Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

97/1930 Sb. znění účinné od 25. 7. 1930 do 31. 12. 1960

Dle § 2 zákona č. 276/2023 Sb. se toto nařízení považuje za výslovně zrušené.

97

 

Vládní nařízení

ze dne 26. června 1930,

jímž se provádí zákon o zatímní ochraně lesů

 

Vláda republiky Československé nařizuje podle zákona ze dne 29. února 1928, č. 37 Sb. z. a n., o zatímní ochraně lesů:

§ 1

(1)

Majitelé lesů, kteří v den účinnosti tohoto nařízení hospodaří již podle lesních hospodářských plánů (osnov), jsou povinni do 6 měsíců od účinnosti tohoto nařízení podati o tom zprávu okresnímu úřadu, v jehož obvodě jsou lesy, na které se plán vztahuje. Ve zprávě té jest uvésti jméno majitele lesa a jeho bydliště, úhrnnou plošnou rozlohu lesů, na které se plán vztahuje, a to podle katastrálních území, počet a kvalifikaci trvale ustanovených lesních zaměstnanců, zda a v jaké míře plán obsahuje úchylky od ustanovení §§ 34 zák. č. 37/1928 Sb. z. a n., byly-li úchylky ty příslušným úřadem povoleny (kterým, datum a číslo povolovacího výměru) a zda plán byl úředně schválen. Byl-li plán již úředně schválen, jest uvésti úřad, který jej schválil, datum a číslo schvalovacího výměru. Od povinnosti podati řečenou zprávu jsou osvobozeni majitelé lesů, jichž lesy spravuje stát podle zák. čl. XIX/1898, o státním spravování obecních a některých jiných lesů a holin, dále o úpravě hospodářské správy společně užívaných lesů a holin, které jsou v nerozděleném vlastnictví komposesorátů a bývalých urbarialistů.

(2)

Majitel lesa jest povinen okresnímu úřadu na vyzvání plán předložiti.

(3)

Okresní úřad přezkouší plán nejdéle do 6 měsíců a shledá-li, že se plán příčí ustanovením §§ 3 nebo 4 zák. č. 37/1928 Sb. z. a n., a že k těmto úchylkám nebylo dáno příslušné úřední povolení, nebo, že plán neobsahuje náležitostí potřebných k tomu, aby podle něho mohlo býti řádně hospodařeno, vrátí plán majiteli lesa a vyslechnuv ho, určí mu přiměřenou lhůtu, do které jest plán opraviti nebo doplniti a ke schválení předložiti; až do schválení těchto plánů smí roční mýtní těžba činiti v lesích tvaru vysokého nejvýše osmdesátý díl plochy, přičemž však nesmí přesahovati celkový roční mýtní přírůstek (§ 4, odst. 1, zák. č. 37/1928 Sb. z․ a n.). V jiných lesích nesmí roční mýtní těžba přesahovati roční výsadu (etát) stanovenou v § 4, odst. 2 a 3, uvedeného zákona. Jestliže však dosavadní plán obsahoval ustanovení roční mýtní těžbu více omezující, jest se říditi i v této době těmito přísnějšími ustanoveními plánu. O vypracování těchto oprav nebo doplňků platí obdobně ustanovení §u 3.

(4)

Plány dosud úředně neschválené schválí okresní úřad, je-li k tomu příslušný a neshledá-li v nich závad, o nichž jest zmínka v předchozím odstavci, nebo je předloží ke schválení příslušnému úřadu (§ 6). Totéž platí o plánech opravených nebo doplněných podle předchozího odstavce.

§ 2

(1)

Povinnost hospodařiti podle úředně schválených plánů rozšiřuje se na všechny majitele lesů, kteří nejsou uvedeni v § 1a jejichž lesy, pokud tvoří hospodářský celek, přesahují výměru 50 ha.

(2)

Pro každý hospodářský celek jest poříditi samostatný plán.

(3)

Majitelé lesů, kteří nejsou uvedeni v § 1 a jejichž lesy přesahují výměru 50 ha, jsou povinni do 6 měsíců od účinnosti tohoto nařízení předložiti k úřednímu rozhodnutí (§ 6, odst. 2) náležitě odůvodněný návrh na rozdělení svých lesů na hospodářský celky. O vypracování těchto návrhů platí obdobně ustanovení §u 3.

(4)

Na základě těchto návrhů rozhodne úřad (§ 6, odst. 2), které lesy tvoří hospodářský celek; pro takto určené hospodářské celky jsou majitelé lesů povinni opatřiti plány a předložiti je do 3 let, při hospodářských celcích v rozloze nad 2000 ha do 5 let, od účinnosti tohoto nařízení úřadu ke schválení. Až do schválení těchto plánů platí o roční mýtní těžbě obdobně ustanovení § 1, odst. 3.

