Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

5. 6. 2004, [Právní zpravodaj]
Nabývání tuzemských nemovitostí zahraničními osobami

ZDEŇKA SLAVÍKOVÁ, autorka se dlouhodobě zabývá právními aspekty devizového hospodářství

Dne 20. května prezident republiky podepsal novelu devizového zákona a zákona o privatizaci státní půdy, která obsahuje omezující pravidla pro nabývání tuzemských nemovitostí zahraničními osobami. Návrhy zákonů, které byly v legislativním procesu několikrát podstatně upraveny, byly nakonec schváleny Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR (4. května 2004) ve znění sněmovních pozměňovacích návrhů (sn. tisk 474/4), čili dolní komora nepřijala jeho upravenou senátní verzi (usn. Senátu č. 402).

Cílem vládního návrhu bylo promítnout do vnitrostátní legislativy liberálnější pravidla pro nabývání zemědělské půdy, lesů a objektů vedlejšího bydlení ve smyslu tzv. přechodných období, která platí od data vstupu ČR do EU. Vzhledem k tomu, že již přípravu i následné projednávání této „euronovely“ v Parlamentu ČR provázela řada zavádějících informací, je potřebné uvést nejenom rozbor změn provedených novelou, ale i její vztah k mezinárodním smluvním závazkům České republiky, na jejichž základě byla předmětná právní úprava připravována, resp. na základě nichž má platit i pro osoby z dalších čtyř států.

1. Závazky České republiky vyplývající ze Smlouvy o přistoupení k EU

Podle čl. 56 Smlouvy o založení ES (Kapitola 4 – Kapitál a platby) jsou zakázána všechna omezení volného pohybu kapitálu a plateb, a to jak mezi členskými státy, tak i vůči třetím zemím mimo EU. Česká republika má v této oblasti vyjednána dvě přechodná období, která jí umožňují zachovat si určitá omezení vůči zahraničním osobám, a to v délce 5 let u nabývání objektů vedlejšího bydlení a v délce 7 let u zemědělské půdy a lesů, ovšem s určitými výjimkami ve prospěch fyzických i právnických osob z EU.

Podle přílohy V (Kapitoly 2) Aktu o podmínkách přistoupení, který je nedílnou součástí Smlouvy o přistoupení ČR k EU (viz č. 44/ /2004 Sb.m.s. viz rámeček na s. 9), se tato omezení nesmí týkat:

u „objektů vedlejšího bydlení“

občanů Evropské unie, kteří bydlí1 v ČR, a

právnických osob z ostatních členských států EU, které jsou usazeny, mají pobočku nebo zastoupení v ČR;

u „zemědělské půdy a lesů“

právnických osob z ostatních členských států EU, které jsou usazeny, resp․ zapsány do rejstříku v ČR, a

občanů EU – samostatně hospodařících zemědělců, kteří se budou chtít usadit a bydlet v ČR; pro tyto podnikatele má platit stejný režim, jako pro české občany (doložka národního zacházení).

Současně pro ostatní, v Aktu o podmínkách přistoupení neuvedené osoby, a to jak z EU, tak ze třetích zemí, může nadále platit restriktivnější režim.

Kromě toho se ČR zavázala, že pokud jde o nabývání zemědělské půdy a lesů, v žádném případě nebude s občanem EU zacházet:

méně příznivě než ke dni podpisu Smlouvy o přistoupení nebo

s většími omezeními než se státním příslušníkem 3. země (doložka nejvyšších výhod).

2. Závazky České republiky vyplývající z dalších mezinárodních ujednání

Režim platný pro osoby z EU je třeba zároveň aplikovat i na osoby ze zemí Evropského sdružení volného obchodu (ESVO), které jsou členy Evropského hospodářského prostoru (EHP), konkrétně z Norska, Islandu a Lichtenštejnska, a to na základě Dohody o účasti České republiky v EHP,2 která vstoupila v platnost stejně jako Smlouva o přistoupení ČR k EU dne 1. 5. 2004. Protože však EHP není považován za hospodářskou unii, kde mohou platit zvýhodněná pravidla, aniž by to mělo vliv na naše další mezinárodně právní závazky, je nezbytné na základě specifické doložky nejvyšších výhod obsažené v Dohodě o vzájemné podpoře a ochraně investic mezi ČSFR a USA, podepsané dne 22. října 1991, poskytnout stejný režim i osobám ze Spojených států amerických.3

