Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

10. 5. 2003, [Právní zpravodaj]
Nadační ústavy: podnět k budoucímu občanskému zákoníku

V návaznosti na přípravu nového českého občanského zákoníku je nutno legislativně vyřešit několik otázek, které se týkají právnických osob. Jedná se jednak o otázku vztahu obecné úpravy fundací a korporací v občanském zákoníku a zvláštní úpravy ve zvláštních zákonech, jednak o některé dílčí věci, mezi něž patří, krom jiného, i budoucí právní postavení ústavů soukromého práva.

KATEŘINA ADÁMKOVÁ, asistentka na Katedře občanského práva

Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně

IVO TELEC, docent občanského práva

na Právnické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a advokát

V návaznosti na přípravu nového českého občanského zákoníku je nutno legislativně vyřešit několik otázek, které se týkají právnických osob. Jedná se jednak o otázku vztahu obecné úpravy fundací a korporací v občanském zákoníku a zvláštní úpravy ve zvláštních zákonech, jednak o některé dílčí věci, mezi něž patří, krom jiného, i budoucí právní postavení ústavů soukromého práva.

Ústavy soukromého práva, mezi něž patří například i některé soukromé vysoké školy, mají dosud právní postavení obecně prospěšných společností, navzdor tomu, že povahově nejde o korporace. Nejsou tedy žádnými „společnostmi“. Dosud pro ně platí zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění zák. č. 208/2002 Sb. a zák. č. 320/2002 Sb. V uvažované legislativně politické koncepci nezbývá, než se s touto otázkou vypořádat, a to podle našeho právně politického názoru jinak, nežli odmítnutím tohoto typu právnických osob profuturo. Opačný postup lze považovat za přílišnou tvrdost a za zkrácení rozmanitosti druhů.

Soukromé nebo veřejné ústavy

Pracovní návrh obecné části budoucího občanského zákoníku1 setrvává u dělení na korporacefundace․ Od tohoto základního a tradičního, v podstatě římskoprávního, dělení se nijak neodchylujeme. Nicméně, s ohledem na dnešní obecně prospěšné „společnosti“, které ovšem nejsou korporacemi, protože nemají žádné členy nebo společníky, nýbrž pouze povinný majetkový vklad zakladatele, navrhujeme uvážit zakotvení zvláštního – v pořadí tedy třetího – typu fundací; a to vedle nadací a nadačních fondů.

Tímto třetím typem by byl nadační ústav. Půjde přitom o dosavadní obecně prospěšnou „společnost“, jakožto o – právně povahově správně – soukromoprávní ústav s prvotním majetkovým vkladem zakladatele. S možností vzniku této zvláštní formy fundací by tak bylo – v pozměněné podobě – počítáno i do budoucna. V podstatě se tak jen napravuje chyba českého zákonodárce z roku 1995, který nesprávně pojal tento fundační druh právnických osob soukromého práva.

V rámci uvažovaných tří typů fundací by nadace a nadační fond představovaly typ „pokladničky“, zatímco třetí typ, a to nadační ústav, by vystihoval typ „služby – činnosti“. Fundační typ „pokladničky“ je hospodářsky vhodné, a tím i právně účelné odlišit od typu „služby – činnosti“, a to s ohledem na jiné zacílení, které sebou může přinášet i jistá hospodářská rizika, která jsou již povahově spojena s každou službou, resp. činností. Právní formu nadačního ústavu by tak mohly nadále využívat např. školy, a to zejména soukromé, zvláště tehdy, jsou-li příjemcem státních dotací, jak o tom dnes hovoří například zákon o vysokých školách.

Typ nadačního ústavu vyjadřuje – stejně jako i dnešní právně nepovedený typ obecně prospěšné „společnosti“ – soukromoprávní obdobu veřejného, resp. Veřejnoprávního ústavu, jakým je dnes kupříkladu příspěvková organizace. Tak by byla v českém právu ústrojně zakotvena právní forma ústavu, a to jak ve formě soukromoprávní, tak i ve formě veřejnoprávní.2

Jistým pojmovým předchůdcem dnešních příspěvkových organizací byly veřejné ústavy. Výraz „ústav“ dodnes zůstal zachován v názvech řady příspěvkových organizací zřízených podle práva veřejného. Používán je i u některých právnických osob soukromého práva. Pojmové a slovní spojení „nadační ústav“ sleduje odlišení tohoto typu fundací například od ústavů v právní formě akciové společnosti aj.

Podobné řešení není nijak neobvyklé a lze se s ním porůznu setkávat i v některých cizích zemích. Ostatně podobné řešení existuje i na Slovensku, ačkoli se tam pojem „ústav“ ani jemu odpovídající slovenský výraz nepoužívá. Slovenské označení zní „nezisková právnická osoba“, ve zkratce „n. o.“, což je ovšem terminologicky nesprávné. Jde přitom o fundaci v typu ústavu, a to vedle slovenských nadací a slovenských neinvestičních fondů.

V německém právním okruhu bývají ústavy (Anstalten) pojímány jako druh fundací, resp. v některých případech obráceně, fundace jako druh ústavu. Právně teoretické názory a legislativní úpravy sice nejsou zcela sjednoceny, nicméně právní povaha, vydělující ústavy z korporací, je zřejmá.

Uvažovaný návrh sleduje překonání některých neústrojných zásahů do českého práva právnických osob z poloviny 90. let, které byly legislativně politicky provedeny pod vlivem nesprávně pochopené a neústrojně přenesené severoamerické soukromoprávní doktríny.

