Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

22/1961 Sb. znění účinné od 1. 4. 1961 do 31. 12. 1967

22

 

VYHLÁŠKA

Ústředního geologického úřadu a ministerstva financí

ze dne 15. února 1961

o projektování, rozpočtování, plánování, financování,

fakturování a placení geologických prací

 

Ústřední geologický úřad a ministerstvo financí v dohodě se Státní plánovací komisí a ostatními zúčastněnými orgány, po projednání s krajskými národními výbory a vybranými podniky, stanoví podle § 2 vládního nařízení č. 11/1958 Sb., o organizaci státní geologické služby, § 11 odst. 1 a 2 zákona č. 83/1958 Sb., o úpravě finančního plánování a finančního hospodaření národních podniků a ostatních hospodářských organizací státního socialistického sektoru, podle 20 odst. 1 písm. a) zákona č. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky a podle ustanovení § 15 odst. 1 písm. f) vládního nařízení č. 81/1958 Sb., o správě národního majetku:

Č Á S T P R V N Í

Úvodní ustanovení (§ 1-8)

§ 1

Účel úpravy

Soustředěním podstatné části geologického výzkumu a průzkumu do samostatného odvětví jednotně řízeného Ústředním geologickým úřadem, byly vytvořeny předpoklady k využívání výsledků této činnosti podle potřeb plánovitého proporcionálního rozvoje jednotlivých odvětví a celého národního hospodářství a pro uplatnění nových zásad ekonomického řízení.

Tyto zásady a zvýšený zájem organizací na dobrém hospodaření s prostředky státního rozpočtu i s vlastními finančními zdroji vyžadují úpravu projektování, rozpočtování, plánování, financování, fakturování a placení geologických prací.

§ 2

Rozsah platnosti

Tato vyhláška se vztahuje na geologické práce, prováděné státními socialistickými organizacemi. Na geologické práce prováděné organizacemi Ústřední správy výzkumu a těžby radioaktivních surovin se tato vyhláška nevztahuje.

§ 3

Geologické práce

(1)

Geologickými pracemi ve smyslu této vyhlášky se rozumí geologický výzkum a geologický průzkum včetně průzkumu těžebního.

(2)

Hlavním cílem geologických prací je zjišťování zásob užitkových nerostů a zdrojů pitné a užitkové vody, nutných pro rozvoj národního hospodářství a zjištění geologických skutečností, které zpřesňují znalosti o geologické stavbě státního území, jakož i zjištění geologických a geologickotechnických údajů potřebných pro investiční výstavbu.

§ 4

Geologický výzkum

Geologický výzkum zkoumá geologickou stavbu státního území a řeší tematické úkoly, směřující k zjištění významných zákonitostí nebo prvků geologické stavby zkoumané oblasti nebo k získání vhodných vědecky, ekonomicky a technicky zdůvodněných postupů při geologických pracích; účelem geologického výzkumu je získat podklady pro vědeckou, hospodářskou a technickou činnost, prováděnou zvláště k rozšíření surovinové základny státu.

§ 5

Geologický průzkum

Geologický průzkum zahrnuje průzkum ložiskový, hydrogeologický a stavebně geologický:

a)

ložiskový průzkum má za účel vyhledávat ložiska nerostných surovin, zjišťovat jejich vývoj, úložní poměry a kvalitu suroviny v rozsahu nutném k vyčíslení zásob nerostné suroviny ložiska ve stanovených kategoriích,

b)

hydrogeologický průzkum má za účel vyřešit vodní poměry zkoumané oblasti, zvláště ložisek nerostných surovin, nebo vyhledávání zdrojů podzemních vod a jejich kvantitativní a kvalitativní vyhodnocení,

c)

stavebně geologický průzkum zkoumá půdně mechanické a jiné vlastnosti zemin a hornin vzhledem k výběru vhodného staveniště a k potřebám technicky a ekonomicky správného založení budovaného díla․

§ 6

Těžební průzkum

Těžební průzkum (tzv. dorozvědka) se provádí v dobývacích prostorech zejména pro převod zjištěných zásob nerostných surovin nižších kategorií do vyšších.

§ 7

Provádění geologických prací

(1)

Geologické práce ( § 2) provádí zásadně Ústřední geologický úřad svými podřízenými organizacemi.

(2)

Geologický výzkum provádí též Československá akademie věd, popřípadě vědeckovýzkumná pracoviště vysokých škol a jiné organizace určené vládou.

(3)

Geologický průzkum mohou provádět v rozsahu a stupni dohodnutém s Ústředním geologickým úřadem též organizace, které byly k tomu určeny podle zásad schválených vládou.

(4)

Těžební průzkum provádějí hospodářské organizace, do jejichž oboru působnosti přísluší těžba nerostných surovin.

