Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

15. 12. 2008, [Právní zpravodaj]
Stížnosti a správní řád

Vyřizování stížností na veřejnou správu bylo donedávna upraveno dosti problematicky. Obecnou regulaci obsahovala vládní vyhláška č. 150/1958 Ú.l., o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících, která ovšem zřejmě nikdy neměla kvalitu a tedy ani závaznost předpisu právního, ačkoliv mohl být její tvrzený právní charakter do převratu v r. 1989 jen obtížně zpochybňován.

VLADIMÍR SLÁDEČEK

profesor na Právnické fakultě UK v Praze

Ve skutečnosti šlo toliko o normu s právními účinky usnesení vlády, tedy o předpis interní, neboť vláda podle tehdejší ústavní úpravy – obdobně jako nyní – mohla „k provedení určitého zákona a v jeho mezích“ vydávat nařízení [§ 90 odst. 1 úst. zákona č. 150/1948 Sb. (Ústava 9. května)]. Ovšem žádný konkrétní zákon, který by vláda mohla provést, neexistoval. Jako usnesení vlády nicméně vládní vyhl. č. 150/1958 Ú.l. zavazovala všechny vládě podřízené orgány (srov. § 21 kompetenčního zákona).1

Způsob vyřizování stížností podle této zastaralé a překonané vládní vyhlášky2byl v minulosti nezřídka velice formální, bezútěšný a pokud jde o konkrétní výsledek, zpravidla neuspokojivý, což se příliš nezlepšilo ani po r. 1989. Hlavní problém spočíval (a konec konců setrvává i do současnosti) v tom, že příslušný orgán byl „soudcem“ ve své věci, úřadem podjatým, kdy posuzování stížnosti mohlo být podmíněno kolegiálními aj. vztahy uvnitř úřadu. Nešlo o nezávislý subjekt vybavený dostatečnými vyšetřovacími oprávněními, o instituci, jakou je kupř. ombudsman (v českých poměrech Veřejný ochránce práv).

V březnu 2000 byl skupinou poslanců předložen návrh na vydání zákona o přijímání a vyřizování stížností (Poslanecká sněmovna 2000, tisk 574), který měl vládní vyhlášku č․ 150/1958 Ú.l. nahradit. Šlo nicméně o značně diskutabilní návrh s ne zcela ujasněnou koncepcí, projekt do značné míry mechanicky kopíroval slovenský zákon o stížnostech (zákon č. 152/1998 Z.z.). Vláda s poslaneckým návrhem vyslovila nesouhlas, kupodivu byl však Poslaneckou sněmovnou za dosti značné podpory schválen, avšak Senátem posléze zamítnut. Zdálo se tedy, že přehlasování rozhodnutí Senátu nebude činit potíže. Ovšem relevantní počet poslanců – zřejmě na základě dalších diskusí a snad i s ohledem na argumentaci v Senátu – zcela změnil názor. Při novém hlasování návrh podpořilo o 90 poslanců méně (!), a tak nebyl schválen.3

Nakonec se přistoupilo k tomu, že se problematika vyřizování stížností na veřejnou správu upraví v novém správním řádu. Vládní návrh správního řádu (Poslanecká sněmovna 2003, tisk 201) ovšem upravoval pouze tzv. procesní stížnost (§ 99), platné ustanovení o vyřizování stížností se v zákoně ocitlo až na základě pozměňovacích návrhů schválených při projednávání v Poslanecké sněmovně (proto také důvodová zpráva k návrhu zákona v této věci nic nevypovídá). Vládní vyhláška č. 150/1958 Ú.l. pak byla „pro jistotu“ zrušena nařízením vlády č. 370/2005 Sb., které nabylo účinnosti ke stejnému datu jako nový správní řád.

Podle ust. § 175 správního řádu mají dotčené osoby právo obracet se na správní orgány se stížnostmi proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu, neposkytuje-li správní řád jiný prostředek ochrany.4Podání stížnosti nesmí být stěžovateli na újmu, avšak odpovědnost za trestný čin nebo správní delikt není dotčena. Stížnost se podává písemně nebo ústně u správního orgánu, který vede řízení. Ten je povinen skutečnosti ve stížnosti uvedené prošetřit a stížnost „vyřídit“ do 60 dnů (pořádková lhůta) ode dne doručení. Považuje-li to za potřebné, příslušný správní orgán vyslechne stěžovatele, osoby proti nimž stížnost směřuje, popř. další osoby, které mohou přispět k objasnění věci. O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel vyrozuměn ve lhůtě stanovené pro její vyřízení. Byla-li stížnost shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, je správní orgán povinen bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě. O výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní záznam do spisu, přičemž stěžovatel bude vyrozuměn jen tehdy, jestliže o to požádal (!). Má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal u příslušného správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán (§ 178 správního řádu), aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti.

