Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

[Trestněprávní revue 4/2020, s. 193]
Novela ZOK změní adhezní řízení u zkrácení daně

JUDr. Ing. JAN VUČKA, Praha*

I. Aktuální úprava náhrady škody u zkrácení daně

Jak obecně známo, daň zkrácená spácháním trestného činu zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby podle § 240 TrZ není škodou. Povinnost odvést daň totiž nevznikla v souvislosti s trestným činem, nýbrž nezávisle na něm. Proto není možné, aby se stát domáhal v trestním řízení náhrady škody vůči delinkventnímu plátci či poplatníkovi daně; viz například rozhodnutí Nejvyššího soudu ve věcech 5 Tdo 134/201515 Tdo 902/2013.1

Přesto judikatura dospěla k originální konstrukci, jak může stát za určitých okolností uplatnit v trestním řízení nárok na náhradu škody i v případě zkrácené a současně nedobytné daně.

Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích, „ZOK“), ve znění účinném do 31. 12. 2020, obsahuje ustanovení, podle něhož může soud rozhodnout o ručení člena statutárního orgánu za dluh společnosti v úpadku:

§ 68 Ručení členů orgánu při úpadku obchodní korporace

(1)

Soud může na návrh insolvenčního správce nebo věřitele obchodní korporace rozhodnout, že člen nebo bývalý člen jejího statutárního orgánu ručí za splnění jejích povinností, jestliže

a)

bylo rozhodnuto, že obchodní korporace je v úpadku, a

b)

člen nebo bývalý člen statutárního orgánu obchodní korporace věděli nebo měli a mohli vědět, že je obchodní korporace v hrozícím úpadku podle jiného právního předpisu, a v rozporu s péčí řádného hospodáře neučinili za účelem jeho odvrácení vše potřebné a rozumně předpokladatelné.

(2)

Odstavec 1 se nepoužije na člena nebo bývalého člena statutárního orgánu obchodní korporace, kteří byli do funkce prokazatelně ustaveni za účelem odvrácení úpadku nebo jiné nepříznivé hospodářské situace obchodní korporace a svou funkci vykonávali s péčí řádného hospodáře.

Třebaže toto ustanovení není adresováno trestním soudům a třebaže má postihovat porušení povinností vůči korporaci nekonáním kroků k odvrácení jejího úpadku (nikoli postihovat porušení daňových povinností vůči státu), Nejvyšší soud v rozhodnutí 6 Tdo 511/2019 uvedl:

„Jak plyne z výše uvedeného, rozborem existující právní úpravy obsažené v zákoně o obchodních korporacích dospěl Nejvyšší soud k poznatku, že při splnění v něm formulovaných podmínek lze připustit, aby poškozený uplatnil podle § 43 odst․ 3 TrŘ vůči obviněnému, který se žalované trestné činnosti [tj. trestného činu neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení a podobné povinné platby podle § 241 odst. 1 a 2 TrZ] dopustil jako statutární orgán společnosti (například jednatel společnosti s ručením omezeným), nárok na náhradu škody, a to i v situaci, že příslušný orgán, který takový nárok jako poškozený vůči obviněnému uplatňuje, vydal vůči společnosti (korporaci) individuální akt aplikace práva (například platební výměr podle daňového řádu), který je exekučním titulem a jež tuto společnost zavazuje ke shodnému plnění, které požaduje po obviněném. Předpokladem pro uplatnění takového nároku, je-li opřen o § 68 ZOK, je to, že v době uplatnění nároku vůči obviněnému, který se trestné činnosti dopustil jako statutární orgán obchodní korporace, již bylo rozhodnuto insolvenčním soudem o úpadku společnosti, obviněný, jako člen nebo bývalý člen statutárního orgánu věděl nebo měl a mohl vědět, že je obchodní korporace v hrozícím úpadku a v rozporu s péčí řádného hospodáře neučinil vše potřebné a rozumně předpokládatelné pro odvrácení tohoto úpadku.