§ 8

Evidence a koordinace geologických prací

(1)

Výsledky provedených geologických prací shromažďuje a eviduje Ústřední geologický úřad prostřednictvím Geologického fondu. 1 Organizace provádějící geologické práce jsou povinny nejpozději do 2 měsíců po schválení závěrečné zprávy předložit ji Geologickému fondu.

(2)

K zamezení duplicit v provádění geologických prací jsou provádějící organizace před zařazením těchto prací do plánu povinny zaregistrovat je u Geologického fondu, a to v rozsahu a způsobem stanoveným Ústředním geologickým úřadem v dohodě s příslušnými ministerstvy (ústředními orgány). Geologický fond může registrovat jen ty práce, které nejsou duplicitní s pracemi již provedenými nebo prováděnými.

(3)

K zajištění přesné evidence o vynaložených prostředcích na geologické práce financované ze státního rozpočtu ( § 11) i po jejich vyfakturování vykazují hospodářské organizace provádějící geologické práce hodnotu těchto prací podle jednotlivých geologických úkolů ( § 9 odst. 1) narůstajícím způsobem podrozvahově v účetní evidenci. Po převzetí prozkoumaného ložiska vykazuje hodnotu provedených geologických prací financovaných za státního rozpočtu přebírající těžební organizace rovněž podrozvahově v účetní evidenci.

Č Á S T D R U H Á

Projektování, rozpočtování a plánování (§ 9-10)

§ 9

Projektová a rozpočtová dokumentace

(1)

Projektová a rozpočtová dokumentace má tři nedílné části, a to geologickou, technickou a ekonomickou (včetně rozpočtu). Projekt a rozpočet se vypracuje na úkol geologických prací. Rozpočet se sestavuje v platné rozpočtové soustavě podle ceníků, popřípadě sborníků rozpočtových norem; u těžebního průzkumu, prováděného ve vlastní režii se sestavuje plánovaná kalkulace podle oborového kalkulačního vzorce. Rozsah projektové a rozpočtové dokumentace u prací prováděných dodavatelským způsobem dohodne provádějící organizace s odběratelem v hospodářské smlouvě.

(2)

Organizace, které vyhotovují projekty a rozpočty na geologické práce, odpovídají za jejich kvalitu a za správné ocenění prací podle platných cen.

(3)

Při vyhotovování a schvalování projektů a rozpočtů je třeba vycházet z nejracionálnějších metod a způsobu provádění geologických prací za použití výkonných strojních zařízení a přístrojů, postupu podle pokrokové technologie a zajišťovat kvalitní a komplexní splnění geologického úkolu s největší hospodárností.

(4)

Projekty a rozpočty prací financovaných ze státního rozpočtu, jakož i jejich změny, schvaluje věcně příslušný ministr (vedoucí ústředního orgánu), popřípadě osoby jím zmocněné. Schválená projektová a rozpočtová dokumentace je u těchto prací hlavním podkladem pro jejich zařazení do plánu a rozpočtu. Bez schváleného projektu a rozpočtu nesmí být tyto práce zahájeny. Pouze ve zcela výjimečných případech lze zahájit práce bez schválené projektové a rozpočtové dokumentace, a to jen na příkaz příslušného ministra (vedoucího ústředního orgánu), v němž bude pro dodatečné vypracování a schválení dokumentace stanovena též lhůta nepřesahující 3 měsíce od zahájení prací. Opis tohoto příkazu je nutno předložit ústředí Státní banky československé.

(5)

Na žádost těžebních organizací, které budou těžit nerostné suroviny ověřené geologickými pracemi, je možno ve výjimečných případech v projektu a rozpočtu geologických prací financovaných ze státního rozpočtu uvažovat též provádění báňských prací v jiných profilech, než je třeba k ekonomicky nejvýhodnějšímu dosažení záměru sledovaného geologickými pracemi. V těchto případech je možno projekt a rozpočet schválit jen tehdy, je-li doložen závazným prohlášením těžební organizace, popřípadě jí nadřízeným ministerstvem (ústředním orgánem), a vyjádřením příslušné projektové organizace, že takto provedené práce budou využity k těžebním účelům.

(6)

Podrobnosti o způsobu vypracování projektové a rozpočtové dokumentace pro geologické práce financované ze státního rozpočtu, jakož i o jejich změnách, stanoví Ústřední geologický úřad v dohodě se Státní plánovací komisí a ministerstvem financí; pro geologické práce na naftu a zemní plyn stanoví tyto podrobnosti ministerstvo paliv a energetiky v dohodě s Ústředním geologickým úřadem, Státní plánovací komisí a ministerstvem financí.

