25/1957 Sb. znění účinné od 10. 11. 1965 do 31. 12. 2023
změněno s účinností od poznámka zákonem č. 117/1965 Sb.
10.11.1965
25
Rozpočtový zákon na rok 1957
ze dne 18. dubna 1957.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1 Cíle státního rozpočtu Finanční prostředky jsou stanoveny státním rozpočtem jako základním finančním plánem státu a jejich zdrojem je především socialistická výroba a budovatelské úsilí pracujícího lidu; slouží k hospodárnému splnění všech úkolů státního plánu rozvoje národního hospodářství, zejména k urychlení rozvoje výrobních sil především v těžkém průmyslu, k podstatnému vzestupu zemědělské výroby a rozvoje jednotných zemědělských družstev, k zavádění nové techniky do výroby, k podstatnému vzestupu produktivity práce a tím k trvalému zvyšování hmotné a kulturní úrovně pracujícího lidu a k podpoře úsilí o zachování míru. K dosažení těchto cílů je třeba ve zvýšené míře rozvinout aktivní účast lidu při zabezpečování urychleného růstu národního důchodu a při prosazování hospodárnosti.
§ 2 Stanovení výše státního rozpočtu (1) Celkové příjmy státního rozpočtu se stanoví částkou 98 240 492 000 Kčs, celkové výdaje částkou 97 918 878 000 Kčs, takže vyplývá přebytek 321 614 000 Kčs; v rámci státního rozpočtu se stanoví pro rozpočet Slovenska příjmy částkou 14 699 063 000 Kčs a výdaje částkou 16 848 611 000 Kčs; Slovenská národní rada může zvýšit příjmy nad stanovenou částku a o tutéž částku i výdaje.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů, jejichž příjmy i výdaje činí 26 170 391 000 Kčs; kromě toho činí zůstatek rozpočtových prostředků národních výborů přecházejících do roku 1958 částku 441 800 000 Kčs.
(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů národních výborů podíly na státních příjmech.
§ 3 Hospodaření podle státního rozpočtu (1) Výdaje (investiční i neinvestiční) mohou být uskutečňovány jen do výše částek stanovených ve státním rozpočtu.
(2) Vláda může povolit uskutečnění nezbytného výdaje, nekrytého ve státním rozpočtu, je-li jeho úhrada zajištěna vyššími příjmy nebo odsunutím jiného, méně naléhavého výdaje. Obdobně může vláda povolit snížení některého příjmu státního rozpočtu, jestliže toto snížení vyváží zvýšením jiného příjmu státního rozpočtu nebo snížením výdajů.
§ 4 Odpovědnost za hospodaření Vláda a každý její člen, Sbor pověřenců a každý jeho člen, vedoucí ostatních ústředních úřadů a rady národních výborů, jakož i vedoucí odborů a správ rad národních výborů jsou odpovědni za to, že v oboru jejich působnosti budou při hospodaření všechny plánované úkoly splněny hospodárně, že budou zjišťovány a využívány reservy, jež vznikají v rozvíjejícím se hospodářství, že příjmových částek státního rozpočtu bude při nejmenším dosaženo a výdajové částky nebudou - s výjimkou případů přípustných podle tohoto zákona - překročeny.
§ 5 Časové použití rozpočtových prostředků (1) Rozpočtových prostředků může být použito pouze do konce roku 1957, a to jen k úhradě výdajů splatných do konce tohoto roku.
(2) Úhrada výdajů, které mají a podle ustanovení tohoto zákona mohou zatěžovat rozpočtové prostředky na rok 1957, nesmí být odsunuta k tíži rozpočtových prostředků příštího roku.
(3) Poukazovat peníze k úhradě závazků, jež vzniknou po 31. prosinci 1957, nebo tvořit jakýmkoliv jiným způsobem reservy z úspor na rozpočtových prostředcích není přípustno.
