Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

15. 3. 2007, [Právní zpravodaj]
Z aktuálních nálezů Ústavního soudu ČR

Výběr z aktuálních nálezů Ústavního soudu České republiky přináší strukturovaný přehled z nejnovější rozhodovací činnosti ÚS, a to se zaměřením na širší souvislosti v odůvodnění nálezů, jak je vymezuje právní věta, a doplněn o vztah nálezů k právním předpisům a o poznámky k právním větám.

K výkladu ustanovení, jež upravují právo podávat pozměňovací návrhy k projednávanému návrhu zákona

Nález pléna Ústavního soudu

Plénum Ústavního soudu ve složení František Duchoň, Vojen Güttler, Pavel Holländer, Ivana Janů, Vladimír Kůrka, Dagmar Lastovecká, Jiří Mucha, Jan Musil, Jiří Nykodým, Pavel Rychetský, Miloslav Výborný, Eliška Wagnerová (soudce zpravodaj) a Michaela Židlická, rozhodlo dne 15. února 2007, sp. zn. Pl ÚS 77/06, o návrhu skupiny senátorů Senátu Parlamentu ČR, zastoupené advokátkou JUDr. K. Š., na zrušení části zákona č. 319/2001 Sb., která se stala součástí jeho přechodných ustanovení na základě zákona č. 443/2006 Sb., in eventum na zrušení části druhé zákona č. 443/2006 Sb., a to čl. II a čl. III., za účasti Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a Senátu Parlamentu ČR jako účastníků řízení, takto:

Výrok

Část druhá, a to čl. II a čl. III zákona č. 443/2006 Sb., kterým se mění zákon č. 319/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, se zrušuje dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů․

Vztah k předpisům

Zákon č. 319/2001 Sb., změna zákona o bankách

Zákon č. 443/2006 Sb., změna zákona o zrušení Fondu národního majetku a změna zákona o bankách

Zákon č. 21/1992 Sb., zákon o bankách

Právní věty

Vybočení z omezeného prostoru vyhrazeného pozměňovacím návrhům může nabýt povahy překročení intenzity daného návrhu, anebo povahy extenzivního překročení předmětu vymezeného návrhem zákona. První případ bývá U.S. doktrínou označován jako tzv. legislativní jezdci („legislative riders“), jejichž používání je v USA často a vzrušeně diskutováno, nicméně je považováno sice za nežádoucí, avšak ústavně konformní formu pozměňovacích návrhů. Od tohoto prvního případu je však nutné odlišit druhý případ, nazývaný „wild riders“ (tzv. divocí jezdci). V tomto případě jde o překračování kritérií testu uplatňovaného na základě tzv. germaneness rule, tj. pravidla úzkého vztahu. Jinými slovy jde o testování otázky, zda v konkrétním případě jde o řádný pozměňovací návrh anebo o návrh, pro který se v českém prostředí vžilo označení tzv. „přílepek“. V tomto případě se technikou pozměňovacího návrhu k návrhu zákona připojí úprava zcela jiného zákona, s legislativní předlohou nesouvisejícího.

Poslanecká sněmovna nerozpoznala, že předkládaný pozměňovací návrh nelze za takový z hlediska materiálního považovat. Ústavně konformní výklad ustanovení, jež upravují právo podávat pozměňovací návrhy k projednávanému návrhu zákona vyžaduje, aby pozměňovací návrh skutečně toliko pozměňoval předkládanou právní úpravu, tzn. v souladu s požadavky tzv. pravidla úzkého vztahu, podle kterého se pozměňovací návrh musí týkat téhož předmětu návrhu, který je v legislativním procesu právě projednáván, by daný pozměňovací návrh neměl vybočit z omezeného prostoru vyhrazeného pozměňovacím návrhům v podobě extenzivního překročení předmětu projednávaného návrhu zákona. Toto odpovídá dle názoru Ústavního soudu ústavně konformní interpretaci návětí ustanovení § 63 odst. 1 JŘPS. Tento požadavek však nebyl dle Ústavního soudu v daném případě splněn. Tím mj. došlo k porušení dělby moci, s důsledky pro principy tvorby souladného, přehledného a předvídatelného práva, které Ústavní soud již dříve spojil s atributy demokratického právního státu, dále k obcházení institutu zákonodárné iniciativy podle čl. 41 Ústavy ČR a porušení práva vlády vyjádřit se k návrhu zákona podle čl. 44 Ústavy ČR.