Tyto skutečnosti by měl poškozený doložit v souvislosti s uplatněním svého nároku.“

Tento přístup pokládáme za nesprávný. Citované rozhodování podle § 68 ZOK se netýká trestního řízení. Komentář k ZOK popisuje, který soud se rozumí „soudem“ podle § 68 ZOK a o jaký typ řízení se jedná:

„Řízení podle § 68 je řízením sporným, jež nelze podřadit žádnému z případů věcné příslušnosti krajských soudů podle § 9 odst. 2 OSŘ. Jelikož spor není veden mezi obchodní korporací, jejím členem či jejím společníkem (na straně jedné) a členem jejího (statutárního) orgánu (na straně druhé), nelze jej podřadit ani pod § 9 odst. 2 písm. f) OSŘ (a to přesto, že s ohledem na podstatu sporu a obvyklý okruh posuzovaných skutečností by bylo rozumné, aby spory projednávaly krajské soudy, jež jsou na problematiku korporačního práva specializované). Věcně příslušnými k projednání sporu jsou tudíž v prvním stupni okresní soudy (§ 9 odst. 1 OSŘ).

Místně příslušným je obecný soud žalovaného (§ 84 a násl. OSŘ). Bude-li mít žalovaný bydliště (či sídlo) na území jiného členského státu Evropské unie, budou české soudy mezinárodně příslušné k projednání žaloby podle § 68 (stejně jako žaloby podle § 159 odst. 3 ObčZ) v souladu s čl. 7 odst. 2 nařízení 1215/2012 o příslušnosti, uznávání a výkonu soudních rozhodnutí v občanských a obchodních věcech (Brusel I bis). Místně příslušným bude zpravidla okresní soud, v jehož obvodu má skutečné sídlo (případně hlavní místo podnikání) upadnuvší obchodní korporace (srov. v podrobnostech obdobně rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 18. 7. 2013, ÖFAB, Östergötlands Fastigheter AB proti Franku Kootovi a Evergreen Investments BV, C-147/12).“

(Šuk, P. § 68 [Ručení členů orgánů při úpadku obchodní korporace]. In: Štenglová, I., Havel, B., Cileček, F., Kuhn, P., Šuk, P. Zákon o obchodních korporacích. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2017, s. 194.)

Kontroverzní rozhodnutí Nejvyššího soudu je právní Pandořinou skříňkou a otevírá celou řadu problémů:

1)

Postupem, který uvádí Nejvyšší soud v citovaném rozhodnutí, by trestní soud „ukradl“ civilnímu soudu typ rozhodnutí, které je součástí civilního řízení, nikoli trestního. Domníváme se, že takový postup by byl nezákonný, protože nemá oporu v trestněprocesních předpisech.

2)

Dodejme, že institut rozhodnutí o ručení podle § 68 odst. 1 ZOK se dle našich znalostí neaplikuje u žádného jiného trestného činu, ač by mohl být stejně tak dobře užíván v případech podvodů, poškození věřitele či jakýchkoli jiných trestných činů, kterými byla způsobena nedobytná škoda. Jde tedy o velmi podivnou právní nekonzistenci, zjevně účelově zavedenou s cílem zvýhodnit uspokojování pohledávek státu.

3)

Nápadnost právní nekonzistence bude ještě větší, uvědomíme-li si, že má jít o náhradu škody, ač škoda zkrácením daně nevznikla! Způsobením úpadku mohla škoda vzniknout, ale to už není součástí trestného činu podle § 240 TrZ. Proto by soud rozhodující o trestném činu podle 240 TrZ neměl vůbec rozhodovat o náhradě škody způsobené jednáním odlišným od žalovaného trestného činu.2 Viz § 43 odst. 3 TŘ in fine: „(…) povinnost nahradit v penězích škodu nebo nemajetkovou újmu, jež byla poškozenému trestným činem způsobena (...)“

4)

K postižení daného jednání (způsobení nedobytnosti pohledávky) je přece určen trestný čin poškození věřitele podle § 222 TrZ nebo způsobení úpadku podle § 224 TrZ. Proč je tato skutková podstata uměle dopisována do trestného činu podle § 240 TrZ?