§ 10

Plánování

(1)

Plán geologických prací se sestavuje podle pokynů Státní plánovací komise. Pro zařazení geologických prací do státního rozpočtu platí směrnice ministerstva financí pro sestavení návrhu státního rozpočtu a finančních plánů.

(2)

Návrhy na zařazení geologických prací financovaných ze státního rozpočtu ( § 11) do státního plánu rozvoje národního hospodářství je třeba předložit Ústřednímu geologickému úřadu nejpozději do 1. července roku předcházejícího rok zahájení přípravných prací. Návrhy došlé po tomto termínu mohou být zařazeny do plánu jen pokud to kapacita a prostředky Ústředního geologického úřadu dovolí. Toto ustanovení se nevztahuje na geologické práce na naftu a zemní plyn.

(3)

Podkladem pro zařazení stavebně geologických a jiných prací prováděných dodavatelským způsobem do státního plánu rozvoje národního hospodářství je uzavření hospodářské smlouvy podle zvláštních předpisů. 2

Č Á S T T Ř E T Í

Financování geologických prací (§ 11-14)

§ 11

Práce financované ze státního rozpočtu

(1)

Ze státního rozpočtu se financuje geologický výzkum ( § 4) a geologický průzkum ložiskový [ § 5 písm. a)] a hydrogeologický [ § 5 písm. b)]. Na návrh těžební organizace mohou být v odůvodněných případech prováděny tyto práce ze státního rozpočtu výjimečně i v dobývacím prostoru.

(2)

Plán financování geologických prací, prováděných hospodářskými organizacemi, předkládá ministerstvo (ústřední orgán) k potvrzení ministerstvu financí na předepsaném vzoru. 3 Při změně plánovaného objemu geologických prací je třeba změnu plánu financování geologických prací rovněž předložit ministerstvu financí k potvrzení.

(3)

Financování jednotlivých úkolů provádí se prostřednictvím pobočky Státní banky československé (dále jen "banky"), příslušné podle sídla provádějící organizace.

(4)

Podkladem pro financování geologických prací jsou výpisy ze schváleného plánu geologických prací na příslušný rok 3 a schválené rozpočty na úkoly ( § 9 odst. 1). Změny výpisů předložené ústředí banky po 20. prosinci běžného roku není banka povinna vzít za podklad financování.

(5)

Objem geologických prací u jednotlivého úkolu může být v běžném roce v odůvodněných případech překročen, a to do celkové výše schváleného rozpočtu na tento úkol a za podmínky, že překročení lze uhradit v rámci finančního limitu, stanoveného ministerstvu (ústřednímu orgánu) pro příslušný rok plánem financování geologických prací.

(6)

Při překročení celkového rozpočtu na jednotlivý úkol do výše 2 %, maximálně však o částku 10 000 Kčs, proplácí banka práce bez změny projektu a rozpočtu až do celkové částky, plánované pro provádějící organizaci a uvedené ve výpisu ze schváleného plánu geologických prací.

(7)

O financování geologických prací, prováděných rozpočtovými organizacemi, platí obecné předpisy.

§ 12

Financování těžebního průzkumu

(1)

Provádění těžebního průzkumu ( § 6) se financuje na vrub vlastních nákladů výroby těžebních podniků.

(2)

Těžební podnik plánuje náklady na těžební průzkum v hlavní činnosti. Tyto náklady zahrnuje do vlastních nákladů výroby v tom roce, ve kterém je těžební průzkum prováděn, a to buď přímo nebo v jednotlivých měsících prostřednictvím nákladů příštích období. Do nákladů v jednotlivých měsících lze náklady na těžební průzkum zahrnout podílem, stanoveným v plánu (např. 1/12 úhrnné částky, plánované na těžební průzkum v běžném roce). Účet nákladů příštích období nesmí vykazovat u těžebního průzkumu koncem roku zůstatek.

(3)

Těžební průzkum je vnitropodnikovým obratem a nezahrnuje se do hrubé výroby a výroby zboží. Do hrubé výroby a výroby zboží se zahrnuje jen těžební průzkum, prováděný dodavatelským způsobem.

(4)

Těžební organizace a ministerstva (ústřední orgány) jsou povinna hodnotit při komplexních rozborech výsledky těžebního průzkumu jak z hlediska geologickotechnického, tak i ekonomického.

§ 13

Financování stavebně geologických a jiných prací

(1)

Geologické práce, které nejsou financovány podle ustanovení § § 11 a 12 (například stavebně geologické práce), se financují ze zdrojů stanovených podle příslušných předpisů. 4

(2)

Provádějí-li se tyto práce dodavatelským způsobem, je podkladem pro jejich financování hospodářská smlouva.