Legislativní návrh

Vycházíme-li z návrhu obecné části občanského zákoníku, jak byl zveřejněn v odborném tisku,3 legislativně technicky by se jednalo o vložení pododdílu 4 za § 296 s názvem „Nadační ústavy“ a o upravení přechodných a závěrečných ustanovení.

V části první, hlavě druhé, díl třetí za pododdíl 3 navrhujeme vložit pododdíl 4, který zní včetně nadpisu takto:

„Pododdíl 4: Nadační ústavy

§ 297

(1)

Nadační ústav je právnická osoba zřízená k účelu poskytování společensky nebo hospodářsky užitečných služeb (činností).

(2)

Služby poskytuje za předem stanovených a pro všechny uživatele stejných podmínek.

(3)

Hospodářský výsledek (zisk) nadačního ústavu nesmí být použit ve prospěch zakladatelů, členů jeho orgánů nebo zaměstnanců a musí být použit na poskytování užitečných služeb, pro které byl zřízen.

§ 298

Název nadačního ústavu musí obsahovat označení „nadační ústav“.

§ 299

(1)

Nadační ústav se zřizuje zakládací listinou nebo závětí.

(2)

Nadační ústav vzniká dnem zápisu do nadačního rejstříku.

§ 300

(1)

Kromě služeb, k jejichž poskytování byl nadační ústav zřízen, může vykonávati jiné činnosti („doplňková činnost“) za podmínky, že doplňkovou činností bude dosaženo účinnějšího využití majetku a zároveň tím nebude ohrožena kvalita, rozsah a dostupnost společensky nebo hospodářsky užitečných služeb.

(2)

Hospodářský výsledek po zdanění, vykázaný ke konci účetního období, smí nadační ústav použít pouze k dosahování statutárního účelu.

(3)

Předmět vkladu do nadačního ústavu nemusí splňovat předpoklad trvalého výnosu.

§ 301

Pro právní poměry nadačních ústavů se použijí obdobně ustanovení o nadačních fondech.“

Kromě toho, v části páté, hlavě druhé navrhujeme doplnit přechodná a závěrečná ustanovení o nový, zatím nečíslovaný, paragraf, který zní takto:

„§ …

(1)

Rejstříkový soud bez návrhu přepíše obecně prospěšné společnosti, zapsané v rejstříku obecně prospěšných společností ke dni účinnosti tohoto zákona, do nadačního rejstříku jako nadační ústavy.

(2)

Kde právní předpisy používají výraz obecně prospěšná společnost ve všech mluvnických pádech, rozumí se jím nadační ústav ve všech mluvnických pádech.“

Dodatek a závěr

Legislativně politicky by bylo nutno řešit též přechodná ustanovení, pokud jde o přeměnu dnešních obecně prospěšných tzv. společností na nadační ústavy. V zásadě se jedná jen o formální přeměnu, kterou by měl provést rejstříkový soud z moci úřední a na státní náklady ve stanovené zákonné lhůtě. Dosavadní rejstřík obecně prospěšných společností by byl zrušen a skutečnosti v něm zapsané by byly, po patřičných formulačních úpravách, bez návrhu soudem přepsány do nadačního rejstříku. Vnitřní členění nadačního rejstříku podle tří typů právnických osob v něm zapsaných by bylo řešeno podzákonně pouze v jednacím řádu.

Závěrem poukazujeme i na tu skutečnost, že československý a český obecně prospěšný sektor či také, jak se mu někdy říká, občanský sektor, doznal v průběhu 90. let kromě svého žádoucího obnovení též řadu legislativních zásahů, které nebyly pokaždé zcela ústrojné a účelné. Příležitost k jejich nápravě, kterou skýtá budoucí občanský zákoník, by proto měla a mohla být využita i v tomto směru. V našem případě se týká tzv. public-serving-organizations.



Poznámky pod čarou:

Viz Návrh obecné části občanského zákoníku. Justiční praxe, 50, 2002, č. 8, příl. s. I an. Návrh důvodové zprávy viz Justiční praxe, 50, 2002, č. 9, s. I an.

Blíže srv. Telec, I. Některé právní otázky České tiskové kanceláře. Právně pozitivistický příspěvek k teorii veřejných ústavů a mediálního práva. Časopis pro právní vědu a praxi, 8, 2000, č. 1, s. 68 an. Spolkové právo. 1. vyd. Praha : C. H. Beck 1998, s. 24 an. Dále viz literaturu tam uvedenou. Též viz Hurdík, J., Telec, I. Zákon o nadacích a nadačních fondech. Komentář. 1. vyd. Praha : C. H. Beck, 1998, s. 219 an.

Supra, pozn. 1.

Poznámky pod čarou:
1

Viz Návrh obecné části občanského zákoníku. Justiční praxe, 50, 2002, č. 8, příl. s. I an. Návrh důvodové zprávy viz Justiční praxe, 50, 2002, č. 9, s. I an.

2

Blíže srv. Telec, I. Některé právní otázky České tiskové kanceláře. Právně pozitivistický příspěvek k teorii veřejných ústavů a mediálního práva. Časopis pro právní vědu a praxi, 8, 2000, č. 1, s. 68 an. Spolkové právo. 1. vyd. Praha : C. H. Beck 1998, s. 24 an. Dále viz literaturu tam uvedenou. Též viz Hurdík, J., Telec, I. Zákon o nadacích a nadačních fondech. Komentář. 1. vyd. Praha : C. H. Beck, 1998, s. 219 an.

3

Supra, pozn. 1.