Do dnešní doby se akademická ani odborná veřejnost neshodly na hranici mezi trestnými činy a správními delikty. Současní představitelé správní vědy Průcha, Hendrych, Prášková, Mates a další se shodují, že „právní teorie i praxe, starší i novější, naše i zahraniční, nenašla dosud objektivně platnou hranici mezi oběma typy deliktů“. Někteří autoři na nalézání obecných pojmových rozdílů již rezignovali, jiní existenci pojmových rozdílů popírají.
Je pravda, že některé skutkové podstaty trestných činů a správních deliktů jsou formulovány tak, že se jejich formální znaky překrývají. Protiprávní jednání může naplnit jak skutkovou podstatu trestného činu, tak správního deliktu. Proto je vhodné si položit otázku, zda je vůbec účelné a rozumné rozdělovat oblast trestání mezi trestní právo a správní právo. Řáda autorů v této souvislosti poukazuje na neujasněnost trestní politiky státu a na prolínání správního a soudního trestání. Často se také lze setkat s názorem, že dělení mezi trestnými činy a správními delikty je pouze věcí nahodilosti, respektive vůle zákonodárce, kterému orgánu příslušnou agendu svěří k projednávání, což mnohdy může být odůvodněno například praktickými důvody. Prášková k tomuto uvádí, že „zákonodárce se často neřídí teoretickými hledisky, ale bere v úvahu kriminálně politická kritéria, např. hledisko generální prevence, četnost výskytu deliktů v dané historické době, intenzitu rizika deliktního jednání a z toho plynoucího stupně ohrožení spořádaného lidského soužití (‚právního míru‘), proměnami v axiologickém nazírání veřejnosti na význam individuálních a společenských hodnot a právních statků poškozovaných deliktním chováním pachatelů apod. Kategorizace deliktů na trestné činy a správní delikty bývá v zákonodárství ovlivněna také pragmatickými a praktickými zřeteli, přihlíží např. ke kapacitám justičních a správních orgánů, k jejich kvalifikovanosti (odbornosti) pro řešení daného typu delikvence, k (finanční i časové) nákladnosti řízení apod.“
Přes všechno to nejasné nahlížení na dělicí linii mezi těmito dvěma oblastmi práva je zřejmé, že vztahy mezi soudním a správním trestáním jsou rozmanité. Proto je lze pojímat z mnoha úhlů pohledu, a to jak legislativního, tak aplikačního.
Trestní právo i správní trestání toho mají mnoho společného – patří do odvětví veřejného práva, mají společný historický vývoj, základní zásady i pojmové znaky a ve smyslu čl. 6 odst. 1 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen „Úmluva“) je nutné na ně nahlížet rovnocenně. Přesto všechno mezi nimi existuje množství neopomenutelných rozdílů.
Některá rozlišovací kritéria jsou méně či více zdařilá. Některá dokonce odborníci označují za sporná. Tak je tomu v případě kritéria, kterým je společenská nebezpečnost, potažmo škodlivost určitého jednání. Ve vztahu k trestným činům se uvádí, že jde o typově závažnější, těžší a značně škodlivé protiprávní jednání, u kterého je dán také vyšší stupeň společenské nebezpečnosti, než je tomu u správních deliktů. To je ostatně dáno charakterem trestního práva jakožto ultima ratio. Toto kritérium lze v zásadě přijmout, a to i nyní, kdy trestní zákoník opustil koncepci formalně materiálního pojetí trestného činu a nahradil ji formálním pojetím s korektivem subsidiarity trestní represe. Pro spáchání správního deliktu tedy musí být i dle nové právní úpravy naplněny znaky dané zákonem (formální stránka) a současně musí být jednání či opomenutí společensky škodlivé (materiální stránka). V trestním právu se s přijetím trestního zákoníku (účinný od 1. 1. 2010) hovoří o formálním pojetí s materiálním korektivem. Materiální hledisko není pojmovým znakem skutkových podstat trestných činů, ale je pouze jeho doplňkem (oním korektivem). Naproti tomu u správních deliktů̊ je do pojmových znaků̊ řazeno. Lze tak konstatovat, že u trestných činů je brán zřetel především na formální stránku, kdežto u správních deliktů se rovnocenně poměřují obě hlediska. Trestní právo je proto v tomto ohledu kazuističtější.
