnost povinna platiti státní pokladně ročně náhradu, jejíž výši ustanoví státní správa přihlížejíc k rozsahu podniku.

§ 19

Státní správa má právo učiniti opatření podle platných zákonů, kdyby přes to, že byla dána výstraha a pohrůžka odnětím koncese, byly porušeny nebo nebyly splněny závazky uložené v koncesní listině, koncesních podmínkách anebo v zákonech, a prohlásiti ještě před uplynutím doby koncesní koncesi za zaniklou.

§ 20

Koncesní listiny ze dne 27. května 1894, č. 123 ř. z., pro místní dráhu z Přívozu do Moravské Ostravy a Vítkovic, ze dne 13. března 1899, č. 52 ř. z., pro místní dráhu z Moravské Ostravy do Lhotky, ze dne 22. prosince 1905, č. 215 ř. z., pro místní dráhu z Mariánských Hor (Lhotky) do Svinova, ze dne 13. října 1907, č. 244 ř. z., pro místní dráhu z Vítkovic do Mariánských Hor a ze dne 23. května 1914, č. 76 ř. z., pro místní dráhu ze Svinova - Vítkovic do Klimkovic, pozbývají platnosti.

Bechyně v. r.