Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

5. 1. 2005, [Právní zpravodaj]
Doručování soudních písemností jako jeden z problémů spravedlnosti

ALENA WINTEROVÁ

profesorka na Právnické fakultě UK v Praze

Dne 1. ledna 2005 nabyla účinnosti novela občanského soudního řádu1 provedená zákonem č. 555/2004 Sb. (dále pro účely tohoto článku „novela 555/2004“), která se, až na několik jiných drobností, věnuje výlučně doručování. Tématu doručování soudních písemností je věnován i následující článek.

Přes počáteční výtky na adresu zákonodárce je tento článek psán s dobrou vůlí přiblížit zájemcům novou úpravu a přispět tak k jejímu bezproblémovému praktickému uplatnění, o němž již předem mnozí pochybují. Za tuto nedůvěru a skepsi si může zákonodárce sám. Autorka článku však stále ještě ctí Ulpianovu zásadu lex dura sed lex a žádný jiný přístup nepovažuje za možný.

I. Východiska nové úpravy doručování

Již předchozí úprava doručování provedená zákonem č. 30/2000 Sb. – tzv. velkou novelou občanského soudního řádu – a další dílčí změna zákonem č. 151/2002 Sb., zavedla v civilním řízení obdobné pojetí. Proč se v praxi neosvědčilo, vysvětluje důvodová zpráva k novele 555/2004 takto: Předchozí novelou měl být nastolen stav, že při doručování soudních písemností poštou (jako nikoli jediným, ale stále ještě hlavním doručovatelem soudních písemností) se bude postupovat výlučně podle OSŘ a jednacího řádu pro soudy, tedy tak, jak to vyhovuje požadavkům justice. Zákon o poštovních službách (zák. č. 29/2000 Sb.) a zejména jeho prováděcí předpisy však přijaly úpravu dodávání poštovních zásilek, která s touto procesní úpravou nekorespondovala a právní úprava obsažená v OSŘ nebyla ani při doručování soudních písemností respektována. Tuto (netřeba zdůrazňovat, že tristní) situaci právě řeší novela 555/2004 přijatá po dohodě ministerstev spravedlnosti a informatiky. Nová úprava podle důvodové zprávy „nevylučuje, aby při doručování … bylo postupováno podle právních předpisů o dodávání poštovních zásilek, důsledně ovšem vyžaduje, aby doručování probíhalo podle úpravy obsažené v OSŘ. Základním východiskem … je skutečnost, že soudy nedávají jen své písemnosti k doručení, ale že také posuzují a rozhodují, zda doručení písemnosti adresátům proběhlo podle zákona. … Doručení písemnosti současně musí být jednoznačným způsobem dokladováno a musí být kdykoli v budoucnu ověřitelné, mj. též odvolacím nebo dovolacím soudem“․ Ač o tom důvodová zpráva nehovoří, mezi nerespektovaná ustanovení jistě patřilo ustanovení § 50c odst. 1 o tom, že právnickým osobám, správním úřadům a podobným institucím má být doručováno mimo dny pracovního klidu, zpravidla od 9 do 15 hodin a fyzickým osobám, zpravidla od 15 do 22 hodin, v odůvodněných případech i ve dnech pracovního klidu. Podobné ustanovení se v novele 555/2004 již neobjevuje, v tom směru tedy spravedlnost s informatikou prohrála. Ostatně dohodu obou resortů označil ministr Jaroslav Bureš v Senátu za „křehkou“ a „text lopotně vyjednaný“, čemuž nemáme důvod nevěřit.

II. Nová právní úprava doručování

Nová právní úprava doručování má nyní 29 nikoli stručných paragrafů (oproti šesti paragrafům v původním znění OSŘ z r. 1963 a oproti osmnácti paragrafům ve znění platném před novelou). To není dobrá zpráva. Rozsah je sice ovlivněn převzetím některých ustanovení z jednacího řádu pro soudy do zákona, ale také je dán prohlubováním podrobností, které částečně jsou, ale některé evidentně nejsou důsledkem dohody dvou ministerstev. Rozsah úpravy svědčí o stále větší byrokratizaci postupu. Však také obtížně připravená novela byla po přijetí Poslaneckou sněmovnou Senátem zamítnuta a teprve v novém hlasování PS přijata. Tyto peripetie však nemusí uživatele zákona příliš zajímat. Uživatele zákona zajímá, jaké odlišnosti nová úprava oproti předchozí úpravě obsahuje, jaké výhody (nevýhody) mu přinese a jak bude v praxi fungovat. A to tím spíše, že tato úprava doručování platí nejen pro civilní soudní řízení včetně konkurzního a vyrovnacího řízení, ale též pro soudní řízení správní (§ 42 odst. 5 SŘS).