(5)

Nastanou-li okolnosti, odůvodňující podle odst. 1 povinnost hospodařiti podle plánů, teprve po účinnosti tohoto nařízení, jest počítati lhůtu uvedenou v odst. 3 a 4 ode dne, kdy okolnosti ty nastaly.

(6)

Je-li k vypracování plánů třeba provésti velké práce, vyžadující mimořádně dlouhé doby, může úřad příslušný podle § 6 k žádosti majitele lesa lhůtu stanovenou v odst. 4 přiměřeně prodloužiti. Podáním žádosti za prodloužení lhůty se však běh lhůty nestaví ani nepřetrhuje.

§ 3

(1)

Za základ úředního řízení podle § 2 mohou býti vzaty plány, které vypracovali:

a)

lesní úředníci a kvalifikací podle § 22 lesního zákona ze dne 3. prosince 1852, č. 250 ř. z., nebo s kvalifikací podle § 36 zák. čl. XXXI/1879 (lesní zákon):

aa)

pro lesní statky, na nichž jsou ustanoveni,

bb)

pro lesy jiného majitele, než v jehož službách jsou, a to, jde-li o les tvaru nízkého, bez omezení co do výměry, jde-li o les tvaru vysokého neb středního, nepřesahuje-li výměra hospodářského celku 300 ha, předpokládajíc, že úředníci ti od doby, kdy získali úplnou kvalifikaci, jsou již nejméně po 7 let prakticky činní v zařizování lesů neb v lesním provozu;

b)

pro své lesy majitelé, kteří mají kvalifikaci, uvedenou pod písm. a);

c)

civilní inženýři pro lesnictví, úředně oprávnění podle nařízení ze dne 7. května 1913, č. 77 ř. z., o civilních technicích, nebo lesní technikové, kteří před účinností právě uvedeného nařízení provozovali lesnicko-technickou praxi a jsou na základě své autorisace členy inženýrské komory.

(2)

V zemích Slovenské a Podkarpatoruské mohou býti vzaty za základ úředního řízení i plány, které vypracovali lesní inženýři, kteří provozují na území tom lesnicko-technickou praxi a jsou členy inženýrské komory, nebo které v oboru působnosti politických úřadů vypracovali zemědělsko-techničtí úředníci lesní služby dohlédací.

§ 4

(1)

Plány jest vypracovati tak, aby podávaly přehled o hospodářském stavu lesů a ve shodě s jejich určením a v souladu s požadavky pěstebními upravovaly hospodářství v nich po stránce těžební v tom směru, aby při největší možné hospodářské intensitě byla zajištěna jejich nepřetržitá schopnost výnosu.

(2)

Mýtní těžbu porostů mladších, než které jsou uvedeny v § 3, odst. 1, zák. č. 37/1928 Sb. z. a n., může plán předepsati jen, je-li těžba taková nezbytná pro řádné lesní hospodaření, musí ji však započítati do roční mýtní těžby.

(3)

Poměr těžby mýtní k předmýtní i nahodilé podle § 5 zák. č. 37/1928 Sb. z. a n., vztahuje se na hmotu hroubí.

(4)

Plán má obsahovati:

a)

Popis povšechných hospodářských poměrů s přehledným vylíčením poměrů rázu právního (zejména i případného omezení vlastnického práva), přírodního, hospodářského a organisačního (s uvedením počtu a kvalifikace trvale ustanovených lesních zaměstnanců), aby bylo možno posouditi, jaký vliv mají tyto poměry na průběh a směr hospodářství, zejména na schopnost výnosu lesa. Popis tento jest doložiti výpisem z pozemnostních archů stran lesních pozemků podle katastrálních území, druhů pozemků a jinými přehlednými výsledky potřebných předběžných šetření.

b)

Tabulku výměry pozemků k lesnímu hospodářství přidělených. Tabulka tato může však býti též obsažena v popise porostů.

c)

Popis lesních stanovišť a porostů, jenž by podával výstižný obraz každého porostu po stránce hospodářské a zejména byl podkladem pro výkaz zásob a pro stanovení přírůstku a tím i pro odůvodnění rozsahu těžby hlavní a pro posouzení mýtní zralosti jednotlivých porostů.

d)

Tabulku věkových tříd, sestavenou podle jednotlivých hospodářských skupin jako podklad k odůvodnění rozsahu hlavní těžby.

e)

