Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

15. 5. 2006, [Právní zpravodaj]
Senát zvažoval odložení bodového systému

Posunutí tzv. bodového systému v provozu na pozemních komunikacích o 1 rok zvažoval v rámci projednávání novely živnostenského zákona (senátní tisk č. 330, sněmovní tisk č. 1191) na své 11. schůzi dne 20. dubna 2006 Senát Parlamentu České republiky.

Přitom již od zveřejnění zákona č. 411/2005 Sb. ve Sbírce zákonů (17. října 2005), který bodový systém do našeho právního řádu instaloval, bylo zřejmé, že má být uveden v život 1. červencem 2006. Někteří senátoři přesto navrhovali odložení účinnosti konkrétně vyjmenovaných ustanovení příslušných novel zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, které upravují bodový systém a které ještě nenabyly své účinnosti․ Součásti jejich návrhu bylo rovněž snížení nepřiměřené a v médiích v poslední době značně kritizované horní hranice pokut za užití dálnice bez uhrazení časového poplatku (z 500 000 Kč na 100 000 Kč) a za neodstranění starého neplatného dílu časového kupónu z předního skla vozidla (ze 100 000 Kč na 20 000 Kč) a dále změna veřejností hodně diskutované platné úpravy omezení jízdy kamiónů o víkendech.

Pro připomenutí je třeba uvést, že hlavní ideový záměr této zásadní změny stávajících pravidel silničního provozu je koncentrován ve snahu zvýšit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a tím zvrátit dosavadní alarmující stav nehodovosti v České republice. Snahou odpovědného ministerstva, vlády a potažmo zákonodárného sboru vždy bylo vytvořit takové právní prostředí, které zvýší motivaci řidičů k dodržování pravidel silničního provozu a současně zajistí rychlou vynutitelnost práva v případech, kdy stanovená pravidla budou porušena. Je tak činěno zejména zavedením bodového hodnocení přestupků a trestných činů proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích i celkovým zpřísněním sankcí za porušení stanovených povinností. Bodový systém obecně spočívá v tom, že řidičům motorových vozidel budou za vybrané přestupky a trestné činy zaznamenávány body do celkové výše 12. Tyto body nemají představovat sankci za spáchaný přestupek či trest za trestný čin, ale jsou pouze administrativním opatřením ohodnocujícím nebezpečnost protiprávního jednání. V praxi to bude znamenat, že za spáchaný přestupek nebo trestný čin bude řidiči uložena sankce podle zákona o přestupcích, či trest za trestný čin a zároveň ještě, půjde-li o vybrané protiprávní jednání spadající do systému bodového hodnocení, mu bude zaznamenán příslušný počet bodu ve škále od 7 do 1 bodu za vybraný skutek. Při dosažení limitu 12 bodů pozbude řidič odbornou způsobilost k řízení motorových vozidel a s tím i řidičské oprávnění. Znovu je může získat až po uplynutí 1 roku a po absolvování přezkoušení z odborné způsobilosti.

Důvodů, proč bylo toto posunutí v podstatě v hodině dvanácté navrhováno, bylo prezentováno několik. Od námitek, že systém je vnitřně nevyvážený (určitá nesouměřitelnost závažnosti některých jednání řidičů ve vztahu k jejich bodovému ohodnocení), přes celkově nízkou hranici bodů, při jejíž dosažení pozbývá řidič své řidičské oprávnění (bylo neúspěšně navrhováno zvýšit stávajících 12 bodů na 18, či dokonce 24 bodů) a značnou složitost a z toho vyplývající administrativní náročnost nového systému až po obavy z věcné, finanční a personální nepřipravenosti obcí s rozšířenou působností, které ponesou hlavní tíži jeho reálného zajišťování. Motivaci k takovému návrhu lze jistě hledat i v blížících se volbách, neboť adresáty předmětné právní úpravy budou nejen řidiči, ale i ostatní účastníci silničního provozu, kteří dohromady tvoří jistě nemalý voličský potenciál.

Nyní, poté co nebyl návrh na jednoroční odložení akceptován, má tedy bodový systém otevřenou cestu do praxe a lze jen věřit, že se skutečně pozitivně projeví na bezpečnosti silničního provozu.

Legs.