Především je třeba poznamenat, že – na rozdíl od předchozí „neprávní“ úpravy – je platná právní úprava z hlediska toho, na co si lze stěžovat, užší, toliko parciální. Vl. vyhláška č. 150/1958 Ú.l. předmět stížnosti nijak neomezovala (bylo si možné stěžovat na cokoli). Úprava ve správním řádu stanoví několik různě závažných omezení či podmínek:

1.

stížnost mohou podat jen dotčené osoby (§ 2 odst. 3 správního řádu),

2.

může se týkat pouze nevhodného chování úředních osob nebo postupu správního orgánu,

3.

správní řád neposkytuje jiný prostředek ochrany,

4.

podává se u orgánu, který „vede řízení“.

Lze si jistě představit stížnosti, které by daným podmínkám nemohly vyhovět,5především se zdá diskusní podmínka „vedení řízení“. Znamená to, že stížnost je možné podat jen v souvislosti s konkrétním správním řízením, tj. správním řízením v užším slova smyslu podle části druhé a třetí,6příp. též v “řízeních“ podle části třetí, čtvrté, páté a šesté?7Šířeji chápané působnosti ustanovení o stížnostech můžeme přisvědčit, nezbývá než dokonce připustit, že „vedením řízení“ je třeba rozumět výkon jakékoliv (vrchnostenské i nevrchnostenské) působnosti v oblasti veřejné správy (§ 1 odst. 1 správního řádu). Nicméně to stále znamená značné omezení stížnostního práva.

Zcela absurdním se pak jeví ustanovení, že stěžovatel bude vyrozuměn o opatřeních přijatých k nápravě jen tehdy, jestliže o to požádal.8To je zcela zjevně v rozporu s principem veřejné správy jako služby veřejnosti, která „podle možností“ vychází vstříc (§ 4 odst. 1 správního řádu). Ani lhůta 60 dnů se nezdá přiměřená (vl. vyhláška č. 150/1958 Ú. l. stanovila lhůtu 30 dní).

Příznivou zprávou se ovšem zdá, že podávání stížností – byť ve výše naznačené omezené míře – se vztahuje na všechny „správní orgány“, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy (§ 1 odst. 1 správního řádu), tedy kupř. i na územní samosprávné orgány při výkonu samosprávy. Mezi „jiné orgány“ podle uvedeného ustanovení bude patrně možné zařadit i orgány zájmové samosprávy.

Pokud jde o ostatní stížnosti, které správní orgány obdrží a jež nebudou vyhovovat výše rozebraným podmínkám, domníváme se, že i těmito podáními by se měly správní orgány zabývat a ust. § 175 správního řádu aplikovat analogicky, neboť jde o zjevnou mezeru v právním řádu, kterou je třeba vyplňovat „ve prospěch“ soukromých osob.9To odpovídá i argumentu V. Mikule, že každý je oprávněn podat (jakoukoli) stížnost a orgán veřejné správy je povinen na ni odpovědět, což vyplývá ze samotné povahy veřejné správy jakožto veřejné služby, neboť podle ust. čl. 2 odst. 3 Ústavy „státní moc slouží všem občanům“.10

Kromě úpravy ve správním řádu platí již od r. 2000 ustanovení, že občané obce mají právo podávat orgánům obce návrhy, připomínky a podněty, které orgány obce vyřizují bezodkladně nejpozději do 60 dnů [§ 16 odst. 2 písm. g) obecního zřízení] a ustanovení, že rada obce má stanovit pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností [§ 102 odst. 2 písm. n)].

Obdobná ustanovení obsahuje i krajské zřízení [§ 12 odst. 2 písm. e) a § 59 odst. 1 písm. h)], kromě toho však stanoví, že rada kraje má na základě podnětů občanů a právnických osob přezkoumávat opatření přijatá krajským úřadem v samostatné působnosti [§ 59 odst. 1 písm. f)] a vyřizovat návrhy, připomínky a podněty obcí a právnických osob z územního obvodu kraje [§ 59 odst. 1 písm. g)].

