Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

9. 1. 2019, [Právní zpravodaj]
Rozšíření pravomocí NKÚ

Vláda navrhuje kontrolu hospodaření územních samosprávných celků.

Dne 3. 12. 2018 vláda schválila návrh novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu.

Cílem návrhu je rozšířit pravomoc Nejvyššího kontrolního úřadu.

Podle čl. 97 odst. 1 Úst Nejvyšší kontrolní úřad vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. Podle současně projednávaného poslaneckého návrhu novely Ústavy Nejvyšší kontrolní úřad v rozsahu stanoveném zákonem bude vykonávat kontrolu hospodaření s dalšími veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů․ Nejvyšší kontrolní úřad dále v rozsahu stanoveném zákonem bude vykonávat kontrolu hospodaření právnických osob, ve kterých mají stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem většinovou majetkovou účast nebo většinový podíl na hlasovacích právech, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby.

Podle návrhu prováděcího zákona Úřad bude vykonávat kontrolu hospodaření

a)

státu a kontrolu plnění státního rozpočtu a státního závěrečného účtu,

b)

s dalšími veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů,

c)

právnických osob, ve kterých mají stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem většinový podíl na základním kapitálu nebo vůči kterým jsou stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem v postavení ovládající osoby podle zákona upravujícího právní poměry obchodních společností a družstev.

Kontrolu hospodaření právnických osob, ve kterých mají nebo měly stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem většinový podíl na základním kapitálu nebo vůči kterým jsou nebo byly stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem v postavení ovládající osoby podle zákona upravujícího právní poměry obchodních společností a družstev, bude provádět Úřad pouze za období, ve kterém jsou uvedené podmínky u kontrolované právnické osoby splněny.

Návrh prováděcího zákona specifikuje, že hospodařením s dalšími veřejnými prostředky se pro účely tohoto zákona bude rozumět hospodaření

a)

kraje a obce s rozšířenou působností,

b)

jiné právnické osoby, jde-li o

1.

státní podnik, státní fond, státní příspěvkovou organizaci, národní podnik nebo státní organizaci Správa železniční dopravní cesty,

2.

zdravotní pojišťovnu,

3.

veřejnou výzkumnou instituci,

4.

dobrovolný svazek obcí,

5.

příspěvkovou organizaci zřízenou územním samosprávným celkem uvedeným v písmeni a) nebo dobrovolným svazkem obcí,

6.

regionální radu regionu soudržnosti,

7.

Českou televizi,

8.

Český rozhlas,

9.

veřejnou vysokou školu,

10.

školskou právnickou osobu zřízenou Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy jménem státu, územním samosprávným celkem uvedeným v písmeni a) nebo dobrovolným svazkem obcí,

11.

Českou národní banku,

c)

s prostředky Evropské unie nebo s jinými prostředky ze zahraničí poskytnutými státu na základě mezinárodní smlouvy.

Hospodařením s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů se pro účely tohoto zákona bude rozumět hospodaření s prostředky poskytnutými ze státního rozpočtu, ze státních finančních aktiv, z Národního fondu, z rozpočtu státního fondu, z rozpočtu územního samosprávného celku, z rozpočtu regionální rady regionu soudržnosti nebo z rozpočtu dobrovolného svazku obcí.

V Poslanecké sněmovně jsou aktuálně projednávány také dva poslanecké návrhy prováděcího zákona (sn. tisk 230sn. tisk 236).

Předchozí (v pořadí již šestý) pokus o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu skončil neúspěšně (více viz PZ 106/2017).