Odůvodnění rozsahu těžby mýtní i předmýtní pro příští hospodářské období, které nesmí býti delší 20 let, a to pro každou hospodářskou skupinu zvlášť a s výslovným udáním, jde-li o hroubí, či o hmotu stromovou. Při odůvodnění rozsahu těžby mýtní jest prokázati, že trvalost přiměřené výtěže jest i pro další hospodářská období zajištěna.

f)

Povšechnou směrnici pro hospodaření v příštím hospodářském období, zejména pokud se týká provádění těžeb a zalesnění.

g)

Podrobný rozvrh těžby mýtní, vypracovaný zpravidla na 10 let, ve zvláštních případech až na 20 let.

h)

Rozvrh těžeb přidružených (vedlejších), jsou-li takového významu, že úprava jich jest z hospodářských důvodů nutná.

i)

Rozsah zalesnění, z něhož by byl patrný rozsah a způsob zalesňovacích prací (s uvedením dřevin), vypracovaný na 10 let.

j)

Porostní mapu vypracovanou na podkladě kopií katastrálních map tak, aby vyhovovala přehledností svému účelu. Pokud není katastrálních map, budiž provedeno měření lesních pozemků patřících státu nebo svazkům územní samosprávy tak, aby výsledků měřičských prací mohlo býti využito i pro pozemkový katastr. Měřičské práce jest provésti podle pokynů finanční správy.

k)

Technickou zprávu o způsobu provedených prací, potřebných k vypracování hospodářského plánu, s pomůckami nezbytnými k jeho přezkoušení.

(5)

Majitel lesa, předkládaje plán ke schválení, jest povinen dodati pro úřední potřebu zároveň i opis jeho náležitostí, uvedených v odst. 4 pod písm. a), e), f) a j), a úhrnné výsledky náležitostí uvedených pod písm. b) (podle katastrálních území) a d).

(6)

Úřad, schvalující plán, může k žádosti stran podle povahy a intensity lesního hospodářství od některé vytčené náležitosti nebo její části upustiti.

§ 5

Shledá-li úřad schvalující plán při vyšetření věci za účasti strany, že třeba v něm provésti změny, aby vyhovoval účelu naznačenému v § 4, odst. 1, buď plán schválí s potřebnými změnami nebo schválení odepře a zároveň určí, v kterých směrech má býti plán přepracován a lhůtu, ve které jest přepracovaný plán znovu ke schválení předložiti; až do schválení přepracovaného plánu platí o roční mýtní těžbě obdobně ustanovení § 1, odst. 3.

§ 6

(1)

Hospodářské plány pro hospodářské celky o výměře nepřesahující 500 ha schvaluje okresní úřad. Zemský úřad schvaluje plány, jde-li o výměru větší, nepřesahující však 5000 ha, nebo jde-li o lesy, které spravuje stát podle zák. čl. XIX/1898. Ostatní plány, jakož i plány pro veškeré státní a ostatní státem spravované lesy, schvaluje ministerstvo zemědělství.

(2)

Ustanovení odst. 1 platí obdobně pro rozhodování o návrzích na rozdělení lesů na hospodářské celky podle § 2, odst. 3, nebo při změnách rozdělení lesů na hospodářské celky.

(3)

Plán, který by předpisoval mýtní těžby, přesahující omezení daná předpisy §§ 34 zák. č. 37/1928 Sb. z. a n., může býti schválen jediné tehdy, byly-li tyto mýtní těžby povoleny podle § 6, odst. 2, uvedeného zákona. Není-li úřad, schvalující plán, příslušný těžby takové povoliti, opatří předem rozhodnutí příslušného úřadu a podle něho o plánu rozhodne.

§ 7

(1)

Úchylky od úředně schválených plánů, pokud se týkají rozsahu roční těžby hlavní a neodporují ustanovením §§ 34 zák. č. 37/1928 Sb. z. a n., povolují úřady schvalující plán. Tyto úřady mohou ze závažných důvodů úchylky takové též naříditi.

(2)

Pro povolování mýtních těžeb, které odporují schválenému plánu a přesahují omezení daná předpisy §§ 34 zák. č. 37/1928 Sb. z. a n., nebo odporují plánu úředně dosud neschválenému (§ 1, odst. 4), platí ustanovení § 6 uvedeného zákona.

(3)

Ostatní úchylky od plánů, pokud na ně nebylo pamatováno v těchto při sestavování povšechných pravidel pro hospodaření, povoluje okresní úřad, v jehož obvodě jest hospodářský celek, na který se plán vztahuje.