Podle našeho názoru jde – za platného právního stavu – již jen o komplementární ustanovení, neboť prioritně se použije ust. § 175 správního řádu, ať již přímo nebo analogicky. Tomuto ustanovení správního řádu musí odpovídat i příp. (interní) úprava vyřizování stížností, pravidla pro vyřizování petic pak nesmí být v rozporu s ust. zákona č. 85/1990 Sb. Povinnost přijímat a vyřizovat návrhy, připomínky a podněty je autonomní a je založena právě obecním a krajským zřízením.11

Pokud bychom se měli pokusit o vysvětlení rozdílu mezi stížností, oznámením a podnětem, lze přiznat, že odlišnosti nejsou zcela zřetelné a jednoznačné. Stížnost se zřejmě týká nějakého individuálního problému stěžovatele (zpravidla) ve vztahu k veřejné správě. Oznámení se patrně nebude přímo dotýkat oznamovatele, resp. nebude na věci osobně přímo zainteresován (může jít i o denunciaci).

Podnět lze nejspíše chápat ve dvojím smyslu. Obvykle se zdá být formou občanské iniciativy, požadavkem, aby se „něco dělo“ nebo zlepšilo, zvláště v oblasti samosprávy (obsahově se blíží petici, nemá však její formální znaky). Může však mít i kvalitu podání, na základě kterého správní orgán „uváží“, zda zahájí správní řízení ex officio (kupř. přezkumné řízení podle ust. § 94 an. správního řádu). Ovšem správní řízení lze zahájit i na základě stížnosti nebo oznámení, neboť podání se posuzuje podle svého skutečného obsahu (§ 37 odst. 1 správního řádu).12

Jak již bylo uvedeno, ust. § 175 správního řádu se bude vztahovat i na zájmové samosprávné korporace při výkonu samosprávy (státní správu nevykonávají). Některé z předpisů upravujících tuto samosprávu pak obsahují alespoň zmínku o tom, že samosprávné komory „řeší“ stížnosti.13V tomto směru je pak třeba příslušná ustanovení vykládat s přihlédnutím k ust. § 175 správního řádu, příp. interní úprava s ním musí být v souladu.

Na závěr lze zmínit nejnovější iniciativu, která se dané problematiky relevantně dotýká: návrh zastupitelstva Jihomoravského kraje na vydání zákona o stížnostech a o změně některých zákonů (Poslanecká sněmovna 2008, tisk 643). Tento projekt je značně ambiciózní, neboť navrhovaný zákon má mj. nahradit právě ust. § 175 správního řádu.

Hlavním motivem k přijetí úpravy se zdá sjednocení postupů orgánů územní samosprávy při vyřizování (všech) stížností. Na podrobnější rozbor není dostatek místa, můžeme toliko uvést, že jde snad o poněkud sofistikovanější (a podrobnější) variantu zmíněného návrhu z r. 2000, v předložené podobě však sotva přijatelnou.



Poznámky pod čarou:

Srov. též podrob. MIKULE, V. Stížnosti a podněty. In: Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. Praha: C.H. Beck, 2006, s. 670 an.

Text vládní vyhl. srov. např. SLÁDEČEK, V., Zákon o Veřejném ochránci práv. Komentář. Praha: C.H. Beck, 2000, s. 113 an. Kritický rozbor úpravy srov. VESELÝ, T., SLÁDEČEK, V. Stížnosti na policii v České republice. Správní právo, 1996, č. 4, zejm. s. 198 an. Barvité vylíčení „historie“ normotvorby i judikatury vztahující se k vl. vyhlášce č. 150/1958 Ú.l. Srov. též BÁRTA, J., K otázce vyřizování stížností za platnosti nového správního řádu. Správní právo, 2006, č. 4, s. 193 an.

Podrobnější rozbor, resp. námitky k návrhu tohoto zákona srov. SLÁDEČEK, V. Může „nové“ správní soudnictví nahradit Veřejného ochránce práv? Právní rozhledy, 2002, č. 8. K návrhu srov. též Bárta, J., cit. dílo, s. 200.

