Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

15. 6. 2007, [Právní zpravodaj]
Z aktuálních nálezů Ústavního soudu

Výběr z aktuálních nálezů Ústavního soudu České republiky přináší strukturovaný přehled nejnovější rozhodovací činnosti ÚS, která by neměla uniknout pozornosti, a to se zaměřením na širší souvislosti odůvodnění nálezů, jak je vymezuje právní věta, doplněná o vztah nálezu k právním předpisům a poznámky k právním větám.

Výběr z aktuálních nálezů Ústavního soudu České republiky přináší strukturovaný přehled nejnovější rozhodovací činnosti ÚS, která by neměla uniknout pozornosti, a to se zaměřením na širší souvislosti odůvodnění nálezů, jak je vymezuje právní věta, doplněná o vztah nálezu k právním předpisům a poznámky k právním větám.

K důvodům rušení vyhlášek obcí Ústavním soudem

Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 44/06

Plénum Ústavního soudu ve složení Stanislav Balík, František Duchoň, Vlasta Formánková, Vojen Güttler, Pavel Holländer, Ivana Janů, Vladimír Kůrka, Dagmar Lastovecká, Jiří Mucha, Jan Musil, Jiří Nykodým, Pavel Rychetský, Miloslav Výborný, Eliška Wagnerová a Michaela Židlická rozhodlo o návrhu ministra vnitra České republiky, Mgr. F. B., na zrušení některých ustanovení obecně závazné vyhlášky obce T․ č. 3/2003, o ochraně veřejného pořádku na území obce T., za účasti obce T., takto:

Výrok

1.

Ustanovení čl. 2 odst. 2, čl. 2 odst. 4, čl. 3 odst. 2, 3, 4, 5 a 6 písm. a), b), c), d), e), f), g), h), i), j), l), m), n), o) a p), čl. 4, čl. 5 odst. 1, 2, 3, 6, 7, 8 a 9, čl. 6, čl. 8 odst. 2, čl. 9 odst. 4 a čl. 11 obecně závazné vyhlášky obce T. č. 3/2003, o ochraně veřejného pořádku na území obce T., se zrušují dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů.

2.

Návrh na zrušení čl. 9 odst. 1, 2 a 3 se zamítá.

 

Vztah k předpisům

Ústava České republiky

Listina základních práv a svobod

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)

Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích

Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích

Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů

Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů

Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší)

Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)

Právní věty:

Pokud ukládá obecně závazná vyhláška adresátům povinnosti a stanoví omezení bez zákonného podkladu nebo pokud pouze parafrázuje ustanovení jiných právních předpisů, nemůže sloužit k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku tak, jak to předpokládá zákon o obcích.

Obec je při výkonu samostatné působnosti (a v jejím rámci i při vydávání obecně závazných vyhlášek), do které patří též péče o ochranu veřejného pořádku, limitována mezemi, které stanoví ústava (čl. 104 odst. 3 Ústavy ČR) a zákon [§ 35 odst. 3 písm. a) zákona o obcích]. Ukládat vyhláškou občanům jednostrannými příkazy a zákazy povinnosti smí obec jen na základě a v mezích zákona, neboť je vázána čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR a čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod. Při vydávání obecně závazných vyhlášek nesmí překročit meze své samostatné působnosti stanovené zákonem. Zastupitelstva obcí při vydávání obecně závazných vyhlášek také musí respektovat stávající právní úpravu, tedy existenci zákonů, jakožto norem vyšší právní síly, a nejsou oprávněna právní vztahy takto upravené regulovat obecně závaznou vyhláškou odlišným způsobem.

Smyslem zmocňovacího ustanovení § 10 zákona o obcích je, aby obec upravovala obecně závaznou vyhláškou záležitosti, které nejsou podle své povahy upraveny zvláštními předpisy jako výkon státní správy a které jsou současně záležitostmi místního významu. V případě, že by obec upravila již zákonem jednou upravené vztahy, nešlo by o pouhé superfluum k zákonné úpravě.

Zvláštní zákonná úprava zpravidla obsahuje i způsoby kontroly dodržování stanovených pravidel a s tím související sankční pravidla. Obec by inkorporováním zákonného pravidla do obecně závazné vyhlášky obce rozšiřovala svou sankční působnost, neboť porušení pravidla stanoveného touto obecně závaznou vyhláškou by mohla samostatně sankcionovat.