§ 14

Využití výsledků geologického průzkumu

(1)

Provádějící organizace předává po skončení geologických prací těžební organizaci do správy prozkoumané ložisko (ověřené zásoby nerostných surovin), vhodné k průmyslovému dobývání, a to bezplatně. 5 Provádějící organizace přitom předává těžební organizaci zejména výměr Komise pro klasifikaci zásob ložisek nerostných surovin o schválení výpočtu zásob předávaného ložiska a příslušnou geologickou dokumentaci.

(2)

Práce provedené geologickým výzkumem a průzkumem, které budou použity pro těžební účely, je těžební organizace povinna dnem převzetí prozkoumaného ložiska převést nepeněžně do své správy jako základní prostředky a ocenit je podle platných předpisů. Stejný postup platí i pro báňské práce prováděné průzkumnými organizacemi na žádost těžební organizace v jiných než průzkumných profilech ( § 9 odst. 5).

(3)

Provádějící organizace může předat těžební organizaci podle dohody též movité základní prostředky, dočasné budovy a stavby, materiál, haldy nerostných surovin v průzkumu vytěžených, drobné a krátkodobé předměty. Tento převod se provádí úplatně.

(4)

V případě, že výsledkem průzkumu je ověření ložiska, které nelze průmyslově využít, udržuje, popřípadě likviduje je provádějící organizace ze svých prostředků, pokud mezi provádějící a těžební organizací, popřípadě jinou organizací nedojde k dohodě o jiném využití ověřených zásob nebo průzkumných děl.

Č Á S T Č T V R T Á

Fakturování geologických prací (§ 15-24)

§ 15

Fakturování prací financovaných ze státního rozpočtu

(1)

O rozsahu provedených prací financovaných ze státního rozpočtu vyhotoví se protokol 6 do 5 dnů po uplynutí příslušného kalendářního měsíce; skončí-li práce v průběhu měsíce, nebo jde-li o práce, které budou fakturovány celkovou fakturou [ § 17 odst. 1 písm. b)], vyhotoví se protokol do 5 dnů po skončení těchto prací.

(2)

Protokol vyhotoví na místě prováděných prací pracovník přímo odpovědný za jejich provedení.

(3)

Provedené práce pro účely fakturace kontrolují za ministerstvo (ústřední orgán), jemuž se tyto práce fakturují, ředitel provádějícího podniku a jeho náměstek, řídící geologickou službu, v době jejich nepřítomnosti nebo zaneprázdnění pracovníci je zastupující.

(4)

Protokol o provedených pracích musí obsahovat:

a)

číslo protokolu a dobu, za kterou se práce předávají; při ukončení prací se vyznačí, že jde o protokol závěrečný a uvede se den ukončení prací,

b)

název a adresu provádějící organizace,

c)

název a číslo úkolu podle výpisu z plánu geologických prací ( § 11 odst. 4),

d)

úhrnnou částku za práce, provedené od jejich zahájení do konce období, za které je protokol vyhotoven,

e)

úhrnnou částku za práce provedené ve vykazovaném období, název a rozsah těchto prací v měrných jednotkách, přičemž se u každého druhu prací uvede označení ceníku, číslo příslušné položky ceníku, popřípadě číslo položky rozpočtu, dále cena za měrnou jednotku a úhrnná částka, připadající na jednotlivý druh prací; na rubu protokolu se pak informativně rozvedou údaje o rozsahu provedených prací v měrných jednotkách za vyfakturované období, a to podle jednotlivých vrtů, šachtic, šachet, chodeb, rýh apod. s uvedením evidenčního čísla a stavu prací na počátku a na konci vykazovaného období,

f)

stav prací v měrných jednotkách na počátku a na konci vykazovaného období,

g)

případně další údaje výslovně předepsané zvláštními předpisy,

h)

závazné prohlášení, že provedené práce odpovídají všem předpisům, platným pro provádění geologických prací i platným cenám a že všechny údaje v protokole uvedené byly věcně přezkoušeny a shledány v pořádku, takže provedené práce lze uhradit z prostředků státního rozpočtu.

ch)

datum a vlastnoruční podpisy osob, uvedených v odstavci 2 a 3; podpisové vzory těchto osob musí být předem zaslány bance.

§ 16

Fakturování geologických prací, prováděných podle

hospodářské smlouvy

(1)

Pro účely fakturace se o rozsahu prací provedených dodavatelským způsobem podle hospodářské smlouvy vyhotoví na místě prováděných prací a za účasti zástupce odběratele protokol 7 do 5 dnů po uplynutí příslušného kalendářního měsíce.

Skončí-li práce v průběhu měsíce nebo jde-li o práce, které budou fakturovány celkovou fakturou [ § 17 odst. 1 písm. b)], vyhotoví se protokol do 5 dnů po jejich ukončení.