O vyšší kazuističnosti trestního práva vypovídá i formulace skutkových podstat, které se vyznačují́ přesností a konkrétností. Naopak typickým znakem skutkových podstat správních deliktů jsou neurčité právní pojmy a demonstrativní výčty.
Za jeden ze základních rozdílů mezi správním a soudním trestáním je považován rozdíl v účelu a funkci trestněprávních předpisů. Klíčovým úkolem trestního práva je zejména ochrana sociálně etických hodnot, kdežto úlohou správního práva je spíše dodržování „technických“ správních příkazů a zákazů. Smyslem správního trestání není ochrana společnosti před kriminálními činy. Ten je spatřován v tom, že má zajistit ochranu statků před více či méně slabšími riziky jejich narušování. Má být garancí dodržování mnoha mimotrestních zákonných ustanovení. Tím má vytvářet nepříznivé podmínky pro páchání trestných činů. Ve vztahu k soudnímu trestání má tedy významnou preventivní úlohu. Někdy lze také hovořit o tzv. předpolí trestněprávní ochrany. Důležitým úkolem správního trestání, jak již bylo uvedeno výše, je ochrana a zajišťování řádného a plynulého fungování veřejné správy a zachování její autority.
S tímto kritériem se velice úzce pojí povaha chráněného zájmu, respektive objekt deliktu. U správních deliktů je chráněným zájmem právě zmiňovaná řádná správa veřejných záležitostí a naproti tomu u trestných činů je chráněn širší okruh společenských zájmů a hodnot, zejména život a zdraví osob. V rámci soudních deliktů jsou ohrožovány základní hodnoty, na kterých je založen ústavní pořádek, osobnosti lidí a jejich základní práva a svobody, tedy ty nejdůležitější společenské hodnoty. Také v objektivní stránce deliktů můžeme nalézt rozdíly, jelikož u trestných činů se předpokládá závažnější způsob provedení.
Se soudními delikty se typicky pojí morální zavrženíhodnost činu. Sociálně etické odsouzení pachatele a ztráta „bezúhonnosti“ odsouzené osoby. Správní delikty jsou naopak vnímány jako morálně neutrální.
Ve správním trestání i v trestním právu jde o odpovědnost v důsledku porušení povinnosti, o odpovědnost za protiprávní jednání, ať konání, či opomenutí. Nemůže jít o odpovědnost za protiprávní stav vzniklý určitou událostí, nejde tedy o odpovědnost za výsledek. Odpovědnost za správní delikty však na rozdíl od trestní odpovědnosti není vždy ovládána zásadou odpovědnosti za zavinění. Ve vztahu k subjektivní stránce se pro trestné činy vyžaduje zejména úmysl (pokud není výslovně uvedeno, že postačí nedbalost), zatímco pro značné množství správních deliktů postačuje nedbalost. Některé správní delikty jsou dokonce koncipovány na bázi objektivní odpovědnosti.
O správních deliktech rozhodují orgány veřejné správy, které jsou nestranné, nikoli však nezávislé, neboť zohledňují zájem na řádném výkonu veřejné správy. Trestněprávní delikty jsou ale vždy projednávány nezávislými a nestrannými soudy, u nichž je v některých případech nutná obhajoba. U správních deliktů sice také existuje soudní řízení, tomu však předchází řízení před správními orgány, ve většině případů i včetně odvolacího řízení, a správní soudy poskytují pouze až přezkum rozhodnutí vydaných správními orgány. O trestech udělovaných v rámci správního trestání tedy rozhodují správní orgány. Správní řízení o správních deliktech navíc nemá kontradiktorní charakter. Není založeno na zásadě obžalovací a neuplatňuje se vždy zásada ústnosti, bezprostřednosti a veřejnosti.
Po výše uvedených kritériích lze shrnout, že odpovědnost za správní delikty ve vztahu k trestní odpovědnosti představuje jakousi doplňující ochranu chráněných statků.
V současné době se tradiční a nejsilnější kritéria pro rozlišování správních deliktů a trestných činů (zejména kritérium společenské nebezpečnosti a kritérium povahy chráněného zájmu) relativizují. Nesporná tak zůstávají vedlejší kritéria (pojetí subjektivní stránky, povaha orgánu, který příslušný delikt projednává, a další procesní aspekty), která jsou však pouze podpůrného charakteru. Sama o sobě nemohou odůvodnit rozdělení na trestné činy a správní delikty, jelikož jsou spíše důsledkem tohoto rozdělení.