I. | Standardní činnosti výchovného poradce |
I.I. | Poradenské činnosti: 1. | Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména: a) | koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství - kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka, | b) | základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků, | c) | individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem, | d) | poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem, | e) | spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy, | f) | zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích krajských poboček Úřadu práce České republiky a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek, | g) | poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám. |
| 2. | Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření v 1. stupni. | 3. | Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních. | 4. | Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. | 5. | Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků. | 6. | Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona. |
|
I.II. | Metodické a informační činnosti 1. | Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy: a) | v otázkách kariérového rozhodování žáků, | b) | s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické podpory, | c) | s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, | d) | s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů, | e) | v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky. |
| 2. | Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy. | 3. | Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod. | 4. | Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy. | 5. | Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízení v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům. | 6. | Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů. | 7. | Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření. |
|
II. | Standardní činnosti školního metodika prevence |
II.I. | Metodické a koordinační činnosti 1. | Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy. | 2. | Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu axenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování. | 3. | Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování. | 4. | Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. | 5. | Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání. | 6. | Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti. | 7. | Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování. | 8. | Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování. | 9. | Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů. | 10. | Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření. |
|
II.II. | Informační činnosti 1. | Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy. | 2. | Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností. | 3. | Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků. | 4. | Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení. | 5. | Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence. |
|
II.III. | Poradenské činnosti 1. | Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli. | 2. | Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole. | 3. | Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními. |
|
III. | Standardní činnosti školního psychologa 1. | Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence. | 2. | Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci. |
|
III.I. | Diagnostika a depistáž 1. | Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání. | 2. | Depistáž specifických poruch učení v základních a středních školách. | 3. | Diagnostika při vzdělávacích a výchovných problémech žáků. | 4. | Depistáž a diagnostika nadaných dětí. | 5. | Zjišťování sociálního klimatu ve třídě. | 6. | Screening, ankety, dotazníky ve škole. |
|
III.II. | Konzultační, poradenské a intervenční práce 1. | Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření prvního stupně, zejména pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory a vedení. | 2. | Péče o žáky, kterým jsou poskytována podpůrná opatření druhého až pátého stupně, zejména pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu a vedení. | 3. | Individuální případová práce se žáky v osobních problémech, zejména konzultace a vedení. | 4. | Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce. | 5. | Prevence školního neúspěchu žáků, zejména náprava a vedení. | 6. | Kariérové poradenství u žáků. | 7. | Techniky a hygiena učení pro žáky. | 8. | Skupinová a komunitní práce s žáky. | 9. | Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod. | 10. | Podpora spolupráce třídy a třídního učitele. | 11. | Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání. | 12. | Konzultace se zákonnými zástupci při vzdělávacích a výchovných problémech dětí. | 13. | Podpora tolerantního a multikulturního prostředí ve škole a školském zařízení. | 14. | Podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání. |
|
III.III. | Metodická práce a vzdělávací činnost 1. | Participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání. | 2. | Metodická podpora při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. | 3. | Metodická pomoc třídním učitelům. | 4. | Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky, konzultace a metodické vedení. | 5. | Účast na pracovních poradách školy. | 6. | Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole, zejména výchovného poradce, školního metodika prevence a třídních učitelů. | 7. | Koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními. | 8. | Metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu. | 9. | Besedy a osvěta zákonným zástupcům. | 10. | Prezentační a informační činnost. | 11. | Participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole. |
|
IV. | Standardní činnosti školního speciálního pedagoga 1. | Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence. | 2. | Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci. |
|
IV.I. | Diagnostika a depistáž 1. | Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště. | 2. | Vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a zařazení do vhodného preventivního, zejména stimulačního, nebo intervenčního programu. | 3. | Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče. | 4. | Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory v rámci školy a mimo ni a stanovené druhu, rozsahu, frekvence, a trvání intervenčních činností. | 5. | Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka, zejména shromažďování údajů o žákovi, včetně anamnézy rodinné a osobní, dále speciálně pedagogická diagnostika, zejména při vzdělávacích problémech žáků, pro navazující intervence ve školním prostředí, speciálně pedagogická diagnostika předpokladů pro čtení, psaní, počítání, předpokladů rozvoje gramotnosti, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení. | 6. | Speciálně pedagogická a etopedická diagnostika při výchovných problémech, stanovení intervenčního přístupu v rámci školy i mimo ni, dle potřeb, možností a profilace školy. | 7. | Screening, ankety, dotazníky ve škole týkající se speciálních vzdělávacích potřeb a rizika vzniku speciálních vzdělávacích potřeb. |
|
IV.II. | Konzultační, poradenské a intervenční práce 1. | Intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory. | 2. | Dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti; se žákem s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb. | 3. | Dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti; se skupinami žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb. | 4. | Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory u žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb ve spolupráci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř i vně školy. | 5. | Průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u žáků, dle potřeby navržení a realizace úprav. | 6. | Preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu/výchovných problémů s uplatněním speciálně pedagogických/etopedických přístupů. | 7. | Participace na kariérovém poradenství - volba vzdělávací dráhy žáka, individuální provázení žáka. | 8. | Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů. | 9. | Individuální konzultace pro rodiče, zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči žáka/zákonnými zástupci. | 10. | Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb a rizika vzniku speciálně vzdělávacích potřeb. | 11. | Speciálně pedagogické přístupy při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí. | 12. | Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení. |
|
IV.III. | Metodické, koordinační a vzdělávací činnosti 1. | Příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na škole. | 2. | Metodická pomoc třídním učitelů při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb. | 3. | Metodické činnosti pro další pedagogické pracovníky školy - specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně speciálních vzdělávacích potřeb, návrhy metod a forem práce se žáky - jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů. | 4. | Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb a rizika jejich vzniku. | 5. | Kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby. | 6. | Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb. | 7. | Participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb. | 8. | Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole. | 9. | Besedy a osvěta zejména zákonným zástupcům. |
|