V této souvislosti je na místě připomenout, proč je tento nadstandardní režim vztažen pouze na USA, když má ČR v současné době uzavřené obdobné dohody s dalšími 74 státy. Obecně platí, že všechny dohody o ochraně a podpoře investic sice obsahují doložku národního zacházení a nejvyšších výhod, to znamená, že pro investice druhé smluvní strany musí platit stejná pravidla:

jako pro investice domácího investora (= doložka národního zacházení) nebo

investora z jiného smluvního státu (= doložka nejvyšších výhod);

zároveň se však u nich rozlišují dvě fáze ochrany investorů a jejich investic na území hostitelského státu a s tím pak souvisí i poskytovaný právní režim.

V rámci tzv. „předinvestiční fáze“ jde vůbec o možnost vstupu zahraničních investorů do určitého sektoru národní ekonomiky, kterou tyto smlouvy zpravidla neupravují; proto v naprosté většině dohod uzavřených ČR se přístup do sektorů národní ekonomiky řídí domácím zákonodárstvím, které může být ve vztahu k zahraničním investorům i diskriminační.

Pokud domácí zákonodárství umožní zahraničním investorům přístup do určitého sektoru ekonomiky, jde již o tak zvanou „poinvestiční fázi“; zde pak jednoznačně nastupuje závazek smluvní strany aplikovat na zahraniční podnikatele a jejich investice doložku národního zacházení a nejvyšších výhod.

Výjimku z uvedené smluvní praxe ČR představuje pouze Dohoda o vzájemné ochraně a podpoře investic s USA, kde je doložka národního zacházení a nejvyšších výhod garantována obecně, tedy již při přístupu do sektorů národní ekonomiky v rámci „předinvestiční fáze“. V příloze k této dohodě má ČR sice stanoveny 2 výjimky, a to u vlastnictví nemovitostí (a pojišťovnictví), ale pouze ve vztahu k doložce národního zacházení, nikoli však k doložce nejvyšších výhod.

Proto na základě této doložky nejvyšších výhod je ČR povinna uplatňovat při nabývání tuzemských nemovitostí na státní příslušníky a společnosti z USA stejná nadstandardní pravidla, která budou platit pro občany Islandu, Lichtenštejnska a Norska podle Dohody o účasti České republiky v EHP.4

 

AKT O PŘISTOUPENÍ Příloha V Kapitola 2 – VOLNÝ POHYB KAPITÁLU

1.

Odchylně od povinností vyplývajících ze smluv, na kterých je založena Evropská unie, může Česká republika po dobu pěti let ode dne přistoupení ponechat v platnosti pravidla stanovená devizovým zákonem č. 219/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o nabývání objektů vedlejšího bydlení státními příslušníky členských států, kteří nebydlí v České republice, a společnostmi zřízenými podle práva jiného členského státu, které ani nejsou usazeny, ani nemají pobočku nebo zastoupení na území České republiky.

2.

Odchylně od povinností vyplývajících ze smluv, na kterých je založena Evropská unie, může Česká republika po dobu sedmi let ode dne přistoupení ponechat v platnosti pravidla stanovená devizovým zákonem č. 219/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, a zákonem č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby, týkající se nabývání zemědělské půdy a lesů státními příslušníky členských států a společnostmi zřízenými podle práva jiného členského státu, které nejsou ani usazeny, ani zapsány do rejstříku v České republice. V žádném případě nesmí být v souvislosti s nabýváním zemědělské půdy a lesů se státním příslušníkem členského státu zacházeno méně příznivě než ke dni podpisu smlouvy o přistoupení nebo s většími omezeními než se státním příslušníkem třetí země.Na samostatně hospodařící zemědělce, kteří jsou státními příslušníky jiného členského státu a kteří se chtějí usadit a bydlet v České republice, se nebude vztahovat předchozí pododstavec ani jiné postupy než ty, které se vztahují na státní příslušníky České republiky. Obecné přezkoumání těchto přechodných opatření se uskuteční ve třetím roce po dni přistoupení. K tomuto účelu předloží Komise zprávu Radě. Rada může na návrh Komise jednomyslně rozhodnout o zkrácení nebo ukončení přechodného období uvedeného v prvním pododstavci.Bude-li dostatečně prokázáno, že po uplynutí přechodného období nastanou vážná narušení nebo hrozba vážných narušení trhu se zemědělskou půdou v České republice, rozhodne Komise na žádost České republiky o prodloužení přechodného období o nejvýše tři roky.Pramen: Akt o přistoupení