§ 6 Zjišťování rozpočtových důsledků zákonných a jiných opatření (1) U návrhů zákonů, zákonných opatření předsednictva Národního shromáždění, zákonů Slovenské národní rady, vládních nařízení, vládních usnesení, nařízení Sboru pověřenců, usnesení Sboru pověřenců, nařízení ministrů, nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech opatření ústředních úřadů, jakož i u návrhů usnesení národních výborů a jejich rad musí být s největší odpovědností zváženy a v návrzích vyjádřeny také jejich důsledky hospodářské a finanční. Důsledky těchto opatření zejména pro výdaje po případě pro příjmy státního rozpočtu, pro bilanci příjmů a výdajů obyvatelstva nebo pro úvěrový plán je třeba vyčíslit a výpočet připojit k návrhu opatření. Při každém navrhovaném opatření musí být zkoumáno, zda jeho povaha připouští zavedení nových příjmů, a v kladném případě musí být tyto nové příjmy vždy navrženy.
(2) U všech opatření, uvedených v odstavci 1, jimiž se zvyšují výdaje nebo snižují příjmy státního rozpočtu, musí být zároveň stanovena úhrada zvýšeného výdaje nebo náhrada úbytku příjmů.
§ 7 Nepřípustnost započtení pohledávek vůči státu Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu uhradit započtením své pohledávky za státem.
§ 8 Doplňkové rozpočty národních výborů (1) Jestliže národní výbor dosáhl nebo určitě dosáhne vyšších příjmů, než stanovil jeho rozpočet, nebo uspoří-li na rozpočtovaných výdajích, při čemž plnění všech jeho plánovaných úkolů je zajištěno, může sestavit doplňkový rozpočet.
(2) K získání vyšších příjmů jako zdrojů pro doplňkové rozpočty rozvíjejí národní výbory především služby a místní výrobu a vytvářejí tak podmínky pro další rozvoj hospodářství a kultury ve svém obvodu a tím k rozšíření své hospodářské základny.
(3) Doplňkový rozpočet musí být vyrovnán.
(4) Doplňkový rozpočet národního výboru nižšího stupně schvaluje rada národního výboru vyššího stupně.
(5) Podrobnosti upraví ministr financí; při tom též stanoví postup při převodu nevyčerpaných prostředků doplňkových rozpočtů do příštího roku.
§ 9 Zatímní vedení státního hospodaření v roce 1958 Vláda učiní vhodná opatření pro státní hospodaření v době od 1. ledna 1958 do vyhlášení rozpočtového zákona na rok 1958, nebude-li rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen před 1. lednem 1958. Pro toto období platí obdobě ustanovení § § 4, 6, 7 a 10 odst. 1 písm. b) a odst. 2.
§ 10 (1) Vláda se zmocňuje,
a) aby do státního rozpočtu promítla finanční důsledky úprav státního plánu rozvoje národního hospodářství;
b) aby k úhradě závazků z let minulých použila finančních přebytků hospodaření let minulých.
(2) Ministr financí
a) vydá směrnice pro hospodaření podle státního rozpočtu a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde o používání rozpočtových prostředků, úhradu výdajů na nové úkoly ukládané národním výborům, vázání rozpočtových prostředků určených na úhradu úkolů, které odpadly, a o postup při opatřování úhrady výdajů na úkoly, jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom může ministr financí povolit odchylku od ustanovení § 5 odst. 1;
b) upraví používání nadplánových získů a uhrazování neplánovaných a nadplánových ztrát hospodářských organisací státního socialistického sektoru, a to i za dobu před účinností tohoto zákona;
c) je oprávněn stanovit způsob použití příjmů za vyřazené základní prostředky hospodářských organisací státního socialistického sektoru, a to i odchylně od ustanovení § 4 odst. 2 věty třetí zákona č. 106/1951 Sb., o úpravě financování národních a komunálních podniků.
§ 11 (1) zrušen
(2) Zrušují se ustanovení § 4 odst. 3 a § 12 zákona č. 106/1951 Sb., o úpravě financování národních a komunálních podniků, § 10 vládního nařízení č. 107/1951 Sb., kterým se provádí zákon o úpravě financování národních a komunálních podniků, a § 9 zákona č. 83/1952 Sb., o rozpočtech národních výborů.
(3) Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1957; provedou jej ministr financí a ostatní členové vlády.
Zápotocký v. r.
Fierlinger v. r.
Široký v. r.
Dolanský v. r.
Kopecký v. r.