Poznámky:

1)

Počet návrhů na zrušení obecních vyhlášek, podaných k Ústavnímu soudu, vykazuje trvalý růst. V loňském roce se jednalo o více než sedminásobek podání proti roku 2001. Novelou zákona o Ústavním soudu, účinnou od 1. července 2006, byl dále rozšířen okruh subjektů oprávněných takový návrh podat (nově přibyl „ředitel krajského úřadu, jde-li o návrh na zrušení nařízení obce za podmínek stanovených v zákonu o obcích“).

2)

Duplikování již existujících právních předpisů obecními vyhláškami je jednou z nejčastějších příčin rušení vyhlášek Ústavním soudem. Vyhláška obce nemůže upravovat otázky, které jsou vyhrazeny pouze zákonu, ani záležitosti, které jsou již upraveny předpisy práva veřejného nebo soukromého. Pouhé „převyprávění“ zákonů, které jsou spjaty s výkonem státní správy, nemůže být obsahem vyhlášky, neboť cílem a funkcí vyhlášek je především samostatná správa záležitostí obce.

Vyhlášky často přesahují do sféry upravené především zákonem o přestupcích, dále zákonem o obecních komunikacích, zákonem o ochraně veřejného zdraví, zákonem o odpadech, zákonem o ochraně ovzdušívodním zákonem. Je možno vysledovat některé typické motivy, které se v jednotlivých vyhláškách často opakují, ve snaze regulovat oblasti vyhrazené zákonné úpravě.

Přestupkový zákon kopírují, případně s ním i kolidují, v obecních vyhláškách zejména předpisy o udržování čistoty v obci. Jmenovat lze odhazování nedopalků, smetí, papírů, obalů, zbytků jídla a jiných odpadků mimo odpadkové koše, odhazování krmiva pro zvířata a ptactvo, znečišťování splaškovými vodami a jinými závadnými a znečišťujícími látkami, znečištění způsobená chovanými zvířaty, skládání stavebních materiálů, vylepování plakátů, reklam, inzerátů, oznámení a jiných zpráv mimo vyhrazené plochy.

Poškozování a znečišťování porostů, zařízení a vybavení v zeleni zapovídá rovněž přestupkový zákon a také zákon o ochraně přírody a krajiny.

Zákaz provádění údržby a oprav motorových vozidel na určitých místech a problematika nakládání s vraky je komplexně řešena v zákoně o obecních komunikacích, stejně jako schůdnost chodníků a sankce za znečištění místních komunikací.

Použití látek, které by ohrozily zdravé životní prostředí při čištění ulic a jiných veřejných prostranství je obecně upraveno v zákoně o ochraně veřejného zdraví.

Ustanovení o zákazu spalování a jiného zneškodňování odpadů zasahuje do oblasti regulované zákonem o odpadech, zákonem o ochraně ovzdušívodním zákonem. Zákon o rostlinolékařské péči samostatnou působnost obce v této oblasti nepředpokládá.

Zákaz odhazovat hořící a doutnající předměty, rozdělávat a udržovat otevřené ohně je obsažen v předpisech regulujících podmínky požární ochrany a není v samostatné působnosti obce.

Zákaz stanovat a nocovat ve veřejné zeleni je přípustný, avšak jen za podmínky, že by se vztahoval jen na pozemky ve vlastnictví obce.

3)

Častou vadou vyhlášek je také nedostatečné, neurčité vymezení veřejného prostranství, na němž se povolují nebo zapovídají určité činnosti. Nezbytným rysem právně relevantního imperativu musí být jeho dostatečná určitost. Pokud je výkon některých činností zakázán nebo umožněn pouze na určitém území, je přesné vymezení tohoto území nezbytnou složkou právního příkazu. Vyhláška musí být koncipována tak, aby nemohlo dojít k rozdílným interpretacím rozsahu veřejného prostranství. Není přípustné, aby byl tento rozsah určen např. pouze demonstrativním výčtem, jako tomu bylo u rušené vyhlášky obce T., ale i v dalších případech.

4)

Obec může vydat vyhlášku pouze na základě výslovného zákonného zmocnění, jak vyplývá z Ústavy a Listiny základních práv a svobod. Základním předpisem pro vydávání vyhlášek je zákon o obcích, podle kterého obec může obecně závaznou vyhláškou ukládat povinnosti pouze v tam uvedených, přesně vymezených oblastech, anebo stanoví-li tak zvláštní zákon. Ve skutečnosti jde o notoriety, která by nevyžadovaly žádné další výklady Ústavního soudu, pokud by byly respektovány. V současné době se však počet vyhlášek, napadených pro některou z výše uvedených vad, pohybuje kolem dvou desítek ročně.

 

MICHAL SPÁČIL

tiskový mluvčí Ústavního soudu ČR