(2)

Protokol o provedených pracích, který vyhotoví provádějící organizace, musí vedle údajů uvedených v § 15 odst. 4 písm. a), b), d), e), f) obsahovat ještě:

a)

název a adresu odběratele,

b)

datum a bližší označení hospodářské smlouvy,

c)

celkovou rozpočtovou hodnotu prací,

d)

další údaje vyplývající z hospodářské smlouvy, popřípadě předepsané zvláštními předpisy,

e)

prohlášení, že provedené práce odpovídají všem předpisům pro provádění geologických prací, platným cenám a jsou v souladu s uzavřenou hospodářskou smlouvou,

f)

datum a vlastnoruční podpisy zástupce provádějící organizace a odběratele.

§ 17

Druhy faktur

(1)

Geologické práce se fakturují:

a)

měsíčními fakturami,

b)

celkovými fakturami,

c)

měsíčními souhrnnými fakturami.

(2)

Měsíčními fakturami se fakturují geologické práce provedené za kalendářní měsíc.

(3)

Celkovými fakturami se fakturují geologické práce, jejichž provedení podle plánu nebo hospodářské smlouvy nemá trvat déle než 45 kalendářních dnů.

(4)

Měsíčními souhrnnými fakturami je možno fakturovat geologické práce financované ze státního rozpočtu, provedené za kalendářní měsíc na více úkolech jedním podnikem.

§ 18

Obsah faktur

(1)

Faktury za geologické práce smí obsahovat tyto údaje:

a)

označení faktury s uvedením jejího druhu; poslední měsíční faktura musí být výslovně označena jako poslední,

b)

název a adresu provádějící organizace,

c)

sídlo pobočky banky, s níž je ve spojení provádějící organizace a číslo jejího bankovního účtu,

d)

datum vyhotovení a číslo faktury,

e)

den odeslání faktury, který musí být shodný s datem poštovního razítka nebo při doručení poslem se dnem převzetí faktury odběratelem,

f)

doložku "splatna inkasním příkazem č. . . . . . dne . . . . . . . .",

g)

poslední den platební lhůty k uhrazení faktury, nedosahuje-li částka faktury 200 Kčs,

h)

název a adresu odběratele, na kterou má být faktura odeslána,

ch)

sídlo pobočky, s níž je odběratel ve spojení a číslo jeho účtu,

i)

název a číslo úkolu podle výpisu z plánu geologických prací, jde-li o práce financované ze státního rozpočtu; datum a číslo hospodářské smlouvy, jde-li o práce prováděné podle hospodářské smlouvy; v měsíčních souhrnných fakturách se podle jednotlivých úkolů uvedou jejich čísla, názvy a celkové částky za provedené práce podle příslušných protokolů o provedených pracích,

j)

celkovou částku za provedené práce, která musí být shodná s částkou, uvedenou v příslušném platebním dokladu a v protokolech o provedených pracích,

k)

údaje pro účely daňové

l)

další údaje vyplývající z hospodářské smlouvy, popřípadě předepsané zvláštními předpisy,

m)

razítko provádějící organizace a podpis osoby odpovědné za fakturu.

(2)

K fakturám musí být vždy připojeny protokoly o provedených pracích jako jejich nedílná součást.

(3)

Nedostaví-li se odběratel k vyhotovení protokolu ( § 16 odst. 1), připojí se k faktuře protokol o provedených pracích bez jeho podpisu a současně se v protokolu tato skutečnost uvede.

§ 19

Zasílání faktur

(1)

Faktura spolu s protokolem o provedených pracích musí být odeslána doporučeně nebo poslem na potvrzení.

(2)

Faktura za geologické práce musí být odeslána odběrateli nejpozději do 10 dnů po uplynutí kalendářního měsíce, popřípadě do 10 dnů po skončení prací, jde-li o poslední měsíční fakturu nebo celkovou fakturu.

(3)

Subdodavatel je povinen odeslat měsíční fakturu nejpozději do 6 dnů po uplynutí kalendářního měsíce, popřípadě do 6 dnů po dokončení prací, jde-li o poslední měsíční nebo celkovou fakturu, nebyla-li sjednána lhůta kratší.

(4)

Nemá-li faktura nebo protokol o provedených pracích všechny náležitosti nebo obsahuje-li nesprávné údaje a jestliže tyto závady nebyly neprodleně odstraněny, může odběratel fakturu do 3 dnů po jejím obdržení vrátit a na vrácené faktuře vyznačit nesprávné údaje nebo chybějící náležitosti. V takovém případě je odběratel povinen zároveň odmítnout akcept inkasního příkazu.

(5)

Dodavatel je povinen odeslat novou fakturu nejpozději třetího dne po dni, kdy vrácenou fakturu obdržel; v nové faktuře musí dodavatel vyznačit den, kdy vadnou fakturu obdržel.