(4)

Úspory dřevní hmoty, které vzniknou po účinnosti tohoto nařízení v některých hospodářských letech tím, že normální roční etát, stanovený plánem, nebyl vytěžen, lze vytěžiti po předchozím prokázání a odůvodnění těchto úspor a oznámení těžby okresnímu úřadu, v jehož obvodě jest hospodářský celek, na který se plán vztahuje. Bylo-li by vytěžení úspor, jak jest zamýšleno, na újmu řádnému lesnímu hospodářství (např. pro přílišný rozsah paseční plochy, pro nebezpečí větrných škod apod.), může úřad určiti způsob, jakým úspory jest vytěžiti, zejména pak může těžbu tu rozvrhnouti na delší dobu. Jinak o těchto oznámeních platí obdobně ustanovení § 2, odst. 3, zák. č. 37/1928 Sb. z. a n.

§ 8

Majitelé lesů, kteří jsou povinni hospodařiti podle plánů, jsou povinni:

a)

Vésti správnou a přehlednou hospodářskou evidenci (záznamy) o veškeré provedené hlavní a přidružené těžbě (podle jednotlivých druhů těžeb), jakož i o provedeném zalesnění tak, aby podle ní bylo kdykoliv možno posouditi hospodářské výsledky v celku i v jednotlivostech. Výpisy z této evidence, pořízené podle jednotného vzoru, stanoveného ministerstvem zemědělství, jest předkládati okresnímu úřadu, v jehož obvodě jest hospodářský celek, na který se plán vztahuje, vždy do 3 měsíců po ukončení hospodářského roku.

b)

Přikládati k plánům výměry příslušných státních úřadů dohlédacích, vztahující se na lesní hospodářství.

§ 9

(1)

Je-li hospodářské období, pro které bylo hospodářství plánem upraveno, delší 10 let, jest majitel lesa povinen provésti koncem prvého desítiletí revisi lesního hospodářství a předložiti revisní lesní hospodářský plán (revisní osnovu) ke schválení úřadu příslušnému podle § 6.

(2)

K revisnímu plánu jest přiložiti přehledný výkaz výsledků hospodaření v uplynulém desítiletí s odůvodněním úchylek, které snad od původního plánu byly učiněny. O ostatních náležitostech revisního plánu platí obdobně ustanovení § 4; pokud se některá náležitost obsahově nemění, lze se na ni pouze odvolati a, jde-li o změny menší, provésti v ní příslušné opravy a doplňky.

(3)

O vypracování tohoto revisního plánu platí obdobně ustanovení §u 3.

§ 10

(1)

Plány jest obnovovati před uplynutím hospodářského období, pro které bylo hospodářství jimi upraveno, tak, aby obnovený plán byl časově přímým pokračováním dosavadního plánu. Kdyby obnovený plán nemohl býti včas schválen, platí o roční mýtní těžbě až do schválení plánu obdobně ustanovení § 1, odst. 3.

(2)

Majitelé lesů, kteří v den účinnosti tohoto nařízení hospodaří podle plánů, jsou povinni obnoviti plány ty do konce běžného desítiletí, stanoveného dosavadním plánem. K žádosti majitele lesa může úřad příslušný podle § 6 tuto lhůtu přiměřeně prodloužiti.

(3)

Obnovený plán nesmí stanoviti kratší dobu obmýtní, než byla dosavadní, nebylo-li snížení obmýtní doby zvláště podle § 6, odst. 1, zák. č. 37/1928 Sb. z. a n. povoleno. Jinak platí o obnovených plánech všeobecná ustanovení tohoto nařízení (§§ 3 - 9).

§ 11

Vyžadují-li toho závažné změny v hospodářském stavu lesa nebo jiných poměrů, jež mají vliv na zásadní hlediska, ze kterých byl plán vypracován (jako: rozsáhlé kalamity, rozdělení majetku apod.), může úřad příslušný podle § 6 naříditi revisi plánu nebo jeho obnovu i před uplynutím lhůt, stanovených tímto nařízením, a zároveň může určiti, že až do schválení revisního nebo obnoveného plánu o roční mýtní těžbě platí obdobně ustanovení § 1, odst. 3.

§ 12

(1)

Obce v zemi Moravskoslezské, jejichž lesní hospodářství, tvořící hospodářský celek, má výměru nepřesahující 50 ha, jsou povinny, pokud se na ně nevztahuje ustanovení § 1, do 2 let od účinnosti tohoto nařízení dáti pro své lesní hospodářství vypracovati popis současného stavu lesa a hospodářský program a předložiti tento popis a hospodářský program ke schválení okresnímu úřadu, v jehož obvodě jest hospodářský celek, na který se program vztahuje. Program musí stanoviti rozsah a pořad hlavní (mýtní i předmýtní) těžby a zalesňování alespoň pro nejbližších 5 let, a to tak, aby při největší možné hospodářské intensitě byla zajištěna lesu nepřetržitě schopnost výnosu. Obce ty jsou nadále povinny hospodařiti podle schváleného programu, pokud nenastane pro ně snad povinnost podle § 13 hospodařiti podle lesního hospodářského plánu.