Z dikce „neposkytuje-li správní řád jiný prostředek ochrany“ nelze dovozovat, že by stížnost měla být „specifickým opravným prostředkem“, jak uvádí L. Jemenka (Stížnosti a místní samospráva. In: KADEČKA, S., KLIKOVÁ, A., VALACHOVÁ, K. /EDS./ Nový správní řád a místní samospráva II. Sborník z mezinárodního workshopu. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 39), neboť stížnost takové charakteristice nemůže vyhovovat.

J. Bárta mj. trefně uvádí, že se úprava stížností nevztahuje na „paní v podatelně ani na šerifa ve vrátnici“ (cit. dílo, s. 202). Shodně také konstatuje, že úprava stížností ve spr. řádu je velmi úzkou a specifickou, z čehož dovozuje: „Marná sláva, zrušená vyhláška (č. 150/1958 Ú.l.) byla jediným předpisem, který obecně stanovil povinnost veřejné správy odpovídat na dopisy“ (tamtéž, s. 193). V závěru článku pak uvádí, že vyhláška č. 150/1958 Ú.l. nepochybně nebyla stávající úpravou ve spr. řádu nahrazena, ale bez náhrady zrušena (tamtéž, s. 204). M. Hansel jako příklad jednání, jež by pod režim ust. § 175 spr. řádu nespadalo, popisuje uklízečku, která „sprostě vynadá někomu, kdo jí nadělal šlápoty na právě umyté podlaze“ (Vyřizování tzv. anonymních stížností. Právní rádce, 2005, č. 11, s. 41).

Tento názor sdílí J. Bárta (cit. dílo, s. 203).

Takový názor zastává spoluautor návrhu zákona J. VEDRAL ( Správní řád. Komentář. Praha: Bova Polygon, 2006, s. 1005), který uvádí, že stížnosti „nelze podávat proti jakémukoliv jednání správních orgánů... ale jen tehdy, když se postupuje podle správního řádu“. Obdobný závěr konstatuje L. JEMENKA (cit. dílo, s. 43), podávání stížností pak omezuje na oblast výkonu vrchnostenské veřejné správy (s. 42). Stížnosti – při splnění stanovených podmínek – se nepochybně mohou týkat i nevrchnostenského jednání, neboť i to je výkonem působnosti v oblasti veřejné správy (§ 1 odst. 1 spr. řádu).

Není ani zcela jasné, co vlastně bude obsahovat vyrozumění o “vyřízení stížnosti“. Jen informaci o tom, že stížnost byla či nebyla shledána důvodnou? Této absurdity si povšiml i Poradní sbor ministra vnitra ke správnímu řádu, který mj. konstatoval, že „vyrozumění o opatřeních pouze na vyžádání, se však jeví problematickým“ a uzavřel, že o “vyřízení stížnosti včetně přijatých opatření by proto měl být stěžovatel vyrozuměn vždy, a to v souladu se zásadou rychlosti bez zbytečných průtahů“ (závěr č. 33).

Podrob. srov. SLÁDEČEK, V. Obecné správní právo. Praha: ASPI, a.s., 2005, s. 129 an.

Srov. Mikule, V., cit. dílo, s. 671.

Poněkud jiný náhled srov. Kolman, P. Správně-právní aspekty stížnosti a “info-stížnosti“. In: KADEČKA, S., KLIKOVÁ, A., VALACHOVÁ, K. (EDS.) Nový správní řád a místní samospráva II. Sborník z mezinárodního workshopu. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 60.

Jiné pokusy o definování stížnosti, podnětu a oznámení srov. např. KOLMAN, P. Stížnosti podle nového správního řádu. Právní rádce, 2005, č. 8, s. 35.

Srov. např. ust. § 2 odst. 1 písm. e) zák. č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře.

Poznámky pod čarou:
1

Srov. též podrob. MIKULE, V. Stížnosti a podněty. In: Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. Praha: C.H. Beck, 2006, s. 670 an.

2

Text vládní vyhl. srov. např. SLÁDEČEK, V., Zákon o Veřejném ochránci práv. Komentář. Praha: C.H. Beck, 2000, s. 113 an. Kritický rozbor úpravy srov. VESELÝ, T., SLÁDEČEK, V. Stížnosti na policii v České republice. Správní právo, 1996, č. 4, zejm. s. 198 an. Barvité vylíčení „historie“ normotvorby i judikatury vztahující se k vl. vyhlášce č. 150/1958 Ú.l. Srov. též BÁRTA, J., K otázce vyřizování stížností za platnosti nového správního řádu. Správní právo, 2006, č. 4, s. 193 an.