§ 20

Placení faktur

(1)

Fakturu musí odběratel zaplatit do 6 dnů po jejím odeslání, nestanoví-li dohoda stran lhůtu kratší.

(2)

Vrátí-li odběratel fakturu pro vady, počíná běh platební lhůty teprve po odeslání nové faktury.

(3)

Bez protokolu o provedených pracích nesmí být faktura proplacena.

(4)

Fakturují-li se geologické práce měsíčními souhrnnými fakturami, připojí provádějící organizace k platebnímu dokladu soupis protokolů o provedených pracích; v soupisu musí být uveden název a číslo jednotlivých úkolů a celková částka za provedené práce podle jednotlivých úkolů. Tento soupis může být nahrazen stejnopisem měsíční souhrnné faktury.

(5)

Způsob placení faktur upravují zvláštní předpisy. 8

§ 21

Poplatek z prodlení a penále

(1)

Jestliže provádějící organizace neodeslala fakturu ve stanovené lhůtě, je odběratel povinen účtovat provádějící organizaci a tato odběrateli zaplatit penále ve výši 1 % konečné částky této faktury, a to za každý i započatý měsíc prodlení, celkem však nejméně 50 Kčs.

(2)

Nezaplatí-li odběratel fakturu ve lhůtě, je provádějící organizace povinna požadovat od odběratele a odběratel jí zaplatit poplatek z prodlení ve výši půl promile z dlužné částky za každý den prodlení, nejméně však celkem 50 Kčs.

(3)

Činí-li poplatek z prodlení celkem alespoň částku 200 Kčs, zašle provádějící organizace odběrateli doporučeně nebo poslem na potvrzení vyúčtování poplatku z prodlení. Odběratel je povinen nejpozději do 5 dnů po obdržení tohoto vyúčtování buď zaplatit poplatek z prodlení nebo sdělit provádějící organizaci své námitky. Po uplynutí lhůty vystaví provádějící organizace příkaz k vybrání, 9 připojí k němu kopii vyúčtování, které poslala odběrateli a poznamená na něm, že lhůta k zaplacení poplatku z prodlení, popřípadě ke sdělení námitek, již prošla marně.

(4)

Od požadování penále nebo poplatku z prodlení může být upuštěno, nepřevyšuje-li penále nebo poplatek z prodlení celkem částku 200 Kčs.

(5)

Zjistí-li banka, že provádějící organizace fakturovala částky, na které nemá nárok, je oprávněna po projednání s provádějící organizací vybrat od ní penále z částky, o kterou bylo fakturováno více, a to:

a)

až do výše 10 %, nebyly-li fakturované práce provedeny vůbec nebo v daném rozsahu,

b)

až do výše 5 %, byly-li fakturovány vyšší ceny za jednotku, popřípadě přirážky apod., než mohly být podle platných předpisů fakturovány.

(6)

Jestliže odběratel proplatil částky nesprávně fakturované [odstavec 5 písm. a), b)], může banka od něho vybrat penále stanovené v odstavci 5.

(7)

Penále a poplatek z prodlení se účtuje do 30 dnů po získání všech podkladů pro stanovení jeho výše. Penále vybrané bankou podle odstavce 5 a 6 se odvádí do státního rozpočtu.

(8)

V příkazech k provedení úhrady poplatku z prodlení a penále musí být zvlášť označeno, že jde o úhradu poplatku z prodlení nebo penále.

(9)

Ustanovení odstavců 2, 3 a 6 se nevztahují na práce financované ze státního rozpočtu.

§ 22

Odpovědnost za geologické práce financované ze státního

rozpočtu

(1)

Ministerstvo (ústřední orgán), jemuž jsou fakturovány práce financované ze státního rozpočtu, přezkouší v platební lhůtě správnost a úplnost předepsaných náležitostí faktur ( § 18 odst. 1) a početní správnost číselných údajů v nich obsažených. Věcnou správnost údajů přezkouší a svým podpisem na protokole o provedených pracích potvrdí osoby uvedené v § 15 odst. 3.

(2)

Kromě povinností uvedených v odstavci 1 je ministerstvo (ústřední orgán) povinno se přesvědčovat následně pravidelnými kontrolami o kvalitě, rozsahu, hospodárnosti a správném oceňování provedených prací, a to na místě jejich provádění; přitom musí přihlížet k připomínkám a upozorněním též jiných orgánů, zejména Komise pro klasifikaci zásob ložisek nerostných surovin, Státní banky československé apod.

(3)

Jestliže provedené geologické práce neodpovídají všem předpisům platným pro jejich provádění, nebo práce byly provedeny v menším rozsahu, než bylo stanoveno v protokole, nebo byly porušeny cenové předpisy, stanoví ministerstvo (ústřední orgán) provádějící organizaci lhůtu, ve které je tato povinna vrátit prostředky neoprávněně čerpané ze státního rozpočtu. Současně je povinno účtovat provádějící organizaci a tato zaplatit penále až do výše 10 % z této částky.