3. Nabývání nemovitostí podle devizového zákona

V novele devizového zákona došlo k nahrazení původního znění § 17 novým textem, který se však obsahově fakticky příliš neliší od předchozí právní úpravy.

 

3.1.

Nabývání zemědělských pozemků v soukromém vlastnictví

 

Podle nového odst. 1 v § 17 zemědělské pozemky (tj. pozemky, které tvoří zemědělský půdní fond nebo do něj náležejí a pozemky určené k plnění funkcí lesa) v soukromém vlastnictví5 mohou nabývat:

a)

tuzemci, s výjimkou osob uvedených v písm. c),

b)

cizozemci s českým státním občanstvím,

c)

cizozemci s průkazem o povolení k pobytu pro státního příslušníka členského státu Evropských společenství, pokud jsou evidování v evidenci zemědělských podnikatelů u příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností v tuzemsku podle zvláštního zákona (tj. zákon o zemědělství) a jejichž trvalý pobyt je alespoň 3 roky,

d)

ostatní cizozemci pouze ve specifických případech vyjmenovaných v bodech 1 až 8 (děděním, do společného jmění manželů, od příbuzného v řadě přímé atd.).

Původní vládní návrh, kde pod písm. c) bodem 1 bylo uvedeno „ostatní cizozemci pouze pokud jsou evidováni v evidenci zemědělských podnikatelů u příslušného krajského úřadu v tuzemsku podle zvláštního zákona6“, byl do této podoby upraven na základě poslaneckého návrhu – viz části vyznačené kurzívou v písm. a) a písm. c); tento poslanecký návrh však – podle mého názoru – nerespektoval ani obsah základních pojmů „tuzemec“ a „cizozemec“ definovaných v § 1 písm. b) a c) devizového zákona, ani doložku národního zacházení zakotvenou v Aktu o podmínkách přistoupení.

V rámci „ostatních cizozemců“ byli v tomto bodě vládního návrhu zahrnuti jak zemědělci s trvalým pobytem v ČR, tak i bez tohoto pobytu, pokud šlo o zemědělce z EU, a dále organizační složky zahraničních právnických osob, které ve schválené verzi nejsou uvedeny.

Podle definic základních pojmů v devizovém zákoně je:

„tuzemec“ právnická osoba se sídlem nebo fyzická osoba s trvalým pobytem na území ČR, a to bez ohledu na její státní příslušnost, a

„cizozemec“ naopak osoba, která výše uvedené podmínky nesplňuje – u fyzických osob nejde tedy o synonymum pro cizince, ale o osobu s přechodným pobytem resp. bez pobytu na území ČR.

K tomu poznamenávám, že občané EU, kterým bude vydán „Průkaz o povolení k pobytu pro státního příslušníka státu Evropských společenství“ (dále jen „Průkaz o povolení k pobytu v EU“), jsou z devizového hlediska jak tuzemci, tak cizozemci; záleží pouze na tom, zda mají v tomto průkaze vyznačen trvalý pobyt (= tuzemci) nebo přechodný pobyt (= cizozemci) resp. do vydání tohoto nového průkazu mohou mít takový pobyt vyznačen i v dokumentu vydávaném v předchozím období; rozhodující pro jejich oprávnění nabývat tuzemské nemovitosti je pouze fakt, zda mají takové povolení k pobytu.7

Díky tomuto neporozumění obsahu základních devizových pojmů obsahuje předmětné ustanovení schváleného poslaneckého pozměňovacího návrhu logická nedopatření, neboť:

v písm. a) jsou z kategorie tuzemců (= osob s trvalým pobytem) vyloučeni jako subkategorie cizozemci, kteří v ní vůbec nejsou zahrnuti, protože takový pobyt nemají,

v písm. c) se u těchto cizozemců (= osob s přechodným pobytem) vyžaduje pro nabývání zemědělských pozemků nejméně 3 roky trvalého pobytu (ten mají ale jen tuzemci!).

