Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

[Výběr literatury 2/2020]
Koronavirus: Veřejné zakázky

Nutnost rychle v krizové situaci obstarat nezbytné dodávky (roušky, respirátory) vede k potřebě využití určitých odchylek od běžných postupů zadávání veřejných zakázek.

Nejjednodušším druhem zadávacího řízení s nejmenším stupněm transparentnosti je jednací řízení bez uveřejnění (§ 63 ZVZ). Je to jediný druh zadávacího řízení v nadlimitním režimu, u kterého zadavatel neoznamuje jeho zahájení. Naopak, zadavatel může k podání nabídky oslovit pouze omezený, předem daný okruh dodavatelů a v některých případech pouze dodavatele jediného. K jeho použití by tedy měl zadavatel přistupovat pouze ve zcela výjimečných případech, neboť jím dochází k výraznému omezení hospodářské soutěže.1

Jednou ze zvláštních možností použití jednacího řízení bez uveřejnění je, pokud je to nezbytné v důsledku krajně naléhavé okolnosti, kterou zadavatel nemohl předvídat a ani ji nezpůsobil, a nelze dodržet lhůty pro otevřené řízení, užší řízení nebo jednací řízení s uveřejněním (§ 63 odst. 5 ZVZ). Důkazní břemeno ohledně prokázání oprávněnosti pro aplikaci této možnosti nese zadavatel (5 Afs 43/2012-54)․ Odůvodnění naplnění všech podmínek musí být součástí dokumentace k veřejné zakázce, když toto je povinnou náležitostí písemné zprávy zadavatele dle § 217 odst. 1 ZVZ.2

Krajně naléhavou okolností je situace vyžadující okamžité řešení, které nesnese odkladu a dochází při ní k ohrožení života nebo zdraví lidí, vzniku havárie, přírodní katastrofě nebo nebezpečí škody velkého rozsahu, resp. vznik takového ohrožení či nebezpečí bezprostředně hrozí. Lze sem zařadit okolnosti vyšší moci např. v podobě přírodních katastrof.3

Zadavatel musí vyloučit, že z časových důvodů není možná realizace veřejné zakázky v jiném druhu zadávacího řízení (a to ani při zkrácených lhůtách, které zákon stanoví při naléhavých okolnostech u určitých druhů zadávacích řízení).4 V podlimitním režimu musí být také splněna podmínka nemožnosti dodržet lhůty pro zjednodušené podlimitní řízení (§ 52 písm. b) bod 2 ZVZ).

I pro JŘBU se uplatní některé zákonné požadavky, např. prokázání základní způsobilosti (§ 73 odst. 1 ZVZ).

V některých případech přichází v úvahu výjimka z povinnosti vůbec veřejnou zakázku zadat v zadávacím řízení. Podle § 29 písm. a) ZVZ se jedná o situaci, kdy by provedení zadávacího řízení ohrozilo ochranu základních bezpečnostních zájmů České republiky a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo. Podle čl. 1 BezpČR je základní povinností státu i ochrana životů a zdraví.

Ještě více se nabízí § 29 písm. c) ZVZ, kdy jde o zadávání nebo plnění veřejné zakázky v rámci zvláštních bezpečnostních opatření stanovenými jinými právními předpisy (poznámka odkazuje i na ZKrŘ) a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo.

Pokud jsou ve zvýšené míře ohroženy životy a zdraví osob nacházejících se na území ČR, podle názoru ÚOHS jsou obě výjimky použitelné pro každého zadavatele, mezi jehož úkoly patří přijetí opatření nezbytných pro snížení takového ohrožení, resp. ke zmírnění důvodů pro vyhlášení nouzového stavu. Nezbytným předpokladem je, že se skutečně jedná výlučně o urgentní nákupy související se zvládáním aktuálního ohrožení, a z časových důvodů není možné ani provedení jednacího řízení bez uveřejnění.5

Krizová situace však může vliv na mnohem širši okruh již existujících závazků ze smlouvy na veřejnou zakázku. Zadavatel sice obecně nesmí umožnit nevyhrazenou (srov. § 100 odst. 1 ZVZ) podstatnou změnu závazku bez provedení nového zadávacího řízení (§ 222 odst. 1 ZVZ), ale za podstatnou změnu se nepovažuje změna, jejíž potřeba vznikla v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat. Podmínkou je, že se nemění celková povaha zakázky a hodnota změny nepřekročí 50 % původní hodnoty závazku (§ 222 odst. 6 ZVZ). Zadavatel je v takovém případě podle § 222 odst. 8 ZVZ povinen do 30 dnů od změny závazku odeslat oznámení k uveřejnění způsobem podle § 212 ZVZ. Vždy lze také využít výjimku de minimis (§ 222 odst. 4 ZVZ). I při změnách závazku leží břemeno odůvodnění aplikované výjimky na zadavateli (R35/2018).6

Pokud v plnění smlouvy nelze pokračovat a nelze využít ani žádnou z výjimek podle § 222 ZVZ, zadavatel může závazek ze smlouvy vypovědět nebo od ní odstoupit (§ 223 odst. 1 ZVZ). Podle beckovského komentáře tím není dotčena možnost dodavatele domáhat se občanskoprávních nároků, zejména nároku na náhradu škody.7

Ve fázi běžícího zadávacího řízení pak zadavatel řízení může zrušit, pokud odpadly důvody pro jeho pokračování v důsledku podstatné změny okolností, která nastala po zahájení zadávacího řízení a kterou zadavatel jednající s řádnou péčí nemohl předvídat a ani ji nezpůsobil (§ 127 odst. 2 písm. c) ZVZ).

Zadavatel také může dle svého uvážení prodlužovat lhůty v řízení.

Po výběru dodavatele a uplynutí lhůty zákazu uzavřít smlouvu jsou zadavatel a dodavatel povinni uzavřít smlouvu „bez zbytečného odkladu“ (§ 124 odst. 1 ZVZ). V odůvodněných případech lze argumentovat, že současná situace může být příčinou odkladu důvodného.

 

Poslední aktualizace: 26. 3. 2021

Kompletní přehled o právních důsledcích koronaviru a odkazy na další články a jiné zajímavé zdroje naleznete v našem rozcestníku.



Poznámky pod čarou:

Dvořák, D., Machurek, T., Novotný P., Šebesta, M. a kol. Zákon o zadávání veřejných zakázek. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2017, s. 388.

Dvořák, D., Machurek, T., Novotný P., Šebesta, M. a kol. Zákon o zadávání veřejných zakázek. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2017, s. 395.

Dvořák, D., Machurek, T., Novotný P., Šebesta, M. a kol. Zákon o zadávání veřejných zakázek. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2017, s. 395.

Blíže viz Dvořák, D., Machurek, T., Novotný P., Šebesta, M. a kol. Zákon o zadávání veřejných zakázek. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2017, s. 395.

Dvořák, D., Machurek, T., Novotný P., Šebesta, M. a kol. Zákon o zadávání veřejných zakázek. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2017, s. 1096.

Poznámky pod čarou:
1

Dvořák, D., Machurek, T., Novotný P., Šebesta, M. a kol. Zákon o zadávání veřejných zakázek. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2017, s. 388.

2

Dvořák, D., Machurek, T., Novotný P., Šebesta, M. a kol. Zákon o zadávání veřejných zakázek. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2017, s. 395.

3

Dvořák, D., Machurek, T., Novotný P., Šebesta, M. a kol. Zákon o zadávání veřejných zakázek. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2017, s. 395.

4

Blíže viz Dvořák, D., Machurek, T., Novotný P., Šebesta, M. a kol. Zákon o zadávání veřejných zakázek. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2017, s. 395.

5
6
7

Dvořák, D., Machurek, T., Novotný P., Šebesta, M. a kol. Zákon o zadávání veřejných zakázek. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2017, s. 1096.