(4)

Jestliže provádějící organizace částku ve stanovené lhůtě nevrátí, je ministerstvo (ústřední orgán) oprávněno vybrat si tuto částku příkazem k vybrání, 10 k němuž jako doklad připojí opis opatření, kterým bylo vrácení neoprávněně čerpaných prostředků uloženo.

§ 23

Poplatek z prodlení při námitkách proti geologickým

pracím prováděným podle hospodářské smlouvy

(1)

Odběratel může uplatnit námitky proti kvalitě, rozsahu nebo ocenění provedených prací při podpisu protokolu o provedených pracích ( § 16). V takovém případě musí provádějící organizace zahrnout do faktury jen částku, která není námitkami dotčena. Nebudou-li námitky uznány důvodnými dohodou stran nebo rozhodnutím příslušného orgánu (státní arbitráž, popřípadě soud), je odběratel povinen doplatit příslušnou částku a zároveň zaplatit z ní poplatek z prodlení ve výši stanovené v § 21 odst. 2, a to ode dne, kdy měla být původně splatná, do dne zaplacení. Příkaz k úhradě těchto částek musí být doložen opisem dohody nebo rozhodnutím příslušného orgánu.

(2)

Uplatnil-li odběratel námitky proti kvalitě nebo rozsahu provedených prací až po zaplacení faktury a jeho námitky byly uznány důvodnými dohodou stran nebo rozhodnutím příslušného orgánu, je provádějící organizace povinna vrátit nejen zaplacenou částku, odpovídající uznaným námitkám, nýbrž také zaplatit z ní zároveň poplatek z prodlení ve výši stanovené v § 21 odst. 2, a to ode dne zaplacení faktury do dne úhrady částky.

(3)

Ustanovení odstavců 1 a 2 platí obdobně i pro vztahy mezi provádějící organizací a jejím subdodavatelem.

(4)

Pro uplatnění námitek podle odstavce 2 platí lhůty stanovené obecnými předpisy. 11

§ 24

Působnost banky

(1)

Státní banka československá:

a)

kontroluje namátkově zejména účelové a hospodárné používání prostředků, určených na financování geologických prací, plnění plánu geologických prací, dodržování projektové, rozpočtové a finanční disciplíny, cenových předpisů a platební kázně,

b)

navrhuje a prosazuje potřebná opatření k zabezpečení hospodárného plnění plánu geologických prací,

c)

je oprávněna provádět kontrolní dohlídky na pracovištích, přičemž provádějící organizace i odběratelé jsou povinni usnadnit jí provádění těchto dohlídek a předkládat jí předepsané výkazy, popřípadě další podklady potřebné ke kontrolním účelům,

d)

upozorňuje provádějící organizace i odběratele na závady, ohrožující plnění plánu geologických prací a jejich plynulé financování,

e)

zjistí-li, že jsou prováděny práce nezařazené ve schváleném plánu, neregistrované nebo bez schválené projektové a rozpočtové dokumentace, popřípadě jiné závady, které ohrožují plnění plánu geologických prací, oznámí tuto skutečnost orgánu nadřízenému provádějící organizaci a v závažnějších případech ministerstvu státní kontroly nebo jiným orgánům příslušným podle povahy případu. Oznámení se podává i tehdy, jestliže neplánované práce byly dodatečně do plánu zařazeny.

(2)

Státní banka československá je oprávněna použít sankcí, vyplývajících z předpisů o financování nebo úvěrování 12 vůči té organizaci, u níž zjistí závažné porušení této vyhlášky.

Č Á S T P Á T Á

Ustanovení závěrečná (§ 25-28)

§ 25

Organizace řízené národními výbory

Práva a povinnosti, příslušející podle této vyhlášky ministerstvům (ústředním orgánům), vykonávají na úseku hospodářství spravovaného národními výbory krajské národní výbory.

§ 26

Povolování výjimek

Výjimku z této vyhlášky může ze závažných důvodů povolit:

a)

z ustanovení části první a druhé Ústřední geologický úřad v dohodě s ministerstvem financí,

b)

z ustanovení části třetí a čtvrté ministerstvo financí.