Vyplývá to ze skutečnosti, že v okamžiku rozhodnutí o udělení povolení k trvalému pobytu se osoba stane z devizového hlediska tuzemcem, přeřadí se tedy automaticky do kategorie osob uvedených pod písm. a); podle mého názoru tak nelze vzhledem k tomu ust. § 17 odst. 1 písm. c) v praxi aplikovat. Jinak řečeno, toto ustanovení pouze konstatuje, že „zaregistrovaný zemědělec občan EU, s povolením k přechodnému pobytu v České republice, zde nemůže nabývat zemědělskou půdu a lesy“.

Na základě uvedeného lze říci, že v pravidlech platných pro nabývání soukromé zemědělské půdy a lesů obsažených v devizovém zákoně nedošlo prakticky k žádným změnám, resp. zde byly doplněny pouze některé další výjimky uvedené pod písm. d); konkrétně jde o rozšíření oprávnění „ostatních cizozemců“ nabývat zemědělskou půdu a lesy ve specifických případech, a to do společného jmění manželů, z nichž pouze jeden je českým občanem, od příbuzných v řadě přímé (lze převádět v řadě vzestupné i sestupné), od sourozence, nebo jde-li o zemědělskou půdu a lesy, které tvoří funkční celek s nemovitou stavbou ve vlastnictví těchto cizozemců (viz body 3, 4 a 7).

Pro úplnost uvádím, že jsem se setkala i s pokusy o výklad písm. c) ve vztahu k písm. a) v tom smyslu, že cizozemec – občan EU se zapíše do evidence zemědělských podnikatelů, poté zažádá o povolení k trvalému pobytu a stane se tak sice tuzemcem, ale jakýmsi „čekatelem“, který po dobu 3 let nemá možnost nakupovat zemědělskou půdu a lesy.

V této souvislosti je vhodné zmínit navazující právní předpisy, tj. zákon o zemědělstvízákon o pobytu cizinců. V § 2e odst. 1 zákona o zemědělství, jsou stanoveny podmínky pro zápis do evidence zemědělských podnikatelů, kde je vedle věku, bezúhonnosti, právní a odborné způsobilosti, vyžadován i trvalý pobyt na území ČR a znalost českého jazyka; tyto dvě posledně jmenované náležitosti se však netýkají občanů EU, kteří nepotřebují mít při podání žádosti o registraci žádný typ pobytu v tuzemsku.

Na tento zákon pak navazuje zákon o pobytu cizinců, kde podle § 87c odst. 1 písm. b) má nárok na udělení povolení k trvalému pobytu každý občan EU, který podniká na území ČR, resp. z řady dalších zde uvedených důvodů, tzn. že na základě předložení osvědčení o registraci v evidenci zemědělských podnikatelů, může požádat občan EU o udělení povolení jak k přechodnému pobytu podle § 87a odst. 2 písm. b), tak i k trvalému pobytu.

Při uplatňování výše zmíněného výkladu v praxi by se občané EU, usídlení na území ČR, fakticky začali rozlišovat na tuzemce první a druhé kategorie. V 1. kategorii by byli zahrnuti ti, kteří zde podnikají na základě živnostenského oprávnění či zvláštních pro- fesních zákonů, jsou členy statutárních orgánů právnických osob apod., kteří by na základě svého trvalého pobytu v tuzemsku mohli nakupovat soukromou zemědělskou půdu a lesy zcela volně. A dále by zde byli občané EU – samostatně hospodařící zemědělci, jako tuzemci 2. kategorie, s diskriminačním zacházením spočívajícím v jejich omezení nakupovat zemědělskou půdu a lesy až po uplynutí 3leté lhaty. Přitom jde ale právě o ty osoby, kterým má být podle bodu 2/2 Aktu o podmínkách přistoupení zajištěn nadstandardní režim, resp. podle doložky národního zacházení pro ně mají platit stejné podmínky jako pro české občany, kteří mohou nabývat tyto nemovitosti bez omezení, a to ať už jsou v pozici tuzemců, či cizozemců.9

