Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

62/1930 Sb. znění účinné od 28. 5. 1930 do 31. 5. 1951

Dle § 2 zákona č. 276/2023 Sb. se tato vyhláška považuje za výslovně zrušenou.

62

 

Vyhláška

ministerstva železnic

ze dne 15. května 1930

o udělení koncese pro drobnou dráhu z Nemotic do Koryčan

 

Koncesní listina

ze dne 15. května 1930

pro drobnou dráhu z Nemotic do Koryčan

 

Vláda republiky Československé usnesením ze dne 15. května 1930 udělila podle § 5 zákona ze dne 27. června 1919, č. 373 Sb. z. a n., o doplnění sítě železniční stavbou drah místních, slečně Marii Salzerové-Wittgensteinové, soukromnici ve Vídni, a paní Hermíně Mareschové-Wittgensteinové, choti profesora ve Vídni, které se jako dědičky zemřelého koncesionáře pana Ludvíka Wittgensteina podle odevzdací listiny D-1/25-35 ze dne 24. května 1927 staly vlastnicemi podstaty drobné dráhy Nemotice-Koryčany, koncesi pro provoz normálně rozchodné drobné dráhy, určené pro veřejnou dopravu osob a zboží, ze stanice Nemotice Č. S. D. do Koryčan a stanovila pro provoz této drobné dráhy podle ustanovení nařízení ministerstva obchodu, živností a veřejných staveb ze dne 14. září 1854, č. 238 ř. z., o udělování koncesí pro soukromé železniční stavby, a zákona ze dne 8. srpna 1910, č. 149 ř. z., o drahách nižšího řádu, tyto podmínky:

§ 1

Koncesionářky požívají pro tuto dráhu finančních výhod obsažených ve čl. V. - XII. a XXXII. zákona č. 149/1910 ř. z. Osvobození od daně výdělkové platí až do 20. dubna 1931.

§ 2

Koncesionářky jsou povinny provozovati dráhu nepřetržitě po celou dobu koncesní.

§ 3

Koncesionářkám se propůjčuje právo vyvlastňovací podle ustanovení příslušných zákonných předpisů․ Totéž právo jim bude propůjčeno pro stavbu vleček, které snad vystaví, uzná-li státní správa, že jejich zřízení je veřejnosti prospěšné.

§ 4

(1)

Koncesionářky musí si při provozu koncesované dráhy zachovati podle obsahu této koncesní listiny, podle koncesních podmínek stanovených ministerstvem železnic, jakož i podle platných zákonů a nařízení, zejména podle nařízení č. 238/1854 ř. z., podle železničního provozního řádu ze dne 16. listopadu 1851, č. 1 ř. z. z roku 1852, podle ustanovení obsažených zákoně č. 149/1910 ř. z., jakož i podle zákonů a nařízení, která v budoucnosti budou vydána, a konečně podle nařízení ministerstva železnic a jiných příslušných úřadů.

(2)

Při provozu bude lze upustiti od bezpečnostních opatření a dopravních předpisů obsažených v provozním řádu železničním a příslušných dodatečných nařízeních jen potud, pokud ministerstvo železnic shledá, že to lze povoliti pro zvláštní dopravní a provozní poměry. V té příčině budou pak platiti zvláštní předpisy provozovací, které vydá ministerstvo železnic.

§ 5

(1)

Výši zařizovací hodnoty, jakož i základního kapitálu, schvaluje státní správa. Kromě skutečně učiněných a řádně prokázaných nákladů na vypracování projektu, na stavbu a zařízení dráhy včetně opatření vozidel a dotace jistinné reservy státní správou určené, jakož i úroků za stavební doby skutečně zaplacených a event. ztrát kursovních při opatřování kapitálu skutečně vzniklých, nenáležejí do zařizovací hodnoty žádné jiné výdaje.

(2)

Výdaje za další nové stavby nebo rozmnožení provozních zařízení smějí býti připočteny k zařizovací hodnotě toliko, povolila-li státní správa zamýšlené nové stavby nebo rozmnožení provozních zařízení a budou-li tyto náklady řádně prokázány.

§ 6

Koncesionářky jsou povinny přepravovati poštu za přiměřenou náhradu.

§ 7

Správa drobné dráhy musí býti trvale v území republiky Československé.

§ 8

Koncesionářky jsou povinny sestavovati bilanci železničního podniku, předkládati ji ministerstvu železnic, jakož i oznámiti mu na jeho výzvu data potřebná pro sestavení roční statistiky.

§ 9

(1)

Koncese a ochrana proti stavbě nových drah podle § 9, lit. b), nařízení č. 238/1854 ř. z. uděluje se do 20. dubna 1996.

(2)

Státní správa může však prohlásiti tuto koncesi za zaniklou dříve než tato doba projde za podmínek uvedených v § 16.

§ 10

(1)

Koncesionářky nejsou oprávněny odevzdati provoz koncesované dráhy osobě třetí ani na účet vlastní ani cizí, vyjímajíc, že by to státní správa výslovně povolila.