Ing. Jankovcová v. r.
Poláček v. r.
Barák v. r.
Ing. Šimůnek v. r.
Dr. Kyselý v. r.
Plojhar v. r.
Dr. Šlechta v. r.
Bakuľa v. r.
David v. r.
Ďuriš v. r.
Krajčír v. r.
Krosnář v. r.
Machačová v. r.
Dr. Nejedlý v. r.
Tesla v. r.
Uher v. r.
Beran v. r.
Jonáš v. r.
Reitmajer v. r.
Dr. Škoda v. r.
Bukal v. r.
Dvořák v. r.
Dr. Kahuda v. r.
generál plukovník Lomský v. r.
Dr. Neuman v. r.
Ouzký v. r.
Pospíšil v. r.
Ing. Púčik v. r.
Dr. Vlasák v. r.
Zatloukal v. r.
1. příloha zákona č. 25/1957 Sb. Celkový přehled státního rozpočtu Československé republiky na rok 1957.
P ř í j m y
Kčs
(v tisících)
V ý d a j e
Kčs
(v tisících)
Příjmy od socialistického sektoru
85.092,113
Hospodářství . . . . . . . . . . . .
53.154,425
Kulturní a sociální opatření . . . .
31.932,000
Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva . . .
10.683,580
Obrana a bezpečnost . . . . . . . .
9.319,311
Ostatní příjmy . . . . . . . . .
2.464,799
Správa . . . . . . . . . . . . . . .
3.513,142
Ú h r n . . .
98.240,492
Ú h r n . . .
97.918,878
Přebytek . . . . . . . . . . . . . . 321,614.000 Kčs
Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.
P ř í j m y
Kčs
(v tisících)
V ý d a j e
Kčs
(v tisících)
Příjmy od hospodářských organisací . . .
2.648,191
Hospodářství . . . . . . . . . . . .
11.935,153
Místní daně a poplatky . . . . .
732,259
Kulturní a sociální opatření . . . .
12.337,840
Ostatní příjmy . . . . . . . . .
1.309,563
Správa . . . . . . . . . . . . . . .
1.897,398
Podíly na státních příjmech . .
3.549,822
Příděl z ústředního rozpočtu . .
17.930,556
Ú h r n . . .
26.170,391
Ú h r n . . .
26.170,391
2. příloha zákona č. 25/1957 Sb. Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů (v tisících Kčs)
K r a j
Vlastní příjmy
Podíly nastátních příjmech
Přídělyzústřed. rozpočtu
Úhrn příjmů
Úhrn výdajů
Praha ÚNV
504,898
473,380
580,793
1.559,071
1.559,071
Pražský
381,367
334,645
1.450,134
2.166,146
2.166,146
Českobudějovický
187,953
116,804
917,229
1.221,986
1.221,986
Plzeňský
200,430
136,890
890,352
1.227,672
1.227,672
Karlovarský
134,541
59,495
784,355
978,391
978,391
Ústecký
269,587
135,741
995,351
1,400,679
1,400,679
Liberecký
210,943
136,821
722,327
1,070,091
1.070,091
Hradecký
197,940
180,228
719,280
1,097,448
1.097,448
Pardubický
141,187
115,450
650,764
907,401
907,401
Jihlavský
150,155
128,196
685,736
964,087
964,087
Brněnský
384,249
339,231
1.064,396
1,787,876
1.787,876
Olomoucký
199,900
177,413
820,574
1.197,887
1.197,887
Gottwaldovský
184,956
170,637
673,037
1.028,630
1.028,630
Ostravský
347,763
162,351
1.286,142
1.796,256
1.796,256
K. Vary MěNV
20,534
9,864
56,263
86,661
86,661
M. Lázně MěNV
4,215
1,742
21,397
27,354
27,354
F. Lázně MěNV
618
315
10,350
11,283
11,283
České kraje
3.521,236
2.679,203
12.328,480
18.528,919
18.528,919
Slovenské kraje
1.168,777
870,619
5.602,076
7,641,472
7.641,472
ČSR
4.690,013
3.549,822
17.930,556
26.170,391
26.170,391
Copyright © 2009 - 2024, Nakladatelství C. H. Beck