199/2011 Sb. znění účinné od 30. 7. 2011 do 31. 8. 2012
§ 1 Předmět úpravy (1) Tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy Evropské unie a upravuje z hlediska ochrany ovzduší
a) požadavky na kvalitu paliv používaných na plavidlech vnitrozemské plavby a plavidlech námořní plavby, která plují pod vlajkou České republiky, požadavky na odběr vzorků lodních paliv a ověřování jejich kvality, způsob a termín ohlašování údajů o obsahu síry v těchto palivech,
b) osvědčování kvality lodních paliv.
(2) Tato vyhláška se nevztahuje na použití lodních paliv
a) ve výzkumu a testování,
b) určených k přepracování před jejich konečným spálením,
c) pro další zpracování v rafinérském průmyslu,
d) v plavidlech důležitých pro zajištění bezpečnosti plavidel nebo záchranu života na moři,
e) v nezbytných situacích z důvodu poškození plavidla nebo jeho vybavení za předpokladu, že po vzniku škody jsou přijata odpovídající opatření k zabránění nadměrným emisím nebo jejich minimalizování, a
f) na plavidlech, která používají schválené technologie snižování emisí.
§ 2 Základní pojmy Pro účely této vyhlášky se rozumí
a) lodním palivem jakékoliv kapalné palivo získané z ropy vhodné k použití na plavidle a paliva uvedená v příloze č. 1,
b) motorovou naftou jakékoliv lodní palivo, jehož hustota či viskozita odpovídá hodnotě hustoty či viskozity pro třídy DMB a DMC uvedené v příloze č. 1,
c) plynovým olejem jakékoliv lodní palivo, jehož hustota či viskozita odpovídá hodnotě hustoty či viskozity pro třídy DMX a DMA uvedené v příloze č. 1,
d) distributorem právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která uvádí jako první lodní palivo na trh,
e) uvedením na trh dodání nebo poskytnutí lodních paliv třetím osobám k použití na plavidle kdekoli na výsostném území České republiky s výjimkou dodání nebo poskytnutí lodních paliv k vývozu v zásobnících plavidel.
§ 3 Požadavky na kvalitu lodních paliv (1) Obsah síry v lodních palivech, která se používají na plavidlech námořní plavby podle § 1 odst. 1 písm. a), může být při plavbě v Baltském moři a v jeho přístavech a v Severním moři a v jeho přístavech nejvýše 1,5 % hmotnostních. Obsah síry v lodních palivech, která se používají na plavidlech námořní plavby na ostatních mořích, se řídí ustanovením přílohy VI Mezinárodní úmluvy o zabránění znečišťování z lodí z roku 1973 (MARPOL) včetně Protokolu 1978 k této úmluvě.
(2) Obsah síry v lodním plynovém oleji uvedeném na trh Evropské unie na území České republiky nesmí překročit 0,001 % hmotnostních.
(3) Obsah síry v lodních palivech používaných
a) vnitrozemskými plavidly nesmí překročit 0,001 % hmotnostních,
b) plavidly námořní plavby v přístavech členských států Evropské unie nesmí překročit 0,1 % hmotnostních․
(4) Přechod provozu na požadované lodní palivo u plavidel námořní plavby se uskuteční co nejdříve po připlutí plavidla do přístavu členské země Evropské unie a případná změna na původní lodní palivo se uskuteční co nejpozději před jeho odplutím.
(5) Ustanovení odstavců 3 a 4 se nevztahují na případ, kdy se plavidlo podle zveřejněného jízdního řádu v místě stání nezdržuje déle než 2 hodiny nebo v místě stání vypne všechny motory a po celou dobu odebírá elektrickou energii ze břehu.
§ 4 Odběr vzorku a ověřování kvality lodních paliv (1) Odběr vzorku za účelem ověřování kvality lodních paliv zabezpečuje distributor. Odebírání vzorků provádí v souladu s postupy podle přílohy č. 2.