(2)

O vypracování těchto programů platí obdobně ustanovení § 3, o obsahu programu ustanovení § 4, odst. 2, i § 6, odst. 3, o úchylkách od schváleného programu ustanovení § 7, o povinnosti obce hospodařící podle takového programu ustanovení § 8, o revisi a obnově pak ustanovení § 9 - 11.

(3)

Nabude-li taková obec lesního hospodářství o výměře nepřesahující 50 ha teprve po účinnosti tohoto nařízení, jest dvouletou lhůtu podle odst. 1 počítati ode dne, kdy obec majetku toho nabyla.

§ 13

Majitelé lesů, kteří nejsou povinni míti pro své lesní hospodářství ani lesní hospodářský plán, ani hospodářský program, mohou získati osvobození od povinnosti oznamovati úřadu každou mýtní těžbu, uložené v § 2, odst. 1, zák. č. 37/1928 Sb. z. a n. majitelům lesů, kteří nehospodaří podle plánů, jestliže si pořídí hospodářský lesní plán nebo lesní hospodářský program, vyhovující předpisům tohoto nařízení, a předloží jej ke schválení okresnímu úřadu, v jehož obvodě jest hospodářský celek, na který se plán nebo program vztahuje. Ustanovení § 6, odst. 3, platí i pro schvalování těchto plánů a programů. Schválením plánu nebo programu zprošťuje se majitel lesa řečené oznamovací povinnosti, bude však nadále povinen hospodařiti podle takto schváleného plánu nebo programu a jej revidovati a obnovovati podle ustanovení tohoto nařízení. Rovněž budou se naň vztahovati veškerá ustanovení tohoto nařízení platící pro majitele lesů, kteří jsou povinni hospodařiti podle plánu nebo programu.

§ 14

Úředně schválené lesní hospodářské programy jsou z hlediska zák. č. 37/1928 Sb. z. a n. na roveň postaveny plánům.

§ 15

Jestliže hospodářský celek (lesy, na které se plán nebo program vztahuje), jest majetkem města se zvláštním statutem, vykonávajícího působnost okresního úřadu, nebo jestliže přesahuje obvod okresního úřadu, přechází působnost okresního úřadu podle tohoto nařízení na zemský úřad; nepřesahuje-li však i obvod zemského úřadu, přechází působnost okresního i zemského úřadu na ministerstvo zemědělství.

§ 16

(1)

Ustanovení zákona ze dne 14. ledna 1893, č. 11 čes. z. z., o dohledu na hospodářství v obecních lesích, zůstávají nedotčena, pokud v odst. 2 výslovně není jinak stanoveno.

(2)

Příslušnost politických úřadů, stanovená zák. č. 11/1893 čes. z. z. se mění tak, jak se podává z ustanovení tohoto nařízení.

(3)

Rovněž nedotčena zůstávají ustanovení o povinnosti hospodařiti podle plánů, obsažená v § 17, odst. 1 a 2, zák. čl. XXXI/1879 a v § 3 zák. čl. XIX/1898.

§ 17

Jsou-li podle tohoto nařízení povolány zemské úřady nebo ministerstvo zemědělství, aby rozhodovaly v I. stolici, jest učiniti příslušná podání u okresního úřadu, v jehož obvodě jest hospodářský celek (lesy, na něž se plán nebo program vztahuje). Je-li však ve věcech upravených tímto nařízení odůvodněna příslušnost zemského úřadu nebo ministerstva zemědělství jen tím, že hospodářský celek (lesy, na něž se plán nebo program vztahuje), přesahuje obvod okresního nebo zemského úřadu, jest příslušná podání učiniti přímo u výše uvedených úřadů.

§ 18

Toto nařízení nabude účinnosti čtrnáctým dnem po vyhlášení; provede je ministr zemědělství v dohodě se zúčastněnými ministry.

Udržal v. r.

Dr. Slávik v. r.

Dostálek v. r.

Dr. Engliš v. r.

Bradáč v. r.

Dr. Dérer v. r.

Dr. Czech v. r.

Dr. Meissner v. r.

Dr. Spina v. r.

Dr. Matoušek v. r.

Bechyně v. r.

Mlčoch v. r.

Dr. Franke v. r.

Dr. Šrámek v. r.