Epidemie viru SARS-CoV-2 i následná protiepidemická opatření mají negativní makroekonomické i mikroekonomické důsledky. Pro některé ekonomické subjekty může být delší trvání restriktivních opatření až existenčním problémem. Na tuto situaci reagovala vláda s Parlamentem stimulací hospodářství makroekonomickými nástroji (novely daňových zákonů, schodkové státní rozpočty), kromě toho dochází ke zmírňování ekonomických dopadů i rozhodnutími ministryně financí. Jde především o opatření, která promíjejí daň, příslušenství daní, správní poplatky a umožňují daňové správě benevolentnější přístup.
K možnostem, jak zmírnit rigidnost daňových zákonů, poznamenává Barbora Gonsiorová následující: „V oblasti placení daní je výskyt odstranění tvrdostí zákona dán v zejména v části V daňového řádu, kde je upraveno řízení o prominutí daně nebo příslušenství daně, penále, úroku z prodlení a úroku z posečkané částky. Nejvýznamnějším z této skupiny ustanovení se jeví § 260 DŘ, podle kterého ministr financí může z moci úřední, pokud jde o daně, které spravují jím řízené správní orgány, zcela nebo částečně prominout daň nebo příslušenství daně z důvodu nesrovnalostí vyplývajících z uplatňování daňových zákonů, nebo při mimořádných, zejména živelních událostech․ Jedná se o rozhodnutí hromadné, neboť se promíjí daň nebo příslušenství daně všem daňovým subjektům, jichž se důvod prominutí týká.“
Všechna vydaná rozhodnutí vycházejí z pravomoci ministra financí právě podle § 260 odst. 1 písm. b) DŘ. Jde o následující opatření:
• | Plošné prominutí pokuty dle § 250 DŘ, úroku z prodlení (§ 252 DŘ) a úroku z posečkané částky (§ 253 DŘ) za opožděné přiznání k dani z příjmů podle § 136 odst. 1 DŘ a její úhrady či za neoznámení osvobozeného příjmu (§ 38v a 38w DPříj), pokud k tomu došlo do 3. 5. 2021, resp. 1. 6. 2021. |
• | Plátcům daně z přidané hodnoty a identifikovaným osobám: prominutí pokuty dle § 250 DŘ a úroku z prodlení (§ 252 DŘ) za opožděné přiznání k dani z příjmů a jejího uhrazení, pokud se tak stane do 15. 4. 2021. |
• | Plošné prominutí pokuty dle § 250 DŘ za opožděné přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí podle § 13a DNemZ, pokud k podání daňového přiznání došlo do 1. 4. 2021. |
• | Plošné prominutí pokuty dle § 250 DŘ a úroku z prodlení (§ 252 DŘ) za opožděné přiznání k dani silniční podle § 15 DSil, pokud k podání daňového přiznání došlo do 1. 4. 2021. |
• | Subjektům, u nichž převažující část příjmů pocházela z činností zakázaných usneseními vlády: prominutí úroku z prodlení (§ 252 DŘ) vzniklého na dani z přidané hodnoty za III. a IV. čtvrtletí 2020 a I. čtvrtletí 2021 a zálohy na daň silniční (§ 10 DSil) za rok 2020, dojde-li k úhradě daně do 16. 8. 2021. |
• | Akcesorické prominutí úroku z prodlení (§ 252 DŘ) a úroku z posečkané částky (§ 253 DŘ) vzniklého od 1. 1. 2021 do 16. 8. 2021 ve všech případech, kdy daňový subjekt podle § 156 DŘ požádá o posečkání či splátkování daně a je mu vyhověno. Subjekt musí prokázat důvody související s virem SARS-CoV-2. |
• | Plošné prominutí správního poplatku podle položky 1 odst. 1 písm. a) až d), f) a g) a odst. 2 písm. a) Sazebníku, který je přílohou k SprP, tedy zejména za podání žádosti o prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání, o posečkání nebo splátkování daně dle § 156 DŘ, o prominutí úroku z prodlení, resp. z posečkané částky dle § 259b DŘ, či o vydání potvrzení o bezdlužnosti, a to pro všechny žádosti podané do 16. 8. 2021. |
• | Prominutí daně z přidané hodnoty pro respirátory, diagnostické zdravotnické prostředky pro testováni na COVID-19 a očkovací látky proti onemocnění COVID-19. |
• | Prominutí daně z příjmů ze závislé činnosti v případě, kdy daňová povinnost vznikla z důvodu příjmů v podobě peněžní náhrady podle § 35 ZKrŘ, za vykonání pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci uložené ve smyslu § 6 odst. 1 písm. c) ZKrŘ v rámci krizových opatření vlády v souvislosti s výskytem pandemie COVID-19, nebo peněžní náhrady podle § 35 ZKrŘ za dobrovolnou pomoc. |
Podle zákona č. 137/2020 Sb., o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu, subjekt evidence tržeb není povinen plnit povinnosti podle EETZ (s výjimkou povinnosti zacházet s autentizačními údaji, certifikátem pro evidenci tržeb a blokem účtenek tak, aby předešel jejich zneužití) do 30. června 2022. Evidenční povinnost a povinnost umístit informační oznámení není povinen plnit až do 31. prosince 2022.
Poslední aktualizace: 13. 6. 2021
Kompletní přehled o právních důsledcích koronaviru a odkazy na další články a jiné zajímavé zdroje naleznete v našem rozcestníku.