Navíc by zde měly nadstandardní režim i všechny osoby s trvalým pobytem v ČR (= tuzemci) z nečlenských států EU, na které se § 17 odst. 1 písm. c) také nevztahuje. V tom případě by zde ale vznikl rozpor i s doložkou nejvyšších výhod obsaženou rovněž v bodu 2/2 Aktu o podmínkách přistoupení, neboť tyto osoby by měly lepší zacházení než zemědělci z EU. Tuto skutečnost by zřejmě bylo velice problematické obhajovat tvrzením, že osoby ze třetích zemí mají stanovena přísnější pravidla pro získání trvalého pobytu v tuzemsku (viz hlava IV zákona o pobytu cizinců).

Tento sporný výklad se ovšem také nezabývá tím, že vnitrostátní legislativou nelze zřejmě stanovit omezení, např. podmínku 3letého trvalého pobytu pro občany EU tam, kde je ve Smlouvě zakotvena doložka národního zacházení.

 

3.2.

Nabývání ostatních nemovitostí

 

Podle Aktu o podmínkách přistoupení (bod 2/1 přílohy č. V) se má přechodné období týkat „objektů vedlejšího bydlení“. Protože český právní řád takový pojem nezná, novela devizového zákona v § 17 odst. 2 chápe jako objekty vedlejšího bydlení všechny druhy nemovitostí, s vyloučením pouze zemědělské půdy a lesů (viz § 17 odst. 1). Mezi objekty vedlejšího bydlení jsou tedy zahrnuty i nemovitosti určené k investiční či podnikatelské činnosti (např. kanceláře, provozovny, výrobní závody), které z hlediska účelu nejsou určené k bydlení.

Podle nového odst. 2 § 17 tak mohou tyto „ostatní nemovitosti“ nabývat:

a)

tuzemci,

b)

cizozemci s českým státním občanstvím,

c)

cizozemci – s průkazem o povolení k pobytu pro státního příslušníka členského státu ES,

d)

cizozemci – právnické osoby, které umístí v tuzemsku podnik nebo organizační složku podniku a jsou oprávněny v tuzemsku podnikat (zápis do obchodního rejstříku),

e)

ostatní cizozemci ve specifických případech vyjmenovaných v bodech 1 až 9 (děděním, do společného jmění manželů, od příbuzného v řadě přímé atd.).

Rozdíl mezi předchozí a novou právní úpravou zde spočívá pouze v tom, že se rozšiřuje možnost nabývat tento typ tuzemských nemovitostí také na občany EU s přechodným pobytem na území ČR, a dále – obdobně jako u odst. 1 – byly doplněny některé další výjimky uvedené v tomto odstavci pod písm. e); jde o specifické případy, kdy mohou „ostatní cizozemci“ nabývat do vlastnictví tyto nemovitosti (viz body 3, 4 a 8).

4. Nabývání státní privatizované půdy

Nová právní úprava se týká také státní privatizované půdy, protože do výčtu potencionálních nabyvatelů státní půdy od Pozemkového fondu ČR uvedených v § 4 odst. 1 zákona č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby, v platném znění, byli do písm. a) doplněni také občané EU, kteří se zapíší do evidence zemědělských podnikatelů a zároveň splní podmínku 3 let trvalého pobytu v ČR. Tato časová lhůta se ale nově vztahuje také na české státní občany, pro které v převážné většině případů nebude její splnění zřejmě činit problém; mohla by se však dotknout krajanů s českým občanstvím, kteří by hodlali přesídlit do ČR a měli zájem pracovat v zemědělství.