§ 27

Ustanovení zrušovací

Zrušují se:

1.

vyhláška Vládního výboru pro geologii a ministerstva financí č. 186/1956 Ú. l., o plánování, projektování, rozpočtování a financování geologických prací,

2.

vyhláška ministra financí č. 241/1955 Ú. l., o fakturování a placení stavebně montážních a geologickoprůzkumných prací, dodávek strojů a zařízení, jakož i generálních oprav, ve znění vyhlášky ministra financí č. 126/1956 Ú. l., pokud se vztahuje na geologické práce,

3.

vyhláška ministra financí č. 172/1956 Ú. l., o zjednodušeném fakturování drobných dodávek zboží a prací a o poplatku z prodlení a penále, pokud se vztahuje na geologické práce,

4.

předpisy o financování a kontrole geologických prací a o úvěrování hospodářských geologických organizací Investiční bankou, o financování nákladů na geologické práce, prováděné těžebními podniky a o sestavování projektů a rozpočtů geologických prací. 13

§ 28

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1961.

Náměstek ministra financí:

Dvořák v. r.

Předseda

Ústředního geologického úřadu:

Suchopa v. r.



Poznámky pod čarou:

Vyhláška Státního úřadu plánovacího č. 298/1952 Ú. l., o zasílání dokladů Geologickému fondu.

Vyhláška Ústředního geologického úřadu č. 23/1961 Sb., kterou se vydávají základní podmínky dodávky geologickoprůzkumných prací.

Předepsané vzory budou otištěny ve Věstníku ministerstva financí.

Předepsané vzory budou otištěny ve Věstníku ministerstva financí.

Např. Směrnice ministerstva financí pro financování některých nákladů hospodářských organizací státního socialistického sektoru a pro rozpočtování a financování některých výdajů rozpočtových organizací z 15. července 1960 čj. 117/35 000/60 (Věstník ministerstva financí č. 13 – 14/1960).

Vládní nařízení č. 81/1958 Sb., o správě národního majetku a vyhláška ministerstva financí č. 205/1958 Ú. l., kterou se provádí vládní nařízení o správě národního majetku ve znění vyhlášky č. 133/1960 Sb.

Předepsaný vzor bude otištěn ve Věstníku ministerstva financí.

Předepsaný vzor bude otištěn ve Věstníku ministerstva financí.

Směrnice Státní banky československé č. 170/1956 Ú. l., o platebním a zaúčtovacím styku.

Vyhláška ministra financí č. 372/1953 Ú. l., o příkazech k vybrání.

Vyhláška ministra financí č. 372/1953 Ú. l., o příkazech k vybrání.

Zákon č. 69/1958 Sb., o hospodářských vztazích mezi socialistickými organizacemi.

Vyhláška generálního ředitele Státní banky československé č. 142/1960 Sb., o poskytování provozních úvěrů a uplatňování sankcí.

Směrnice ministerstva financí čj. 112/116 630/56 z 18. prosince 1956, směrnice ministerstva financí čj. 113/152 336/58 ze 4. srpna 1958 (Věstník ministerstva financí č. 9/1958), směrnice Vládního výboru pro geologii čj. 43 466 332/57 z 21. května 1957.

Poznámky pod čarou:
1

Vyhláška Státního úřadu plánovacího č. 298/1952 Ú. l., o zasílání dokladů Geologickému fondu.

2

Vyhláška Ústředního geologického úřadu č. 23/1961 Sb., kterou se vydávají základní podmínky dodávky geologickoprůzkumných prací.

3

Předepsané vzory budou otištěny ve Věstníku ministerstva financí.

4

Např. Směrnice ministerstva financí pro financování některých nákladů hospodářských organizací státního socialistického sektoru a pro rozpočtování a financování některých výdajů rozpočtových organizací z 15. července 1960 čj. 117/35 000/60 (Věstník ministerstva financí č. 13 – 14/1960).

5

Vládní nařízení č. 81/1958 Sb., o správě národního majetku a vyhláška ministerstva financí č. 205/1958 Ú. l., kterou se provádí vládní nařízení o správě národního majetku ve znění vyhlášky č. 133/1960 Sb.

6

Předepsaný vzor bude otištěn ve Věstníku ministerstva financí.

7

Předepsaný vzor bude otištěn ve Věstníku ministerstva financí.

8

Směrnice Státní banky československé č. 170/1956 Ú. l., o platebním a zaúčtovacím styku.

9

Vyhláška ministra financí č. 372/1953 Ú. l., o příkazech k vybrání.

10

Vyhláška ministra financí č. 372/1953 Ú. l., o příkazech k vybrání.

11

Zákon č. 69/1958 Sb., o hospodářských vztazích mezi socialistickými organizacemi.

12

Vyhláška generálního ředitele Státní banky československé č. 142/1960 Sb., o poskytování provozních úvěrů a uplatňování sankcí.

13

Směrnice ministerstva financí čj. 112/116 630/56 z 18. prosince 1956, směrnice ministerstva financí čj. 113/152 336/58 ze 4. srpna 1958 (Věstník ministerstva financí č. 9/1958), směrnice Vládního výboru pro geologii čj. 43 466 332/57 z 21. května 1957.