Dne 3. 12. 2018 vláda schválila návrh novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu.
Cílem návrhu je rozšířit pravomoc Nejvyššího kontrolního úřadu.
Podle čl. 97 odst. 1 Úst Nejvyšší kontrolní úřad vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. Podle současně projednávaného poslaneckého návrhu novely Ústavy Nejvyšší kontrolní úřad v rozsahu stanoveném zákonem bude vykonávat kontrolu hospodaření s dalšími veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů․ Nejvyšší kontrolní úřad dále v rozsahu stanoveném zákonem bude vykonávat kontrolu hospodaření právnických osob, ve kterých mají stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem většinovou majetkovou účast nebo většinový podíl na hlasovacích právech, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby.
Podle návrhu prováděcího zákona Úřad bude vykonávat kontrolu hospodaření
a) | státu a kontrolu plnění státního rozpočtu a státního závěrečného účtu, |
b) | s dalšími veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů, |
c) | právnických osob, ve kterých mají stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem většinový podíl na základním kapitálu nebo vůči kterým jsou stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem v postavení ovládající osoby podle zákona upravujícího právní poměry obchodních společností a družstev. |
Kontrolu hospodaření právnických osob, ve kterých mají nebo měly stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem většinový podíl na základním kapitálu nebo vůči kterým jsou nebo byly stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem v postavení ovládající osoby podle zákona upravujícího právní poměry obchodních společností a družstev, bude provádět Úřad pouze za období, ve kterém jsou uvedené podmínky u kontrolované právnické osoby splněny.
Návrh prováděcího zákona specifikuje, že hospodařením s dalšími veřejnými prostředky se pro účely tohoto zákona bude rozumět hospodaření
a) | kraje a obce s rozšířenou působností, |
b) | jiné právnické osoby, jde-li o 1. | státní podnik, státní fond, státní příspěvkovou organizaci, národní podnik nebo státní organizaci Správa železniční dopravní cesty, | 2. | zdravotní pojišťovnu, | 3. | veřejnou výzkumnou instituci, | 4. | dobrovolný svazek obcí, | 5. | příspěvkovou organizaci zřízenou územním samosprávným celkem uvedeným v písmeni a) nebo dobrovolným svazkem obcí, | 6. | regionální radu regionu soudržnosti, | 7. | Českou televizi, | 8. | Český rozhlas, | 9. | veřejnou vysokou školu, | 10. | školskou právnickou osobu zřízenou Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy jménem státu, územním samosprávným celkem uvedeným v písmeni a) nebo dobrovolným svazkem obcí, | 11. | Českou národní banku, |
|
c) | s prostředky Evropské unie nebo s jinými prostředky ze zahraničí poskytnutými státu na základě mezinárodní smlouvy. |
Hospodařením s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů se pro účely tohoto zákona bude rozumět hospodaření s prostředky poskytnutými ze státního rozpočtu, ze státních finančních aktiv, z Národního fondu, z rozpočtu státního fondu, z rozpočtu územního samosprávného celku, z rozpočtu regionální rady regionu soudržnosti nebo z rozpočtu dobrovolného svazku obcí.
V Poslanecké sněmovně jsou aktuálně projednávány také dva poslanecké návrhy prováděcího zákona (sn. tisk 230 a sn. tisk 236).
Předchozí (v pořadí již šestý) pokus o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu skončil neúspěšně (více viz PZ 106/2017).