3

Podrobnější rozbor, resp. námitky k návrhu tohoto zákona srov. SLÁDEČEK, V. Může „nové“ správní soudnictví nahradit Veřejného ochránce práv? Právní rozhledy, 2002, č. 8. K návrhu srov. též Bárta, J., cit. dílo, s. 200.

4

Z dikce „neposkytuje-li správní řád jiný prostředek ochrany“ nelze dovozovat, že by stížnost měla být „specifickým opravným prostředkem“, jak uvádí L. Jemenka (Stížnosti a místní samospráva. In: KADEČKA, S., KLIKOVÁ, A., VALACHOVÁ, K. /EDS./ Nový správní řád a místní samospráva II. Sborník z mezinárodního workshopu. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 39), neboť stížnost takové charakteristice nemůže vyhovovat.

5

J. Bárta mj. trefně uvádí, že se úprava stížností nevztahuje na „paní v podatelně ani na šerifa ve vrátnici“ (cit. dílo, s. 202). Shodně také konstatuje, že úprava stížností ve spr. řádu je velmi úzkou a specifickou, z čehož dovozuje: „Marná sláva, zrušená vyhláška (č. 150/1958 Ú.l.) byla jediným předpisem, který obecně stanovil povinnost veřejné správy odpovídat na dopisy“ (tamtéž, s. 193). V závěru článku pak uvádí, že vyhláška č. 150/1958 Ú.l. nepochybně nebyla stávající úpravou ve spr. řádu nahrazena, ale bez náhrady zrušena (tamtéž, s. 204). M. Hansel jako příklad jednání, jež by pod režim ust. § 175 spr. řádu nespadalo, popisuje uklízečku, která „sprostě vynadá někomu, kdo jí nadělal šlápoty na právě umyté podlaze“ (Vyřizování tzv. anonymních stížností. Právní rádce, 2005, č. 11, s. 41).

6

Tento názor sdílí J. Bárta (cit. dílo, s. 203).

7

Takový názor zastává spoluautor návrhu zákona J. VEDRAL ( Správní řád. Komentář. Praha: Bova Polygon, 2006, s. 1005), který uvádí, že stížnosti „nelze podávat proti jakémukoliv jednání správních orgánů... ale jen tehdy, když se postupuje podle správního řádu“. Obdobný závěr konstatuje L. JEMENKA (cit. dílo, s. 43), podávání stížností pak omezuje na oblast výkonu vrchnostenské veřejné správy (s. 42). Stížnosti – při splnění stanovených podmínek – se nepochybně mohou týkat i nevrchnostenského jednání, neboť i to je výkonem působnosti v oblasti veřejné správy (§ 1 odst. 1 spr. řádu).

8

Není ani zcela jasné, co vlastně bude obsahovat vyrozumění o “vyřízení stížnosti“. Jen informaci o tom, že stížnost byla či nebyla shledána důvodnou? Této absurdity si povšiml i Poradní sbor ministra vnitra ke správnímu řádu, který mj. konstatoval, že „vyrozumění o opatřeních pouze na vyžádání, se však jeví problematickým“ a uzavřel, že o “vyřízení stížnosti včetně přijatých opatření by proto měl být stěžovatel vyrozuměn vždy, a to v souladu se zásadou rychlosti bez zbytečných průtahů“ (závěr č. 33).

9

Podrob. srov. SLÁDEČEK, V. Obecné správní právo. Praha: ASPI, a.s., 2005, s. 129 an.

10

Srov. Mikule, V., cit. dílo, s. 671.

11

Poněkud jiný náhled srov. Kolman, P. Správně-právní aspekty stížnosti a “info-stížnosti“. In: KADEČKA, S., KLIKOVÁ, A., VALACHOVÁ, K. (EDS.) Nový správní řád a místní samospráva II. Sborník z mezinárodního workshopu. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 60.

12

Jiné pokusy o definování stížnosti, podnětu a oznámení srov. např. KOLMAN, P. Stížnosti podle nového správního řádu. Právní rádce, 2005, č. 8, s. 35.

13

Srov. např. ust. § 2 odst. 1 písm. e) zák. č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře.