NS v rozhodnutí sp. zn. 21 Cdo 3955/2018 opakovaně v rámci své argumentace podporující výklad, že zásada stejné odměny za stejnou práci nebo práci stejné hodnoty má dopadat na všechny zaměstnance v základním pracovněprávním vztahu u jedné osoby a nemá se aplikovat pouze k části zaměstnavatele, uvedl:
„V těchto případech je bez významu, jaké vnější podmínky (sociální, ekonomické apod.) panují v místě působení zaměstnavatele.“
Níže bude ukázáno, že tento závěr učiněný NS neodpovídá principu racionálního zákonodárce a je mylný, což má za důsledek vadnost rozhodnutí jako celku.
Argumenty podporující závěr, že § 1a odst. 1 písm. c) a e) ve spojení s § 110 ZPr je třeba vztahovat k části zaměstnavatele a nikoli zaměstnavateli jako celku, jsou následující.
1. Zaměstnavatel
Nepřesnost a nepřesvědčivost argumentace předložené NS, fakt, že nereflektuje hospodářskou realitu ČR, obnažuje fungování nadnárodních korporátních a koncernových struktur. V řadě případů je realita taková, že na území ČR právnická osoba, založená podle cizího práva s rozhodovacím centrem v cizině (usazená v cizině), podniká prostřednictvím pobočky nebo odštěpného závodu (organizační složky). Taková část zahraniční právnické osoby však nemá vlastní subjektivitu. Zaměstnanci u ní působící jsou v základním pracovněprávním vztahu k zahraniční právnické osobě.
Taková zahraniční právnická osoba, zřízená např. podle práva Belgie a tam také usídlená, mívá zaměstnance v sídle, tedy v tomto případě v Belgii, dále pobočky či odštěpné závody v členských zemích EU, vedle ČR např. ve SRN a Rakousku. Nahlíženo prizmatem zde rozebíraného rozhodnutí NS by bylo třeba vztáhnout zásadu stejné odměny za stejnou práci nebo práci stejné hodnoty ke všem zaměstnancům, tedy včetně zaměstnanců v Belgii, SRN a Rakousku. Nelze popřít, že by se takový přístup zdejším zaměstnancům zamlouval, jelikož si polepší, otázka ale je, jestli by jeho důsledné uplatňování nevedlo ke stěhování zahraničních společností do zemí s levnější pracovní silou, nežli je cena práce v jejich domovině, ze které právě kvůli tomu část své činnosti přesunuly do ČR.
Dalším faktem je, že některé koncernové struktury z různých důvodů (daňových a jiných) fungují tak, že pro dílčí oblasti zakládají samostatné společnosti (např. s. r. o. pro každý kraj, kdy 100% vlastníkem všech je mateřská společnost). Vztaženo na případ obdobný případu řešenému NS, neodpovídá principu racionálního zákonodárce nastavit pravidlo, kdy koncernová struktura, která zvolí naznačené řešení, tedy řadu samostatných společností pro jednotlivé oblasti, které však budou jednotně řízeny, kdy v každé ze společností lze určovat mzdu odlišně s ohledem na regionální specifika, by měla získat zásadní konkurenční výhodu např. vůči státnímu podniku (případně živnostníkovi), který takto postupovat nemůže (nebo nechce) a musí plošně mzdu udržovat na úrovni Prahy. Nebo máme rozhodnutí NS vnímat tak, že zaměstnavatelem se míní koncern jako celek? To by odborářská srdce ve Škodovce jistě zaplesala.
2. Odměna
Základními funkcemi pracovněprávní odměny jsou funkce kompenzační, motivační a alimentační. V rámci volného trhu vystupují při hledání rovnováhy nabídky a poptávky všechny tři složky. Ve vztahu ke zde rozebíranému rozhodnutí NS je zásadní zejména funkce alimentační.
Alimentační funkce směřuje k zajištění potřebných životních nákladů zaměstnance. Jinak řečeno, zaměstnanec se rozhoduje, zda přijme určitou práci, která je odměněna určitou odměnou, mj. s ohledem na to, zda bude stačit k pokrytí jeho (a jeho rodiny) životních nákladů. Životní náklady se přitom v jednotlivých regionech podstatně různí, zejména jde-li o náklady na bydlení, služby, ale i potraviny atd.; to ostatně reflektuje i zákonodárce např. v právní úpravě příspěvku na bydlení ve smyslu zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, když stanoví různou výši normativních nákladů na bydlení pro různé typy aglomerací, včetně Prahy, která má samostatné postavení.
Pracovněprávní odměna se vyplácí primárně v zákonných penězích. Peníze jsou v základu univerzálním prostředkem směny. Z tohoto hlediska by bylo možné na princip stejné odměny za stejnou práci a za práci stejné hodnoty také nahlížet tak, pokud bychom jej chtěli vztahovat k zaměstnavateli jako celku (pomineme-li shora uvedený mezinárodní rozměr), že je zásada zachována, pokud je v daném místě a čase možné směnit obdrženou odměnu za shodné zboží, služby atd. To je však poněkud krkolomné řešení.
K argumentům, že při zohledňování vnějších podmínek, a tedy při vztahování zásady k části zaměstnavatele, není přihlíženo k možnému dojíždění za prací atd., lze podotknout následující: a) jednak, aby byla taková úvaha komplexní, musela by zohledňovat čas dojíždění, náklady na dojíždění, ale i sociální a jiné benefity plynoucí z toho, že zaměstnanec nemigruje za prací a setrvává v původním místě bydliště; b) jednak, a to je hlavní, tento aspekt souvisí s otázkou rozvoje regionů, dopravní obslužností, migrací za prací, bytovou politikou atd., což jsou momenty, které má řešit stát a nikoli zaměstnavatel.
Stejně tak neobstojí poukazování na právní úpravu minimální a minimální zaručené mzdy. Její funkce je totiž jiná. Jde o ochranné opatření svědčící zaměstnanci jako slabší straně, které určuje minimální hodnotu práce.
Souhrnně řečeno, racionální zákonodárce nemůže pominout socioekonomickou realitu, hospodářské rozdíly a odlišnost jednotlivých regionů. Jelikož tyto rozdílnosti reflektuje i v jiných částech právního řádu, není důvod, proč by tomu tak neměl činit i v případě pracovněprávních vztahů. Stejně tak nemůže přehlížet, jakým způsobem na území ČR fungují zahraniční právnické osoby. Z těchto důvodů, které podporují shora předložené argumenty, lze učinit závěr, že zásadu stejné odměny za stejnou práci a za práci stejné hodnoty je třeba vztahovat k části zaměstnavatele a nikoli k zaměstnavateli jako celku.