Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

15. 2. 2019, [Právní zpravodaj]
Rozšíření pravomocí NKÚ

Poslanci jednají o kontrole hospodaření územních samosprávných celků.

Dne 12. a 13. 2. 2019 prošly prvním čtením v Poslanecké sněmovně poslanecký návrh novely Ústavy, vládní návrh novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřaduposlanecký návrh novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu.

Cílem návrhů je rozšířit pravomoc Nejvyššího kontrolního úřadu.

Podle čl. 97 odst. 1 Úst Nejvyšší kontrolní úřad vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu․ Podle poslaneckého návrhu novely Ústavy Nejvyšší kontrolní úřad v rozsahu stanoveném zákonem bude vykonávat kontrolu hospodaření s dalšími veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů․ Nejvyšší kontrolní úřad dále v rozsahu stanoveném zákonem bude vykonávat kontrolu hospodaření právnických osob, ve kterých mají stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem většinovou majetkovou účast nebo většinový podíl na hlasovacích právech, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby.

Podle vládního návrhu prováděcího zákona Úřad bude vykonávat kontrolu hospodaření

a)

státu a kontrolu plnění státního rozpočtu a státního závěrečného účtu,

b)

s dalšími veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů,

c)

právnických osob, ve kterých mají stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem většinový podíl na základním kapitálu nebo vůči kterým jsou stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem v postavení ovládající osoby podle zákona upravujícího právní poměry obchodních společností a družstev.

Kontrolu hospodaření právnických osob, ve kterých mají nebo měly stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem většinový podíl na základním kapitálu nebo vůči kterým jsou nebo byly stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územním samosprávným celkem v postavení ovládající osoby podle zákona upravujícího právní poměry obchodních společností a družstev, bude provádět Úřad pouze za období, ve kterém jsou uvedené podmínky u kontrolované právnické osoby splněny.

Vládní návrh prováděcího zákona specifikuje, že hospodařením s dalšími veřejnými prostředky se pro účely tohoto zákona bude rozumět hospodaření

a)

kraje a obce s rozšířenou působností,

b)

jiné právnické osoby, jde-li o

1.

státní podnik, státní fond, státní příspěvkovou organizaci, národní podnik nebo státní organizaci Správa železniční dopravní cesty,

2.

zdravotní pojišťovnu,

3.

veřejnou výzkumnou instituci,

4.

dobrovolný svazek obcí,

5.

příspěvkovou organizaci zřízenou územním samosprávným celkem uvedeným v písmeni a) nebo dobrovolným svazkem obcí,

6.

regionální radu regionu soudržnosti,

7.

Českou televizi,

8.

Český rozhlas,

9.

veřejnou vysokou školu,

10.

školskou právnickou osobu zřízenou Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy jménem státu, územním samosprávným celkem uvedeným v písmeni a) nebo dobrovolným svazkem obcí,

11.

Českou národní banku,

c)

s prostředky Evropské unie nebo s jinými prostředky ze zahraničí poskytnutými státu na základě mezinárodní smlouvy.

Hospodařením s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů se pro účely tohoto zákona bude rozumět hospodaření s prostředky poskytnutými ze státního rozpočtu, ze státních finančních aktiv, z Národního fondu, z rozpočtu státního fondu, z rozpočtu územního samosprávného celku, z rozpočtu regionální rady regionu soudržnosti nebo z rozpočtu dobrovolného svazku obcí.

Předchozí (v pořadí již šestý) pokus o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu skončil neúspěšně (více viz PZ 106/2017).

Poslanecký návrh novely Ústavy byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru jakožto výboru garančnímu, dále kontrolnímu výboru, výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a stálé komisi pro Ústavu České republiky.

Vládní návrh prováděcího zákona ustál hlasování o zamítnutí a poté byl přikázán k projednání kontrolnímu výboru jakožto výboru garančnímu, dále ústavněprávnímu výboru, výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.

Alternativní poslanecký návrh prováděcího zákona ustál hlasování o zamítnutí a poté byl přikázán k projednání kontrolnímu výboru jakožto výboru garančnímu, dále ústavněprávnímu výboru a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.