5)

Účinnost tohoto postupu je sporná, neboť dopadá jen na členy statutárních orgánů. Mnoho pachatelů daňové kriminality využívá korporace papírově vlastněné a řízené tzv. bílými koňmi, jimiž jsou bezdomovci, zahraniční manuální dělníci nebo nemajetní důchodci. Na těchto osobách se bude stát stěží hojit a na organizátory stojící vně statutárních orgánů korporace se nedosáhne.

6)

Mimo to § 68 odst. 1 ZOK předpokládá, že se navíc bude prokazovat porušení povinnosti vůči korporaci, tedy že člen statutárního orgánu nevykázal snahu odvrátit úpadek. Tím se ještě více omezí rozsah osob, na které tento postup může v rámci trestního řízení účinně dopadnout. U prázdných schránek nebude takové dokazování problém, ale u běžné korporace bude dokazování vlivu na úpadek znamenat pro trestní soud významnou zátěž navíc včetně znaleckého zkoumání hospodaření korporace, aniž by to souviselo s dokazováním trestného činu podle § 240 TrZ. Dodejme, že okolnosti odůvodňující ručení by měl dokladat poškozený, nikoli vyhledávat samy OČTŘ. Jednak to není součástí žalovaného trestného činu, aby to povinně objasňovaly samy OČTŘ, jednak „Důvod a výši škody, nemajetkové újmy nebo bezdůvodného obohacení je poškozený povinen doložit“ (část § 43 odst. 3 TrŘ).

7)

Vznikla nejistota, jaký je vztah daňové prekluze a civilního ručení. Může nastat situace, kdy daň již nelze doměřit, ale trestný čin podle § 240 TrZ není promlčen. Lze potom rozhodnout podle § 68 odst. 1 ZOK?

Snahu obejít nemožnost domáhat se zkrácené daně tímto způsobem pokládáme proto za nepovedený judikatorní pokus, navíc jen dočasné povahy.

II. Novela ZOK

Zákon č. 33/2020 Sb. s účinností od 1. 1. 2021 totiž zruší § 68 ZOK, čímž se kontroverzní úprava adhezního řízení u zkrácení daně podle citovaného rozhodnutí Nejvyššího soudu stane neaplikovatelnou. Náhradou za § 68 ZOK má být novelizovaný § 66 ZOK, který má znít takto:

§ 66 Zvláštní povinnosti při úpadku obchodní korporace

(1)

Přispěl-li člen statutárního orgánu porušením svých povinností k úpadku obchodní korporace a bylo-li v insolvenčním řízení již rozhodnuto o způsobu řešení úpadku obchodní korporace, insolvenční soud na návrh insolvenčního správce

a)

rozhodne o povinnosti tohoto člena vydat do majetkové podstaty prospěch získaný ze smlouvy o výkonu funkce, jakož i případný jiný prospěch, který od obchodní korporace obdržel, a to až za období 2 let zpět před zahájením insolvenčního řízení, jedná-li se o insolvenční řízení zahájené na návrh jiné osoby než dlužníka; není-li vydání prospěchu možné, nahradí jej člen statutárního orgánu v penězích, a

b)

byl-li na majetek obchodní korporace prohlášen konkurs, může také rozhodnout, že tento člen je povinen poskytnout do majetkové podstaty plnění až do výše rozdílu mezi souhrnem dluhů a hodnotou majetku obchodní korporace; při určení výše plnění insolvenční soud přihlédne zejména k tomu, jakou měrou přispělo porušení povinnosti k nedostatečné výši majetkové podstaty.

(2)

Insolvenční správce podá návrh podle odstavce 1 také tehdy, rozhodne-li o tom věřitelský výbor. Nejsou-li v majetkové podstatě peněžní prostředky potřebné ke krytí nákladů na podání návrhu a vedení řízení, může insolvenční správce podmínit podání návrhu nebo další pokračování v řízení tím, aby mu věřitelé poskytli na úhradu těchto nákladů přiměřenou zálohu. Skončí-li řízení úspěchem insolvenčního správce, mohou věřitelé, kteří zálohu poskytli, požadovat její náhradu jako pohledávku za majetkovou podstatou.

(3)

Řízení podle odstavce 1 je incidenčním sporem podle insolvenčního zákona. Insolvenční soud oznámí bez zbytečného odkladu své rozhodnutí soudu, který je oprávněn rozhodnout o vyloučení člena statutárního orgánu obchodní korporace.

Povšimněte si, že oproti dosavadnímu § 68 ZOK nové znění § 66 ZOK bude výslovně uvádět, že takové rozhodnutí může učinit jen insolvenční soud (nikoli trestní soud) na návrh insolvenčního správce (nikoli státního zástupce nebo poškozeného). Insolvenčním soudem se v souladu s § 2 písm. b) zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), rozumí soud, před nímž probíhá insolvenční řízení, jakož i soud, který rozhoduje o opravném prostředku v insolvenčním řízení.

Tím pádem konstrukce uváděná v rozhodnutí Nejvyššího soudu 6 Tdo 511/2019 nebude od 1. 1. 2021 možná.

Dodejme, že přechodná ustanovení zákona č. 33/2020 Sb. uvádějí kromě jiného toto: „Bylo-li insolvenční řízení zahájeno přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, použijí se pro toto řízení § 62 až 64 a § 68 zákona č. 90/2012 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.“ I z této pasáže je zřejmé, že § 68 ZOK nebyl určen pro soudy trestní.

Do budoucna se nabízí několik možných řešení:

 

1.

Varianta A

Adhezní řízení u trestného činu podle § 240 TrZ bude zcela odstraněno.

Tím pádem nebude možné vymáhat zkrácenou daň jinak než v daňovém řízení vůči daňovému dlužníku nebo ručiteli za něj podle daňových předpisů. Pokud bude takový nárok přesto uplatňován v trestním řízení, trestní soud na počátku hlavního líčení rozhodne usnesením podle § 206 odst. 4 TŘ per analogiam, že daný nárok na náhradu škody nelze uplatňovat v trestním řízení. V rozsudku soud o takovém nároku již nerozhoduje.

Odpadne množství rozporů a komplikací, které přináší umělé naroubování § 68 ZOK či jiného ustanovení ZOK na trestní řízení.

Tato varianta bude mít negativní vliv na veřejné příjmy, protože odpadne jedna skupina osob, od nichž by bylo možno zkrácenou daň vymáhat. Vyvolání nedobytnosti daňové pohledávky by však mohlo být standardně stíháno jako trestný čin poškození věřitele podle § 222 TrZ nebo způsobení úpadku podle § 224 TrZ.

 

2.

Varianta B

Aplikace ZOK v adhezním řízení bude naopak rozšířena na všechny trestné činy.

Ustanovení § 68 ZOK není jediným ustanovením ZOK, které lze použít k domáhání se náhrady škody po dalších osobách:

§ 71 Ovlivnění

(1)

Každý, kdo pomocí svého vlivu v obchodní korporaci (dále jen „vlivná osoba“) rozhodujícím významným způsobem ovlivní chování obchodní korporace (dále jen „ovlivněná osoba“) k její újmě, tuto újmu nahradí, ledaže prokáže, že mohl při svém ovlivnění v dobré víře rozumně předpokládat, že jedná informovaně a v obhajitelném zájmu ovlivněné osoby.

(2)

Neuhradí-li vlivná osoba způsobenou újmu nejpozději do konce účetního období, v němž újma vznikla, nebo v jiné dohodnuté přiměřené lhůtě, nahradí i újmu, která v této souvislosti vznikla společníkům ovlivněné osoby.

(3)

Vlivná osoba ručí věřitelům ovlivněné osoby za splnění těch dluhů, které jim ovlivněná osoba nemůže v důsledku ovlivnění podle odstavce 1 zcela nebo zčásti splnit.

(4)

Vlivem podle odstavce 1 se rozumí také vliv vykonávaný prostřednictvím jiné osoby či jiných osob.

(5)

Ustanovení odstavce 1 se nepoužije na jednání členů orgánů ovlivněné osoby a jejího prokuristu.