(2) Provedení analýzy vzorku lodního paliva odebraného podle odstavce 1 se zajišťuje postupy podle příloh č. 1 a 2 a její výsledky jsou evidovány.
(3) Sledování obsahu síry v lodních palivech uvedených poprvé na trh České republiky, který zabezpečuje Česká obchodní inspekce, se provádí průběžně odběrem vzorků lodních paliv u distributora. Analýzy odebraných vzorků za účelem sledování kvalitativních ukazatelů lodních paliv jsou prováděny akreditovanou osobou, která o výsledku provedené analýzy vystaví příslušný protokol.
(4) Postupy ověřování kvality lodních paliv používaných na plavidlech námořní plavby jsou stanoveny Mezinárodní úmluvou o zabránění znečišťování z lodí z roku 1973 (MARPOL) včetně Protokolu 1978 k této úmluvě a jsou kontrolovány orgány pobřežních států.
§ 5 Osvědčování kvality lodních paliv (1) Doklad osvědčující kvalitu lodních paliv (dále jen „osvědčení“) je vystavován distributorem a je součástí každé dodávky lodního paliva. Součástí osvědčení o kvalitě lodního paliva je také zapečetěný vzorek dodávaného paliva.
(2) Osvědčení o kvalitě lodního paliva obsahuje
a) jde-li o právnickou osobu, identifikační údaje distributora, obchodní firmu, právní formu, adresu sídla, identifikační číslo, bylo-li přiděleno; jde-li o podnikající fyzickou osobu, jméno, popřípadě jména a příjmení, identifikační číslo, bylo-li přiděleno, datum narození a adresu místa trvalého pobytu nebo adresu bydliště, popřípadě místo podnikání u osob, které nejsou občany České republiky,
b) druh lodního paliva, jeho výrobní označení a kód kombinované nomenklatury,
c) prohlášení o splnění požadavků stanovených pro lodní palivo touto vyhláškou a příslušnými technickými normami s uvedením skutečného obsahu síry, datum poslední kontroly kvality a identifikační údaje o laboratoři, která provedla rozbor,
d) hmotnost dodávky lodního paliva,
e) datum nakládky lodního paliva a
f) jméno a příjmení osoby, která osvědčení k lodnímu palivu vystavila, a datum vystavení tohoto osvědčení.
§ 6 Ohlašování údajů o obsahu síry v lodních palivech Údaje o množství a obsahu síry v lodních palivech jsou každoročně oznamovány distributorem Ministerstvu životního prostředí v termínu do 31. března za uplynulý kalendářní rok podle bodu 2 přílohy č. 3.
§ 7 Zrušovací ustanovení Vyhláška č. 455/2006 Sb. , o stanovení požadavků na kvalitu paliv používaných pro vnitrozemská a námořní plavidla z hlediska ochrany ovzduší, se zrušuje.
§ 8 Účinnost Tato vyhláška nabývá účinnosti patnáctým dnem ode dne jejího vyhlášení.
Ministr:
Mgr. Chalupa v. r.