Po posouzení obsahu a účelu jak původního návrhu zákona, tak i předmětného pozměňovacího návrhu, dospěl Ústavní soud k závěru, že obsahy i účely obou zkoumaných předmětů se zásadně liší. Už z tohoto důvodu bylo třeba konstatovat, že předmětný pozměňovací návrh vybočil z omezeného prostoru vyhrazeného pozměňovacím návrhům. Jinými slovy je zřejmé, že šlo jen o tzv. pozměňovací návrh, který jím mohl být snad jen ve smyslu formálním, nikoli však ve smyslu materiálním.

Zákon ve formálním smyslu nelze v materiálním právním státu chápat jako pouhý nosič nejrůznějších změn prováděných napříč právním řádem. Materiálně nazíraný právní stát naopak vyžaduje, aby zákon byl jak z hlediska formy, tak co do obsahu předvídatelným konzistentním pramenem práva.

Požadavek předvídatelnosti zákona jako součást principu právního státu přestává být naplňován v okamžiku, kdy novelizace zákona je součástí jiného zákona ve formálním smyslu, jehož obsah s novelizovaným zákonem nijak nesouvisí. Orientace adresáta právní normy v právním řádu se tak bez použití přístrojů informačních technologií stává zcela nemožnou. Přitom je zřejmé, že bez možnosti používání těchto systémů se dnes již v právním řádu České republiky nelze vyznat, a tak se problematizuje uplatnění obecné zásady právní, podle které neznalost zákona neomlouvá. Právo se tak stává pro své adresáty zcela nepředvídatelné.

Poznámky

1)

Návrh skupiny senátorů obsahoval vůči rušeným ustanovením námitky jak formální, tak i obsahové. Obsahem napadených ustanovení se však Ústavní soud nezabýval, neboť k jejich zrušení musel přistoupit pro prokázané vady v legislativním procesu. Ústavní soud tedy nemohl ve svém rozhodnutí předjímat ústavně konformní řešení věcné problematiky, a to ani co do možnosti dalšího postupu zákonodárce, ani co do případné možnosti individuálních žalob.

2)

Aktuální nález vychází také z rozhodnutí Ústavního soudu Pl ÚS 21/01: „Za nežádoucí jev, nekorespondující se smyslem a zásadami legislativního procesu, je nutno označit situaci, kdy jedním zákonem jsou novelizovány zákony vzájemně obsahově bezprostředně nesouvisející, k čemuž dochází např. z důvodu urychlení legislativní procedury, a to začasté formou podaných pozměňovacích návrhů. Takový postup totiž neodpovídá základním principům právního státu, mezi které patří zásada předvídatelnosti zákona, jeho srozumitelnosti a zásada jeho vnitřní bezrozpornosti. Jestliže totiž jedním zákonem (ve formálním smyslu) je zasahováno do materie upravované několika zákony jinými a tyto zákony spolu nejsou obsahově a systematicky provázány, vzniká nezřídka značně nepřehledný právní stav, který princip předvídatelnosti, srozumitelnosti a vnitřní bezrozpornosti zákona již nerespektuje.“

3)

Ústavní soud vyjmenoval v nálezu posloupnost jednotlivých pojistek řádného zákonodárného procesu, které mají přijetí nekonzistentních předpisů zabránit. V první řadě je to předseda Poslanecké sněmovny, resp. předsedající. Jemu jsou při projednávání návrhů zákonů doručovány všechny návrhy včetně návrhů označených jako pozměňovací. Podle nálezu je jeho oprávněním i povinností posoudit, zda návrh označený jako pozměňovací návrh skutečně takovým návrhem je. Další pojistku představuje projednání návrhů zákona v Senátu. Dále přichází v úvahu využití práva prezidenta republiky vrátit přijatý zákon Poslanecké sněmovně. Pokud tyto pojistky selžou, zasáhne, za předpokladu řádně podaného návrhu, Ústavní soud.