Také v tomto případě došlo ke změně původního vládního návrhu na základě poslaneckého pozměňovacího návrhu. Jeho smyslem zřejmě bylo do vnitrostátní legislativy zakotvit také 3letou ochrannou lhůtu, kterou si – na rozdíl od ČR – vyjednaly Estonsko, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Polsko a Slovensko; tyto země mají shodně v rámci přechodných období ve Smlouvě o přistoupení k EU zakotveno, že „na samostatně hospodařící zemědělce se nebude vztahovat omezení nabývat zemědělskou půdu a lesy, pokud mají zákonné bydliště a nepřetržitou činnost v zemědělství v dané zemi nejméně po dobu 3 let“. Tato úprava ovšem představuje zásah do dosavadních pravidel platných pro nabývání zemědělské půdy a lesů v tuzemsku, na jejichž základě byly dohodnuty podmínky pro přechodné období z hlediska přístupu zemědělců z EU do sektoru zemědělství v ČR.



Poznámky pod čarou:

Za občany EU bydlící v ČR se považují občané EU, kteří mají povolení k přechodnému pobytu nad 3 měsíce nebo trvalému pobytu (viz Hlava IVa Díl 1 a 2 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky, ve znění zákona č. 217/2002 Sb. a zákona č. 222/2003 Sb. – dále jen „zákon o pobytu cizinců“).

Viz čl. 4 odst. 1 a nový odst. v Příloze XII (Volný pohyb kapitálu) této Dohody – „Přechodné období: Použijí se přechodná opatření stanovená v přílohách Aktu o přistoupení ze dne 16. 4. 2003 pro Českou republiku (příloha V Kapitola 2)…“.

Sdělení ministerstva zahraničních věcí č 187/1993 Sb., o sjednání Dohody mezi Spojenými státy americkými a Českou a Slovenskou Federativní Republikou o vzájemné podpoře a ochraně investic.

Pokud se tedy dále hovoří o režimu platném pro občany a právnické osoby z EU při nabývání tuzemských nemovitostí, je tím třeba automaticky rozumět i osoby z Norska, Islandu, Lichtenštejnska a USA. Tento stav nemění ani Dodatkový protokol mezi Českou republikou a S pojenými státy americkými k předmětné dohodě mezi USA a ČSRF o vzájemné podpoře a ochraně investic, který byl dne 10. prosince 2003 podepsán v Bruselu, již schválen Parlamentem ČR.

Pro privatizaci státní půdy platí zákon č. 95/1999 Sb. v platném znění.

Podle přechodných ustanovení zákona č. 217/2002 Sb. bodů 3 a 4 musí požádat o výměnu průkazů do 180 dnů od účinnosti zákona.

Viz § 17 odst. 1 písm. a) a b).

Poznámky pod čarou:
1

Za občany EU bydlící v ČR se považují občané EU, kteří mají povolení k přechodnému pobytu nad 3 měsíce nebo trvalému pobytu (viz Hlava IVa Díl 1 a 2 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky, ve znění zákona č. 217/2002 Sb. a zákona č. 222/2003 Sb. – dále jen „zákon o pobytu cizinců“).

2

Viz čl. 4 odst. 1 a nový odst. v Příloze XII (Volný pohyb kapitálu) této Dohody – „Přechodné období: Použijí se přechodná opatření stanovená v přílohách Aktu o přistoupení ze dne 16. 4. 2003 pro Českou republiku (příloha V Kapitola 2)…“.

3

Sdělení ministerstva zahraničních věcí č 187/1993 Sb., o sjednání Dohody mezi Spojenými státy americkými a Českou a Slovenskou Federativní Republikou o vzájemné podpoře a ochraně investic.

4

Pokud se tedy dále hovoří o režimu platném pro občany a právnické osoby z EU při nabývání tuzemských nemovitostí, je tím třeba automaticky rozumět i osoby z Norska, Islandu, Lichtenštejnska a USA. Tento stav nemění ani Dodatkový protokol mezi Českou republikou a S pojenými státy americkými k předmětné dohodě mezi USA a ČSRF o vzájemné podpoře a ochraně investic, který byl dne 10. prosince 2003 podepsán v Bruselu, již schválen Parlamentem ČR.

5

Pro privatizaci státní půdy platí zákon č. 95/1999 Sb. v platném znění.

6
7

Podle přechodných ustanovení zákona č. 217/2002 Sb. bodů 3 a 4 musí požádat o výměnu průkazů do 180 dnů od účinnosti zákona.

9

Viz § 17 odst. 1 písm. a) a b).