Příloha č. 1 k vyhlášce č. 199/2011 Sb. POŽADAVKY NA KVALITU LODNÍCH PALIV Kvalitativní ukazatel
Třída lodního paliva
DMX
DMA
DMB
DMC
Hustota při 15°C ČSN EN ISO 3675 nebo ČSN EN ISO 12185
-
< 890,0 kg.m-3
< 900,0 kg.m-3
< 920,0 kg.m-3
Viskozita při 40°C ČSN EN ISO 3104
1,40 - 5,50 mm2 .s-1
1,50 - 6,0 mm2 .s-1
< 11,00 mm2 .s-1
< 14,00 mm2 .s-1
Bod vzplanutí ČSN EN ISO 2719
>43°C
>60°C
>60°C
>60°C
Bod tuhnutí (horní) ČSN ISO 3016
- v zimním období
- letním období
-
-
<-6°C
<-0°C
<0°C
<6°C
<0°C
<6°C
Cetanový index ČSN EN ISO 4264
>45
>40
>35
-
Karbonizační zbytek ČSN EN ISO 10370 (mikrometoda, 10% obj destilačního zbytku)
< 0,30 % hm
< 0,30 % hm
< 0,30 % hm
< 0,30 % hm
Karbonizační zbytek
Obsah popela ČSN EN ISO 6245
<0,01 %hm
<0,01 %hm
<0,01 %hm
<0,01 %hm
Obsah úsad
ČSN EN ISO 3735
-
-
< 0,07 % hm
-
Celkový obsah úsad ISO 10307-1
-
-
-
<0,1
Obsah vody ISO 3733
-
-
0,30 % hm
0,30 % hm
Obsah vanadu ČSN EN ISO 14597
-
-
-
< 100 mg.kg-1
Součet obsah hliníku a křemíku ISO 10478
-
-
-
< 25 mg.kg-1
Příloha č. 2 k vyhlášce č. 199/2011 Sb. ODBĚR VZORKŮ A POSTUPY ANALÝZ VZORKŮ LODNÍCH PALIV (1) Odběr vzorků ke splnění požadavků § 4 k získání reprezentativního vzorku se provádí postupy podle ČSN EN ISO 3170 (65 6005) Kapalné ropné výrobky - ruční odběr vzorků. Odběr vzorků musí být ve smyslu uvedené normy ověřen na výskyt systematických chyb.
(2) Postupy analýz vzorků:
a) Referenční metodou pro stanovení obsahu síry v lodních palivech je ČSN EN ISO 8754 (65 6035) Ropné výrobky - Stanovení obsahu síry - Metoda rentgenové fluorescence s rozptylem energie a ČSN EN ISO 14596 Ropné výrobky, stanovení síry - dlouhovlnná disperzní rentgenová fluorescenční spektrometrie
b) Rozhodčí metodou pro stanovení obsahu síry v lodních palivech je ČSN EN ISO 14596 Ropné výrobky, stanoveni síry - dlouhovlnná disperzní rentgenová fluorescenční spektrometrie.
c) Statistická interpretace ověřování obsahu síry v lodních palivech bude v souladu s ČSN EN ISO 4259 Ropné výrobky - Stanovení a využití údajů shodnosti ve vztahu ke zkušebním metodám.
Příloha č. 3 k vyhlášce č. 199/2011 Sb. INFORMACE O KVALITĚ LODNÍCH PALIV 1. Identifikační údaje distributora, který jako první uvádí lodní palivo na trh podle § 5 této vyhlášky
2. Údaje o množství a obsahu síry v lodním palivu a o výsledcích analýz provedených podle § 4 odst. 2
Vykazovaný rok
Druh lodního paliva
Obsah síry v palivu
Údaje o množství
Údaje o výsledcích analýz
Množství v t/rok výroba
Množství v t/rok dovoz3)
Množství v
t/rok distribuce4)
Počet odebraných vzorků
Minimální obsah síry v % hm
Maximální obsah síry v % hm
Motorová nafta DMB
max. 0,001 %hm1)
max. 0,1 %hm2)
Motorová nafta DMC
max. 0,001 %hm1)
max. 0,1 %hm2)
Plynový olej DMA
max. 0,001 %hm1)
max. 0,1 %hm2)
Plynový olej DMX
max. 0,001 %hm1)
max. 0,1 %hm2)
Jiný druh paliva
max. 0,001 %hm1)
max. 0,1 %hm2)
1) Hmotnostní obsah síry v lodních palivech používaných vnitrozemskými plavidly
2) Hmotnostní obsah síry v palivech používaných plavidly námořní plavby v přístavech členských států Evropské unie
3) Dodávky z dovozu ze zemí mimo území Evropské unie.
4) Dodávky z přeshraniční přepravy ze zemí Evropské unie za účelem distribuce na trhu České republiky.
3. Datum vystavení, příjmení a jméno osoby podle § 5 odst. 2 písm. a) a f).
Copyright © 2009 - 2023, Nakladatelství C. H. Beck