Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

11. 1. 2017, [Právní zpravodaj]
Doplatek na bydlení

Poslanci schválili přísnější podmínky pro získání dávky pomoci v hmotné nouzi.

Dne 11. 1. 2017 Poslanecká sněmovna schválila vládní návrh novely zákona o pomoci v hmotné nouzi.

Cílem návrhu je úprava podmínek získání a výše doplatku na bydlení pro ubytování osob v substandardních formách bydlení (tj. v prostorech, které svými stavebně-technickými standardy neodpovídají požadavkům pro trvalé bydlení).

Bydlení nízkopříjmových skupin obyvatel je podporováno dvěma dávkami:

-

příspěvkem na bydlení ze systému státní sociální podpory a

-

doplatkem na bydlení ze systému pomoci v hmotné nouzi.

Návrh ruší spornou část ustanovení § 33 odst. 6 PHmN podmiňující rozhodnutí o individuálním právu jednotlivce na hmotné zabezpečení, uskutečňované orgány pomoci v hmotné nouzi v rámci výkonu státní správy, souhlasem obce v rámci výkonu samostatné působnosti․

Nově má zákon obsahovat kritéria pro posouzení případu zřetele hodného, který je podmínkou poskytnutí doplatku na bydlení osobám v substandardních formách bydlení. Za případ hodný zvláštního zřetele se nebude považovat situace, kdy osoba, popřípadě osoby s ní společně posuzované,

a)

bez vážných důvodů opustily předchozí bydlení v bytě,

b)

nejsou s obcí, v níž mají skutečný pobyt, spjaty,

c)

jsou s obcí, v níž mají skutečný pobyt, spjaty a zároveň pro ně v uvedené obci je dostupné jiné přiměřené bydlení.

Sociální pracovník orgánu pomoci v hmotné nouzi vypracuje za účelem řešení situace osoby spočívající v nalezení přiměřeného bydlení s příjemcem doplatku na bydlení motivační plán. Pokud osoba nebude spolupracovat při zpracování motivačního plánu nebo nebude plnit aktivity v něm obsažené a jejich časový harmonogram, nebude nadále její situace považována za případ hodný zvláštního zřetele.

Návrh také omezuje maximální výši odůvodněných nákladů na bydlení, která může být zohledněna při výpočtu nároku a výše doplatku na bydlení do substandardní formy bydlení, ze současných 90 % normativních nákladů na bydlení na 80 %. Pravidelné úhrady za služby spojené s užíváním bytu se do odůvodněných nákladů na bydlení budou započítávat maximálně však do výše, která je v místě obvyklá.

Cílem poslední novely č. 252/2014 Sb. (PZ 339/2014) bylo zamezit vyplácení doplatku na bydlení do předražených a nevyhovujících ubytoven.

Schválené pozměňovací návrhy poslance Vladislava Vilímce mimo jiné:

-

stanoví, že nárok na doplatek na bydlení nevznikne, pokud se byt, jiný než obytný prostor podle § 33 odst. 6 věty první PHmN nebo ubytovací zařízení nachází v oblasti se zvýšeným výskytem sociálně nežádoucích jevů vyhlášené opatřením obecné povahy,

-

upravují podmínky pro posouzení případů hodných zvláštního zřetele podle § 33 odst. 6 věty první či druhé PHmN nebo podle § 33a odst. 5 PHmN,

-

určují, že krajská pobočka Úřadu práce poskytne obci na základě její žádosti informace o počtu osob, kterým je poskytován doplatek na bydlení na jejím území podle lokalit uvedených v žádosti.

Schválené pozměňovací návrhy poslankyně Jany Pastuchové:

-

upravují roli obce při vzniku nároku na doplatek na bydlení,

-

stanoví, že příjemci dávky, který pobírá dávku déle než šest měsíců v posledních 12 měsících, bude dávka vyplácena tak, že nejméně 35 % a nejvýše 65 % dávky bude vyplaceno poukázkami opravňujícími k nákupu zboží ve stanovené hodnotě; dosud je to pouze možnost plátce dávky podle § 43 odst. 5 písm. a) PHmN,

-

ruší § 30 PHmN, podle nějž se částka živobytí osoby zvyšuje až do výše 300 Kč u osoby, která prokáže, že má zvýšené náklady spojené s hledáním zaměstnání nebo s výkonem veřejné služby, zejména náklady na dopravu, telefon a korespondenci.

Schválené pozměňovací návrhy poslance Karla Fiedlera určují, že doplatek na bydlení nebo jeho část bude lze použít bez souhlasu příjemce k přímé úhradě nákladů na bydlení, a to tak, že plátce doplatku jej bude poukazovat pronajímateli nebo poskytovali služeb nebo poskytovateli energií. V případě, že vlastník jednotky jako poskytovatel služeb neuhradil společenství vlastníků jednotek zálohu za služby spojené s užíváním bytu a příspěvek do fondu oprav, bude se považovat pro tyto účely za poskytovatele služeb nájemci společenství vlastníků jednotek.

Návrh míří do Senátu.