Bude proto namístě se nejprve pokusit o stručný přehled věcných rozdílů dosavadní a nové úpravy.

 

Změny zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve 4. volebním období Poslanecké sněmovny (od roku 2002)

Aktuální stav k 31. prosinci 2004

Číslo

Krátký název

Typ tisku

Stav projednáváni

190/0

Vládní návrh zákona, kterým se mění obchodní zákoník

Vládní návrh zákona

Schváleno, 88/2003 Sb.

202/0

Vládní návrh zákona v souvislosti se správním. řádem

Vládní návrh zákona

Schváleno, 501/2004 Sb.

388/0

Novela z. - trestní zákon

Poslanecký návrh zákona

Vráceno

413/0

Novela z. o rodině

Poslanecký návrh zákona

Nepřijato

521/0

Novela z. o ochraně hospod. soutěže

Vládní návrh zákona

Schváleno, 340/2004 Sb.

525/0

Nov. z. o pode. na kap. trhu, kol.invest.,o dluhopisech

Vládní návrh zákona

Schváleno, 257/2004 Sb.

526/0

Novela z. o Úřadu pra zast. státu ve věcech majetkových

Vládní návrh zákona

Schváleno, 120/2004 Sb.

528/0.

Novela z. o zaměstnanosti - související

Vládní návrh zákona

Schváleno, 436/2004 Sb.

566/0

Novela z. - obchodní zákoník

Poslanecký návrh zákona

3. čtení, zařazen na pořad 39. schůze

574/0

Novela z. - občanský zákoník

Vládní návrh zákona

Schváleno, 554/2004 Sb.

580/0

Novela z. - občanský soudní řád

Vládní návrh zákona

Schváleno, 555/2004 Sb.

634/0

Novela občanského soudního řádu

Poslanecký návrh zákona

Zamítnuto v 1. čtení

643/0

Novela občanského soudního řádu

Poslanecký návrh zákona

Senát, zařazen na pořad 2. schůze

650/0

N. z. o registrovaném partnerství

Poslanecký návrh zákona

3. čtení

692/0

V. n. z. o evropské společnosti - související

Vládní návrh zákona

Schváleno, 628/2004 Sb.

725/0

Novela občanského soudního řádu

Poslanecký návrh zákona

2. čtení - obecná rozprava

730/0

Novela občanského soudního řádu

Poslanecký návrh zákona

2. čtení - obecná rozprava

822/0

Novela z. o výkonu ústavní výchovy

Vládní návrh zákona

1. čtení, zařazen na pořad 39. schůze

828/0

Novela z. - ochrana před domácím násilím

Poslanecký návrh zákona

Vyjádření vlády

Pramen: Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

 

1.

Doručující orgány

 

Doručující orgány (§ 45a) se prakticky nemění, i když v jejich taxativním výčtu v zákoně se objevují i ty, které pro zvláštní případy dosud upravoval jednací řád pro soudy (§ 45a § 46a). Rozdílné je, že se namísto „držitele poštovní licence“ uvádí „provozovatel poštovních služeb“, který poskytuje tyto služby na základě souhlasu ministerstva informatiky (poštovní licenci má podle důvodové zprávy jen Česká pošta). Podmínkou je, jak uvádí důvodová zpráva, uzavření poštovní smlouvy podle zák. č. 29/2000 Sb. o poštovních službách, která, doufejme, byla již alespoň s Českou poštou uzavřena (bez uzavření této smlouvy by pošta zřejmě nedoručovala, ale pouze dodávala). Do budoucna dává nové vymezení provozovatele poštovních služeb naději na rozšíření rejstříku doručujících orgánů i na jiné provozovatele těchto služeb.

Důvodová zpráva zdůrazňuje, že se preferuje přímé doručení písemnosti při jednání nebo jiném soudním úkonu (§ 45 odst. 1). Doručující orgány se použijí až tehdy, nedojde-li k přímému doručení. Rozhodnutí o tom přísluší soudci.

Nově je upraveno (snad s větší nadějí na úspěch než dosud) doručování soudních písemností prostřednictvím veřejné datové sítě (§ 45f). Tento způsob se činí plně závislým na tom, že adresát sdělí soudu svou elektronickou adresu, souhlasí s doručováním touto cestou a předloží svůj platný kvalifikovaný certifikát (resp. uvede akreditovaného poskytovatele certifikačních služeb). Adresát musí vždy soudu do 3 dnů potvrdit se zaručeným elektronickým podpisem, že mu bylo doručeno, jinak bude doručení neúčinné. Adresát tedy musí na tomto způsobu doručování aktivně spolupracovat. Je-li takové doručení účinné, považuje se zároveň za doručení do vlastních rukou. Toto řešení by mohlo uspokojit ty subjekty, které se elektronického doručování písemností domáhají.

U doručování prostřednictvím doručujících orgánů [soudní doručovatelé, orgány justiční stráže, soudní exekutoři, provozovatelé poštovních služeb a zvláštní orgány podle § 46a)] se všeobecně, tj. u všech adresátů, preferuje doručování na adresu, kterou adresát soudu sdělí. To je jistě věcně správné. Poněkud komickým důsledkem kazuistické úpravy je to, že se formulace o doručování „na adresu jiného místa v ČR, kterou adresát soudu sdělil“ objevuje v zákonu celkem jedenáctkrát, u každého z adresátů, s jedinou výjimkou, která je řešena odkazem a proto tam platí též (viz dále sub 2).

U fyzických a právnických osob jako adresátů se dále umožňuje, aby předem písemně s úředně ověřeným podpisem požádaly doručující orgán o uložení písemnosti bez předchozího pokusu o doručení. To by mohlo být praktické: není však jasno, ani v důvodové zprávě vysvětleno, proč takovou možnost nemají další adresáti, např. advokát, notář atd. Není ostatně ani jasno, jak je možné předem žádat doručující orgán, není-li tento předem znám. Anebo se přece jen počítá jenom s Českou poštou?

 

2.

Adresáti soudního doručování písemností

 

Právní úprava nešťastně pokračuje v kazuistice, kterou již dříve nastoupila a dále ji ještě prohlubuje. V dnešní podobě nemá občanský soudní řád obecnou úpravu doručování pro všechny možné subjekty, nýbrž má pouze jednotlivé úpravy dílčí.

Zatímco předchozí úprava (do 31. 12. 2004) rozlišovala doručování fyzickým osobám, právnickým osobám, státním orgánům, státu, advokátům, notářům, obcím a vyšším územně samosprávným celkům, soudním exekutorům a Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, má nová právní úprava navíc (a v jiném pořadí) ještě doručování patentovým zástupcům (§ 48c), osobám vykonávajícím právní poradenství (§ 48d), doručování správním úřadům (§ 48g – nahrazuje dosavadní § 48 o doručování státním orgánům), doručování obcím (§ 48h), vyšším územně samosprávným celkům (§ 48i – dosud bylo společné ustanovení s obcemi). Pro toto „zhoubné bujení“ nemohu ani při dobré vůli nalézt omluvu. Lze-li ještě omluvit oddělenou úpravu doručování fyzickým osobám a doručování právnickým osobám, pak už jen těžko lze pochopit čtveru resp. pateru úpravu u tzv. svobodných povolání anebo samostatnou úpravu doručování různým institucím veřejné správy. Vada této metody a nedostatku obecné úpravy je totiž – vedle zbytečné komplikovanosti – v tom, že se vždy může vyskytnout skulina. Při vší těžkopádné důkladnosti této úpravy bych například obtížně určila, podle kterého z dvanácti ustanovení se bude doručovat státnímu zastupitelství (patrně jako státu podle § 48e – ale proč má potom Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových svou vlastní úpravu v § 48f ?), podle kterého ustanovení se doručí Nejvyššímu státnímu zástupci (když ten má výslovnou samostatnou procesní legitimaci k žalobě podle § 62 zákona o rodině), anebo třeba Veřejnému ochránci práv. Praktické problémy to zřejmě nevyvolá jen proto, že pro oba posledně jmenované bude bez problému doručeno jejich kancelářím, tak trochu mimo zákonnou úpravu. Ale takové otázky by vůbec neměly vznikat a přemýšlení o nich je mrhání potenciálem, který by měl být věnován jiným věcem. A to ani nehovořím o metodické legislativní chybě spočívající v tom, že se pod shodným názvem upravují různé věci: Pod názvem Doručování fyzickým osobám je v § 46 (o sedmi odstavcích) upraveno to, jak se těmto osobám doručuje, pod názvem Doručování opatrovníkům účastníků je v § 45d upraveno to, komu se v případě ustanovení opatrovníka doručuje. Laický čtenář (pokud by se takový vyskytl) tím může být zcela dezorientován.

V dalším se zmíním pouze o doručování fyzickým osobám, právnickým osobám a advokátům.

Doručování fyzickým osobám (§ 46) se děje, jako dosud, všude tam, kde osoba bude zastižena. Nebude-li zastižena, lze písemnost předat jiné vhodné fyzické osobě. Nelze-li takto doručit, anebo jde-li o písemnost, která má být doručena do vlastních rukou, písemnost se uloží (viz dále). Důvodová zpráva zdůrazňuje, že na rozdíl od dosavadní úpravy není třeba při doručování zjišťovat, zda se adresát v místě doručování zdržuje.

Odepření přijetí přítomným adresátem, odmítnutí prokázat totožnost nebo poskytnout jinou součinnost má za následek, že písemnost se považuje tím dnem za doručenou (§ 50).

Doručování právnickým osobám (§ 47) se děje na adresu sídla zapsanou v obchodním nebo jiném rejstříku nebo na adresu,kde skutečně právnická osoba sídlí (pokud sama nesdělí soudu jinou adresu pro doručování). Za právnickou osobu mohou písemnosti přijímat orgány a pověřené osoby (§ 21a a § 47 odst. 2). Nebyl-li nikdo zastižen, písemnost se uloží. Ani zde není již doručující orgán povinen zkoumat, zda se adresát v místě doručení zdržuje. Náhradním doručením je jedině uložení. Důvodová zpráva zdůrazňuje, že nová úprava upouští od dosavadní možnosti náhradně doručit fyzické osobě, o níž je soudu známo, že je oprávněna za právnickou osobu jednat, protože se tato možnost v soudní praxi neosvědčila.

Doručování advokátům (§ 48) se děje jako dosud na adresu jejich sídla (pokud advokát nepožádal o doručování na jinou adresu v ČR). V odstavci 2 se pak vymezuje, kdo je oprávněn za advokáta písemnosti přijímat. Nebyl-li nikdo z osob oprávněných zastižen, písemnost se uloží.

 

3.

Druhy doručování

 

Druhy doručování zůstávají beze změny: doručuje se obyčejně anebo do vlastních rukou (§ 45b). Do vlastních rukou se doručují písemnosti, u nichž tak stanoví zákon a jiné písemnosti, nařídí-li to předseda senátu. Nově se mu ukládá, aby tak nařídil zejména tehdy, je-li tu nebezpečí, že písemnost bude místo adresátovi odevzdána účastníku, který má na věci protichůdný zájem (doručení takovému účastníkovi zůstává neúčinným doručením a musí být opakováno). Písemnost, u níž není potřebné, aby bylo prokázáno její doručení adresátu, lze doručit vložením do schránky (§ 49 odst. 3).

Doručování do vlastních rukou se způsobem provedení odlišuje od obyčejného doručení pouze u fyzických osob (§ 46 odst. 3). U jiných adresátů se způsobem provedení neliší, avšak liší se i u nich v účincích uložení (náhradního doručení), pokud je náhradní doručení vůbec přípustné.

 

4.

Náhradní doručení

 

Náhradní doručení se děje uložením (§ 50b). Doručující orgán je povinen v takovém případě zanechat v místě doručování adresátovi výzvu, aby si písemnost vyzvedl, včetně poučení o následcích. To však neplatí, jestliže výzvu není kde zanechat, v tom případě lze uložit i bez výzvy, [odůvodnění toho je třeba uvést na doručence – viz § 50f, odst. 3 písm. c)].

Písemnost se ukládá (poněkud odlišně od dosavadní úpravy):

A.

u okresního soudu, v jehož obvodu je místo doručení, nebo u soudu, který má sídlo v místě doručení. Takto se ukládá nejen při doručování vlastními (justičními) orgány, ale i při doručování poštou, jestliže v místě doručení nebylo možno zanechat výzvu;

B.

u soudu, jehož písemnost se doručuje (jen tehdy, nezvolil-li účastník, přes vyzvání soudu, zástupce pro doručování podle § 45e odst. 2);

C.

na poště – slovy zákona v provozovně provozovatele poštovních služeb.

Ustanovení § 50b odst. 1 přesně vymezuje, odkdy se písemnost považuje za uloženou, aby se zabránilo nejistotě v počítání lhůt rozhodných pro případnou fikci doručení. Jako dosud platí fikce, že nebude-li uložená písemnost vyzvednuta do 3 dnů (písemnost určená do vlastních rukou do 10 dnů), považuje se poslední den lhůty za den doručení.

Tyto závažné účinky však nenastávají, je-li náhradní doručení vyloučeno. Novela 555/2004 nemění dosavadní případy, kdy tomu tak je (jde o dva případy: podle § 173 odst. 1 OSŘ je vyloučeno náhradní doručení platebního rozkazu a podle § 114b odst. 4 OSŘ je vyloučeno náhradní doručení výzvy žalovanému, aby se k žalobě písemně vyjádřil). Nově je pouze stanoveno, že vyloučit náhradní doručení může i předseda senátu (§ 50d). Na stížnosti z praxe, že více než polovinu platebních rozkazů nelze kvůli nemožnosti náhradního doručení doručit vůbec, novela nijak nereaguje.

Náhradní doručení uložením je dále ze zákona vyloučeno u některých adresátů (stát, správní úřady apod.), kde se nemožnost doručení nepředpokládá a dále při elektronickém doručování, které je vždy, pokud je účinné, doručením do vlastních rukou (§ 45f).

 

5.

Neúčinnost doručení

 

Dosud zákon hovořil o neúčinném doručení v jediném ustanovení, a to v § 46 odst. 3, pro případ, že písemnost byla odevzdána účastníku, který má na věci protichůdný zájem. To zůstává (nyní § 46 odst. 4). Nová právní úprava hovoří o neúčinnosti doručení na více místech, např. v § 46 odst. 5, 6, 7, v § 47 odst. 4, 5, v § 45f. Je-li podle těchto ustanovení doručeno neúčinně, znamená to, že nebylo doručeno vůbec (se všemi důsledky, které jsou s tím spojeny). V takovém případě musí být písemnost doručena znovu.

U fyzických osob se neúčinnost spojuje se situací, že adresát uloženou písemnost nevyzvedl do 3 (resp. do 10) dnů, přičemž se rozlišuje podle toho, zda bylo doručováno v místě, které je (anebo není) vedeno jako místo pobytu fyzické osoby podle zákonů č. 133/ /2000 Sb., o evidenci obyvatel a č. 325/1999 Sb., o azylu. Na tyto zákony se přímo v poznámce odkazuje (srov. § 46 odst. 5 a 6).

U právnických osob se neúčinnost doručení rovněž spojuje se situací, že adresát uloženou písemnost nevyzvedl do 3 (resp. do 10) dnů, přičemž se rozlišuje podle toho, zda bylo doručováno na adrese sídla zapsané v rejstříku anebo na adrese skutečného sídla. (srov. § 47 odst. 4 a 5).

Jak zde zákon rozlišuje, je třeba hledat v příslušných ustanoveních novely 555/2004. Tu zde nelze pro omezený rozsah článku (a pro značnou komplikovanost těchto ustanovení) reprodukovat. Lze snad pouze všeobecně říci, že se liší v otázce důkazního břemene ohledně přítomnosti resp. nepřítomnosti adresáta v místě doručení v rozhodné době.

Důvodová zpráva zdůrazňuje, že řádně provedené uložení (náhradní doručení) nemůže být prohlášeno za neúčinné u advokátů, notářů, soudních exekutorů a patentových zástupců, protože jde o osoby, které vykonávají svou činnost v občanském soudním řízení jako svou profesi. Proto se po nich požaduje, aby se v místě doručování zdržovali.

 

6.

Průkaz doručení, doručenka

 

Podle důvodové zprávy se doručenkou rozumí listina, kterou „o provedeném doručení (náhradním doručení) vystavil doručující orgán a která obsahuje všechny zákonem stanovené náležitosti“. Náležitosti doručenky upravuje ustanovení § 50f. Jde jednak o náležitosti obecné (odst. 1), dále o náležitosti, které se vyplňují při doručení příjemci (odst. 2), náležitosti, které se vyplňují při uložení písemnosti (odst. 3), náležitosti, které se vyplňují při vyzvednutí písemnosti příjemcem (odst. 3 a 4), náležitosti, které se vyplňují tehdy, odepřel-li příjemce písemnost přijmout (odst. 5), náležitosti, které se vyplňují tehdy, neposkytl-li příjemce součinnost nezbytnou k řádnému doručení (odst. 6). Doručenka již není (na rozdíl od dosavadního stavu) veřejnou listinou, ale § 50f odst. 9 stanoví, že není-li dokázán opak, považují se údaje uvedené na doručence za pravdivé.

Z uvedeného je patrno, že na doručence (tiskopisu) bude doručující orgán vyplňovat vždy jen některou část. I tak je ovšem otázkou, nejsou-li takové požadavky na doručovatele přespříliš vysoké a jaká bude praxe soudů při jejím neúplném, nepřesném resp. i nesprávném vyplnění.

III. Závěrem

Název článku „Doručování soudních písemností jako jeden z problémů spravedlnosti“ je míněn v zásadě vážně, i když s malou příměsí ironie. Vážné a opravdové na tomto tématu je to, že spravedlivý proces se nemůže odehrát bez součinnosti s účastníky (i jinými osobami), a že se jim tedy písemnosti soudu musí dostat do rukou. To, že rozsudek soudu může nabýt právní moci a vykonatelnosti jen tehdy, byl-li účastníku v písemné podobě doručen, nemíním nijak zpochybňovat. V tomto smyslu bez doručení nebude spravedlnosti.

Lehká ironie se vztahuje k zákonné úpravě tohoto tématu. Stále podrobnější úprava postupu (pod marginální rubrikou „Postup při doručování“ je v šesti paragrafech popsán téměř každý doručovatelův krok, dříve, než se vůbec dostane k průkazu doručení a k doručence) znamená byrokratizaci takového rozsahu, že péče o jeho dodržení začíná vytlačovat péči o spravedlnost samu. A to musím čtenáře upozornit, že jsem mu podala jen zhuštěnou informaci a o řadě dílčích otázek popisované právní úpravy se vůbec nezmiňuji. Chybí zde zkrátka úměrnost, přiměřenost rámci, do něhož jsou ustanovení o doručování zasazena.

V důvodové zprávě k novele 555/2004 si zákonodárce sám vytyčuje, že právní úprava doručování musí být jednoznačná, přehledná a průhledná. O to se zřejmě snažil, byť jednoznačnost a zejména přehlednost úpravy lze zpochybnit.

K tomu je nutno dodat, že právní úprava také nemá být kazuistická nýbrž obecná, proti čemuž se novela rovněž prohřešuje. Co však je asi nejzávažnější: zkušenost nás učí, že právní úprava nesmí být nadmíru komplikovaná, byť by byla vedena snahou co nejpřesněji vše vyjádřit. Právní pravidla snesou jen určitou míru složitosti. Jinak je začne život deformovat, protože adresáti těchto pravidel – obyčejní lidé – jim nevěnují více pozornosti, než sami považují za přiměřené. A to mluvím o adresátech, kteří soudy respektují a jsou připraveni s nimi spolupracovat. Těm se ostatně nakonec vždy podaří doručit. Kdo však nechce spolupracovat a chce se doručení vyhnout, ten si k tomu prostředek najde, i při sebepodrobnější úpravě.

V zájmu věci bych velmi přála této – byť nedokonalé – úpravě doručování, aby v praxi uspěla. Jestliže se však po čase ukáže, že tomu tak není, měl by zákonodárce, dříve než se pokusí o další, ještě podrobnější novelizaci, zvážit, zda nenastal čas přistoupit k soudnímu doručování s jinou, zcela novou filozofií.



Poznámky pod čarou:

K samotnému stavu novelizací občanského soudního řádu chci uvést alespoň tolik, že jen v roce 2004 bylo přijato osm jeho dílčích novelizací. Celkový počet změn tohoto základního procesního kodexu se tak blíží sedmdesátce. Nejenom sám počet novelizací je však zarážející. Jde také o to, že legislativní orgány nejsou s to ani drobné změny sjednotit do jedné větší novely, takže výsledný dojem, že si v základním procesním kodexu novelizuje kdo chce co chce, nebude daleko od pravdy. Již dávno nejde jen o změny v původním textu z r. 1963: některé instituty se mění znovu a znovu, např. právě doručování.

Poznámky pod čarou:
1

K samotnému stavu novelizací občanského soudního řádu chci uvést alespoň tolik, že jen v roce 2004 bylo přijato osm jeho dílčích novelizací. Celkový počet změn tohoto základního procesního kodexu se tak blíží sedmdesátce. Nejenom sám počet novelizací je však zarážející. Jde také o to, že legislativní orgány nejsou s to ani drobné změny sjednotit do jedné větší novely, takže výsledný dojem, že si v základním procesním kodexu novelizuje kdo chce co chce, nebude daleko od pravdy. Již dávno nejde jen o změny v původním textu z r. 1963: některé instituty se mění znovu a znovu, např. právě doručování.