(2)

Státní správa železniční vede již nyní provoz místní dráhy a povede jej i v budoucnu na účet koncesionářek až do odvolání. Za provoz platí koncesionářky státní správě vlastní výlohy provozem jí vzniklé, stanovené popřípadě paušálem. Podmínky tohoto provozování budou upraveny ve zvláštní provozovací smlouvě.

§ 11

Koncesionářky jsou povinny za podmínek čl. XXV. zákona č. 149/1910 ř. z. povoliti státní železniční správě spoluužívání dráhy pro dopravu mezi drahami státem provozovanými, které jsou již zřízeny nebo zřízeny budou, a to tak, že státní správa jest oprávněna, stanovíc sama tarify, dopravovati anebo dáti dopravovati za přiměřenou náhradu celé vlaky nebo jednotlivé vozy po spoluužívané dráze.

§ 12

Státní správě jest vyhrazeno právo koncesovanou dráhu kdykoli vykoupiti za těchto podmínek:

1.

Pro stanovení ceny výkupní vypočtou se čisté roční výtěžky podniku za posledních účetně uzavřených 7 let, které předcházejí před výkupem, odečtou se od toho čisté výtěžky dvou nejnepříznivějších let a vypočítá se pak průměrný čistý výnos ostatních pěti let. Bude-li nutno, budou vzaty za základ čisté výtěžky podniku dosažené ještě před udělením této koncese.

2.

Nastane-li výkup před uplynutím daňového osvobození ustanoveného v § 1, tvoří takto vypočítaný průměrný čistý výnos těchto pěti let výkupní rentu, kterou jest po zbývající dobu daňového osvobození vypláceti bez daní.

Pro dobu po uplynutí daňového osvobození jest vypočítati výkupní rentu tak, že se z výtěžků pojatých do výpočtu průměru vypočte daň i s přirážkami podle procentní sazby příslušných let a odečte se od výtěžku. K takto vypočítanému zbytku připočte se přirážka rovnající se 1/9 tohoto čistého výtěžku, a to vzhledem k 10% dani, která má býti z výkupní renty placena podle § 179, odst. 2, lit. a), zákona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních.

3.

Nastane-li výkup po uplynutí zmíněného daňového osvobození, jest při zjišťování čistých ročních výtěžků považovati také daně s přirážkami a jiné veřejné dávky připadající na vykoupený železniční podnik, za provozní výdaje.

Netrvala-li berní povinnost po všechna léta pojatá do výpočtu průměru. jest také pro léta daně prostá vypočítati daň i s přirážkami podle procentní sazby příslušných let a odečísti ji od výtěžku.

K zjištěnému průměrnému čistému výtěžku jest však vzhledem na 10% daň, kterou jest z výkupní renty platiti podle § 179, odst. 2, lit. a), zákona č. 76/1927 Sb. z. a n., připočítati přirážku rovnající se 1/9 těchto čistých výtěžků.

4.

Průměrný čistý výtěžek vypočítaný podle předcházejících ustanovení jest pak vypláceti koncesionářkám jako odškodnění za výkup dráhy po zbývající ještě dobu koncesní v pololetních pozadu splatných lhůtách dne 30. června a 31. prosince každého roku.

5.

Kdyby průměrný čistý výtěžek zjištěný podle předcházejících ustanovení bez přirážky, uvedené v odstavci 2. a 3., nedosahoval alespoň té roční částky, která se rovná anuitě potřebné ke 4% zúrokování státní správou schváleného zařizovacího kapitálu a k jeho umoření v době koncesní, bude náhrada, kterou stát bude platiti za výkup dráhy, záležeti v tom, že stát bude platiti zmíněnou anuitu v pozadu splatných lhůtách dne 30. června a 31. prosince každého roku a nahradí koncesionáři rentovou daň, kterou jest z této výkupní renty platiti.

6.

Státu se vyhrazuje právo místo ještě nedospělých rentových platů, které má platiti koncesionářkám ve smyslu ustanovení předchozích bodů, kdykoli zaplatiti kapitál, který se rovná kapitálové hodnotě těchto platů diskontované 4 % počítajíc úroky z úroků, ovšem samozřejmě po srážce přirážky obsažené v těchto platech ve smyslu ustanovení odstavce 2. a 3.

Rozhodne-li se stát zaplatiti kapitál, jest mu volno zaplatiti jej buď v hotovosti aneb ve státních dlužních úpisech. Státní dlužní úpisy jest při tom počítati podle průměrného peněžního kursu úředně zaznamenaného na pražské burse, jaký měly státní dlužní úpisy stejného druhu v právě předcházejícím pololetí.

7.