4)

V souvislosti s faktem, že bez elektronických informačních systémů není již možné se v právním řádu ČR vyznat, upozornila soudkyně zpravodajka Eliška Wagnerová také na fakt, že § 13 zákona č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv předvídá, že územní samosprávné celky mají povinnost umožnit každému nahlížení do Sbírky zákonů. O povinnosti poskytnout každému přístup k informačnímu systému obsahujícímu úplné znění právních předpisů v elektronické podobě však zákon mlčí. K tomu lze dodat, že tak může být adresátům právní normy objektivně znemožněno, aby se, při vynaložení přiměřeného úsilí, seznámili s jejím obsahem.

5)

Ústavní soud odkázal na tezi V. Knappa, že „nezákonným způsobem zákon a ani jiný právní předpis vzniknout nemůže.“ Ta se v judikatuře ústavního soudu zhmotnila také v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 5/02: „Ústavní soud v řadě svých nálezů, dotýkajících se kontroly rozhodování orgánů veřejné moci, opakovaně vyložil zásady, pro které – mimo jiné též z hledisek znaků právního státu – je respekt k procesním (procedurálním) pravidlům nezbytný; stručně poznamenáno: ustálená rozhodovací praxe Ústavního soudu dovodila, že jen v procesně bezchybném procesu (ústavně souladném řízení) lze dospět k zákonnému a ústavně souladnému výsledku (rozhodnutí), a proto procesní čistotě rozhodovacího procesu (řízení) je nezbytné věnovat zvýšenou pozornost a poskytnout jí důraznou ochranu. Jestliže takto připomenuté zásady k ústavnosti řízení se vztahují před orgány veřejné moci a k jejich v něm vydaným rozhodnutím (ke stanovenému postupu ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod), není nijakého rozumného důvodu se od těchto zásad odchýlit ve věcech kontroly zákonodárného procesu a v něm přijatých aktů (právních norem), neboť, byť se rozhodovací proces v zákonodárné činnosti do jisté míry liší od rozhodovacích procesů v řízeních před jinými orgány veřejné moci – a v tomto smyslu jej lze chápat jako rozhodovací proces sui generis – vůdčí zásady rozhodování, v němž se dospěje ke konečnému výsledku, jsou v obou případech identické; nadto nelze ztrácet ze zřetele, že důsledky plynoucí ze zákonodárných aktů jsou pro svůj celospolečenský dopad zajisté významnější než je tomu v případech jednotlivých (vadných) rozhodnutí jiných orgánů veřejné moci. Vystupuje tedy – v zákonodárném procesu – do popředí požadavek stálosti, přesvědčivosti a nezbytnosti právních aktů, na nichž právní stát, a souvztažně také život občanů v něm, spočívá; takovýchto aktů, a také dosažení potřebné autority zákonodárných sborů nelze však dosíci jinak, než respektem k pravidlům (zásadám legislativní činnosti), které si ostatně Poslanecká sněmovna jako významný nositel zákonodárné moci pro tuto svou činnost zákonem sama stanovila.“

6)

V závěru nálezu Ústavní soud také naznačil, jakým způsobem bude problematiku tzv. legislativních přílepků posuzovat do budoucna. Nově vznikající právní normy, budou-li obsahovat srovnatelné vady v legislativním postupu, budou (opět za předpokladu řádného návrhu) rušeny. Pokud se týká právních norem platných již delší dobu, spojí Ústavní soud posuzování obdobných porušení zásad zákonodárného procesu s testem proporcionality, ve vazbě na principy ochrany oprávněné důvěry občanů v právo a na další ústavním pořádkem chráněné principy, základní práva, svobody a veřejné statky.

 

MICHAL SPÁČIL

tiskový mluvčí Ústavního soudu ČR