Trestní soud by pak mohl v trestním řízení – dejme tomu v případě podvodu – přiznat nárok na náhradu škody i vůči těm obžalovaným, kteří naplňovali znaky vlivné osoby vůči daňovému dlužníku. Odstraní se tím nekonzistence, kdy soudy u jednoho trestného činu aplikovaly ZOK a u ostatních trestných činů nikoli. Současně zmizí problém s „krádeží“ jednoho typu rozhodnutí z jiného typu procesu, protože odpovědnost za škodu podle § 71 odst. 3 ZOK je daná zákonem, nikoli soudním rozhodnutím.

Zůstalo by zachováno dnešní pravidlo, že tento druh odpovědnosti za zkrácenou daň nastupuje pouze tehdy, když daňový subjekt není schopen daň uhradit (novelizovaný § 71 odst. 3 ZOK in fine).

Stále však zůstane dost problematických bodů spojených s kombinováním nesouvisejících předpisů, jak jsme kritizovali výše.

 

3.

Varianta C

Upravíme adhezní řízení – zejména definici škody – tak, aby umožňovalo spravedlivé odstranění následků trestného činu i v případech zkrácení daně.

V nejjednodušší variantě by to nevyžadovalo více než doplnění jednoho paragrafu do trestního zákoníku:

§ 241a

V případě pachatelů a účastníků na trestném činu podle § 240 nebo § 241, kteří neměli podle zvláštních předpisůx) postavení poplatníka či plátce zkrácené nebo neodvedené daně, cla, pojistného na sociální zabezpečení, příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, pojistného na úrazové pojištění, pojistného na zdravotní pojištění, poplatku nebo jiné podobné povinné platby (dále jen „povinná platba“), ani nejsou právním nástupcem takového poplatníka nebo plátce, se zkrácená nebo neodvedená povinná platba pokládá za škodu.

x) Například zákon 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů.

Za pomoci tohoto ustanovení by bylo možné vymáhat zkrácenou daň po stejně širokém okruhu osob, jako se vymáhá škoda u pachatelů všech ostatních trestných činů, a stejným mechanizmem. Odpadne tak znevýhodnění státu při vymáhání nápravy oproti jiným typům poškozených a jiným typům trestných činů.

Se zkrácenou daní pak bude v trestním řízení zacházeno shodně s jejím intuitivním významem (neboť fakticky škodou způsobenou trestným činem je, byť z pohledu stávající nauky nikoli). Přitom nevznikne teoretický problém v tom, že u daňového dlužníka nemůže být zkrácená daň škodou a má být vymáhána v daňovém řízení, neboť daňový dlužník je výslovně vyjmut.

Skutková věta výroku by pak byla formulovaná v tomto stylu: „(…) čímž obžalovaná Podvodná, s. r. o., zkrátila daň z příjmů o 1 000 000 Kč a obžalovaní Jaroslav Pažout a Jiří Horáček způsobili České republice škodu ve výši 1 000 000 Kč“.

Ustanovení § 240241 TrZ by nebylo nutné měnit, dokonce by ani neměla být měněna, protože ve vztahu k daňovému dlužníkovi by stále nešlo o škodu. Kvalifikované skutkové podstaty by se stále definovaly podle rozsahu jako za aktuálního znění, pouze s tím, že vůči jiným obviněným by rozsah spáchání a výše škody splývaly.

Výše uvedený návrh nového § 241a TrZ však nechává otevřenou otázku, jak postupovat, pokud je daňový závazek již prekludován. Buď by se ponechalo rozdílné plynutí lhůt (a pak by byly trestní předpisy na ostatní osoby přísnější než na samotný daňový subjekt), nebo by se na konec uvedeného paragrafu doplnila následující věta:

(…) To neplatí, pokud již nelze zkrácenou nebo neodvedenou povinnou platbu doměřit nebo vymáhat podle zvláštních předpisůy).

y) Například zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád.

 

4.

Varianta D

Úplně opustit dosavadní úzus, že zkrácená daň není škodou. Šlo by tedy o škodu i na straně obviněného daňového subjektu. K tomu by bylo nutné vhodně změnit trestní zákoník, analogicky k variantě C. Konečně zkrácená daň se navenek projevuje stejně jako škoda – poškozený subjekt má méně peněz, než by měl při zákonném jednání.