Výkupem dráhy a ode dne tohoto výkupu vstupuje stát za náhradu předepsanou v bodu 1. až 5. bez další úplaty do břemen prostého vlastnictví a do užitků koncesované dráhy se všemi příslušnými movitými a nemovitými věcmi včetně vozidel, zásob materiálu a hotovostí pokladničních, vleček a vedlejších obchodů, které by popřípadě patřily koncesionářkám, jakož i provozních a kapitálových reserv zřízených ze zařizovacího kapitálu, pokud by nebyly spotřebovány podle svého určení se schválením státní správy.

8.

Rozhodnutí státní správy o vykonání státního práva výkupu s účinností vždy od začátku kalendářního roku musí býti oznámeno železničnímu podniku nejpozději do 31. října bezprostředně předcházejícího roku ve formě prohlášení, ve kterém má býti vyznačena:

a)

doba, od které výkup nastane,

b)

železniční podnik tvořící předmět výkupu a jiné majetkové hodnoty, které má převzíti stát buď jako příslušenství železničního podniku anebo k zaplacení pohledávek státu anebo z jiných právních titulů,

c)

výkupní cena, kterou má stát platiti železničnímu podniku s označením platebních lhůt a platebního místa. Výkupní cena může býti stanovena prozatímně s výhradou konečného určení.

9.

Státní správa má právo současně s doručením prohlášení o výkupu ustanoviti zvláštního komisaře, který má bdíti nad tím, aby se stav jmění od toho času počínaje nezměnil v neprospěch státu.

Ke každému zcizení nebo zatížení nemovitostí uvedených v prohlášení o výkupu jest od doby jeho doručení třeba souhlasu tohoto zvláštního komisaře. Totéž platí o každém převzetí nových závazků nad rozsah pravidelného provozování obchodu aneb zakládajících trvalé břemeno.

10.

Koncesionářky jsou povinny postarati se o to, aby fysická držba veškerých majetkových předmětů uvedených ve výkupním prohlášení mohla býti převzata státní správou v den ustanovený pro výkup.

Kdyby koncesionářky nesplnily tohoto závazku, má státní správa právo také bez souhlasu koncesionářek a bez zakročení soudního uchopiti se fysické držby označených majetkových předmětů.

Od doby výkupu bude vykoupená dráha provozována na účet státu a veškeré provozní příjmy jsou proto od té doby k dobru a provozní výdaje na vrub státu. Čisté výtěžky zjištěné při odúčtování až do doby výkupu zůstanou železničnímu podniku, který naproti tomu je také povinen sám zaplatiti veškeré zaúčtované dluhy a jinaká pasíva vzniklá stavbou a provozem dráhy až do shora uvedené doby.

11.

Státní správa má právo na základě prohlášení o výkupu (č. 8.) provésti vklad vlastnického práva pro stát ke všem nemovitostem, jichž stát výkupem nabývá. Koncesionářky jsou povinny vydati státní správě na její žádost právní listiny, kterých by bylo k tomu snad třeba.

§ 13

(1)

Při zániku koncese a dnem zániku vstupuje stát bez náhrady do břemen prostého vlastnictví a do užitku koncesované dráhy se všemi příslušnými movitými a nemovitými věcmi včetně vozidel, zásob materiálu a pokladničních hotovostí, vleček a vedlejších obchodů, které by popřípadě patřily koncesionářkám, jakož i provozních a kapitálových reserv zřízených ze zařizovacího kapitálu v rozsahu uvedeném v § 12, odst. 7.

(2)

Při zániku této koncese, jakož i při výkupu dráhy, zůstanou ve vlastnictví koncesionářek reservní fondy utvořené z vlastních výtěžků podniku a dobropisy z odúčtování, dále též zařízení a budovy pořízené nebo získané z vlastního jmění, k jejichž vystavění nebo získání byly koncesionářky státní správou zmocněny s tím výslovným ustanovením, že netvoří příslušenství dráhy.

§ 14

(1)

Správa správa jest oprávněna přesvědčiti se o tom, že stavba dráhy, jakož i provozní zařízení, jest ve všech částech účelně a řádně provedeno, a naříditi, aby závady byly odstraněny. Státní správa má také právo kdykoliv nahlédnouti do hospodaření dráhy.

(2)

K výkonu svého práva dozoru příslušejícího jí podle platných zákonů může státní správa ustanoviti vládního komisaře, který má býti informován o všech věcech týkajících se drobné dráhy.

§ 15

Koncesionářky jsou povinny veškery doklady, které podléhají dozorčí pravomoci státní správy (zejména knihy a bilance) sestaviti a vésti výhradně v jazyku státním. Podání státním úřadům musí býti rovněž sepsána výlučně v jazyku státním. Jazyku státního musí se užívati také při označování podniku, úředních místností, ve vyhláškách drobné dráhy atd.

§ 16

Státní správa má právo užíti opatření podle zákona, kdyby byly porušeny nebo nebyly splněny závazky uložené v koncesní listině, koncesních podmínkách anebo v zákonech, a prohlásiti ještě před uplynutím doby koncesní koncesi za zaniklo, kdyby opětovně porušeny byly zmíněné závazky po předchozí výstraze a pohrůžce odnětím koncese.

Mlčoch v. r.