Opět by bylo nutné určit, jaký trestněprávní dopad bude mít daňová prekluze.

 

5.

Varianta E

Ponechat stávající stav, pouze se zrušením nemístné aplikace ZOK, a nahrazovat náhradu škody uložením peněžitého trestu. Byť se to bude nazývat peněžitým trestem, fakticky půjde o náhradu škody, protože půjde o příjem státu stejně jako původní daň.

Toto řešení však má také své úskalí: institut peněžitého trestu není určen k náhradě škodě; je to další kočkopes. Výše peněžitého trestu se také nutně neurčuje shodná s výši zkrácené daně.

Nelze tak současně dosáhnout napravení škodlivého následku, spravedlivého postihu pachatele a konzistentnosti práva.

 

6.

Varianta F

Pravomocným odsouzením pro daňový trestný čin vznikne ručení za daňový nedoplatek (viz § 171 odst. 1 daňového řádu). Vyžadovalo by relativně malou úpravu zákona zhruba v rozsahu varianty C a většina nekonzistentností a problémů by se tím vyřešila. Smíchání trestního a daňového práva by bylo velmi malé a omezené jen na nutný a celkem logický bod.

III. Závěr

Možností je samozřejmě více. Zde uvedené varianty jsou řešením jednoho dílčího problému, ne zásadní změnou trestání krácení daní.

Lze uvažovat například o povinném odklonu nebo rozšíření účinné lítosti při uhrazení zkrácené daně (případně navýšené sankčním koeficientem). I zde by však bylo nutné vést diskuzi:

jak skloubit koexistující daňové a trestní řízení včetně jejich reparační funkce;

jak vyřešit vztah různých lhůt v daňových a trestních předpisech;

jak spravedlivě postihnout vedlejší pachatele, u nichž je podíl na zkrácené dani nižší;

jak spravedlivě postihnout pachatele stojící mimo oficiální strukturu daňových subjektů.

Domníváme se, že tyto otázky ani v dnešní úpravě nejsou přesvědčivě zodpovězeny, a doufáme, že náš článek pomůže rozvířit debatu na toto téma.



Poznámky pod čarou:

Autor je advokátem.

Přesto nelze úplně vyloučit, že spácháním trestného činu zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby podle § 240 TrZ vznikne škoda v trestněprávním významu. Nejvyšší soud v rozhodnutí 5 Tdo 1160/2019 navrhl, že za škodu by se mohly pokládat dodatečné náklady státu na zjištění daňové povinnosti. Potom by byla možná konstrukce, že daň byla zkrácena v rozsahu X Kč a současně vznikla škoda Y Kč. I když to zní zvláštně, takto to vyplývá z daného judikátu.

Srov. právní větu z rozhodnutí Nejvyššího soudu ČSSR ve věci 3 Tz 19/67 (Rt 2/1968): „Předmětem adhezního řízení nemůže být škoda způsobená jiným činem, pro který není pachatel trestně stíhán, byť i souvisel se skutkem, který je předmětem trestního stíhání. Rozhodný je v každém případě pouze skutek uvedený v žalobním návrhu.“

Poznámky pod čarou:
*

Autor je advokátem.

1

Přesto nelze úplně vyloučit, že spácháním trestného činu zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby podle § 240 TrZ vznikne škoda v trestněprávním významu. Nejvyšší soud v rozhodnutí 5 Tdo 1160/2019 navrhl, že za škodu by se mohly pokládat dodatečné náklady státu na zjištění daňové povinnosti. Potom by byla možná konstrukce, že daň byla zkrácena v rozsahu X Kč a současně vznikla škoda Y Kč. I když to zní zvláštně, takto to vyplývá z daného judikátu.

2

Srov. právní větu z rozhodnutí Nejvyššího soudu ČSSR ve věci 3 Tz 19/67 (Rt 2/1968): „Předmětem adhezního řízení nemůže být škoda způsobená jiným činem, pro který není pachatel trestně stíhán, byť i souvisel se skutkem, který je předmětem trestního stíhání. Rozhodný je v každém případě pouze skutek uvedený v žalobním návrhu.“